Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Spel under pågående skuldsanering?

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Meddelanden
1 508
Mottagna reaktioner
442
Poäng
587
Hur många spelar lite under pågående skuldsanering och hur vanllgt är det att Kronofogden avbryter en pågående sanering pga speltransaktioner på bankkontot? Någon som varit med om detta el känner någon som råkat ut för det? Frågar man AI är man ganska rökt om man spelar och Kronofogden ser speltransaktioner på ens bankkonto då dom ibland kollar bankkonton slumpmässigt el av andra skäl.
Moralpredikningar undanbedes.

Tror inte fogden random kollar kontot. Men kollar dom är jag nog övertygad och hoppas saneringen avbryts

KFM ändrar inget skuldsaneringsbeslut utan en omprövning.

Antingen att borgenärerna omprövar, eller att du omprövar.

Om man så missar alla 50 betalningar så slutförs en skuldsanering som vunnit laga kraft om ingen har omprövat. Däremot får borgenärerna veta att man ligger efter i skuldsaneringen och kan få information av KFM, men omprövar dom inte så händer inget.

Andra frågan: Jag spelar inte under min skuldsanering och kommer aldrig spela igen

Senast ändrad:
Förtjänar jag inte saneringem om jag bara köper en Triss lott? Trevlig du verkar vara. Hoppas på bättre svar av någon annan.

KFM ändrar inget skuldsaneringsbeslut utan en omprövning.

Antingen att borgenärerna omprövar, eller att du omprövar.

Om man så missar alla 50 betalningar så slutförs en skuldsanering som vunnit laga kraft om ingen har omprövat. Däremot får borgenärerna veta att man ligger efter i skuldsaneringen och kan få information av KFM, men omprövar dom inte så händer inget.

Andra frågan: Jag spelar inte under min skuldsanering och kommer aldrig spela igen
Ok, men om jag omprövar för ökad nkomst tex och KFM ser några speltransaktioner, påverkar dom något el fokusear dom bara på ändra min summa jag aka betala varje månad? Alltså utan atr man misskött något, då kan ja förstå att saneringen riskerar avbrytas. Vill tro att en beslutad sanering inte rivs upp bara för jag skulle lägga hela mitt belopp jag får behålla på spel och inte missköter något övrigt.

Ok, men om jag omprövar för ökad nkomst tex och KFM ser några speltransaktioner, påverkar dom något el fokusear dom bara på ändra min summa jag aka betala varje månad? Alltså utan atr man misskött något, då kan ja förstå att saneringen riskerar avbrytas. Vill tro att en beslutad sanering inte rivs upp bara för jag skulle lägga hela mitt belopp jag får behålla på spel och inte missköter något övrigt.
Jag skulle säga tvärtom: skuldsaneringen riskerar inte att avbrytas om du sköter din betalplan och omprövar när du ska ompröva.

Nu är det väldigt ovanligt att KFM begär transaktionerna från din bank eller kollar ex "mekanismen" under pågående skuldsanering. De görs väll i princip bara vid utmätning, vissa typer av brott och tillgångsutredning? (någon får rätta mig om jag har fel)
Men det är klart att handläggaren kan ha personliga åsikter och att det sticker i ögonen om handläggaren skulle se att du spelar bort förbehållsbeloppet och betalfria månadernas pengar under skuldsanering. Däremot har jag svårt att se att det juridiskt skulle ha någon påverkan om du spelar lagligt.

Jag är rätt säker att lagligt spelande i sig är ingen grund för att upphäva en skuldsanering om man sköter sin betalplan och sköter sina omprövningar. Visst skulle man kunna hävda att skuldsaneringen inte anses ha rehabiliterande effekt eller något sådant men det är nog jävligt tunt att fatta beslut på att en välskött skuldsanering ska avbrytas och sen få det beslutet att kvarstå efter överklagan. Däremot vid ex större vinster kan man behöva ompröva för att betala in dom om man ska vara helt korrekt.

Det står det här på sida 5 i det dokument som anses som ett vägledande rättsligt ställningstagande vad gäller omprövningar för skuldsaneringar: https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf

1787583429733.webp

Skulle man däremot missa en massa betalningar och en borgenär omprövar det och anledningen till att man inte betalat sin skuldsanering skulle visa sig vara att man spelat bort pengarna istället för att betala på betalplan lär man dock ligga risigt till. Man brukar kolla på anledning varför betalningar missats.

Senast ändrad:
Jag skulle säga tvärtom: skuldsaneringen riskerar inte att avbrytas om du sköter din betalplan och omprövar när du ska ompröva.

Nu är det väldigt ovanligt att KFM begär transaktionerna från din bank eller kollar ex "mekanismen" under pågående skuldsanering. De görs väll i princip bara vid utmätning och tillgångsutredning? (någon får rätta mig om jag har fel)
Men det är klart att handläggaren kan ha personliga åsikter om handläggaren skulle se att du spelar bort förbehållsbeloppet och betalfria månadernas pengar under skuldsanering. Däremot har jag svårt att se att det juridiskt skulle ha någon påverkan om du spelar lagligt.

Jag är rätt säker att lagligt spelande i sig är ingen grund för att upphäva en skuldsanering om man sköter sin betalplan och sköter sina omprövningar. Visst skulle man kunna hävda att skuldsaneringen inte anses ha rehabiliterande effekt eller något sådant men det är nog jävligt tunt att fatta beslut på att en välskött skuldsanering ska avbrytas och sen få det beslutet att kvarstå efter överklagan. Däremot vid ex större vinster kan man behöva ompröva för att betala in dom om man ska vara helt korrekt.

Det står det här på sida 5 i det dokument som anses som ett vägledande rättsligt ställningstagande vad gäller omprövningar för skuldsaneringar: https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf

Visa bilaga 6091
Tack för bra svar! 💪

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp