• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
3. Credifi - Lån utan UC
4. Brixo - Lån utan UC
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
12. Vivus - Lån utan UC

Släppa alla sms lån

livrädd

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
9 Februari 2024
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
8
Poäng
41
Betalar du 12 k/mån för de två lånen? Det är väldigt mkt. Har du försökt förlänga återbetalningstiden och komma ner i månadsbelopp.
Jag har fått en deal där jag nu betalar 2000:- per månad på 1 av de stora lånen och det andra gick inte att förhandla. Står kvar på 6000:-

Vad ska jag se upp för gällande inkasso för att det inte ska gå vidare till KF?
Om jag släpper alla sms lån så kommer jag få en notis antingen via kivra eller post när de når inkasso eller hur?
Är det då jag ska ringa inkasso direkt och säga att jag vill betala men att jag inte kan betala så mycket som månadsvin avser?
Tänker att smslånen kanske hamnar hos olika inkassobolag?
Ska jag kanske bara släppa de stora?
Ferratum,gfmoney och brixo dom ligger på 7720kr per månad
Sen försöker jag betala loanstep, fairlo och Saldo? De lånen landar på knappt 1500:-
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 667
Mottagna reaktioner
7 082
Poäng
4 807
Jag har fått en deal där jag nu betalar 2000:- per månad på 1 av de stora lånen och det andra gick inte att förhandla. Står kvar på 6000:-

Vad ska jag se upp för gällande inkasso för att det inte ska gå vidare till KF?
Om jag släpper alla sms lån så kommer jag få en notis antingen via kivra eller post när de når inkasso eller hur?
Är det då jag ska ringa inkasso direkt och säga att jag vill betala men att jag inte kan betala så mycket som månadsvin avser?
Tänker att smslånen kanske hamnar hos olika inkassobolag?
Ska jag kanske bara släppa de stora?
Ferratum,gfmoney och brixo dom ligger på 7720kr per månad
Sen försöker jag betala loanstep, fairlo och Saldo? De lånen landar på knappt 1500:-
Du ringer när du fått brev fr inkasso. Då ber du om avbetalningsplan och säger hur mkt du kan betala per månad. Då säger de ja eller så vill de ha mer. Man får besked direkt fr de flesta men Svea t ex ska skicka ärendet till handläggare som ska höra av sig med besked.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 667
Mottagna reaktioner
7 082
Poäng
4 807
Jag vet hur det känns att skämmas över vad man ställt till med. Men om du kan lägga de känslorna åt sidan så skulle du kunna fråga din man. Du kan erkänna att det tar emot att fråga och att du skäms men att ekonomin skulle förbättras markant om han vill hjälpa till. Om han vill så kanske du ska låta honom ha en inblick över din ekonomi, hjälp med beslut och praktiska saker. Han vinner på att du har en bra ekonomi.
 

livrädd

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
9 Februari 2024
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
8
Poäng
41
Ja du har så rätt Myra, jag ska överväga att fråga honom och även berätta att jag hoppas detta inte river upp vår relation.
Det är min största rädsla.. att han får nog av mig och tappar förtroendet för mig och som följd av detta även känslorna.
Jag önskar jag visste vad som är rätt eller fel, jag bedömde helt fel gällande mitt samtal med min egna mamma och det gör ont i mig fortfarande.. vi har pratat jättemycket efter det samtalet med det känns som en falsk omtanke för hon frågar om allt och visar omtanke för mig men ändå bidrog hon till att dra ner mig fastän jag redan är på botten genom att uttrycka så hårda ord mot mig.

Skulle min make lämna mig pga detta kommer jag känna skuld för att jag förstört för barnen.
Så otroligt rädd och sorgsen är jag men kämpar enormt med att inte visa det för någon just nu, bara här i detta forumet jag vågar vara ärlig utan att bli påhoppad och känna mig som att jag inte är värd någonting alls.
Tack för att ni finns
 

livrädd

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
9 Februari 2024
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
8
Poäng
41
Du ringer när du fått brev fr inkasso. Då ber du om avbetalningsplan och säger hur mkt du kan betala per månad. Då säger de ja eller så vill de ha mer. Man får besked direkt fr de flesta men Svea t ex ska skicka ärendet till handläggare som ska höra av sig med besked.
Okej jag förstår, så det kan bli olika inkassobolag på gf money, ferratum och brixo?
Då ringer jag till samtliga när jag får notis från dom och hoppas alla 3 är tillmötesgående.. så orolig för vad detta kommer leda till..
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 667
Mottagna reaktioner
7 082
Poäng
4 807
Ska du släppa Brixo så ha i åtanke att du får anmärkning om misskött kredit (om det stämmer vad andra skrivit).
Ha inte så stora förväntningar på inkasso plagen så kanske du blir positivt överraskad (som jag blev av flera)
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Ja du har så rätt Myra, jag ska överväga att fråga honom och även berätta att jag hoppas detta inte river upp vår relation.
Det är min största rädsla.. att han får nog av mig och tappar förtroendet för mig och som följd av detta även känslorna.
Jag önskar jag visste vad som är rätt eller fel, jag bedömde helt fel gällande mitt samtal med min egna mamma och det gör ont i mig fortfarande.. vi har pratat jättemycket efter det samtalet med det känns som en falsk omtanke för hon frågar om allt och visar omtanke för mig men ändå bidrog hon till att dra ner mig fastän jag redan är på botten genom att uttrycka så hårda ord mot mig.

Skulle min make lämna mig pga detta kommer jag känna skuld för att jag förstört för barnen.
Så otroligt rädd och sorgsen är jag men kämpar enormt med att inte visa det för någon just nu, bara här i detta forumet jag vågar vara ärlig utan att bli påhoppad och känna mig som att jag inte är värd någonting alls.
Tack för att ni finns
Om han skulle lämna dig för detta, är det hans beslut och inte ditt pga att du berättade. Han har rätt att veta om ni delar ett liv ihop -vill du verkligen ”lura” någon att vara med dig, om du tror att han skulle tappa känslorna för dig pga detta?

Tråkigt att höra om din mammas reaktion och hur den fått dig att känna. Men rent krasst är din ekonomi ditt ansvar, inte någon annans och man måste vara beredd att kunna ta ett nej om man ber närstående om hjälp med ekonomin. Jag har hjälpt familjemedlemmar väldigt mycket, och om/när jag sagt nej så har jag fått starka reaktioner tillbaka -att jag är snål, förstör deras liv, att jag inte förstår hur jobbigt det är för dem att fråga och få ett nej. Det gör skitont, även att sitta på andra sidan, att känna hur man ”förstör” relationen för att man inte vill/kan låna ut pengar. Det är därför man ska undvika så långt som möjligt, att blanda in pengar i relationer (undantaget äktenskap, där man faktiskt har det ansvaret mot varandra).
 

livrädd

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
9 Februari 2024
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
8
Poäng
41
Om han skulle lämna dig för detta, är det hans beslut och inte ditt pga att du berättade. Han har rätt att veta om ni delar ett liv ihop -vill du verkligen ”lura” någon att vara med dig, om du tror att han skulle tappa känslorna för dig pga detta?

Tråkigt att höra om din mammas reaktion och hur den fått dig att känna. Men rent krasst är din ekonomi ditt ansvar, inte någon annans och man måste vara beredd att kunna ta ett nej om man ber närstående om hjälp med ekonomin. Jag har hjälpt familjemedlemmar väldigt mycket, och om/när jag sagt nej så har jag fått starka reaktioner tillbaka -att jag är snål, förstör deras liv, att jag inte förstår hur jobbigt det är för dem att fråga och få ett nej. Det gör skitont, även att sitta på andra sidan, att känna hur man ”förstör” relationen för att man inte vill/kan låna ut pengar. Det är därför man ska undvika så långt som möjligt, att blanda in pengar i relationer (undantaget äktenskap, där man faktiskt har det ansvaret mot varandra).
Vad ledsen jag blir över de starka reaktioner du fått för att du sagt nej.
I mitt fall fick jag be min mamma sluta trycka ner och såra mig och istället bara säga nej om min fråga var något som hon inte ville hantera.
Fick i princip bita ihop och förklara för henne att jag inte begär något utan jag frågar och hon kan säga ja likaväl som hon kan säga nej.
Tyvärr valde hon någon mellanväg där ett nej inte räckte för hennes del utan hon var tvungen att uttrycka en del annat jag väljer att inte lyfta här.
Jag förstår hur du mådde i den situationen och jag tycker det var starkt av dig att klart och tydligt uttrycka nej. Mer än så behövs inte, jag hoppas du fått en ursäkt för reaktionen du mötts av. Ingen förtjänar att bli beskylld för att vara en sämre människa varken för att man ber om hjälp eller för att man tackar nej till att erbjuda hjälp. Båda situationerna är känslomässigt jobbiga att hantera..

Att "lura" min make är givetvis inte okej och jag känner mig som en hemsk människa som går och drar ut på att berätta för honom. Du har rätt i det du skriver, mycket känslor i omlott som jag måste finna mig I
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp