Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Spara eller betala av BN lånet?

Hej!

Har 380k samlat hos BN med usel ränta, men det är också alla mina lån och krediter som jag lyckades få in där och därför fick jag en drägligare ekonomi. Detta var i maj. UC-risk låg då på cirka 8%.

Nu har jag uppdaterad inkomst, UC-risk nere på 0,6% och dessutom fått godkänt att utöka mitt bolån med 250k. Parallellt med detta har jag startat ett sparande i fonder, lågrisk, och har cirka 20k där.
Nu är planen att betala av en stor del av BN, ansöka om nytt samlingslån på resterande belopp, och få in mer i fonderna så de väder ytterligare.

Min tanke:

Få ner BN till 200k skuld. Nytt lån med bättre ränta på kvarvarande.
Då har jag 70k från det utökade bolånet som jag tänkte addera till mitt sparande och buffert så att jag då har cirka 90k.
Alternativet är att ta hela summan, 250k bolån, och betala av BN så att jag endast har 130k kvar på min skuld att lägga om lånet på. Men då kan jag inte addera något till mitt sparande och jag har cirka 20k där som förut.

Det tar längre tid att spara en ordentlig summa och avkastningen blir lägre då det årliga snittet ligger på 5-10%.

Så vad säger ni experter? Betala av hela summan som bolånet ger, eller behålla något som fonder?

Om du lägger hela det utökade bolånet på BN så kommer du få lägre månadskostnad där och då kan du lägga skillnaden i fonder. Förstår du vad jag menar? Om du t ex får 1000 kr lägre månadskostnad hos BN så lägger du dem 1000 kr i dina fonder.

Vad är det för fonder du har och varför har du valt lågrisk? är du under 60 år så finns ingen anledning att välja lågrisk utan du kan ta högre risk om du kan ha en sparhorisont på 5-år. Kan du ha 10 års sparhorisont så är det ännu bättre, men det beror på hur gammal du är.

Om du har lågriskfonder kan du väl knappast räkna med en kontinuerlig avkastning på 5-10%?
Är ju ganska mycket i din situation som påverkar, hur ditt liv i övrigt ser ut. Jag säger nog spontant att så lite lån du har, satsa på att betala av dem istället, särskilt om du är under 40 år gammal.

Det första du måste göra är att bestämma hur stor buffert du behöver ha för oförutsedda utgifter. Bor du i hus med partner och två barn med bil så behöver du en stor buffert, nästan i den paritet med vad du föreslår på 90 tkr. Bufferten är viktig för att inte behöva ta nya krediter.

Du tar en del av det utökade bolånet och sparar det till bufferten. Resterande delar betalar du av på BN-lånet och sedan söker för att lägga om det.

Det finns mer eller mindre inga situationer för privatlån där det är mer fördelaktigt att investera istället för att amortera.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp