• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Spelmissbruk skuldsanering möjligt?

Pidde

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
11 Februari 2020
Meddelanden
864
Mottagna reaktioner
254
Poäng
457
Hej alla i forumet :) jag går i tankarna om att söka skuldsanering men har många funderingar ,,,,är det försvårande om man har ett spelmissbruk som orsakat skuldberget jag har nu och att man precis blivit arbetslös ? Vad tittar dem på ?
Jag har haft löne utm till o från under största delen av mitt vuxna liv varit nollade men åter hamnat som kund hos kfm ,,, tacksam för alla svar tankar input ni har som haft eller har erfarenhet av kfm o skuldsanering tack alla o ha en bra dag :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
129
Poäng
317
Spelar du ännu?

Du behöver ha en tydlig brytpunkt. Helst även sökt hjälpt. Oavsett behöver du för din egna skull söka hjälp eftersom detta verkar vara ett återkommande mönster att du inte kan hålla missbruket i schakt.

Du skulle även behöva skaffa dig ett jobb

De kollar på vad du själv gjort och gör för att ändra din sits
 

Pidde

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
11 Februari 2020
Meddelanden
864
Mottagna reaktioner
254
Poäng
457
Spelar du ännu?

Du behöver ha en tydlig brytpunkt. Helst även sökt hjälpt. Oavsett behöver du för din egna skull söka hjälp eftersom detta verkar vara ett återkommande mönster att du inte kan hålla missbruket i schakt.

Du skulle även behöva skaffa dig ett jobb

De kollar på vad du själv gjort och gör för att ändra din sits
Jag har jobbat i 20 år o inte varit arbetslös mer än sen jag förlorade jobbet i november ,jag har jobbat i byggbranschen men den står helt still just nu när ingen bygger nytt räntor material o annat är på rekord nivåer, jag har sökt hjälp igenom spelberoende grupp som finns
 

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
129
Poäng
317
Jag har jobbat i 20 år o inte varit arbetslös mer än sen jag förlorade jobbet i november ,jag har jobbat i byggbranschen men den står helt still just nu när ingen bygger nytt räntor material o annat är på rekord nivåer, jag har sökt hjälp igenom spelberoende grupp som finns
Toppen att du sökt hjälp! Det kommer hjälpa, har du slutat spela och har en tydlig brytpunkt kommer det med underlätta att få igenom skuldsanering.

Tyvärr tror jag ändå att du lär ordna ett jobb, vilket som helst. Jag förstår att det är svårt att hitta ett inom ditt yrke, så möjligen lär du kolla efter andra yrken.
 

Lippi

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
24 Januari 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
Jag har jobbat i 20 år o inte varit arbetslös mer än sen jag förlorade jobbet i november ,jag har jobbat i byggbranschen men den står helt still just nu när ingen bygger nytt räntor material o annat är på rekord nivåer, jag har sökt hjälp igenom spelberoende grupp som finns
Jättebra att du sökt hjälp, det är väldigt viktigt! Har du spärrat dig från spelande?

Gällande arbete; jag förstår att byggbranschen är seg just nu. Har du kollat på alternativa jobb exempelvis som fabriksmontör, fabriksoperatör, lagermedarbetare, förararbeten? Om du är inskriven i AF kan du be om att få påbörja rusta och matcha och då få hjälp av en jobbcoach.
 

Pidde

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
11 Februari 2020
Meddelanden
864
Mottagna reaktioner
254
Poäng
457
Toppen att du sökt hjälp! Det kommer hjälpa, har du slutat spela och har en tydlig brytpunkt kommer det med underlätta att få igenom skuldsanering.

Tyvärr tror jag ändå att du lär ordna ett jobb, vilket som helst. Jag förstår att det är svårt att hitta ett inom ditt yrke, så möjligen lär du kolla efter andra yrken.
Jag söker aktivt efter jobb både inom min bransch och andra , söker även på vidareutbildning och annat ,,,ja spelmissbruket har gått i vågor men det är grundstenen till att jag trillat dit ekonomiskt , sen har jag spelat mer då inkomst gick från 550tkr till 300tkr om året till nu 0 ,,,spelberoende gruppen har man stöd igenom o man får lyfta tankar känslor man inte delar med andra människor så dennär bra :)
 

Pidde

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
11 Februari 2020
Meddelanden
864
Mottagna reaktioner
254
Poäng
457
Jättebra att du sökt hjälp, det är väldigt viktigt! Har du spärrat dig från spelande?

Gällande arbete; jag förstår att byggbranschen är seg just nu. Har du kollat på alternativa jobb exempelvis som fabriksmontör, fabriksoperatör, lagermedarbetare, förararbeten? Om du är inskriven i AF kan du be om att få påbörja rusta och matcha och då få hjälp av en jobbcoach.
Ja byggbranschen är ganska död just nu , söker precis dem jobben du skrev , allt inom industri och dylikt men inte fått svar från någon ännu spärrad för allt spel sedan 1,5 månader ca
 

Lippi

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
24 Januari 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
Ja byggbranschen är ganska död just nu , söker precis dem jobben du skrev , allt inom industri och dylikt men inte fått svar från någon ännu spärrad för allt spel sedan 1,5 månader ca
Toppen, det låter bra Pidde.
Som Flingan skrev här ovan så kollar man främst på vad du själv gjort för att förändra och förbättra din situation. I detta fallet låter det, utifrån det du berättar, som att du tagit tag i de viktigaste delarna genom att stoppa spelandet och sökt hjälp för det. Här tänker jag att KFM kanske kommer vilja se att det går en tid utan återfall.

Gällande arbete så är du aktivt arbetssökande, och där kan en inskrivning i Arbetsförmedlingen och deltagande i arbetsmarknadspolitiskt program via dem även vara ytterligare ett tecken som visar på att du försöker göra allt du kan för att lösa situationen.

Jag vågar tyvärr inte tala för hur dina chanser ser ut för att bli beviljad skuldsanering av KFM, men rent personligt så låter det som att du tar fullt ansvar för din situation och det är ju det viktigaste.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 761
Mottagna reaktioner
763
Poäng
707
Vad händer när man har ansökt om skuldsanering? Hur lång tid tar det? När kommer de kontakta mig?
 

Jaden

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
13 November 2018
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
109
Poäng
307
Händer och händer...Som vid alla ansökningar tittar en handläggare på ärendet när det är din tur. Just nu får man vänta ca 49 vardagar innan de ger besked om att de går vidare eller ger avslag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp