Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Släppa allt - hur tänka strategiskt?

Den ena har många olika intellektuella nedsättningar, har inget jobb och kommer aldrig få, lever på stödboende. Den andra behandlas på hospice. Eventuellt att jag har en skuld som jag kan få återbetald.

Okej, så skuldsanering är helt kört även om jag då skickar ut betalningsföreläggande och försöker driva in mina skulder trots att jag vet att jag inte kommer få de tillbaka?

Skulder för konsumtion etc hade varit bättre för att få sanering godkänd?
Denna fråga är inte nedlåtande, endast av nyfikenhet;
När du lånade ut pengar till en person som aldrig kommer att uppbära egen försörjning, på vilket sätt hade du tänkt att det skulle komma dig åter?

Denna fråga är inte nedlåtande, endast av nyfikenhet;
När du lånade ut pengar till en person som aldrig kommer att uppbära egen försörjning, på vilket sätt hade du tänkt att det skulle komma dig åter?
Jag hade aldrig tänkt det för att vara ärlig. När jag tog de ”stora” lånen hade både jag och min man välbetalda jobb och en mycket fungerande ekonomi som inte belastades nämnvärt av detta. Men ca 1,5 år efter så blev min man sjuk och har sedan dess inte haft en stadig inkomst - jag var tvungen att byta jobb för att kunna ta hand om honom och min inkomst minskade drastiskt. Jag förmådde mig inte säga nej till min nära anhörig till ett ytterligare lån då och tänkte att vår jobbsituation var tillfällig - men detta är då x antal år sedan. Så en dyr läxa att lära sig och tar inte saker för givet längre.

Jag hade aldrig tänkt det för att vara ärlig. När jag tog de ”stora” lånen hade både jag och min man välbetalda jobb och en mycket fungerande ekonomi som inte belastades nämnvärt av detta. Men ca 1,5 år efter så blev min man sjuk och har sedan dess inte haft en stadig inkomst - jag var tvungen att byta jobb för att kunna ta hand om honom och min inkomst minskade drastiskt. Jag förmådde mig inte säga nej till min nära anhörig till ett ytterligare lån då och tänkte att vår jobbsituation var tillfällig - men detta är då x antal år sedan. Så en dyr läxa att lära sig och tar inte saker för givet längre.
Mer nyfikenhet, vad gör din anhörig med dessa pengar?

Bilen kommer du inte kunna behålla. Även om den står på någon annan så kan KF ta den vid en poliskontroll om du har utmätning. Din skuldsanering kan även avslås om du har kvar bilen så hade sålt den och köpt en billigare. Har du bil-lån så kan det krångla till det en aning.

Vissa har sparat så mycket pengar som möjligt innan sanering/utmätning men jag gjorde tvärtom. Jag betalade av så mycket skulder som det bara gick för det ökar dina chanser väldigt mycket. När du har ditt första saneringssamtal med KF så kommer handläggaren fråga vad du har gjort för att minska dina skulder. Det kommer väga mycket om du säger att du har flyttat till en 1:a, betalat av det lånet o det lånet osv.
När det är färre banker/kreditgivare så är det också färre som kan motsätt sig din betalplan.

Du förlorar inget på att söka sanering så sök nu på en gång. Om den avslås så får du också anledningen till varför och kan jobba på det.

Skriv ner dina skulder på ett papper, sätt upp en tydlig plan vad du ska betala av först (nyaste minsta skulderna) och hur du ska lösa bilen. Sen skickar du en ansökan och slappnar av. Fokusera på din hälsa, den är viktigare än din ekonomi.

Du kan vända detta, men det tar tid. Jag hade det mörkt ett tag med skulder på mer än 1.1M och en partner som inte visste om det. Nu idag har jag klarat av första året på min sanering och jag ser ett ljus i tunneln så att säga. Visst har vi det tufft vissa månader men betalningsfria månaderna gör att vi kan unna oss och ibland även resa utomlands. Fortsätt kämpa och ge inte heller upp drömmen om att skaffa barn, det kommer :)

Mer nyfikenhet, vad gör din anhörig med dessa pengar?
Som jag skrev innan för att lösa skulder hos Kronofogden, personen verkligen levt ett fruktansvärt hemskt liv och ville hjälpa. Den andra gäller det sjukvårdskostnader i utlandet främst, men även då andra omkostnader som typ mat och tak över huvudet. Min övriga familj har varit ganska hårda med att man inte ska blanda in ekonomi i familjeförhållanden så jag har känt att det var mitt ansvar.

Bilen kommer du inte kunna behålla. Även om den står på någon annan så kan KF ta den vid en poliskontroll om du har utmätning. Din skuldsanering kan även avslås om du har kvar bilen så hade sålt den och köpt en billigare. Har du bil-lån så kan det krångla till det en aning.

Vissa har sparat så mycket pengar som möjligt innan sanering/utmätning men jag gjorde tvärtom. Jag betalade av så mycket skulder som det bara gick för det ökar dina chanser väldigt mycket. När du har ditt första saneringssamtal med KF så kommer handläggaren fråga vad du har gjort för att minska dina skulder. Det kommer väga mycket om du säger att du har flyttat till en 1:a, betalat av det lånet o det lånet osv.
När det är färre banker/kreditgivare så är det också färre som kan motsätt sig din betalplan.

Du förlorar inget på att söka sanering så sök nu på en gång. Om den avslås så får du också anledningen till varför och kan jobba på det.

Skriv ner dina skulder på ett papper, sätt upp en tydlig plan vad du ska betala av först (nyaste minsta skulderna) och hur du ska lösa bilen. Sen skickar du en ansökan och slappnar av. Fokusera på din hälsa, den är viktigare än din ekonomi.

Du kan vända detta, men det tar tid. Jag hade det mörkt ett tag med skulder på mer än 1.1M och en partner som inte visste om det. Nu idag har jag klarat av första året på min sanering och jag ser ett ljus i tunneln så att säga. Visst har vi det tufft vissa månader men betalningsfria månaderna gör att vi kan unna oss och ibland även resa utomlands. Fortsätt kämpa och ge inte heller upp drömmen om att skaffa barn, det kommer :)
Tack för svar!
Gällande bilen så kommer jag inte nyttja den alls, utan det är min man som kommer nyttja den och både lån och bil då stå på mina föräldrar (betalningen kommer dock vi göra men via min man isåfall). Men det kanske inte heller är möjligt?

Ja, jag tänkte med att det ser bättre ut med att ha bytt lgh till en 1:a. Men just det som stör mina tankar för jag känner att jag nog inte kommer lyckas få sanering på ett bra tag pga mina anledningar till lånen då som jag först måste skicka ut betalningsföreläggande till och att de är nya. Är det inte smartare då att skaffa en större lägenhet när jag väl kan det innan anmärkningar kommer? Jag har förstått att det är svårt när man är hos Kronofogden att få lägenhetskontrakt oavsett om man har möjlighet att lämna trygghet med någon som går i borgen för en etc.

Just boendet är det jag verkligen hängt upp mig på nu, för som det ser ut nu är vi väldigt trångbodda såklart men också att vi är låsta i hur vi kan jobba för att vi kan inte jobba olika skift (som vi gjort innan) för sovrummet är ju kök/vardagsrum och allt i ett så det blir ingen sömn.

Okej då ska jag försöka se till att betala in de smålånen jag har, kan nog rensa undan en hel del. Är bara sååå läskigt att helt strunta i de stora lånen och låta de gå.. Men det är ju bara att läsa runt på detta forumet och se hur människor beskriver samma känsla men sedan någon slags lättnad över att inte behöva vakna med puls och panikångest mitt i nätterna längre…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp