• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Släppa alla skulder

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Hej

Jag har en fråga som jag skulle vilja ha svar på då jag inte kan så mycket om detta med kronofogden osv.

Jag har många skulder och är mkt belånad mer än min årsinkomst. Jag känner nu att jag har väldigt svårt att betala mina skulder och har provat samlingslån osv men får inga erbjudanden. Vad händer egentligen om jag från och med nu inte betalar in lånen eller krediterna? Hur går allt till med kronofogden osv? Jag har ansökt om skuldsanering för 6 mån sen men fick avslag för dom sa att jag kan betala det själv men det håller jag inte med om.

kommer kronofogden komma hem till min dörr och knacka på tillslut eller när är det dom gör det?

har läst att ibland kanske det är lika bra att släppa allt till kronofogden, dock vet jag inte om det är så i mitt fall faktiskt.

Jag tjänar 510k och har skulder på 1,1 milj . Blanco och krediter

Just nu känns allt trist. Fasen vad ekonomin kan påverka en.
Tacksam för svar
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 661
Mottagna reaktioner
943
Poäng
787
Jag förstår faktiskt ditt avslag. Du har ju bra inkomst o inte så överbelånad. Är du dessutom ung så kan det nog stämma att du beräknas kunna betala detta själv. Man brukar prata om 12-15 år.
Finns flera här på forumet som är duktiga på att ge råd kring hur du kan lösa din skuldsituation så det går jag inte in på.
Skulle nog säga att du iaf ska lugna dej med att släppa till KFM.
Har du tagit hjälp av nån budgetrådgivare?
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Jag förstår faktiskt ditt avslag. Du har ju bra inkomst o inte så överbelånad. Är du dessutom ung så kan det nog stämma att du beräknas kunna betala detta själv. Man brukar prata om 12-15 år.
Finns flera här på forumet som är duktiga på att ge råd kring hur du kan lösa din skuldsituation så det går jag inte in på.
Skulle nog säga att du iaf ska lugna dej med att släppa till KFM.
Har du tagit hjälp av nån budgetrådgivare?

Tack för ditt svar. Jag har faktiskt kontaktat dom idag så jag hoppas att dom kan hjälpa mig för jag har ingen aning om hur jag ska lösa detta.

Du menar att du förstår avslaget på skuldsaneringen? Jag ansökte idag om samlingslån för att samla krediterna jag har men fick inte ett erbjudande. Hade ändå 1,1 i betyg och årsinkomsten registrerad i ucn. Hade 1 ff och valde samla för hela summan. Men inte ett erbjudande
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Jag förstår faktiskt ditt avslag. Du har ju bra inkomst o inte så överbelånad. Är du dessutom ung så kan det nog stämma att du beräknas kunna betala detta själv. Man brukar prata om 12-15 år.
Finns flera här på forumet som är duktiga på att ge råd kring hur du kan lösa din skuldsituation så det går jag inte in på.
Skulle nog säga att du iaf ska lugna dej med att släppa till KFM.
Har du tagit hjälp av nån budgetrådgivare?

tycker du inte jag är överbelånad? Vart går gränsen för det?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 197
Mottagna reaktioner
909
Poäng
817
tycker du inte jag är överbelånad? Vart går gränsen för det?
Belånad till 2x din inkomst är inte kanon men med den lönen och skulden så går det absolut att lösa inom 10-15 år även om det inte blir kul
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 406
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
399
Mottagna reaktioner
215
Poäng
406
När du inte klarar av att betala lånen så är du överbelånad. Är ju inte direkt någon % på inkomsten som avgör det. Sen kan man ju i och för sig ha nästan räntefria lån men övriga utgifter som gör att man inte har råd.
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
När du inte klarar av att betala lånen så är du överbelånad. Är ju inte direkt någon % på inkomsten som avgör det. Sen kan man ju i och för sig ha nästan räntefria lån men övriga utgifter som gör att man inte har råd.

ok jag förstår. Men vad händer egentligen om man skulle släppa allt (inte betala in räkningarna så dom kommer till kronofogden)? Kommer dom hem till en och knackar på eller vad händer? Får chefen på jobbet reda på det?
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 406
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
399
Mottagna reaktioner
215
Poäng
406
Jag var hos KF för 7 år sen. De kom aldrig hem till mig. Inga telefonsamtal heller. Chefen på jobbet hade inte fått reda på det om det inte var för att jag berättade det. Jag behövde ett kreditkort för jobbresor och andra utgifter. Jag hade UC på över 75 så fick naturligtvis inget kreditkort på mig själv. Men annars hade lönekontoret hanterat allt
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 197
Mottagna reaktioner
909
Poäng
817
ok jag förstår. Men vad händer egentligen om man skulle släppa allt (inte betala in räkningarna så dom kommer till kronofogden)? Kommer dom hem till en och knackar på eller vad händer? Får chefen på jobbet reda på det?
Beror på om dem tror att du har ngt som är värt ngt hemma, tror dem det så kommer dem och kollar annars inte.
Olika ifall chefen får reda på det eller inte..
Jag jobbar på ett stort företag men min närmsta chef kollar alltid så provision och så stämmer.
Men ju större du jobbar på ju mindre chans att chefen vet skulle jag säga generellt
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Jag var hos KF för 7 år sen. De kom aldrig hem till mig. Inga telefonsamtal heller. Chefen på jobbet hade inte fått reda på det om det inte var för att jag berättade det. Jag behövde ett kreditkort för jobbresor och andra utgifter. Jag hade UC på över 75 så fick naturligtvis inget kreditkort på mig själv. Men annars hade lönekontoret hanterat allt

ok. Jag jobbar på ett stort företag så.
Snackade med lendo och dom sänkte summan till halva beloppet men fortfarande inte något erbjudande :/
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp