• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Släppa allt?

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Går idag back 5500kr/mån + mat, o div levnadsutgifter så runt 10.000kr, ständigt pusslande. Corona slog undan fötterna iom att det blev svårare att bli beviljad samlingslån.
Jag räknar med att kunna klara 1-3mån till om jag fortsätter smslåna (om det fungerar lite till dvs).
Det enda som kan rädda mig annars är uppdaterad inkomst på över 100.000kr året, underskott kommer då vara 120.000kr, belåningsgrad 1.200000kr. 15ff ca. Får jag ett samlingslån då på 350.000kr så kommer jag gå plus minus noll. Synligt på uc inkl billån är då 1.050000kr.
Räknar nu med att detta inte kommer att gå såklart.
Steg 1. Leta bostad nu så jag har någonstans att bo då jag bor tillsammans med exet just nu, vilket jag inte vill skall bli påverkad utav detta. Är en maxhyra på 6000kr ok för en person om det är 2-3rum? räknar med att de är de enda jag kommer kunna hitta här.
Steg2. När jag har fått bostad kommer jag att släppa allt, hur många månader hinner jag lägga undan lön? tar ni ut de cash och sparar? vilka blir frågorna isf och kan man verkligen göra så som man läser många gör? har inte en enda möbel så kommer behöva inreda med något som jag kommer få ha i många år.
Steg 3. På dessa 1.2milj, hur mycket utav 20.000kr( som jag räknat ut de kommer ta), hur mycket kommer ammorteras? eller dvs hur många år hos fogden innan det är betalt om skuldsanering aldrig godkänns?
Steg 4. Byta nummer då jag kommer släppa teleoperatör då dessa kostar mycket med än vad det abonemanget gör som jag kommer att ha. Och för att slippa teleterror.
Steg 5. Jobba på och betala för mig och sikta på ett nytt liv där mat och basala grejer inte betalas kredit för första gången på 5år!!!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 358
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917
Önskar dig stort lycka till!
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 492
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Går idag back 5500kr/mån + mat, o div levnadsutgifter så runt 10.000kr, ständigt pusslande. Corona slog undan fötterna iom att det blev svårare att bli beviljad samlingslån.
Jag räknar med att kunna klara 1-3mån till om jag fortsätter smslåna (om det fungerar lite till dvs).
Det enda som kan rädda mig annars är uppdaterad inkomst på över 100.000kr året, underskott kommer då vara 120.000kr, belåningsgrad 1.200000kr. 15ff ca. Får jag ett samlingslån då på 350.000kr så kommer jag gå plus minus noll. Synligt på uc inkl billån är då 1.050000kr.
Räknar nu med att detta inte kommer att gå såklart.
Steg 1. Leta bostad nu så jag har någonstans att bo då jag bor tillsammans med exet just nu, vilket jag inte vill skall bli påverkad utav detta. Är en maxhyra på 6000kr ok för en person om det är 2-3rum? räknar med att de är de enda jag kommer kunna hitta här.
Steg2. När jag har fått bostad kommer jag att släppa allt, hur många månader hinner jag lägga undan lön? tar ni ut de cash och sparar? vilka blir frågorna isf och kan man verkligen göra så som man läser många gör? har inte en enda möbel så kommer behöva inreda med något som jag kommer få ha i många år.
Steg 3. På dessa 1.2milj, hur mycket utav 20.000kr( som jag räknat ut de kommer ta), hur mycket kommer ammorteras? eller dvs hur många år hos fogden innan det är betalt om skuldsanering aldrig godkänns?
Steg 4. Byta nummer då jag kommer släppa teleoperatör då dessa kostar mycket med än vad det abonemanget gör som jag kommer att ha. Och för att slippa teleterror.
Steg 5. Jobba på och betala för mig och sikta på ett nytt liv där mat och basala grejer inte betalas kredit för första gången på 5år!!!

1. Klokt att försöka hitta ett boende innan du släpper något. Tror den hyran är fullt acceptabel.

2. Du kan nog minst räkna med tre månader, ta ut alla pengar och stoppa i madrassen. Ingen har någonsin frågat mig vad jag gjort med pengarna innan löneutmätningen drog igång.

3. Hur lång tid det tar att betala av så stora skulder beror ju dels på hur många dom är och vilken ränta dom har. Om du redan har flera smslån låter det inte så hoppfullt att bli skuldfri via utmätning, inte med den summan.

4. Se till att du har ett bra abonnemang och sköt betalningen till den operatören då anmärkningarna sen kommer försvåra för dig att skaffa något nytt.

Några frågor:

Äger du en bil? Kan du sälja den och betala bort billånet? Måste du ha en bil?

Varför tror du att du kanske inte skulle kunna få en skuldsanering framöver?

Det bästa du kan göra om du planerar att söka en sanering är att sätta stopp för alla lån, dra inte på dig några fler skulder.

Beror skuldsättningen enbart på överkonsumtion?
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Detta har hänt:
* lägenhet ordnad
Planerar inför att släppa allt nu, skaffat billigt teleabonnemang sen införskaffa billigt bredband.
Men nu oroar jag mig för följande, säng, soffa, tv kommer vara nytt då jag inte äger något. Kommer det kunna utmätas? Såg på kronofogdens hemsida tex airpods, tv osv som de försöker sälja..en del saker för runt 500kr??
Har en dator sedan innan, köpt för 4år sen 13000kr kostade den då, nu kanske 2000kr enl blocket.Apple TV ny. Min tel nyligen skaffad, men har bara den, ingick i abonnemang, nypris kanske 14000kr. Kan de ta den o lämna mig utan tel? ( har ett par mindre skavanker men inget direkt sänkande kanske.
Hur länge dröjer det innan de tar bilen tex? Den är maxbelånad, tänker så jag hinner flytta färdigt. Kommer få lägenheten om 3 veckor, kommer släppa allt nu vid löning är tanken.
Majoriteten kommer från dåliga affärer samt en sak som välte mig som gjorde att sms-lån började ta fart.
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Överkonsumtion ingår framförallt sista två åren då jag levt som vanligt fast ekonomi ändrats negativt
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Funderar o skaffa nytt bankkonto som de får betala lönen till så inget dras på autogiro eller nått liknande så man lättare får bort pengarna innan hjulet rullar o kronofogden puttar på:)
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 492
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Funderar o skaffa nytt bankkonto som de får betala lönen till så inget dras på autogiro eller nått liknande så man lättare får bort pengarna innan hjulet rullar o kronofogden puttar på:)


Du kan annars avsluta dina autogiron och ha kvar din bank.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Funderar o skaffa nytt bankkonto som de får betala lönen till så inget dras på autogiro eller nått liknande så man lättare får bort pengarna innan hjulet rullar o kronofogden puttar på:)

Om du inte har några lån hos den banken du är kund hos idag så kan du fortsätta.

Jag fick rådet att byta bank av rådgivaren i kommunen då jag hade ett lån plus kredit på min dåvarande bank och lånet där drogs automatiskt som jag själv inte kunde avsluta autogiro på.
Så därför bytte jag.
Men om du inte har lån på din bank så skulle jag bara avsluta autogiro och fortsätta vara kund.

Om dom kan ta dina prylar och möbler så skulle dom väl kunna, men enkla svaret är att dom inte kommer göra det.
Soffa, säng osv måste man ju ha för ett drägligt liv, så det kommer du få behålla. Sådana saker tar dom inte. Nu är inte jag proffs inom detta utan det är vad jag läst om andra som sitter/suttit i samma situation som berättat.
Om din dator är värd 2000;- nu så skulle jag tro att den inte är av intresse. Inte teven heller..

Hur mycket är din bil värd?

Har du kontaktat budget- och skuldrådgivaren i din kommun?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 492
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Detta har hänt:
* lägenhet ordnad
Planerar inför att släppa allt nu, skaffat billigt teleabonnemang sen införskaffa billigt bredband.
Men nu oroar jag mig för följande, säng, soffa, tv kommer vara nytt då jag inte äger något. Kommer det kunna utmätas? Såg på kronofogdens hemsida tex airpods, tv osv som de försöker sälja..en del saker för runt 500kr??
Har en dator sedan innan, köpt för 4år sen 13000kr kostade den då, nu kanske 2000kr enl blocket.Apple TV ny. Min tel nyligen skaffad, men har bara den, ingick i abonnemang, nypris kanske 14000kr. Kan de ta den o lämna mig utan tel? ( har ett par mindre skavanker men inget direkt sänkande kanske.
Hur länge dröjer det innan de tar bilen tex? Den är maxbelånad, tänker så jag hinner flytta färdigt. Kommer få lägenheten om 3 veckor, kommer släppa allt nu vid löning är tanken.
Majoriteten kommer från dåliga affärer samt en sak som välte mig som gjorde att sms-lån började ta fart.


Jag skulle själv inte ha gått och köpt en massa sprillans nya saker i elektronik väg just innan jag planerar att sätta mig i kronofogdens knä. Speciellt inte om jag planerade för att söka skuldsanering. Tänk också på att du kan behöva lite extra pengar under utmätningen och lägg undan av dina kommande löner till en buffert. Det kan ju bli ganska chockartat att börja leva på existensminimum när man har levt över sina tillgångar i x antal år.

Du kommer ju absolut hinna flytta, det tar ju oftast någon månad innan ärenden hamnar hos kronofogden. Men varför säljer du inte bilen själv? Hur mycket är den värd?

Grattis till din lägenhet, mycket bra inför framtiden!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp