• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Stå kvar själv på hyreskontrakt trots skuld

isis

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
25 April 2012
Meddelanden
196
Mottagna reaktioner
36
Poäng
147
Jag tänkte på en annan sak som kanske nämnts i tråden. Är hyran skälig längre fram när utmätning startar ?
Kommer du klara av hyran då ?
Jag hoppas att allt löser sig. -:)

Ja det kommer inte vara något problem att klara av den då, även om jag inte har koll på var dom gränserna går för vad KFM anser skäligt men antar det då hyran är helt normal för där jag bor (Stockholm)

Bor just nu i en jättedyr stor lägenhet som jag aldrig hade haft råd att bo i själv och där jag antar att hyran inte hade varit skälig, men vi(läs jag då) har precis fått en ny från 1a feb ,som vi kommer låtsas att vi flyttar in i bägge två så jag har ett tag på mig också tills det är dags att skriva bort honom.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

isis

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
25 April 2012
Meddelanden
196
Mottagna reaktioner
36
Poäng
147
Här hittar du om vad som gäller för sambos : http://www.domstol.se/Familj/Sambo/ , för att bli riktigt bör man ta hjälp av en bodelningsförrättare även som sambos uppfattar jag det som.
Hm när jag har sökt runt verkar det som att det räcker med ett avtal man skriver själv. Men jag har även tagit den frågan vidare till Hyresgästföreningen och frågade dom vad dom menar med att "bodelning ska ske på rätt sätt" och om det måste vara ett avtal signerat av jurist eller om det räcker att man skriver själv.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Ja det kommer inte vara något problem att klara av den då, även om jag inte har koll på var dom gränserna går för vad KFM anser skäligt men antar det då hyran är helt normal för där jag bor (Stockholm)

Bor just nu i en jättedyr stor lägenhet som jag aldrig hade haft råd att bo i själv och där jag antar att hyran inte hade varit skälig, men vi(läs jag då) har precis fått en ny från 1a feb ,som vi kommer låtsas att vi flyttar in i bägge två så jag har ett tag på mig också tills det är dags att skriva bort honom.

Detta ska Du inte oroa Dig över. Du kan likväl inte lösa det ändå på annat sätt då du redan verkar ha anmärkningar och skuldsaldo hos KF. Det är nästintill hopplöst att få tag på en fastighetsägare som accepterar det.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Ja det kommer inte vara något problem att klara av den då, även om jag inte har koll på var dom gränserna går för vad KFM anser skäligt men antar det då hyran är helt normal för där jag bor (Stockholm)

Bor just nu i en jättedyr stor lägenhet som jag aldrig hade haft råd att bo i själv och där jag antar att hyran inte hade varit skälig, men vi(läs jag då) har precis fått en ny från 1a feb ,som vi kommer låtsas att vi flyttar in i bägge två så jag har ett tag på mig också tills det är dags att skriva bort honom.
Så bra. -:)
 

isis

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
25 April 2012
Meddelanden
196
Mottagna reaktioner
36
Poäng
147
Kan berätta att allt gick bra och sedan någon månad tillbaka står jag själv på kontraktet trots betalningsanmärkningar samt skuld hos kronofogden.

Det vi gjorde var att skicka en ett bodelningsavtal där vi skrivit att jag tog över kontraktet, (dock skickade vi EJ in någon överlåtelseanmälan vilket bostadsbolaget hänvisade till på sin sida)
Efter någon månad skrev jag och bad dom plocka bort min fd sambo på hyresavierna och på skyltarna i trapphuset. Och några dagar senare fick jag ett nytt hyreskontrakt med endast mitt namn på.
Så skönt för nu kan jag ju även på sikt byta lägenhet inom samma hyresvärd. (bor i en liten och ganska dyr lgh)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp