• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Släppa alla skulder

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Om du orkar så kan du räkna på olika scenarier. Tex om du har några små krediter med väldigt hög ränta, så kan du betala av dem först och strunta i de andra tills de små är betalda. Det är ofta den höga ränta som förstör.

Men då kan de större lånen gå till utmätning, men det kan vara värt det ändå beroende på mixen av lån du har.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
86
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Om du orkar så kan du räkna på olika scenarier. Tex om du har några små krediter med väldigt hög ränta, så kan du betala av dem först och strunta i de andra tills de små är betalda. Det är ofta den höga ränta som förstör.

Men då kan de större lånen gå till utmätning, men det kan vara värt det ändå beroende på mixen av lån du har.

du menar bara strunta i betala dom andra lånen och satsa på något ”litet” med hög ränta? Låta dom gå hela vägen till kronofogden? Eller bara till inkasso? Jag får väl ändå betala in hela den summan sen som jag ”struntat” i så det spelar väl ingen roll egentligen?
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
du menar bara strunta i betala dom andra lånen och satsa på något ”litet” med hög ränta? Låta dom gå hela vägen till kronofogden? Eller bara till inkasso? Jag får väl ändå betala in hela den summan sen som jag ”struntat” i så det spelar väl ingen roll egentligen?
Det spelar enormt stor roll, beroende på vilken ränta de olika lånen är på.

Vill du dela med dig av totala summan för varje lån, månadsbetalning per lån och ränta per lån?
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
86
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Det spelar enormt stor roll, beroende på vilken ränta de olika lånen är på.

Vill du dela med dig av totala summan för varje lån, månadsbetalning per lån och ränta per lån?
Jaså. Självklart vill jag det. Hittade inte räntan på klarna och remember kreditkort men här kommer allt iaf.

Remember: 488.500:- 6,5 % nominell ränta, 4330:-/mån
Remember kreditkort: 48.000/50.000:- 1269:-/mån. Vet ej räntan här
Ica: 310.000:- 9,25 % ränta , 4450:-/mån
Lån & spar: 176.000:- 9,92 % 2600:-/mån
Nordea: 118.000:- 8,85 % 2550:-/mån
Fairlo: 10.000:- 23 % 500:-/mån
Bank norweigan kreditkort: 16500:-/20.000:- 400:-/mån årlig nominell ränta 20 %
Klarna: 21500:- ca 1000:-/mån. Vet ej ränta

Hur hade du gjort i min sits?
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Jag får se om jag orkar göra en uträkning, men troligen skulle jag betala av i turordning, en i taget.

Fairlo

Norwegian

Klarna

Under tiden skulle jag försöka förhala de andra, tjata om betalningsfri månad osv.

Har du jättetur hinner det bara gå till inkasso under tiden och du kan återuppta betalningarna.


Men, även om det värsta skulle hända och du får utmätning, så har du ändå en bättre sits och har blivit av med de rena parasiterna. Då kommer du kunna betala av de andra snabbare.

Spärra dig också hos alla skitlånebolag. En betalningsanmärkning kan ibland vara bra om man är frestad att ta nya lån, men det individuellt om det hjälper.
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
86
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Jag får se om jag orkar göra en uträkning, men troligen skulle jag betala av i turordning, en i taget.

Fairlo

Norwegian

Klarna

Under tiden skulle jag försöka förhala de andra, tjata om betalningsfri månad osv.

Har du jättetur hinner det bara gå till inkasso under tiden och du kan återuppta betalningarna.


Men, även om det värsta skulle hända och du får utmätning, så har du ändå en bättre sits och har blivit av med de rena parasiterna. Då kommer du kunna betala av de andra snabbare.

Spärra dig också hos alla skitlånebolag. En betalningsanmärkning kan ibland vara bra om man är frestad att ta nya lån, men det individuellt om det hjälper.

stort tack för svaret! Man kan kanske ringa dom andra och fråga om man kan få en helt betalningsfri månad eftersom man har svårt att betala, så gör man som du säger och betalar av ”smålånen” först då.

kan man spärra sig från alla såna låneföretag på något enkelt sätt eller måste man maila/ringa runt till varenda en?
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
stort tack för svaret! Man kan kanske ringa dom andra och fråga om man kan få en helt betalningsfri månad eftersom man har svårt att betala, så gör man som du säger och betalar av ”smålånen” först då.

kan man spärra sig från alla såna låneföretag på något enkelt sätt eller måste man maila/ringa runt till varenda en?
Jag skickade brev (papper!) till 10-20 företag.
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Om du har tur så har du inte fått utmätning när du gjort klart de tre värsta. Då kan du ta kreditkortet och betala av så mycket du kan på det. De har säkert skyhög ränta också, det brukar vara det på kreditkort.

