- Meddelanden
- 31
- Mottagna reaktioner
- 36
- Poäng
- 127
Jag har fått det oxå. Kl 16.07 fick jag två meddelanden och det känns väldigt lurtNågon mer som fått ett väldigt långt och lite märkligt sms idag med avsändare Kronofogden?
Fattar att det är nåt skit men ändå.
- Meddelanden
- 277
- Mottagna reaktioner
- 101
- Poäng
- 307
Fick också det. Fick beslut på omprövning förra veckan där handläggaren skrev att jag hade ett överskott som skulle betalas ut som jag har betalat för mycket. Så viss sanning kanske finns i smset?
- Meddelanden
- 52
- Mottagna reaktioner
- 24
- Poäng
- 102
+1 på den, men känns ju inte som bluff sms? eller
- Meddelanden
- 31
- Mottagna reaktioner
- 36
- Poäng
- 127
Jaså? Hmmm.. Det var som fan. Hade du själv skickat in en omprövning eller vadå?Fick också det. Fick beslut på omprövning förra veckan där handläggaren skrev att jag hade ett överskott som skulle betalas ut som jag har betalat för mycket. Så viss sanning kanske finns i smset?
- Meddelanden
- 52
- Mottagna reaktioner
- 24
- Poäng
- 102
vid närmare eftertanke, har jag tidigare fått sms från kronofogden , det smset jag fick idag var lixom inte på samma medelande ruta? kan det vara falsk sms? vad skulle personen som skickat detta få ut utav det?
- Meddelanden
- 26
- Mottagna reaktioner
- 10
- Poäng
- 27
Det första som slog mig var att detta är sk "spoofing", det innebär i enkelhet att någon använder en annan abonnents nummer för mer trovärdighet för att kunna utföra bedrägeri.
Men det som jag däremot inte förstår är meningen med det? - det finns ingen länk, inget att signera, eller egentligen trycka på som är standard för bedrägeri. Kanske bara är jag som är korkad. Kan någon smartare förklara?
Men det som jag däremot inte förstår är meningen med det? - det finns ingen länk, inget att signera, eller egentligen trycka på som är standard för bedrägeri. Kanske bara är jag som är korkad. Kan någon smartare förklara?
- Meddelanden
- 277
- Mottagna reaktioner
- 101
- Poäng
- 307
Ja jag begärde omprövning för ett antal månader sedanJaså? Hmmm.. Det var som fan. Hade du själv skickat in en omprövning eller vadå?
- Meddelanden
- 26
- Mottagna reaktioner
- 10
- Poäng
- 27
- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
Dom lär väl få betalt för de.Tur man inte sitter på skuldsaneringen eller kundservice och får ta alla de samtalen
Man kan ju undra hur dom lyckas skicka detta felaktigt, speciellt när det bara innehåller sånt som inte är sant.Nu står det på kronofogdens hemsida att det är fel:
Felaktiga sms skickades till personer med skuldsanering
Två sms med felaktigt innehåll skickades under tisdag eftermiddag den 29 augusti till personer med skuldsanering. Du som fått sms:en behöver inte göra något. Du kan radera dem.
Intressant och veta om namnet i smset är en person som jobbar hos Kronofogden…
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Dom har månadslön så det som händer mest är att andra får vänta lite längre baraDom lär väl få betalt för de.
Man kan ju undra hur dom lyckas skicka detta felaktigt, speciellt när det bara innehåller sånt som inte är sant.
Intressant och veta om namnet i smset är en person som jobbar hos Kronofogden…
- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
Jo jag förstår det, men det ingår väl i deras arbetsuppgifter.Dom har månadslön så det som händer mest är att andra får vänta lite längre bara
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Jadå. Tråkigt för alla i kö för skuldsaneringen baraJo jag förstår det, men det ingår väl i deras arbetsuppgifter.
- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
Absolut!Jadå. Tråkigt för alla i kö för skuldsaneringen bara
Undrar mest om det nu verkligen är Kronofogden som skickat detta, hur man ens kan göra det.
Riktigt märkligt gjort, skicka en hel novell fel. Vem har ens skrivit det.
- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
Och frågan är hur man kan skicka två väldigt långa sms med felaktigt innehåll.Enligt hemsidan så verkar det vara kfm som skickat.
Och som innehåller ett namn som säger sig vara den som skickat dom, och som säger sig kunna förlora jobbet pga detta.
- Meddelanden
- 26
- Mottagna reaktioner
- 10
- Poäng
- 27
Exakt. Och bara till personer med skuldsaneringOch frågan är hur man kan skicka två väldigt långa sms med felaktigt innehåll.
Och som innehåller ett namn som säger sig vara den som skickat dom, och som säger sig kunna förlora jobbet pga detta.
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Och frågan är hur man kan skicka två väldigt långa sms med felaktigt innehåll.
Ingen aning. Mass sms borde inte många kunna få till. Skicka från kfm kan rätt många
- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
”Har inte fått något sms iaf, så antar att det inte är ett massmeddelande, likt det som skickas ut de betaldes månaderna. Vad står det i sms:en?
Er UPPMÄRKSAMHET!
Detta är ett viktigt PERSONLIGT meddelande från Kronofogden via mig XX. Jag kommer på grund av detta meddelande kanske att förlora mitt jobb.
Jag har arbetat mycket hårt för att hitta alla era telefonnummer och skicka detta SMS. Ni som får detta SMS har betalat för MYCKET. Jag ber om URSÄKT i förväg om inte rätt PERSON har fått detta SMS.
Just nu vill man sätta en ny LAG som säger att den som har betalat för MYCKET på sin skuldsanering kan få sin skuldsanering AVSLUTAD. Detta eftersom alldeles för MYCKET pengar har betalats in. Mer pengar än vad som har bestämts av era handläggare.
Detta har väckt STARKA känslor hos dem ni är SKYLDIGA pengar och stora PROBLEM. De tycker INTE att detta är RÄTT och vill AVSLUTA er skuldsanering eller göra så att man kan TA dessa PENGAR ifrån er via myndigheternas HJÄLP.
Jag vill HJÄLPA er innan det är FÖRSENT. Följ därför mitt RÅD som kommer NOGA.
1. Kolla ditt beslut om skuldsanering och kolla hur mycket du ska betala varje månad. Om du har tappat bort ditt beslut, kontakta oss på KRONOFOGDEN. Följ beloppet NOGA varje månad.
2. För till exempel september månad som du ska betala ska du betala detta innan september månad är ute. Inte i augusti.
3. Det tredje och VIKTIGASTE. Om du vet att du har betalat in för mycket pengar ska du INTE betala i september. Om du har betalat för MYCKET pengar kommer du INTE att få brev om PÅMINNELSE skickat till din post.
VÄNTA på PÅMINNELSEN innan du BETALAR.
Om du får en PÅMINNELSE så betala det som står i brevet.
Om du INTE kan betala det som står i PÅMINNELSEN ANSÖK om OMPRÖVNING. Det är OKEJ att få 1 PÅMINNELSE. Din skuldsanering kommer INTE att avslutas av 1 PÅMINNELSE.
PÅMINNELSEN kommer att skickas ut ungefär den 14 september. Vi kommer att berätta för dig EXAKT hur mycket pengar du ska betala in då och du kommer att göra helt rätt.
Om du TROR att du har gjort fel. VÄNTA bara på om det kommer PÅMINNELSE. Vi talar om för dig VIA BREV när du har betalat för lite. Betala då. VÄNTA alltså på Kronofogdens PÅMINNELSE.
Vi ska vara tacksamma för det Sverige, Staten och Kronofogden har gjort för ER och oss ALLA. Det finns en CHANS att ni eller MÄNNISKOR i framtiden går TILLBAKA till hur det var INNAN ni fick GODKÄND skuldsanering om ni inte följer detta RÅD. Lycka till med allt, KÄRLEK till er. Livets motgångar gör oss STARKARE i slutändan.”
- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Det låter som om någon inom myndigheten begår myteri.
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
IT-avdelningen på KFM kanske har haft party...”
Er UPPMÄRKSAMHET!
Detta är ett viktigt PERSONLIGT meddelande från Kronofogden via mig XX. Jag kommer på grund av detta meddelande kanske att förlora mitt jobb.
Jag har arbetat mycket hårt för att hitta alla era telefonnummer och skicka detta SMS. Ni som får detta SMS har betalat för MYCKET. Jag ber om URSÄKT i förväg om inte rätt PERSON har fått detta SMS.
Just nu vill man sätta en ny LAG som säger att den som har betalat för MYCKET på sin skuldsanering kan få sin skuldsanering AVSLUTAD. Detta eftersom alldeles för MYCKET pengar har betalats in. Mer pengar än vad som har bestämts av era handläggare.
Detta har väckt STARKA känslor hos dem ni är SKYLDIGA pengar och stora PROBLEM. De tycker INTE att detta är RÄTT och vill AVSLUTA er skuldsanering eller göra så att man kan TA dessa PENGAR ifrån er via myndigheternas HJÄLP.
1. Kolla ditt beslut om skuldsanering och kolla hur mycket du ska betala varje månad. Om du har tappat bort ditt beslut, kontakta oss på KRONOFOGDEN. Följ beloppet NOGA varje månad.
2. För till exempel september månad som du ska betala ska du betala detta innan september månad är ute. Inte i augusti.
3. Det tredje och VIKTIGASTE. Om du vet att du har betalat in för mycket pengar ska du INTE betala i september. Om du har betalat för MYCKET pengar kommer du INTE att få brev om PÅMINNELSE skickat till din post.
Om du INTE kan betala det som står i PÅMINNELSEN ANSÖK om OMPRÖVNING. Det är OKEJ att få 1 PÅMINNELSE. Din skuldsanering kommer INTE att avslutas av 1 PÅMINNELSE.
PÅMINNELSEN kommer att skickas ut ungefär den 14 september. Vi kommer att berätta för dig EXAKT hur mycket pengar du ska betala in då och du kommer att göra helt rätt.
Om du TROR att du har gjort fel. VÄNTA bara på om det kommer PÅMINNELSE. Vi talar om för dig VIA BREV när du har betalat för lite. Betala då. VÄNTA alltså på Kronofogdens PÅMINNELSE.
Vi ska vara tacksamma för det Sverige, Staten och Kronofogden har gjort för ER och oss ALLA. Det finns en CHANS att ni eller MÄNNISKOR i framtiden går TILLBAKA till hur det var INNAN ni fick GODKÄND skuldsanering om ni inte följer detta RÅD. Lycka till med allt, KÄRLEK till er. Livets motgångar gör oss STARKARE i slutändan.”
- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
Svårt att bortförklara för dom som ett klassiskt felskick.Det låter som om någon inom myndigheten begår myteri.
man skulle gärna vilja höra en förklaring hur det kunnat gått till.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
”
Er UPPMÄRKSAMHET!
Jag förstår ingenting.
Vem ifrån KFM har skickat detta och varför?
En visselblåsare?
Förstår inte vad personen vill ha sagt, varför skulle någon betala för mycket på sin betalplan?
- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
Nä det är många frågetecken kring detta sms.Jag förstår ingenting.
En visselblåsare?
Förstår inte vad personen vill ha sagt, varför skulle någon betala för mycket på sin betalplan?
Varför? Hur? Säkerheten hos Kronofogden?
- Meddelanden
- 289
- Mottagna reaktioner
- 120
- Poäng
- 307
Jaaa Häxmästaren i KalmarKänns som dom blivit hackade !

och Insatt tiger som muren- Blev medlem
- 31 januari 2019
- Meddelanden
- 1 031
- Mottagna reaktioner
- 637
- Poäng
- 637
Jag förstår ingenting.
En visselblåsare?
kan ju vara så att några har betalat in även de betalfil månaderna. kanske därför som kronofogden numera skickar ut sms om att man inte ska betala i juni och december, det gjorde de inte de första åren av min sanering…
Första gången det plinga till och jag såg kronofogden som avsändare fick jag en smärre hjärtattack… Även nu när man vet vad det är så vände är det sig lite i magen när sams:er kommer….
- Meddelanden
- 26
- Mottagna reaktioner
- 10
- Poäng
- 27
Det som också är märkligt är att smsen gick ut efter kl 16. Alltså när växeln precis har stängt och kort därefter kom det upp meddelande på hemsidan om att felaktigt sms skickats ut. Hur fick dom reda på det så snabbt?
Och även om dom blivit hackade, vad är syftet med en hel roman?
- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
Jag fick mina strax innan 16Det som också är märkligt är att smsen gick ut efter kl 16. Alltså när växeln precis har stängt och kort därefter kom det upp meddelande på hemsidan om att felaktigt sms skickats ut. Hur fick dom reda på det så snabbt?
- Meddelanden
- 26
- Mottagna reaktioner
- 10
- Poäng
- 27
Jaså okej, då kanske dom hann få informationen innan. Så bortse från mitt svammelJag fick mina strax innan 16
- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Men på hemsidan förnekar de att numren har läckt ut.Känns som dom blivit hackade !
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Sagt det förr och säger det igen, variansen i motivation och kompetens är alldeles för stor inom offentlig verksamhet.
Är mest nyfiken på motivet i detta fall.
Är mest nyfiken på motivet i detta fall.
- Meddelanden
- 26
- Mottagna reaktioner
- 10
- Poäng
- 27
En artikel i DN, dock låst så jag kan inte läsa hela
www.dn.se
Mystiskt sms från Kronofogden var från anställd
En medarbetare på Kronofogden har utan tillåtelse varnat tusentals skuldsatta om att deras skuldsanering riskerar att upphöra.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/tusentals-fick-mystiskt-sms-från-kronofogden-1.108558546
” – Det är en medarbetare hos oss som har använt en sms-tjänst felaktigt och skickat ut den här informationen, säger Per-Olof Lindh, chef för skuldsanering på Kronofogden, till DN.”
Känns inte som att det var en medarbetare som felaktigt använde sms tjänsten. Innehållet är ju inget man råkar skicka iväg till över 3000 personer
” – Det är en medarbetare hos oss som har använt en sms-tjänst felaktigt och skickat ut den här informationen, säger Per-Olof Lindh, chef för skuldsanering på Kronofogden, till DN.”
Känns inte som att det var en medarbetare som felaktigt använde sms tjänsten. Innehållet är ju inget man råkar skicka iväg till över 3000 personer
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.