Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Snälla, hjälp mig att välja en bank för privatlån utifrån min situation. Döm inte ((

Hej! Snälla, hjälp utan att döma. Har höga lån i relation till min faktiska inkomst (jobbade heltid då och är delvis föräldraledig nu). Har bolån på 1,395 och privatlån ca 207000. Allt syns på UC. Inga anmärkningar och inga förfrågningar.

Problemet är att jag varit föräldraledig förra året och nu delvis föräldraledig vilket gör att den deklarerade inkomsten var bara 287 000 och inkomsten nu är 30000. Min grundinkomst (när jag inte är föräldraledig) är 38000. Problemet är även att jag har 3 barn vilket ser dåligt ut i kalkylen. I verkligheten försörjs barnen helt av sin pappa, han ger mig 12000 varje månad och barnbidraget är helt mitt (så jag får runt 4700 i barnbidrag också) men det kan man ju inte ange i ansökningarna för det räknas ju inte som inkomst.

Nu behöver jag ett lån på 150k och undrar hur jag ska gå tillväga för att ha bästa chansen att få det. Diskuterade detta med AI hela dagen idag men den verkar ju hitta på en massa... Ville först söka någonstans och ange 0 barn i ansökan men då säger AI att det kommer inte gå igenom för jag har för låg inkomst (för då kan jag inte skriva 30000 lön i ansökan utan måste skriva 24000 baserat på 287k deklarerad inkomst). Då övergav jag denna strategi och bestämde mig (i samråd med AI) att ta någon bank som använder Kreditz (eller liknande) och vara ärlig med antalet barn men ange 1 eller 2 (för vi har ju delad vårdnad, då delar man väl antalet barn på hälften?)

Först tyckte den att Re:member var ett bra alternativ för mig men kom sedan fram till att eftersom jag bara vill visa upp lönekontot och inte "betala räkningar kontot" så kommer ansökan att avslås. Mitt "betala räkningar" kontot vill jag inte visa upp för det är höga belopp varje månad (har valt kort återbetalningstid på mina privatlån). I så fall kommer inte kommer kalkylen att gå ihop! Då föreslog AI Norwegian men den verkar erbjuda jättehög ränta istället...

Dessutom påstår AI att banker har dolda säkerhetsspärrar på allt över 99000 kr (att det kan inte godkännas lika lätt om det är över den summan). Stämmer det verkligen? Har alla banker spärrar vid 100000? Finns det någon med högre spärr?

Vilken bank ska jag välja för att ha högst chans att få lånet beviljat utifrån mina förutsättningar? Behöver inte vara någon av dem jag listat här. Behöver helst 150k men även 98000 duger.

Tack!!!

Senast ändrad:
Du bör inte ansöka om lån direkt hos enskilda banker. Använd i stället en låneförmedlare som exempelvis Lendo eller Sambla. Då tas vanligtvis bara en kreditupplysning, som sedan delas med de banker och långivare som är anslutna till tjänsten.
Efter det är det egentligen bara att hålla tummarna och hoppas att någon av långivarna beviljar ansökan.
Personligen hade jag valt Lendo, eftersom de är en av de största aktörerna på marknaden och samarbetar med många banker och långivare.

När det gäller uppgifterna om spärrar eller liknande låter det som att AI:n du frågat har gissat eller missförstått situationen. Det är inget illa menat, men många(tjejer) tar tyvärr AI-svar som absoluta sanningar trots att modellerna ibland kan ge felaktig information när de saknar ett säkert svar.

Jag har arbetat mycket med AI och vet av erfarenhet att sådana system ibland kan "hallucinera", vilket innebär att de presenterar påhittad eller felaktig information som om den vore korrekt. Därför är det alltid VIKTIGT att kontrollera uppgifter mot tillförlitliga källor.

Jag skulle avråda dig att prata lån med en AI.
Prata direkt med bankerna i stället.

Men jag är säker på att Lendo eller liknande tjänst är det bästa alternativet.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp