Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Släppa till inkasso och KF

Aktiv medlem
Poäng: 41
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Nu går det inte längre att trolla så jag måste släppa till inkasso och KF. Har över en miljon i skulder och med över 20 olika långivare.
Hur lång tid tar det om släpper det nu tills det blir en löneutmätning vilket det lutar åt. Jag funderar på att släppa allt för att kanske få slippa ångesten och allt bollande och trollande för att få fram nya slantar. Med en löneutmätning så har jag förmodligen en hundring över varje månad och det var väldigt längesen jag hade det. Ska man bara vänta in inkassobreven eller hur går hela processen till? Blir det många påminnelser och vad händer när KF får det?

Nu går det inte längre att trolla så jag måste släppa till inkasso och KF. Har över en miljon i skulder och med över 20 olika långivare.
Hur lång tid tar det om släpper det nu tills det blir en löneutmätning vilket det lutar åt. Jag funderar på att släppa allt för att kanske få slippa ångesten och allt bollande och trollande för att få fram nya slantar. Med en löneutmätning så har jag förmodligen en hundring över varje månad och det var väldigt längesen jag hade det. Ska man bara vänta in inkassobreven eller hur går hela processen till? Blir det många påminnelser och vad händer när KF får det?
Det finns många trådar i forumet med din frågeställning men i korthet kan man säga att från det att du slutar betala så tar det minst tre-fyra månader innan KF börjar med löneutmätning. För mig tog det ca 8 månader.
Det kommer att komma massa brev som påminnelser och från inkasso innan det börjar ramla in från KF med "Föreläggande" där man skriver på ett delgivningskvitto och skickar in t KF. Detta kan komma redan efter en-två månader beroende på hur snabba långivaren/inkasso är.

Kolla igenom forumet under sektionen "Hjälp" så kommer du hitta mycket information.
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/löneutmätning-i-vilken-ordning-händer-det.7154/

Senast ändrad:
Jag skulle säga ca 5-6 månader

För mig tid det ca 6 månader innan kl löneutmättning....det bästa jag gjort att släppa allt till kfm. Slipper ångest över att inte få ihop pengar...nu vet jag vad jag har.

För mig tid det ca 6 månader innan kl löneutmättning....det bästa jag gjort att släppa allt till kfm. Slipper ångest över att inte få ihop pengar...nu vet jag vad jag har.
Att släppa allt och invänta löneutmätning måste vara något man själv avgör utifrån hur ens situation ser ut, men i långt ifrån alla "fall" är det en bra idé. Man förlorar nämligen kontrollen totalt. Jag tror bara på den idén om man klarar kraven för att få skuldsanering.

Kronofogden betalar nämligen först de skulder som vanligtvis har lägst ränta:
  1. Underhållsbidrag
  2. Skatter, böter och underhållsstöd.
  3. Övriga skulder som lån, TV-avgift m.m.
CSN skulder har också hög prioritet och betalas före t ex Blancolån.

Tror man sig (och har ambitionen) att kunna betala sina skulder inom en överkomlig framtid är det nog en särledes dålig idé. Så länge man inte har löneutmätning kan man själv lägga upp planer för hur/vilka skulder man ska betala först och man har även möjlighet att förhandla (det utrymmet är helt borta vid löneutmätning), dels om att inkassobolagen ska dra tillbaka skulderna från kronofogden mot en låg återbetalning och dels om räntefritt/bättre ränta osv. Kan man få bort tillräckligt många skulder från kronofogden för att inte riskera löneutmätning är det nog det bästa. På det sättet kan man avsevärt minska tiden man betalar(och kostnaderna för) sina skulder:
T ex: Betalar du 30 000kr på ett blancolån som har 30% i ränta sparar du 9000kr per år. Betalar du 30 000kr på studielånsskulder sparar du 39 kr per år.

Jag kanske ska tillägga(innan diskussionen blir väldigt arg):
Naturligtvis är det oerhört viktigt att man betalar underhåll för sina barn! Det är inte så att jag förespråkar att man inte ska betala dessa skulder utan bara att man kanske inte ska ta dem först. Det är också viktigt att man tar sitt ansvar för alla sina skulder, självklart! Men när hela livet har rasat så finns det faktiskt inget viktigare än att gå in i "överlevnadsmood" och lägga allt och alla på hyllan och se till att man tar sig upp. Om inte annat så för sina barns skull!!!

Behöver man kontakta långivarna?
Kommer alla inkassokrav komma per vanlig post?
Kan KF dra pengar innan löneutmätningen börjat?

Behöver man kontakta långivarna?
Kommer alla inkassokrav komma per vanlig post?
Kan KF dra pengar innan löneutmätningen börjat?

KF drar inga pengar innan löneutmättning är klar. Vissa inkassobolag är snabba att skicka till kfm medans vissa är riktigt sega. Vissa ringer och tjatar, skickar brev osv. Jag svarade bara som det var att ville dom ha några pengar fick dom skicka till kfm. Till slut gav dom upp försöken att hota å tjata.

KF drar inga pengar innan löneutmättning är klar. Vissa inkassobolag är snabba att skicka till kfm medans vissa är riktigt sega. Vissa ringer och tjatar, skickar brev osv. Jag svarade bara som det var att ville dom ha några pengar fick dom skicka till kfm. Till slut gav dom upp försöken att hota å tjata.
KFM kan gå in och kolla banktillgodohavande innan löneutmätningen börjar, det hände mej, men det fanns inga pengar i överskott, så inget blev draget.

Som regel görs bankkollerna innan löneutmätningsbeslut.

Läste någon som skrev att man inte skulle släppa allt direkt, vad är det för fördel med det? Första steget i en löneutmätning börjar väl direkt om någon långivare har skickat vidare till KFM?

Läste någon som skrev att man inte skulle släppa allt direkt, vad är det för fördel med det? Första steget i en löneutmätning börjar väl direkt om någon långivare har skickat vidare till KFM?

Exakt OM dom begär verkställighet direkt - långt ifrån alla gör det dock...

Exakt OM dom begär verkställighet direkt - långt ifrån alla gör det dock...

De flesra begär inte verkställighet direkt.
Det är typ privatpersoner och fkassan som gör det vad jag sett

Vad menas med det? Gör inte alla samma sak?
Nej, alla långivare och inkassobolag gör inte samma. Det varierar i hur fort de skickar till KF, hur snabbt man begär verkställighet (utmätning) t ex. Som Kimsan skrev så är det inte ens säkert att de begär verkställighet, iaf inte direkt utan det kan gå lång tid innan de gör det.
Personligen tycker jag att om man bestämt sig för att släppa sina skulder skall man släppa allt direkt men vi tänker olika på forumet beroende på vilka erfarenheter vi har antar jag.

Hej!
Jag är så himla lättad över att ha hittat till detta forum, kan känna igen mig helt i det mesta som skrivs. Skulden, ångesten o skammen som alltid finns där och på något sätt styr hela ens tillvaro.
Jag har bestämt mig för att släppa allt till kfm då jag går sönder av att hålla på o trixa med kronor o ören hit och dit. Det får räcka nu. Måste orka hålla ihop mitt liv med arbete och finnas för mina barn. Jag är svårt skuldsatt pga ett spelmissbruk, det gick fruktansvärt fort när det väl började... vilka krafter det finns i detta missbruk. Herregud!
Det jag undrar över ( som kanske är en idiotisk fråga men då får det vara så..) är hur vet kfm att alla skulder kommit med innan löneutmätning? Jag menar, läser ju i flera inlägg att vissa inkassobolag ligger på skulderna länge innan de går vidare. Jag är för korkad för att fatta .
Det som känns jobbigast är att släppa är ett rent kredikort som jag har i min egen bank Nordea. Jag har kredit på mitt personkonto där min lön kommer in och blir rädd att de ska dit och dra in den också även om räntan för den alltid dras därifrån med automatik.
Kan någon som har kunskap om detta tala om ifall min rädsla är befogad?
Det är ett helvete många dagar att bara orka med, det är skönt om man kan få veta lite om hur det fungerar.
Jag är helt ny här på forumet, har läst massor med inlägg och förstår att det kanske finns någon tråd där detta redan står men kanske kan någon vänlig själ länka dit i så fall!
Vill också bara lägga till att era historier berör mig djupt samtidigt som de får mig att känna mig mindre ensam i detta svåra..vilka kämpar vi är ändå!

Hej!
Jag är så himla lättad över att ha hittat till detta forum, kan känna igen mig helt i det mesta som skrivs. Skulden, ångesten o skammen som alltid finns där och på något sätt styr hela ens tillvaro.
Jag har bestämt mig för att släppa allt till kfm då jag går sönder av att hålla på o trixa med kronor o ören hit och dit. Det får räcka nu. Måste orka hålla ihop mitt liv med arbete och finnas för mina barn. Jag är svårt skuldsatt pga ett spelmissbruk, det gick fruktansvärt fort när det väl började... vilka krafter det finns i detta missbruk. Herregud!
Det jag undrar över ( som kanske är en idiotisk fråga men då får det vara så..) är hur vet kfm att alla skulder kommit med innan löneutmätning? Jag menar, läser ju i flera inlägg att vissa inkassobolag ligger på skulderna länge innan de går vidare. Jag är för korkad för att fatta .
Det som känns jobbigast är att släppa är ett rent kredikort som jag har i min egen bank Nordea. Jag har kredit på mitt personkonto där min lön kommer in och blir rädd att de ska dit och dra in den också även om räntan för den alltid dras därifrån med automatik.
Kan någon som har kunskap om detta tala om ifall min rädsla är befogad?
Det är ett helvete många dagar att bara orka med, det är skönt om man kan få veta lite om hur det fungerar.
Jag är helt ny här på forumet, har läst massor med inlägg och förstår att det kanske finns någon tråd där detta redan står men kanske kan någon vänlig själ länka dit i så fall!
Vill också bara lägga till att era historier berör mig djupt samtidigt som de får mig att känna mig mindre ensam i detta svåra..vilka kämpar vi är ändå!

Kfm har ingen aning om alla en persons skulder finns med i en löneutmätning eller inte. Den uppgiften är inte så relevant heller.

Hej, KF söker bara utmätning för de bolag som begärt verkställighet, dvs utmätning. KF gör ingen bedömning om ett eller flera bolag ( skulder) omfattas av utmätningen.
Gången hos KF är ”Föreläggande”, ”Utslag” samt ”Skuld att betala”. Tre olika brev som kommer och det är när det sista kommit som skulden ligger hos KF och utmätning kan ske. Innan man fått det brevet har KF bara meddelat att ”om du inte betalar kommer utmätning att ske”.
Vissa bolag anmäler skulden till KF men ligger på skulden eller säljer den till andra utan att begära verkställighet.

Lite off topic, men idag va jag på vovve träff med andra vovve ägare & hon som håller ihop allt har ja känt i 3-4 år. Vi pratade lite mer ”intimt” idag & då berättade hon att både hon & hennes man har skuldsanering. ALDRIG någonsin skulle ja ha kunnat ana detta...
Tänk va mycket som ”lurar i vassen” och som man inte skulle kunna tro... 🙄

Kapar tråden lite.. har släppt mina skulder nu och fått en del förelägganden. Är det alltid så att det kommer skuld att betala? Har skrivit på ca 5-6 föreläggande och fått 5-6 brev hem där det står Utslag, men inget mer? Ska det då alltså komma lika många med skuld att betala först innan brev om inkomst mm. ? :)

Kapar tråden lite.. har släppt mina skulder nu och fått en del förelägganden. Är det alltid så att det kommer skuld att betala? Har skrivit på ca 5-6 föreläggande och fått 5-6 brev hem där det står Utslag, men inget mer? Ska det då alltså komma lika många med skuld att betala först innan brev om inkomst mm. ? :)

Ja, exakt så är det, men det kan ju ta olika lång tid beroende på NÄR Dina borgenärer begär verkställighet...dvs. NÄR dom vill att KF ska håva in pengarna... Ibland går det fort, men ibland tar det lång tid... :(

Ps. Är det ”bara” dessa 5-6, som Du har släppt eller väntar Du på att fler skulder skall nå KF oxå?!

Det var så gången var för mig. Föreläggande, Utslag och sedan skuld att betala. Men om jag förstått allt rätt så är just "skuld att betala" att fodringsägaren ber KF att driva in skulden. Inte alla som gör det.

Det var så gången var för mig. Föreläggande, Utslag och sedan skuld att betala. Men om jag förstått allt rätt så är just "skuld att betala" att fodringsägaren ber KF att driva in skulden. Inte alla som gör det.
Det stämmer. "Skuld att betala" så ligger skulden hos KF. Innan det brevet är det fortfarande hos fodringsägaren.

Okej då vet jag! Tack för svar :) har en massa lån, runt 1 miljon men inte räknat än :( nu går det inte längre så får släppa allt.

Jag fick nu första inkassokravet genom email. Kommer det även per post till min bokföringsadress?

Jag fick nu första inkassokravet genom email. Kommer det även per post till min bokföringsadress?

Förmodligen inte inledningsvis, men eventuellt senare om Du inte vidtar åtgärder...
Vissa skickar via mail och vissa skickar hem är min erfarenhet efter att ganska nyligen ha tvingats släppa mina skulder... :(

Betalningspåminnelser och inkassokrav börjar komma nu. Jag har startat något. Eller släppt något för jag har slutat att söka efter nya pengar och det känns konstigt. Väldigt konstigt men samtidigt skönt. Inte helt säker på hur jag ska göra, ta matchen med alla inkassobolagen eller ta den direkt med KFM. Oavsett så förlorar jag. Cirka 38 lån och en mille+.

Betalningspåminnelser och inkassokrav börjar komma nu. Jag har startat något. Eller släppt något för jag har slutat att söka efter nya pengar och det känns konstigt. Väldigt konstigt men samtidigt skönt. Inte helt säker på hur jag ska göra, ta matchen med alla inkassobolagen eller ta den direkt med KFM. Oavsett så förlorar jag. Cirka 38 lån och en mille+.

Beroende på din situation och vad det finns för omständigheter gällande bostad och liknande så beror det ju på. Men om det är en ohanterbar situation vilket det låter som att det är i ditt fall så skulle jag råda dig att släppa allt och låta det vara så en tid tills du finner en annan lösning, antingen att beta av det eller skuldsanering. Över en miljon är ju oerhört mycket pengar för de flesta av oss, så där låter skuldsanering som det mest rimliga. Har man hus och annat har man mer att förlora på att hamna hos Kronofogden, har man inget har man inte mycket att förlora på det mot nuvarande situation om man är införstådd i hur det fungerar.

En lösning om man har en period när man släpper allt till inkasso och kronofogden, men inte bor ensam och skäms mycket, är att tillfälligt skaffa en postbox och skaffa en tillfällig postadress till postboxen och att samtidigt meddela inkassobolagen och Kronofogden om den adressen enskilt för säkerhets skull så allt hamnar där. Räcker väl oftast med det närmaste halvåret. Hade det själv ett halvår och ibland var det ju en rad brev från Kronofogden som inte hade varit så kul att få hem i dåvarande situation.

Senare när det bara kommer enstaka brev ibland är det lättare att hantera.

En lösning om man har en period när man släpper allt till inkasso och kronofogden, men inte bor ensam och skäms mycket, är att tillfälligt skaffa en postbox och skaffa en tillfällig postadress till postboxen och att samtidigt meddela inkassobolagen och Kronofogden om den adressen enskilt för säkerhets skull så allt hamnar där. Räcker väl oftast med det närmaste halvåret. Hade det själv ett halvår och ibland var det ju en rad brev från Kronofogden som inte hade varit så kul att få hem i dåvarande situation.

Att möta brevbäraren titt som tätt är även det jobbigt och man känner sig skamsen. -:(

Det var en smart grej!! Hur gör man för att få en tillfällig adress?

Jag är inställd på kfm och löneutmätning.
Hur stor är chansen att de utmäter lös egendom eller att de ens kommer på besök? Bor i en hyreslägenhet och det är inga dyra ting man hittar där, de kan ta vad de vill men jag tänker mest på mina barn.
Jag har ett IP-spar som jag regelbundet har sparat 100 kr i månaden. Ryker det också?

Hur stor är chansen att de utmäter lös egendom eller att de ens kommer på besök? Bor i en hyreslägenhet och det är inga dyra ting man hittar där, de kan ta vad de vill men jag tänker mest på mina barn.
Jag har ett IP-spar som jag regelbundet har sparat 100 kr i månaden. Ryker det också?
Ditt IP-spar ryker vad jag förstått.
Fast egendom har jag läst och hört lite olika om. Beräknas du kunna betala din skuld inom ett år så görs absolut inte utmätning på lös egendom. Bil däremot med ett värde över 25000 kr kan komma att säljas för att betala skulder.

Vi hade redan tagit ut vårt pensionssparande och betalt på skulderna, det är en av de saker de tyckte va bra när jag pratade med dem. Det betyder bl a att man verkligen försökt göra allt för att betala sina skulder.

Vi hade redan tagit ut vårt pensionssparande och betalt på skulderna, det är en av de saker de tyckte va bra när jag pratade med dem. Det betyder bl a att man verkligen försökt göra allt för att betala sina skulder.
Det är såklart det bästa men tyvärr så är mitt pensionssparande låst tills jag fyller 55 år. KF kan dock lösa upp det avtalet och få tillgång till de pengarna vad jag förstått.

Vi hade redan tagit ut vårt pensionssparande och betalt på skulderna, det är en av de saker de tyckte va bra när jag pratade med dem. Det betyder bl a att man verkligen försökt göra allt för att betala sina skulder

Jag har inte tillgång till mitt pensionssparande så det funkar inte.

Fungerar det så med tjänstepension också?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp