Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Stora överföringar?

Hej.
Rent info, nyfikenhet.
Om jag tar ett lån åt en kompis på tex 200,000 för 1 år sen drygt & har valt att hjälpa han igen för han kan själv inte ta lån förns nästa år vid denna tidpunkt.
Han sköter sig & swishar mig amorteringen varje månad vid löning samt har vi ordentliga papper skrivna så OROA er inte. Min fråga är bara, kan banken låsa pengarna när han får in dom om dom misstänker något. Isåfall kan vi väll bara visa upp skuldbrev från ICA banken där lånen kommer ifrån & då ska väll allt vara lungt? Det är väll ju inte olagligt att låna ut pengar.

Misstänker banken penningtvätt eller liknande kan det bli problem ja.

Inget att oroa sig över så länge han swishar ja.

Hej.
Rent info, nyfikenhet.
Om jag tar ett lån åt en kompis på tex 200,000 för 1 år sen drygt & har valt att hjälpa han igen för han kan själv inte ta lån förns nästa år vid denna tidpunkt.
Han sköter sig & swishar mig amorteringen varje månad vid löning samt har vi ordentliga papper skrivna så OROA er inte. Min fråga är bara, kan banken låsa pengarna när han får in dom om dom misstänker något. Isåfall kan vi väll bara visa upp skuldbrev från ICA banken där lånen kommer ifrån & då ska väll allt vara lungt? Det är väll ju inte olagligt att låna ut pengar.

Det är ju inga stora summor så noll risk skulle jag hävda. Och så länge man kan visa upp var pengarna kommer ifrån så är det inga problem. Just skuldebrevet och ett personligt kontrakt duger fint. Om man nolltaxerar och sedan skickar pengar till en vän så har man ju ingen bra förklaring var pengarna kommer ifrån och då finns det liten risk kan jag tänka mig. Bankerna är mer kinkiga vid kontantinstättningar och där blir de nervösa redan vid 10k, men ett screendump från en blocketannons där man sålt mormors kandelabrer för samma summa räcker (vilket jag gjort själv ett antal gånger).

Jag har åkt ut för dessa granskningar. Ha alltid ett skuldebrev som styrker smatliga överföringar/transaktioner.

För din del är det inga problem om du har rent mjöl i påsen, gjorde själv 2 överföringar förra månaden, 150.000 och 200.000 inom en vecka, första gick utmärkt, andra tog tvärstopp då deras policy var Max 200.000 i månaden via appen. Fick ringa in där en trevlig gumma gjorde överföringen åt mig men utan tjafs eller konstiga frågor. Mottagaren av pengarna har aldrig ens blivit uppringd eller ifrågasatt

Precis som clyro säger, har du rent mjöl i påsen är det inga konstigheter. Jag har själv fått redogöra transaktioner på mångmiljonbelopp i enlighet med penningtvättslagen. Det är ingenting som banken självmant vill göra utan är tvungna till då de ligger under finansinspektionens tillsyn. God kundkännedom och dyl.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp