Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Spärra sig för alltid på ett smslåneföretag

Om man mailat att man Vill spärra sig för alltid på ett smslåneföretag, får bekräftat att kontot är spärrat. Men senare får låna ändå. Vem ligger ansvaret på och kan man kräva slippa betala avgifter och ränta (har mailet kvar)

Ett bolag har väl lagligt ingen skyldighet att förbjuda någon ta del av deras produkt.
Säg du säger till ICA att du vill spärra dig för att handla på deras butik eftersom du är sockerberoende och köper godis varje dag där, sen så förbjuder dig ICA att handla men du lyckas ändå komma in och handla - Vilket lagbrott skulle ICA gjort sig skyldig till?
Det är (tyvärr) ingen juridisk sjukdom att ta lån, därav tror jag du får det tufft - Med andra ord ligger nog ansvaret på dig.

Vilket bolag är det?

Ett bolag har väl lagligt ingen skyldighet att förbjuda någon ta del av deras produkt.
Säg du säger till ICA att du vill spärra dig för att handla på deras butik eftersom du är sockerberoende och köper godis varje dag där, sen så förbjuder dig ICA att handla men du lyckas ändå komma in och handla - Vilket lagbrott skulle ICA gjort sig skyldig till?
Det är (tyvärr) ingen juridisk sjukdom

Tänker nog för egen del att jämförelsen med ICA blir lite äpplen och päron, även om det är mitt ansvar så är finansmarknaden ändå i grunden för privatpersoner full med saker som kan förhindra oss med regelverk som betalningsanmärkningar mm. Det är också så att den "seriösa delen" av marknaden genom århundraden jobbat fram system för "god sed mm" att låna ut till en person som har ca 20 betalningsanmärkningar och dessutom bett om att spärra sig för nya lån för alltid kommer alltid vara värre (så länge det inte kommer lagar och regler kring socker med) än att låta mig handla vad jag vill i en ICA butik. Men jag tror att en mindre butik skulle hjälpa mig så långt det gick om man skulle säga "jag är socker beroende" med att försöka få mig att inte handla sånt. I alla fall mer än det här bolalaget gjort som gett mig lån.

Risk för att låta lite tråkigt här... du spärar dig på ett företag frivilligt. Det är alltså inte företaget som spärrar dig, du väljer att inte ta del av deras produkt.
Sen ändrar du dig och tar del av deras produkt. Nu vill du alltså komma på ett sätt att inte fullfölja låneavtalet och slippa betala för produkten du tog del av?

Har du ett juridiskt bindande avtal mellan dig och långivaren som säger att långivaren är förbjuden att låna dig pengar?

Om inte, så tror jag att du kan räkna ut själv vem betalningsansvaret ligger på.

Tycker det är tråkigt med erat "tonläge" det är en viktigt princip tycker jag att om man som jag tillexempel är spelmissbrukare. Så önskar man att det kunde finnas spärrar att lita på.

Ni har emellertid rätt Mem det är inte självklart. ARN har "domar" som gör att man inte kan åberopa spärrar men den expertis jag pratat med sa klart och tydligt att det kan vara värt att pröva igen. Och jag tänker inte smita ifrån på nått sätt mitt förslag var att jag skulle betala kapitalbeloppet men anser att det borde vara "delat" ansvar när jag spärrat mig och jag frågade "er" om det fanns nått regelverk den moraliska delen i det är solklar har jag spärrat mig så skall ju inte ett serriöst företag låta mig låna igen det är inte att ta ansvar att låna ur till en person som har över 20 betalningsanmärkningar och Fd skuldsaldo till fogden som syns i historiken oavsett spärr eller inte.

Jag tänker eventuellt "driva" ärendet men det har jag inte bestämt ännu.

Och man måste när man resonerar kring det här ta med aspekten missbruk. Jag hade aldrig lånat om jag inte var missbrukare. Och det borde precis som staten bestämt att man skal kunna spärra sig för spel vid missbruk lika gärna kunna spärra sig för lån.

God Jul på er.

Får man fråga vilken aktör det handlar om?

Får man fråga vilken aktör det handlar om?
Det får man göra men av flera anledningar så kommer jag inte berätta. Dels om jag skall driva frågan men framför allt om folk här inne då drar på sig mer lån bara för att det går, ja en del kanske skulle bli räddade av det men. Min personliga åsikt är att smslån är en styggelse och kan bara på sin höjd ses som konstgjord andning ett tag. De flesta skulle om de släppte allt leva på ett förbehållsbelopp och att leva på det är galet tufft men det är aldrig värre än att vara inne i skuldcirkusen aktivt. Så vida man inte är extrem mycket självplågare och gillar stress, ångest, panik, dåligt samvete mm mm. Så min julklapp till forumet blir att INTE avslöja bolaget som är rötet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp