• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Strategisk plan för att lösa blancolån och skatteskulder

solenskiner

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
5 Februari 2024
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Övriga levnadsomkostnader är mat och drivmedel, kläder, skor, nöjen samt nedan:
Hyra14173
Fritids1125
El Vattenfall1100
CSN729
Trygg Hansa e-faktura1268
Autogiro avgift idrott barn (viktigt)549
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

solenskiner

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
5 Februari 2024
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Har dragit ner på allt annat, har ingen a-kassa, inget fack, inga tidningar eller annat onödigt, reser inte, shoppar inte, har svårt att minska mina kostnader mer.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 434
Mottagna reaktioner
6 913
Poäng
4 477
Privata skulder
LångivareSaldoRäntesatsMånadsbelopp
Resurs Bank49386210,35%5633
Collector Bank46989310,82%6168
Marginalen bank21718212,54%2945
Marginalen kort1558216,90%488
Northmill bank4980017,65%1285
Klarna7957218,99%3700
LoanStep2226521,50%1093
Cashbuddy2472528,00%787
Företagets lån
Aktiebolag (jag står som borgenär): Cred Företagslån AB 141000
Enskild firma (mitt namn): OPR Ftg Flex 192000
2 fordonslån ca 70% av värdet
Börjar med att säga att jag släppte både Qred (som gick till Lowell) och OPR (som gick till Svea), det här är väldigt dyra lån och minskar knappt. Jag fick bra avbetalningsplan hos Lowell och under en period när jag inte klarade av att betala 1000 kr/mån så hörde de av sig och erbjöd lägre 500 kr/mån samt fick jag fryst ränta! Så jag blir klar med det lånet 2025.
OPR gick till Svea och de frågade hur mkt jag kunde betala och jag skämdes så mkt på den tiden att jag inte klarade av att betala mina skulder så jag sa 3000 kr vilket var ett pest för mig att mäkta med men nu är det lånet borta!!!! Men jag hade lån hos båda dessa på lägre belopp än vad du har. Jag fick ingen anmärkning när jag släppte dem!
En annan medlem @pala87 skrev tidigare i en annan tråd om att man kunde höra av sig till Remember om man har svårt att betala så kunde de ev erbjuda någon sorts hjälp.
När du har radat upp lånen så här så ser det inte oöverkomligt att klara av men skatteskulden däremot är ett bekymmer och du har väldigt ont om tid att lösa det. Vi löste en restskatt åt min sambo med hjälp av Betalkoll men det var på mkt lägre belopp, lite under 30 k och dessutom så finns inte Betalkoll längre och krediten de erbjöd var på max 50 k.

Hur mkt har ni i outnyttjade krediter på de kreditkort ni har?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 341
Mottagna reaktioner
12 810
Poäng
9 787
Huvudregeln är att man inte får betalplan hos kfm. Undantag finns när det är bara skatter på ett bolag. Om ditt bolag uppfyller kraven vet jag inte. Det låter ju svajigt att han rensar ur då och då, behöver du inte deklarera det som uttag/lön?
 

solenskiner

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
5 Februari 2024
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Vi har nästan inga outnyttjade krediter, vill inte ta fler och kan inte få fler heller.
Ja, självklart bör det registreras som lön men uttagen samlas på och blir plusresultat i slutet av året, ett plus som inte finns där, men som ändå beskattas i slutändan. Det är dom skatterna som kommer ikapp sedan, som jag gång på gång har lyckats betala, ibland har han också betalat, så håller det på. Ohållbart men i slutändan skattas allt så det blir korrekt på något sätt ändå.... fram tills nu.
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
295
Mottagna reaktioner
186
Poäng
366
Kan man komma överens om betalningsplan med KFM utan att blanda in arbetsgivaren?
Får sparken om jag ertappas med dessa skulder, går det att lösa?

Har ett berg med skulder som jag dragit på mig på grund av min man som är grov spelmissbrukare och som dessutom har företag med mig. Vi har varit gifta i över 20 år så allt har skett succesivt.
Pengarna jag lånat har inte gått till spel, pengarna har gått till Skatteverket i de flesta fall. Han spelar upp bolagets pengar och jag har täppt till hålen han grävt i bolagets ekonomi genom att ta blancolån för att kunna betala t ex arbetsgivaravgifter, moms, skatt osv. Jag har givetvis satt ner foten men inget hjälper, han är även aggressiv och i viss mån våldsam så det är svårt läge. Kan inte be någon myndighet om hjälp eftersom inget går att bevisa, alla lån har jag tagit medvetet och med bankID i hopp om att allt ska lösa sig. Jag kan inte få skuldsanering, har kollat och uppfyller inte kraven. Utöver att jag hjälper honom med företaget så har jag ett eget jobb på heltid.
Jag är i grunden ordningsam med ekonomin men han har totalt förstört min ekonomi. Det som var tänkt att vara tillfälliga lösningar med lån som han lovat att betala snabbt har blivit en stor massa lån. Jag skriver för att jag vill se om det finns någon lösning, någon metod eller förhållningssätt som kan hjälpa mig på vägen mot skuldfrihet. Samlingslån är inget alternativ.
Min lön är 62 000 kr före skatt. Från min man och bolaget varierar beloppen som jag kan lyckas få ut. Vill skilja mig men tror inte jag klarar att leva på existensminimum i 10 år, pest eller kolera.
Skulder 1,4 mkr i blancolån som jag betalar varje månad, inget finns på Kfm idag, men det är på väg en skatteskuld på 415000 kr som kommer gå till Kfm inom kort för han har tömt företagskontot (enskild firma så det blir min privata skuld).
Jag står även som säkerhet på två företagslån på totalt 350 000 kr. Dessa sköts och betalas i tid.
Att lämna landet är inget alternativ då jag har flera barn. Misstänker att min man är psykopat då han charmar totalt och lovar att lösa allt sedan gör han tvärtom.
Går det att rådgöra med en jurist om hur ni kan separera era tillgångar och skulder som gifta? Jurister är dyra, men kika med hemförsäkringen om den tänker upp delar av juristkostnaderna.

I ert fall låter det även som att du kanske behöver komma ifrån honom eftersom han uppvisar ett våldsamt beteende, åtminstone tillfälligt separera från honom så ni kan vara trygga.
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Bra att du pratat med barnen. Fortsätt påminn dem att de aldrig ska ta lån och inte heller lämna sina bank-id till honom!
Vad säger din man själv? Inser han att han är spelberoende och att allt håller på att gå åt pipan för er alla, pga honom?!!
Är han mottaglig att söka hjälp? Både individuell hjälp men även familjterapi/samtal!
Den situationen du beskriver är fruktansvärd, de tär itne bara pengarna utan även terrorn och det psykiska våldet.
Har din man ngn vän som kan skjutsa honom till ett möte för spelmissbrukare lik AA möte?! Han måste vakna till, han är sjuk!
Du kan kontakta vården och be om tips och hjälp. Kontakta skuldrådgivare?
Om han inte är mottaglig för hjälp så känns det som att det bästa för dig är att lämna honom. Du säger att du inte tror att du klarar att leva på existensminimum i 10 år men det känns som att det här är bara början på vad som komma skall om han inte tar tag i sitt missbruk. och då kommer det kosta så mkt mer för er och framför allt för dig. Svår situation!
Jag tycker han verkar farlig och jag skulle inte våga försöka få honom att göra saker.

Jag tror det är viktigare att börja samla ”bevis” för att man själv har nått en brytpunkt i sitt liv. Att söka hjälp hos andra är också en indikation på det, även om det i sig inte skulle leda till något. Vänd dig också till vårdcentralen och be att få prata med kurator eller psykolog.

Bra att börja förbereda för skilsmässa också. Prioritera din säkerhet i första hand.
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
254
Mottagna reaktioner
211
Poäng
407
Dags att lämna den mannen.
Hans charm verkar inte vara så mycket substans i och inte heller att få livet förstört av.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp