- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Bor du i hyresrätt och saknar fordon är det väldigt ovanligt, jag har aldrig fått det trots att jag varit kund hos kfm i 5-6 år.
- Meddelanden
- 588
- Mottagna reaktioner
- 377
- Poäng
- 487
Kan nog bara instämma med @Kronofogden , under mina ~9år med löneutmätning hade jag aldrig hembesök.
Delgivningsmannen besökte en gång när jag inte hade klarat av elräkningen. Korkad felprioritering med facit i hand...
Lätt att vara efterklok 🙄!
Delgivningsmannen besökte en gång när jag inte hade klarat av elräkningen. Korkad felprioritering med facit i hand...
Lätt att vara efterklok 🙄!
- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Frågan var inte vad som avgör det. Frågan var hur vanligt det är.Det som avgör är om man bedömer att det finns något av värde att utmäta.
- Meddelanden
- 300
- Mottagna reaktioner
- 201
- Poäng
- 366
Om du bedöms ha något av värde, så är det vanligare med hembesök.Frågan var inte vad som avgör det. Frågan var hur vanligt det är.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Beror på hur man räknar. Skulle säga någonstans 0.5-3% av gäldenärerna.Frågan var inte vad som avgör det. Frågan var hur vanligt det är.
- Meddelanden
- 62
- Mottagna reaktioner
- 6
- Poäng
- 42
Om du bedöms ha något av värde, så är det vanligare med
Hur gör dom bedömningen att man kan ha något av värde? Jag bor i villa men den är fullt belånad och tror inte marknaden är bra nu här dock har jag en ny bil men det är lån på den också.Om du bedöms ha något av värde, så är det vanligare med hembesök.
- Meddelanden
- 62
- Mottagna reaktioner
- 6
- Poäng
- 42
Jag bor i hus som är Max belånat så tror inte det finns något större värde utöver lånen i detta läge. Dock har jag bil som är köpt nyligen men finns lån på den.Bor du i hyresrätt och saknar fordon är det väldigt ovanligt, jag har aldrig fått det trots att jag varit kund hos kfm i 5-6 år.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Låter som ett ställe jag skulle åkt till.Hur gör dom bedömningen att man kan ha något av värde? Jag bor i villa men den är fullt belånad och tror inte marknaden är bra nu här dock har jag en ny bil men det är lån på den också.
- Meddelanden
- 710
- Mottagna reaktioner
- 287
- Poäng
- 447
Tror du kan räkna med ett hembesökHur gör dom bedömningen att man kan ha något av värde? Jag bor i villa men den är fullt belånad och tror inte marknaden är bra nu här dock har jag en ny bil men det är lån på den också.

- Meddelanden
- 62
- Mottagna reaktioner
- 6
- Poäng
- 42
Pågrund av bilen eller att jag bor i ett hus?Låter som ett ställe jag skulle åkt till.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
BådaPågrund av bilen eller att jag bor i ett hus?
- Meddelanden
- 62
- Mottagna reaktioner
- 6
- Poäng
- 42
Känns som det ända rätta att släppa allt kommer aldrig kunna sluta ta lån annars har ordnat upp sig flera gånger men bara hamnat i skiten igen.. det som skrämmer mig mest är väll hembesök kommer dom in och värderar grejer och vad för grejer då? Bryr mig inte om mina egna grejer utan det är väll att jag inte vill dra in familjen i det och att dom tar hennes/gemensamma grejer har även två små barn
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Kolla på kfms auktionstorg så ser du lite vad som utmäts.Känns som det ända rätta att släppa allt kommer aldrig kunna sluta ta lån annars har ordnat upp sig flera gånger men bara hamnat i skiten igen.. det som skrämmer mig mest är väll hembesök kommer dom in och värderar grejer och vad för grejer då? Bryr mig inte om mina egna grejer utan det är väll att jag inte vill dra in familjen i det och att dom tar hennes/gemensamma grejer har även två små barn
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Är samma sits. Men försök att inte sitta här och läs för mycket för då blir man knäpp. Ena dagen tror jag fogden kommer och tar allt, andra dagen skrattar jag åt det,Känns som det ända rätta att släppa allt kommer aldrig kunna sluta ta lån annars har ordnat upp sig flera gånger men bara hamnat i skiten igen.. det som skrämmer mig mest är väll hembesök kommer dom in och värderar grejer och vad för grejer då? Bryr mig inte om mina egna grejer utan det är väll att jag inte vill dra in familjen i det och att dom tar hennes/gemensamma grejer har även två små barn
Men ha en liten plan ifall att så mår man bäst!
Om du har fru/sambo så nämn lite att det KAN hända. Men om du inte har släppt än så är det säkert 5-6 månader bort
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Man bör utan tvekan berätta för eventuell sambo eller fru. Det blir så väldigt konstigt när en bil är borta eller ens bostad är på hemnet.
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Jag vet att det är upp till handläggaren men vad är vanligast? Att man nämner för gäldenären att bilen ska utmätas eller att man bara åker och hämtar den?Man bör utan tvekan berätta för eventuell sambo eller fru. Det blir så väldigt konstigt när en bil är borta eller ens bostad är på hemnet.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Jag vet att det är upp till handläggaren men vad är vanligast? Att man nämner för gäldenären att bilen ska utmätas eller att man bara åker och hämtar den?
Det finns nog ingen statistik på det och jag har just nu ingen bra killgissning heller. Kontoret jag utgår från är det nog 50/50 hur man gör, några åker ingenstans utan att ha ringt och skickat brev först.
- Meddelanden
- 62
- Mottagna reaktioner
- 6
- Poäng
- 42
Vad bör man lägga för plan lägga ut huset med detsamma? Vill såklart bo kvar mina barn trivs så bra och min pojk skulle inte trivas i en lägenhet. Sälja bilen eller skriva över till sambo?Är samma sits. Men försök att inte sitta här och läs för mycket för då blir man knäpp. Ena dagen tror jag fogden kommer och tar allt, andra dagen skrattar jag åt det,
Men ha en liten plan ifall att så mår man bäst!
Om du har fru/sambo så nämn lite att det KAN hända. Men om du inte har släppt än så är det säkert 5-6 månader bort
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Dom ”kan” utmäta även på sambon. Men detVad bör man lägga för plan lägga ut huset med detsamma? Vill såklart bo kvar mina barn trivs så bra och min pojk skulle inte trivas i en lägenhet. Sälja bilen eller skriva över till sambo?
är mindre risk om den står på henne. Huset får ni nog bevisa att finns inget värde.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Skriva över på det viset skulle inte hindra utmätning av bilen alls.Vad bör man lägga för plan lägga ut huset med detsamma? Vill såklart bo kvar mina barn trivs så bra och min pojk skulle inte trivas i en lägenhet. Sälja bilen eller skriva över till sambo?
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Just det, ser lite konstigt ut kanske. Bättre om bilen varit henne från början då är det svårare för handläggare att bedöma vem bilen tillhör?Skriva över på det viset skulle inte hindra utmätning av bilen alls.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Det blir ingen jätteskillnad.Just det, ser lite konstigt ut kanske. Bättre om bilen varit henne från början då är det svårare för handläggare att bedöma vem bilen tillhör?
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Jasså? Hade du tagit den?Det blir ingen jätteskillnad.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Går inte säga med säkerhet, det är mer som spelar in men det inte omöjligtJasså? Hade du tagit den?
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Tack för svar kingen.Går inte säga med säkerhet, det är mer som spelar in men det inte omöjligt
- Meddelanden
- 34
- Mottagna reaktioner
- 4
- Poäng
- 11
Lasseman, om man är sambo. Han står på både hus och bil.Det finns nog ingen statistik på det och jag har just nu ingen bra killgissning heller. Kontoret jag utgår från är det nog 50/50 hur man gör, några åker ingenstans utan att ha ringt och skickat brev först.
Jag hamnar hos kronofogden, men har fast hyfsad bra inkomst. Hur stor är chansen att ni gör hembesök då?
Allt är ju på min sambo.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Ungefär lika stor som om det stod på dig, lite mindre om den som utreder är dålig.Lasseman, om man är sambo. Han står på både hus och bil.
Jag hamnar hos kronofogden, men har fast hyfsad bra inkomst. Hur stor är chansen att ni gör hembesök då?
Allt är ju på min sambo.
- Meddelanden
- 34
- Mottagna reaktioner
- 4
- Poäng
- 11
Ok, fast allt står på min sambo? Trodde de gällde bara om man var gift?
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Kaos är det, din sambo måste visa kvitto och även då finns det risk för utmätning. Jag rekommenderar att du snackarOk, fast allt står på min sambo? Trodde de gällde bara om man var gift?
Med din sambo om vad som kan hända ifall dom
Knackar på. Har fått uppfattning att KFM
Personerna kan vara bra och ganska mänskliga. Även om jag läste en tråd om att det någon kom någon större dam som hade utmätt sambons fina porslin här. Det lät ju inte kul
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Nej det är sammaOk, fast allt står på min sambo? Trodde de gällde bara om man var gift?
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Har det någon betydelse hur stor eller liten personen från kfm är?Kaos är det, din sambo måste visa kvitto och även då finns det risk för utmätning. Jag rekommenderar att du snackar
Med din sambo om vad som kan hända ifall dom
Knackar på. Har fått uppfattning att KFM
Personerna kan vara bra och ganska mänskliga. Även om jag läste en tråd om att det någon kom någon större dam som hade utmätt sambons fina porslin här. Det lät ju inte kul
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Absolut inte, inte jag som skrev den tråden. Bara hänvisade till den.Har det någon betydelse hur stor eller liten personen från kfm är?
- Meddelanden
- 3 910
- Mottagna reaktioner
- 2 769
- Poäng
- 1 837
Skulle säga att det är 70 / 30 att den som utreder inte är speciellt skicklig i sitt ämbete.Ungefär lika stor som om det stod på dig, lite mindre om den som utreder är dålig.
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Njae, att man får löneutmätning utesluter inte hembesök efter vad jag förstår.Jag fick beslut om löneutmätningen och det kommer bli ingen hembesök!
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Det stämmer.Njae, att man får löneutmätning utesluter inte hembesök efter vad jag förstår.
- Meddelanden
- 161
- Mottagna reaktioner
- 44
- Poäng
- 157
De kan det speciellt om du har bil m.m
Bostadsförrättning bedöms inte vara aktuell då ingen uppgift framkommitNjae, att man får löneutmätning utesluter inte hembesök efter vad jag förstår.
som tyder på att tillgångar av utmätningsbart värde finns i bos. Det stått på utredningens rapporten
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.