Så länge du inte har utmätning har du lite valfrihet och manöverutrymme. Det gäller att använda det till att bli av med de med värst ränta.
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
86
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Om du har tur så har du inte fått utmätning när du gjort klart de tre värsta. Då kan du ta kreditkortet och betala av så mycket du kan på det. De har säkert skyhög ränta också, det brukar vara det på kreditkort.

Så länge du inte har utmätning har du lite valfrihet och manöverutrymme. Det gäller att använda det till att bli av med de med värst ränta.

Jag vet dock inte om jag vågar chansa på att göra så, men det kanske är värt.

Jag har ansökt om skuldsanering för ca 8 månader sen men fick det nekat med anledningen av att dom ser tydligen att jag ska kunna klara av att betala tillbaka allt inom en rimlig tid vilket jag inte alls håller med om.
En fråga jag haft i huvudet är vad händer om jag säger upp mig från jobbet så jag i princip inte har någon inkomst alls och sedan ansöker om skuldsanering igen? Låter ju sjukt men kan jag "tjäna" på att göra det? För har jag ingen inkomst så kan jag omöjligt betala av alla lånen. Sorry för konstig fråga kanske men tanken har ändå slagit mig men jag kanske är helt ute och cyklar?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Jag vet dock inte om jag vågar chansa på att göra så, men det kanske är värt.

Jag har ansökt om skuldsanering för ca 8 månader sen men fick det nekat med anledningen av att dom ser tydligen att jag ska kunna klara av att betala tillbaka allt inom en rimlig tid vilket jag inte alls håller med om.
En fråga jag haft i huvudet är vad händer om jag säger upp mig från jobbet så jag i princip inte har någon inkomst alls och sedan ansöker om skuldsanering igen? Låter ju sjukt men kan jag "tjäna" på att göra det? För har jag ingen inkomst så kan jag omöjligt betala av alla lånen. Sorry för konstig fråga kanske men tanken har ändå slagit mig men jag kanske är helt ute och cyklar?
Allt handlar ju om hur vi definierar saker. Inom rimlig tid kan för KF betyda 15 år och det ser jag oxå som en möjlighet för dig.
Det låter lite motsägelsefult men du kan köra på snöbollsmetoden och släcka de lånen/krediter med högst ränta. Det låter inte som att det ger mycket men av alla dessa små utgifter ingår ingen amortering och krediterna sabbar din UC.
Även om du har en bra UC när du loggar in så använder bankerna dina förutsättningar för att göra en egen bedömning. Dvs dina 1,1 skulle lätt kunna bli en 5% eller tom 10%. Nedan ett exempel som skulle kunna funka initialt. För att 'rädda' ekonomin pga löneutmätning kan bli en skuldfälla med mycket högre dröjsmålsräntor mm.

Gör så:
1. Gå till skuldrådgivningen. Om de bara propsar på sanering är det inte bra. Då måste du göra en egen plan.
2. Jämka om du inte redan gör det!
3. Kontakta ALLA låne- och kreditgivarna och berätta att du har svårt att betala pga de höga räntorna mm du vill kolla:
  • Kan du få betalningsfria månader under en period? (6 månader?)
  • Kan du få fryst ränta (bara amortera) under en periode?
  • Kan du få amorteringsfritt under en period? (perfekt för Nordea lånet som har rak amotering)
  • Kan du få sänkt ränta?
  • Kan du förlänga återbetalningstiden? 15 år brukar vara det längsta men ser det som tillfälligt!
4. Vet av erfarenhet att lånegivarna kan hjälpa och många vill. De pengarna som nu blir 'över' måste oavkortat gå till att släcka:
5. Dvs att du inom max ett år borde du kunna bli av med ca 2000kr i utgifter. Och en minskat skuld med 47k.

Grov räknat bör du ha en inkomst på ca 32000kr efter skatt. Om du bara har kvar de stora lånen och remember krediten så hamnar dina låneutgifter på 15199kr. Dvs 32000 - 15199 = 16801 har du till hyra, mat, försäkringar, transport mm. Beroende på hyra kan det vara mer än vad du skulle ha kvar om du har sanering.
Sedan när du betalat av en del och ränteläget lugnar sig, då finns det fortfarande möjlighet att samla allt i ett lån för att få ner månadskostnaderna.

Lycka till! Hoppas du träffar en bra skuldrådgivare!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp