• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Släppa allt och börja om - stöd och råd

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Så tråkigt höra att kroppen inte heller mår bra. Hoppas den biten blir bättre för dig snart i alla fall.
Håller med dig, det är ju det läskiga om något händer och man behöver akut hjälp men inte har någon buffert.
Låter som en bra idé att ha ett litet sparande, ska också försöka lägga undan varje månad även om det är lite.
Ja men gör det! Men se till att ha dom i tryggt förvar i kontanter. Kronofogden kan utmäta pengarna annars om dom ser att man sparat.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

N-L

Aktiv medlem
Poäng: 1
Blev medlem
8 November 2023
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Troligen ja. Bättre att ha kontanter hemma i ”madrassen”.
Förlåt att jag trådkapar lite, men säg att man har löneutmätning redan och säljer ex en altan rotting möbel för 2-3000,försvinner inte det då? Vi är på väg in i löneutmätning och känns så trist att man inte kan spara till en buffert så som man med skuldsanering.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 634
Mottagna reaktioner
6 209
Poäng
4 147
Förlåt att jag trådkapar lite, men säg att man har löneutmätning redan och säljer ex en altan rotting möbel för 2-3000,försvinner inte det då? Vi är på väg in i löneutmätning och känns så trist att man inte kan spara till en buffert så som man med skuldsanering.
Hur ska det försvinna tänker du ?
Få det kontant
 

N-L

Aktiv medlem
Poäng: 1
Blev medlem
8 November 2023
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hur ska det försvinna tänker du ?
Få det kontant
Dom flesta vill swicha så det var det jag menade hur17 ska man gå till väga då. Spanar dom in på det minsta man får in på kontot? Menar jag säljer lite kläder osv för nån hundrig då och då.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
1 024
Poäng
867
Dom flesta vill swicha så det var det jag menade hur17 ska man gå till väga då. Spanar dom in på det minsta man får in på kontot? Menar jag säljer lite kläder osv för nån hundrig då och då.
Nej det är ju inte så att nån person på KFM sitter o kollar ditt konto dag ut o dag in. Så självklart du kan ta emot ett swisch. Du kan ju sen ta ut det i kontanter.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 634
Mottagna reaktioner
6 209
Poäng
4 147
Dom flesta vill swicha så det var det jag menade hur17 ska man gå till väga då. Spanar dom in på det minsta man får in på kontot? Menar jag säljer lite kläder osv för nån hundrig då och då.
Börja ta det kontant men som andra skriver så kollas inte konton hela tiden, men eftersom du är i startgropen för löneutmätning så ta ut allt i kontanter och säljer du något så ta det i kontanter.
 

Mumlan

Kunnig medlem
Poäng: 336
Blev medlem
20 Maj 2023
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
164
Poäng
336
Hur går det för er alla?

Jag har en rejäl svacka sen jag släppte allt i somras :(

Den initiala panikångesten då jag släppte allt var hemsk men den la sig trots alla telefonsamtal, sms och mail och jag har fokuserat på jobbet samt förberett mig, sålt av saker, betalat av sånt jag kan, gjort en budget, gått igenom avtal, försökt tänka långsiktigt för att kunna sänka kostnaderna osv osv.

Pendlat mellan hopp och förtvivlan men började väl till slut förlika mig med allt det här självförvållade kaoset.

Nu har en hel del börjat landa hos olika inkasso, fått några avbetalningsplaner och försökt betala det jag kan. Men nu är det för mycket pengar månadsvis till och med med alla avbetalningsplaner och då har långt ifrån allt gått till inkasso. Vet inte vad jag ska göra nu i slutet av november, har en drös fakturor som är en del av avbetalningsplanerna, de flesta som förfaller mellan 25-27 denna månad. Jag klarar ju MAX en månad till med att betala inkassoräkningarna. Detta blir nog sista innan jag får släppa till KFM.

Vad skulle ni göra denna månad vid löning? Är det värt att försöka betala det som går en månad till? Kommer inte kunna betala i slutet av december för då kommer ännu mer ha landat hos inkasso.

Jag tror ju inte jag får skuldsanering första försöket men lämnade in ansökan i slutet av juli och de har fortfarande inte behandlat min ansökan, så hade hoppats i alla få ett besked om det blir avslag direkt innan jag hamnar i löneutmätning.

Jag hyperventilerar när jag tänker på att behöva ha löneutmätning pga just chefer och kollegor. Har en chef som tycker om mig som till och med berättat om en tidigare anställd som haft löneutmätning som ett skräckexempel på en dålig anställd.

Jag har fått löneförhöjning och jag är omtyckt, uppskattad och jobbar hårt. Har uselt självförtroende privat och har ett enormt självhat utanför jobbet.
Jag mår så dåligt och har ingenting förutom jobbet.

Det är så hemskt också för jag har ALDRIG misskött varken ekonomi eller annat ansvar på arbeten jag haft. Mitt privata självdestruktiva beteende speglas inte alls i mitt jobb. Där har det alltid varit ordning och reda.

Får så klart panikångest över att leva på existensminimum på oviss tid också, har ingen familj så jobbet är min enda mening. Har inga skyddsnät eller någon att prata med.

Det känns helt overkligt detta, har aldrig misskött mig i hela mitt liv så mår ju jättedåligt av det här. Mest av allt vill jag göra rätt för mig men jag kan inte.

Nåväl, ska sluta klaga, var bara skönt få skriva av sig någonstans.

I alla fall, om jag inte klarar betala inkasso i slutet av november tror ni jag får löneutmätning redan i december? Hade ju varit skönt om man klarade sig till januari.
Jag känner såväl igen mig i din resa. Jag föll ner i det svarta hålet i slutet på maj då jag insåg att det inte fanns någon mer lösning, inga lån kvar att ta, inga krediter att utnyttja och långt ifrån lön till att betala allt. Ville ta livet av mig men min mamma lyckades få mig att stanna kvar. Min sommar är ett enda blurr. Ångest, sov så mycket jag kunde - det enda som gav en stunds avkoppling. Huvudet gick i 120 varje vaken stund. Har aldrig misskött mig, aldrig ens fått påminnelser på räkningar. Rakt ner i hålet bara.
Nu efter ett halvår har jag fått antidepressiv medicin samt lugnande som jag kan ta när ångesten blir för stark. Jag tänker knappt på pengar, lån, räkningar, även om jag fortfarande är orolig över hur det kommer att gå framöver. Men stressen över framtiden är mycket lägre än stressen över att inte kunna betala lån.
Jag ställde in mig på löneutmätning men hade tur att få inledande sanering. Livet kommer bli svårt i vilket fall, men det är svårt "åt rätt håll" åtminstone. Jag mår mycket bättre av tanken att jag gör rätt för mig än tanken att jag måste försöka låna mer, oavsett utmätning eller sanering.
Jag tycker du ska släppa allt och göra en nystart. Det är jättetufft, men ändå jätteskönt. Du kommer inte få utmätning i december, det kommer ta ett tag innan det kommer till KF.
Hoppas du kommer fram till ett beslut som passar dig, och jag lovar att du kommer må bättre, men det är helt fruktansvärt att släppa taget. Önskar dig allt gott!
 

Lilla-My

Aktiv medlem
Poäng: 81
Blev medlem
27 Juli 2023
Meddelanden
31
Mottagna reaktioner
26
Poäng
81
Jag känner såväl igen mig i din resa. Jag föll ner i det svarta hålet i slutet på maj då jag insåg att det inte fanns någon mer lösning, inga lån kvar att ta, inga krediter att utnyttja och långt ifrån lön till att betala allt. Ville ta livet av mig men min mamma lyckades få mig att stanna kvar. Min sommar är ett enda blurr. Ångest, sov så mycket jag kunde - det enda som gav en stunds avkoppling. Huvudet gick i 120 varje vaken stund. Har aldrig misskött mig, aldrig ens fått påminnelser på räkningar. Rakt ner i hålet bara.
Nu efter ett halvår har jag fått antidepressiv medicin samt lugnande som jag kan ta när ångesten blir för stark. Jag tänker knappt på pengar, lån, räkningar, även om jag fortfarande är orolig över hur det kommer att gå framöver. Men stressen över framtiden är mycket lägre än stressen över att inte kunna betala lån.
Jag ställde in mig på löneutmätning men hade tur att få inledande sanering. Livet kommer bli svårt i vilket fall, men det är svårt "åt rätt håll" åtminstone. Jag mår mycket bättre av tanken att jag gör rätt för mig än tanken att jag måste försöka låna mer, oavsett utmätning eller sanering.
Jag tycker du ska släppa allt och göra en nystart. Det är jättetufft, men ändå jätteskönt. Du kommer inte få utmätning i december, det kommer ta ett tag innan det kommer till KF.
Hoppas du kommer fram till ett beslut som passar dig, och jag lovar att du kommer må bättre, men det är helt fruktansvärt att släppa taget. Önskar dig allt gott!
Vill bara tacka för att du delar med dig. Har hjälpt något otroligt att få läsa andras berättelser och det har hjälpt mig att känna mig som en människa igen, att få höra att det finns andra vettiga personer därute som kört i diket.

För kanske en eller två veckor sedan började det trilla in förelägganden hos KFM. Det var riktigt tungt när det väl skedde, men skrev på allt direkt och har ställt in mig på löneutmätning, gjort månadsbudget för kommande åren, ändrat några abonnemang, sålt lite småsaker, försökt hålla ångesten borta även om det ibland är svårt.

Hur går det för dig @Mumlan? Har du fått beslut än? Eller har du fortfarande inledande?

Jag fick mitt samtal igår angående skuldsanering och imorse fick jag besked att jag fått inledande. En klump i magen när man öppnade dokumentet. Jösses. Jag hoppas det når hela vägen, men försöker ställa mig in på avslag. Rädd att bli besviken.
Oavsett oerhört tacksam att jag är ett steg på vägen till ett bättre liv hur det än går, även om det kommer ta tid. Allt jag vill är att få städa upp min röra och börja om och göra rätt för mig i den mån jag kan. Som en berg-och dalbana av känslor det här.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp