Stämmer bankernas kalkyler?

Gjorde ett test på Nordeas hemsida där kalkylen visade att jag och min sambo skulle kunna få ett bolån på ca 1,9 mille. Vi har blanco på ca 950.000 och har båda likvärdiga löner (34 resp 33K före skatt). Jag har en score på 15, hon på 1,3. Jag vet att det är en fingervisning men vad är era upplevelser? Brukar kalkylerna stämma med ”verkligheten”?

Min kalkyl stämde ganska väl.

Jag fick bolån själv på nästan det dubbla ovan med synligt blanco på 900K.

Dom räknar på allt och tar höjd för en bolåneränta på 7%

Ok, men du har väl en inkomst på 900K något?

Tror inte Nordeas bolånekalkyl innefattar stresstest av de ekonomiska förutsättningarna. Dvs tar en höjd för högre ränta.

Jag syftar alltså på bolånekalkylen som man kan fylla i själv och testa om man uppfyller kraven för bolån. Att banken sen räknar på allt vid själva ansökan är givet.

Du som är kunnig, vad tror du Terry? Tror du att vi kommer beviljas ett bolån trots förutsättningarna? Hur ser banken på ff och UC-score när det gäller bolån?

Jättesvårt att säga. Jag fick som sagt Bolån på Nordea med 1 inkomst, 900.000 i synligt Blanco och en rörlig lön. Utan att ens vara kund hos dom.

Min Blancobelåning är ju lika stor som är och min lön är lika stor som er gemensamma.

Ni är ute efter ett objekt som är 1.000.000 billigare än mitt så utifrån det så säger jag att det bör gå men det är så sjukt svårt att ge säkra svar i pandemitider och när det kommer till banke.

Tack för återkopplingen. Besvärar dig med en fråga till :) Min sambo har alla sina besparingar och lönekonto i Handelsbanken. Hon kan dock tänka sig att föra över allt till Nordea då vi med all sannolikhet kommer att ansöka om bolån just där. Antar att banken ser det som positivt att hon byter bank? Ökar det möjligheterna till ett beviljat bolån?

Nästa vecka kommer vi iaf att ansöka. Det får bära eller brista...

Jag trodde det spelade mer roll än vad det gjorde men naturligtvis är det mer ett plus än vad det är minus!

Skickade in en ansökan och fick besked om att banken behöver mer tid att behandla ansökan och återkommer inom kort. Kan vi förvänta oss att Nordea kontaktar oss redan imorgon?

Det är söndag imorgon så det tvivlar jag på. Jag tog alla möten "direkt" utan att göra ansökningar etc för då förklarade jag allting.

Fick du inte automatiskt avlsag så kan det nog gå bra detta ska du se!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp