Jag skulle säga tvärtom: skuldsaneringen riskerar inte att avbrytas om du sköter din betalplan och omprövar när du ska ompröva.
Nu är det väldigt ovanligt att KFM begär transaktionerna från din bank eller kollar ex "mekanismen" under pågående skuldsanering. De görs väll i princip bara vid utmätning och tillgångsutredning? (någon får rätta mig om jag har fel)
Men det är klart att handläggaren kan ha personliga åsikter om handläggaren skulle se att du spelar bort förbehållsbeloppet och betalfria månadernas pengar under skuldsanering. Däremot har jag svårt att se att det juridiskt skulle ha någon påverkan om du spelar lagligt.
Jag är rätt säker att lagligt spelande i sig är ingen grund för att upphäva en skuldsanering om man sköter sin betalplan och sköter sina omprövningar. Visst skulle man kunna hävda att skuldsaneringen inte anses ha rehabiliterande effekt eller något sådant men det är nog jävligt tunt att fatta beslut på att en välskött skuldsanering ska avbrytas och sen få det beslutet att kvarstå efter överklagan. Däremot vid ex större vinster kan man behöva ompröva för att betala in dom om man ska vara helt korrekt.
Det står det här på sida 5 i det dokument som anses som ett vägledande rättsligt ställningstagande vad gäller omprövningar för skuldsaneringar:
https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf
Visa bilaga 6091