• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Snälla Ni...argumentera för el emot...

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Och till bästa Hope777 också. Som Hope skriver, det ska fan inte läggas ner och då, utan vi ska bekämpa det som en gång satte oss i vår sits. Jag balanserade på ”släppa-allt-linan” i 14 mån tills det börja lätta. Ju tidigare man släpper, ju värre blir räntorna och därmed svårare att bli skuldfri ❤️
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 120
Mottagna reaktioner
2 501
Poäng
1 707
Kimsan72, nu kommer jag som inte killar dig under hakan (och jag tycker du är helt underbar för det så ta det rätt snälla) Men 800 tusen är inte omöjligt men den lön du har. Själv hade jag som värst 550.000 med en lön på 21.000. Du kan betala lånen med råga denna månad som du skriver. Dum fråga kanske men du kan inte lägga undan överskottet till nästa månad så du klarar den galant också? Fan, du fixar det här. Ge inte upp nu. Du har såklart ringt och förhandlat räntor, räknat med extrainkomster och allt möjligt visst? En anmärkning förstör i närtid och endast du kan ju avgöra om det är värt det...men med din inkomst som sagt så känns 800 iaf inte omöjligt. Kramen
Beror helt på hur många långivare det är och räntorna.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 952
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
3 907
Beror helt på hur många långivare det är och räntorna.

Helt korrekt @Lize ... om man enkom tittar på 2 av lånen som jag har, ett hos Norwegian och ett hos Remember, så betalar jag ENBART för dessa två lån över 9000kr/mån... pga att jag erhöll deras högsta ränta när jag beviljades hos dom... På dessa två lån, så kanske jag amorterar totalt 6-700kr/månad... Jag har andra lån/krediter minst lika illa som det jag här redovisar, men på betydligt lägre belopp, men det är likväl räntan som totalt FÖRTÄR mig...som äter upp mig inifrån och ut... Jag kommer ingen vart... Jag ser inte lånen minska ...
I morse betalade jag hyran och några andra månatliga, viktiga räkningar. Behöver ett par dagar på mig att fatta det avgörande beslutet... Betalar jag inte alla mina lån/krediter, så är jag till "vargarna" och det finns ingen återvändo... Otroligt ångest fyllda ställningstaganden jag står inför...och det gör SÅÅÅÅÅ ONT att jag får inte luft...

Än en gång TACK ALLA...för att Ni lyssnar, kommer med råd... önskar jag kunde få krama om Er alla... Utan Er alla här ute där jag känner att jag kan vara rakt igenom superärlig utan att bli dömd är en sån otrolig lättnad !!
 

Idiotfru

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
5 Juni 2017
Meddelanden
92
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Glöm inte en sak och det är att vissa företag väntar tills sista inkasso/kfm innan de erbjuder en bra betalplan... Kanske är nästa instans mer intresserad av att göra en bra deal?
Jag håller tummarna för dig, det är oerhört skönt att faktiskt börja släppa allt även om brevlådan får kramp av all post några veckor. Men betala av det lilla du kan om du har några smålån för räntorna när du väl släpper kommer äta upp alla amorteringar du gjort. Så har du något litet kvar... fixa det. Du kommer ju hinna ha någon/några månader på dig även om du slutar betala de där hemska lånen direkt idag. Har med haft dem... känner igen mig så väl. De är inte gjorda för att minska. BN tjänar pengar på alla desperata som tar deras lån i väntan på ett riktigt lån och därför betalar du bara ränta i princip första åren. Kolla på din sida så ser du själv deras upplägg. Jag säger släpp.. betala av andra... och spar undan lite.... då visar du också att du gjort allt du rimligen kan...
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 952
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
3 907
Glöm inte en sak och det är att vissa företag väntar tills sista inkasso/kfm innan de erbjuder en bra betalplan... Kanske är nästa instans mer intresserad av att göra en bra deal?
Jag håller tummarna för dig, det är oerhört skönt att faktiskt börja släppa allt även om brevlådan får kramp av all post några veckor. Men betala av det lilla du kan om du har några smålån för räntorna när du väl släpper kommer äta upp alla amorteringar du gjort. Så har du något litet kvar... fixa det. Du kommer ju hinna ha någon/några månader på dig även om du slutar betala de där hemska lånen direkt idag. Har med haft dem... känner igen mig så väl. De är inte gjorda för att minska. BN tjänar pengar på alla desperata som tar deras lån i väntan på ett riktigt lån och därför betalar du bara ränta i princip första åren. Kolla på din sida så ser du själv deras upplägg. Jag säger släpp.. betala av andra... och spar undan lite.... då visar du också att du gjort allt du rimligen kan...

Tack snälla för Dina ord. Får man lov att fråga hur Din situation ser ut i lånväg, har Du utmätning? Hur stora skulder har du? Hur många olika? Usch & fy för denna situation... :(
 

Idiotfru

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
5 Juni 2017
Meddelanden
92
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Jag har just nu skuldsanering, blev beviljad på riktigt i mars och beslutet vann laga kraft i april så jag känner mig oerhört lycklig lottad. Jag har haft många år av pusslande och smusslande och när jag såg hur skulderna var över miljonen (exkl CSN) så fattar jag verkligen inte hur jag ens kunnat få så många lån... sjukt system. Jag hann bara ha utmätning en kort stund innan jag fick inledande och där hade jag med tur och fick snabbt klart. Jag sålde allt jag kunde innan/under ansökan.. vi lyckades höja bolånet och fick totalt bort mängder (säkert 30 st) med lån för runt 2-300 t (hade nog alla...) men ändå!! har jag kvar 30 olika mottagare i betalplanen men jag betalar ju enligt nya reglerna så det är en summa per månad. Helt underbart. Däremot kan jag ju säga det att även om jag betalade av massor i pengar innan så åt räntorna på kvarvarande upp nästan allt under tiden hos KFM så därför säger jag betala av de små du kan så du får ner antalet lån... inte summan av dem... Du får en bättre koll också av att ha färre.
Jag kontaktade kommunens budget- och skuldrådgivare som direkt sade att betala bara räkningarna (boende, el etc) och släpp resten. Men jag valde själv att plocka bort mängder med lån i storleksordningen 3-15 t. Så det syntes hur jag försökte också. Det tog lång tid innan jag fick utmätning, säkert 4 månader så jag hann ju betala med mina löner med.
Förbehållsbeloppet stämmer jättebra. Jag fick lite mer kvar i saneringen än vid utmätningen men å andra sidan hade jag ju en minimigräns som jag fick behålla vid utmätningen (om jag blev sjuk och så) och det har jag ju inte nu utan det gäller att betala in oavsett.
Men jag mår bra, riktigt bra även om det fortfarande kommer uppmaningar och inkassokrav när de köper skulderna av varandra... Sinnesron att släppa kan bara vi som varit inne i det här förstå. KFM är bland det bästa som finns!!! Hade jag nog aldrig trott själv när jag var ung :)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 952
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
3 907
Tack snälla @Idiotfru för Din berättelse.. Ni är sååå oerhört många som delger mig och flera andra och Ni anar inte vad Ni stärker mig/oss som står på ruinens brant, men som genomlider helvetes kval för att ”släppa skulderna” ...

Jag insuper ALLA Era berättelser...för varje berättelse, så stärker det oss andra...för var berättelse, så börjar jag se att det blir inte ”mörkare”, snarare en lättnad på sikt...för var berättelse, så genererar Ni en trygghet inom mig om att jag nog kan komma stärkt ur detta... FÖR VAR BERÄTTELSE, så känner jag en sån ENORM KÄRLEK TILL ER ALLA härliga, underbara människor här !!

TACK ÄR ALLT JAG FÅR FRAM !!!
 

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Tack snälla @Idiotfru för Din berättelse.. Ni är sååå oerhört många som delger mig och flera andra och Ni anar inte vad Ni stärker mig/oss som står på ruinens brant, men som genomlider helvetes kval för att ”släppa skulderna” ...

Jag insuper ALLA Era berättelser...för varje berättelse, så stärker det oss andra...för var berättelse, så börjar jag se att det blir inte ”mörkare”, snarare en lättnad på sikt...för var berättelse, så genererar Ni en trygghet inom mig om att jag nog kan komma stärkt ur detta... FÖR VAR BERÄTTELSE, så känner jag en sån ENORM KÄRLEK TILL ER ALLA härliga, underbara människor här !!

TACK ÄR ALLT JAG FÅR FRAM !!!
Kan bara hålla med dig. Trots att jag idag ha skuldsanering och inte mycket att tillföra längre så känner jag ändå ett starkt behov att hålla mig kvar här så forumet. Människorna här, värmen och känslan att man inte är ensam hjälper mig igenom dom värsta dagarna med skam och ångest. Även om jag har en förlåtande man kommer han aldrig förstå hur vi har det, hur vi tänker/tänkt. Logiken/ologiken i våra beslut år efter år. Och hur ska någon som inte varit här själv nånsin förstå när vi själva inte gör det. Hade aldrig tagit mig igenom eller klarat av allt utan allt stöd från alla underbara människor här inne. Önskar att jag funnit er tidigare bara
Tack för att ni finns där ute och kämpa på alla ❤️
 

Hope777

V.I.P
Poäng: 557
Blev medlem
18 Januari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
574
Poäng
557
Kan bara hålla med dig. Trots att jag idag ha skuldsanering och inte mycket att tillföra längre så känner jag ändå ett starkt behov att hålla mig kvar här så forumet. Människorna här, värmen och känslan att man inte är ensam hjälper mig igenom dom värsta dagarna med skam och ångest. Även om jag har en förlåtande man kommer han aldrig förstå hur vi har det, hur vi tänker/tänkt. Logiken/ologiken i våra beslut år efter år. Och hur ska någon som inte varit här själv nånsin förstå när vi själva inte gör det. Hade aldrig tagit mig igenom eller klarat av allt utan allt stöd från alla underbara människor här inne. Önskar att jag funnit er tidigare bara
Tack för att ni finns där ute och kämpa på alla ❤️
Kan bara hålla med dig. Trots att jag idag ha skuldsanering och inte mycket att tillföra längre så känner jag ändå ett starkt behov att hålla mig kvar här så forumet. Människorna här, värmen och känslan att man inte är ensam hjälper mig igenom dom värsta dagarna med skam och ångest. Även om jag har en förlåtande man kommer han aldrig förstå hur vi har det, hur vi tänker/tänkt. Logiken/ologiken i våra beslut år efter år. Och hur ska någon som inte varit här själv nånsin förstå när vi själva inte gör det. Hade aldrig tagit mig igenom eller klarat av allt utan allt stöd från alla underbara människor här inne. Önskar att jag funnit er tidigare bara
Tack för att ni finns där ute och kämpa på alla ❤️
Håller verkligen med♥️Tusen tack för att ni finns..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp