Långivare med aktiv utlåning

1. Brixo Kontokredit - Lån utan UC, Swish
2. Kredio - Lån utan UC
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Klaralån - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

SVT om SMS-lånen: 160 personer om dagen hamnar hos kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
830
Poäng
777
SVT slår på stora trumman idag om SMS-lånebranschen som fördubblat sin omsättning på fem år och ökat vinsterna med 55%

http://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/sms-lanen-nar-nya-rekordnivaer
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/tog-sms-lan-for-att-kopa-blojor-blev-fast-i-skuldtrasket
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/siffrorna-skrammer-mig-sms-lanen-okar
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/snabbt-okande-vinster-i-snabblaneforetagen

Totalt är det 29.134 personer som inte kunnat betala tillbaka sina SMS-lån första halvåret i år, så jag förstår kanske att drevet börjar gå, men för min egen del har dessa små lån tvärtom flera gånger räddat mig från betalningsanmärkningar. Hur ser ni andra på det här? Skuldfälla eller räddning?

Senast ändrad:
Definitivt skuldfälla. Läste på text tv att c:a 20% av deras klienter hamnar hos kronofogden.

Definitivt skuldfälla. Läste på text tv att c:a 20% av deras klienter hamnar hos kronofogden.

Men är inte det en förenkling? Kan det inte vara så att de här 20% som lever på marginalen hade hamnat hos kronofogden ändå, men sköt på det en månad? Alla är väl inte spelmissbrukare som finansierar sitt beroende med snabblån?

skuldfälla. definitivt nej kanske inte alla är spelmissbrukare men många, och vi som har detta missbruk det är ett helvete kan jag lova, sms utlånarna skor sig på vårat elände och vi kan inte bara sluta och slutar vi så har vi skulderna efter oss och fogden sä illa är det.

Kommentar till nyheterna

Hej allesammans,

en snabb kommentar av oss gällande gårdagens nyheter:

Ärenden är inte lika med unika människor
1. Det var totalt 29 000 ärenden hos KFM under första halvåret 2014. SVT skriver att det handlade om 29 000 unika människor, vilket inte stämmer.

En person som missköter sin ekonomi kan ta lån hos flera olika aktörer, släppa allt till KFM utan avsikt att betala. Resultat = flera ärenden hos KFM, en unik person.

Hur många hamnar hos KFM?
2. Det var inte 20 % av kunderna som hamnar hos KFM utan var tjugonde (5 %), vilket är en siffra vi alla inom S.K.E.F. jobbar med att minska eftersom det gynnar inte oss att bevilja lån åt kunder som saknar betalningsförmåga.

Effektiv ränta
3. SVT talar mycket om effektiv ränta. Enligt svensk lag måste alla kreditgivare (banker, smslåneföretag samt andra kreditinstitut) ange den effektiva årsräntan på sina webbsidor så att konsumenten kan tydligt se den effektiva räntan innan han eller hon bestämmer sig för att ta ett lån.

Effektiv ränta är ett jämförelsetal som inte motsvarar realiteten av återbetalning av ett smslån. Smslån har per definition kort löptid, oftast en månad. Omräknat betyder den effektiva räntan att det är lika rimligt som att bo på hotell med en årskostnad om 438 000 kr eller att hyra en dvd ett år för 18 100 kr.

Vill du läsa mer? Ta en titt på branschorganisationens hemsidor:

Med vänlig hälsning,

Meddelandelån Sverige

logo1.png
- Medlem av Svenska Konsumentkreditföretagen Ekonomisk Förening

Senast redigerad av en moderator:
En person som missköter sin ekonomi kan ta lån hos flera olika aktörer, släppa allt till KFM utan avsikt att betala. Resultat = flera ärenden hos KFM, en unik person.

Det här borde ni (branschen) verkligen fokusera på. Samkör era register och förhindra för många samtidiga lån så minskar ni era risker och möjliggör billigare lån för de som sköter sig.

Effektiv ränta är som du skriver helt irrelevant för snabblån, men den ger ju ändå en möjlighet att jämföra olika snabblån med varandra. Kostnad per lånad krona vore dock ett mer lämpligt jämförelseverktyg för att jämföra snabblån med andra snabblån

Det här borde ni (branschen) verkligen fokusera på. Samkör era register och förhindra för många samtidiga lån så minskar ni era risker och möjliggör billigare lån för de som sköter sig.

Effektiv ränta är som du skriver helt irrelevant för snabblån, men den ger ju ändå en möjlighet att jämföra olika snabblån med varandra. Kostnad per lånad krona vore dock ett mer lämpligt jämförelseverktyg för att jämföra snabblån med andra snabblån

Hej turnaround,

och tackar för din kommentar!
Ett gemensamt register är något som vi jobbar för, men implementeringen är inte lätt främst för att lagstiftning inom området är rätt strikt.

Med vänlig hälsning,

Meddelandelån Sverige

logo1.png
- Medlem av Svenska Konsumentkreditföretagen Ekonomisk Förening

midsommar

Hej allesammans,

1. Det var totalt 29 000 ärenden hos KFM under första halvåret 2014. SVT skriver att det handlade om 29 000 unika människor, vilket inte stämmer.

Hur många unika personer rör det sig om då (ungefär)?

Vart är vi på väg..

Förbjud alla snabb/sms lån helt enkelt...men det är alldeles för många som tjänar på att dessa finns och att lånen förblir obetalda.Om en person som inte har mer än 6000kr/mån
lyckas ta runt 15 olika snabblån från 1500kr upp till 6000kr ,då måste något vara käpprätt åt helvete!!! Är det god kreditgivning?

Förbjud alla snabb/sms lån helt enkelt...men det är alldeles för många som tjänar på att dessa finns och att lånen förblir obetalda.Om en person som inte har mer än 6000kr/mån
lyckas ta runt 15 olika snabblån från 1500kr upp till 6000kr ,då måste något vara käpprätt åt helvete!!! Är det god kreditgivning?

Nej, inte särskilt. Men någonstans tar väl det personliga ansvaret vid? Systembolaget säljer i princip potentiellt dödliga drycker för några hundralappar stycket, inte klagar man dock på dem när folk super skallen av sig?

sms lån

Man tar inte sms lån för att man skall ha roligt för de pengar, våra banker gör det svårt för oss som är skuldsatta och UC modellen är för de som har pengar och som inte behöver låna pengar men om man råkar ha ett underskott så är det tvärr stopp för alla lån. Det är vårt system som gör det ännu svårare för människor som har stora skulder och ett stort underskott.

Tar man ett enstaka lån är det nog inte ett lika omfattande problem. Problemet är ju att folk i stora mängder, ofta med låga inkomster, tar många lån. I vissa fall mer eller mindre varenda lån som finns. Dels finns ingen återbetalningsförmåga, dels är det ett icke hälsosamt beteende. Man bör definitivt införa mycket hårda regler och begränsa dessa bolag som sysslar med sådana snabblån, alternativt förbjuda verksamheten.

Att uppåt 60.000 nya personer årligen framöver hamnar hos KFM, ofta med hundratusentals kronor i skulder, talar för sig självt. Givetvis är det en gigantisk KATASTROF. Inget annat.

Men är inte det en förenkling? Kan det inte vara så att de här 20% som lever på marginalen hade hamnat hos kronofogden ändå, men sköt på det en månad? Alla är väl inte spelmissbrukare som finansierar sitt beroende med snabblån?

Många är beroende eller missbrukar på något sätt oavsett vad det är. Andra har små inkomster och gör samma misstag även om det är nödvändiga saker som kanske kläder, sängar, glasögon, dyra hjälpmedel vid sjukdomar och annat. Sen är ett av dom stora problemen att summan i början kan vara ganska liten och oskyldig, men när man får svårt att betala tillbaka tar man ett till lån, och ett till, och ett till. Sen plötsligt är den relativt lilla summan enorm och det går inte att ta sig ur. Sen kommer en dag med en svacka i ekonomin eller att man inte får någonting och med det kommer direkt tiotals betalningsanmärkningar.

Senast ändrad:
Hej allesammans,

Att ni ens är här är en stor skam. Ni borde skämmas! Ni gör INGENTING för personerna som hamnat i det ni skriver om. Ni har inget som helst intresse av att ordna upp det ni är en del av att ställa till med. Ni gör ingenting för alla som idag är hos kronofogden. NI borde ALLTID gå med på att enbart inkassera exempelvis kapitalbeloppet och inte försöka håva in tusentals kronor extra på er hemska verksamhet som förstört så många liv för många år framåt!

Ni vet mycket väl att ni lever på svårt utsatta människor till stor del, att ni inte har rimliga utlåningskrav, att ni inte kontrollerar hur många krediter som personer har och vilken hemsk situation dom är i. Kolla på det här forumet, det kryllar av folk som har det oerhört svårt och mår så oerhört dåligt. Folk som har mer eller mindre alla lån man kan ha på den här marknaden, ändå sitter ni och gör reklam på det här forumet och skriver till dessa stackars människor!

Tvi säger jag bara! Och ni kan stoppa upp era kundundersökningar om 100% glada och nöjda i häcken!

Gör något för dom som råkat mest illa ut. Erbjud att om kapitalbeloppet kommer in så avskrivs resten, ta er del av ansvaret för er ansvarslösa utlåning och er cyniska verksamhet! Vad blir bättre av att det läggs på tusentals kronor extra som omöjliggör betalning för så många människor? Ni har ingen skam i kroppen, det är problemet! Inget annat! Hoppas er verksamhet förbjuds rakt av!

Så dålig förståelse för verkligheten, så långt ifrån problemen. Sorglig läsning!

Ni har ingen aning om orsaker eller avsikter på det sätt ni skriver. Ta ansvar för er vidriga och cyniska verksamhet istället och gör något för dom som råkat mest illa ut. Ni gör idag INGENTING. Det är sanningen. Dom som missköter sig är ni, det är ni som har en oduglig verksamhet.

Jag är säker på att oerhört många som hamnat hos kronofogden med flera lån mår så oerhört dåligt så du kan inte tänka dig det. Det syns på den verklighetsfrånvända texten ovan. MÅNGA som tvingats släppa ett flertal lån har ju tvärtom gjort helt rätt och försöker ju faktiskt verkligen reda upp situationen, även om det tar lång tid och ofta flera år. Ert alternativ vore att svårt skuldsatta ska låna om och låna om och dubblera och månggångra sina totala skulder, vilket ni skiter fullständigt i hur detta drabbar personen i fråga. Att sluta ta nya lån är helt rätt, även om det innebär kronofogden. Detta rekommenderar även kommunernas budget och skuldrådgivare om man är i en ohållbar situation, istället för att förvärra det ytterligare med lånebeteendet som möjliggörs av er och förs fram av er. Att man direkt ska ta ett nytt lån, betala dom gamla med nya. Ni skriver tvärtom givetvis, men det är så det går till i verkligheten för så väldigt många av era kunder. Att sluta ta nya lån er helt rätt beslut! Man har alltså slutat ta nya lån och insett att den enorma summan bara förvärras om beteendet fortsätter = Man tvingas släppa allt, för att därifrån reda upp det så gott det går. Det gillar såklart inte cyniker som ni. Er affärsmodell är ju att man ska ta nya lån och nya lån för att betala dom gamla, för att ni ska tjäna maximalt med pengar på en hemsk verksamhet. Men folk är inte maskiner även om ni önskat det. Folk har begränsningar, känslor, familjer, andra krav i livet på sig, prioriteringar av flera skulder med mera. Ni har ju återigen så dålig verklighetsförankring att det är sorgligt att läsa!

Så många av era kunder har missbruk och beroenden, det vet ni också om. Det är psykiska problem och beroenden som ligger bakom. Det borde vem som helst förstå. Vill inte ens tänka på hur många som inte orkat leva med sina problem längre efter sådan här problematik. Det är ert och enbart ert ansvar att ni har haft denna verksamhet, fortsätter ha den och inte gör någonting för att förhindra detta förebyggande eller ens inte gör någonting som helst för dom som råkat mest illa ut hos kronofogden. Det är sanningen, hård eller ej!

Senast ändrad:
Helt rätt KRYSS. Dessa satans lån måste förbjudas. Det förstör och har redan förstört för så många människor. Statistiken är där, men vad görs från myndigheternas håll? Absolut ingenting verkar det som.

Eget ansvar? Javisst! Men sitter man i skiten, skiter man väl om skulden går från tusen till 2 tusen. Det är först 2 månader senare man inser vilken idiot man varit. Men då är det redan för sent...

När man läser om alla individer som råkat illa ut pga av dessa lånen,så slår det mig att sms utlånarna kanske borde försöka hitta en lösning på problemen ihop med den sökande,i stället för att skicka saker så fort det går till "KFM".För om sanningen ska fram så har oftast inte "Inkasso" eller "KF" något att hämta från den som bolagen kräver igen sina pengar från.Men med dagens regler så slutar det kanske med personlig konkurs,och då få inte bolagen in någonting,eller vad tror ni?.

Senast ändrad:
När man läser om alla individer som råkat illa ut pga av dessa lånen,så slår det mig att sms utlånarna kanske borde försöka hitta en lösning på problemen ihop med den sökande,i stället för att skicka saker så fort det går till "KFM".För om sanningen ska fram så har oftast inte "Inkasso" eller "KF" något att hämta från den som bolagen kräver igen sina pengar från.Men med dagens regler så slutar det kanske med personlig konkurs,och då få inte bolagen in någonting,eller vad tror ni?.

Man borde rannsaka sig själva och se sina egna fel till varför det blivit som det blivit, svar ja. Man vill givetvis ha igen sina pengar, det förstår jag också. Men man borde också nöja sig med just det. Att erbjuda alla stackars människor som är svårt skuldsatta hos KFM att betalas kapitalbeloppet in så är det bra så och resten är glömt med höga räntor, dröjsmålsräntor, avgifter och annat. Det vore att ta ansvar och se att man själva haft en cynisk verksamhet som inte fungerat och att man bidragit till att väldigt många människor hamnat i mycket svåra problem. Och framöver ändra sina verksamhet till att ha rimliga krav, se till att inte för många lån finns aktiva utan kanske MAX 3 sms-lån, förebyggande insatser. Tills man når dit kan man åtminstone hjälpa dom som råkat illa ut med tidigare odugliga modeller, att betala tillbaka, och då nöja sig med att få igen pengarna man faktiskt lånat ut och möjligtvis något mindre extra.

Skulle man göra så och erbjuda den möjligheten i säg ett halvårs tid med öppna betalningsmöjligheter för alla förfallna lån, så hade man sannolikt fått in väldigt många av dessa förfallna lån. Idag gör man dock precis som jag skriver INGENTING! Man låtsas bara som det regnar, att alla är nöjda och glada och att det inte finns någon problematik bakom dessa lån och denna skuldsättning.

Senast ändrad:
Om man är av åsikten att SMS-lån borde förbjudas helt och hållet är man nog på fel forum med tanke på att forumet finansieras av provision på lån (eller?)

Om man är av åsikten att SMS-lån borde förbjudas helt och hållet är man nog på fel forum med tanke på att forumet finansieras av provision på lån (eller?)

Lån ska få existera. Det är inte det vi menar. Problemet är snabblån som betalas ut utan nästan några som helst krav. Har man 10 sådana lån är det ganska kört, med tanke på att många av dessa lån måste betalas i sin helhet efter endast 30 dagar.

Kan inget annats än skratta åt er på mesdelande lån blaha blaha.
Självklart så finns det inga fakta som stämmer när det gäller alla smslåbegivare.alla andra har fel ni har alltid rätt.
Jag tog lån hos er för några år sedan.vet du vilken hemsk historik jag hadde.inkasso andra smslån skulder m.m fick lån hur lätt som hellst.
Smslån kom ut för att ge oss med sämre chanser lika stor rätt att få lån som alla andra.man kan ta 20 smslån utan problem.
Vi är över 500000 i sverige mes skuldproblem.de flesta tar smslån för man vet hur lätt det är få lån..fattiga barnfamiljer.sjukskrivna.låginkomstagare.
Det är 29000 om inte fler som är fasst i träsket.är själv hos kronofgden pga smslån.de går inte betala tillbaka.1 lån räcker för sabba hela ekonomin.så man ska vara höginkomstagare för att klara dessa lån.
Inse att problemen finns och är kolosalt värre än vad man kan tro.
Ja det är klart man låter det gå till kfm för man får ingen avb plan på smslå n.helt omöjligt få avb gäller i stort alla lånegivare.nej fort till kfm ska det gå.
Stoppa smslån eller se till att göea som andra banker ge human avb på lånen.

Är jag alltså ensam om uppfattningen att SMS-lån kan reda ut en jobbig situation? Jag och min sambo har tagit ett antal SMS-lån, men aldrig fler än ett samtidigt. Någon gång har vi tagit ett för att betala det andra, men i slutändan har vi rett ut det.

Vi levde för några år sedan verkligen på marginalen och en oväntad utgift på några tusenlappar kunde vara förödande. SMS-lånen lät oss "planera" dessa extra utgifter (nya vinterdäck, veterinärkostnader etc) så att vi genom lån kunde betala en "bättre" månad, eller dela upp på ett par betalningar (via Ferratum).

Det ni andra pratar om är att missbruka krediter och det verkar heller inte som om ni anser att någon del av problemet har med bristen på personligt ansvar att göra heller? Eller tar jag fel? Långivarna måste verkligen bli bättre på kreditbedömningen, men tar man 20 lån (eller 50) på en och samma gång är det ju något annat det handlar om.

Senast ändrad:
Turnaround: Det funkade för er. Men jag och många jag känner har det tufft just nu pga dessa lån. Visst, vi blev inte påtvingade dessa lån. Men hade dessa lån inte existerat så är jag ganska säker på att en majoritet av de som har ekonomiska bekymmer idag, haft en lättare vardag. Räntorna är skyhöga! Vi blir rånade på våra löner varje månad!

Blunda inte för statistiken. KFM kommer med nya rapporter varje år om att det är tufft för en stor del av Sveriges befolkning.

Om dessa lån hade hjälpt mig men förstört för 2 andra familjer. Ja, då vill jag absolut inte vara egoistisk och vara för att dessa lån ska få finnas kvar. Har man inte pengar så har man inte det. Alternativet ska inte vara att ta en massa snabblån som man inte kan betala tillbaka.

Man ska inte jämföra banklån med dessa sketna snabblån.

Turnaround: Det funkade för er. Men jag och många jag känner har det tufft just nu pga dessa lån. Visst, vi blev inte påtvingade dessa lån. Men hade dessa lån inte existerat så är jag ganska säker på att en majoritet av de som har ekonomiska bekymmer idag, haft en lättare vardag. Räntorna är skyhöga! Vi blir rånade på våra löner varje månad!

Blunda inte för statistiken. KFM kommer med nya rapporter varje år om att det är tufft för en stor del av Sveriges befolkning.

Om dessa lån hade hjälpt mig men förstört för 2 andra familjer. Ja, då vill jag absolut inte vara egoistisk och vara för att dessa lån ska få finnas kvar. Har man inte pengar så har man inte det. Alternativet ska inte vara att ta en massa snabblån som man inte kan betala tillbaka.

Man ska inte jämföra banklån med dessa sketna snabblån.

Missförstå mig inte, vi blir också rånade varje månad. Räntor och amorteringar äter upp 14000 av lönen varje månad, men det är inte smslånens fel, utan kreditkort och lån från "mellansegmentets" aktörer som Cash2you/Nettofinans (som tjänar grova pengar på oss).

Återigen vill jag dra parallellen till Systembolaget. Fungerar din mening där? "Om dessa alkoholhaltiga drycker hade kunnat hanteras av mig men förstört för 2 andra familjer. Ja, då vill jag absolut inte vara egoistisk och vara för att dessa alkoholhaltiga drycker ska få finnas kvar." Är inte det samma sak? Personligt ansvar?

Det är väl ändå inte så att man tar 10 SMS-lån och upptäcker nästa månad att man inte hade råd att betala tillbaka över 30 000 på ett bräde?

Senast ändrad:
Man kan lätta komma upp i flertalet smslån om man inte kan betala det första.pga avgifterna som läggs på.månaden efter tar man nytt lån för att betala nästa och sen tar man nytt igen men denna gången högre belopp eftersom extra avgiften ökar.ekorrhjulet heter det.
För mig som jag trodde hadde bra ekonomi då tog ett lån pga en utgift kämpade jag med i över halvår att betala tillbaka.
Man har ett ansvar absoult.har man inte dålig ekonomi tar man inte dessa lån.alla med dålig ekonomi som inte får vardagen att gå runt tar dessa lån för att rädda situationen.och man vet att man får lånen.

Sen om man väljer ta smslån för att kunna köpa saker och då sätta sig i skuld ja då får man skylla sig lite själv.men blir man arbetslös sjukskriven eller på annat sätt utsätts för ekonomiskt bakslag som man inte kan råda över det är liksom inget man kan bestämma över ja då gör man allt för att rädda räkningarna.jag själv blev omplaserad på jobbet som jag inte ville men hadde inget val.lönen sjönk med par tusen men jar har ju fortfarande samma hyra samma räkningar ja vad gör jag då jo tar smslån på smslå för att rädda boendet elen allt.
Detta är ett hett ämne.men ändå kan jag tycka att ja smslånen ska bort om de inte kan se över sina avbplaner. för smslånegivare är de första att skicka till kfm utan en chans att få komma överens om avb fasst man VILL betala.man bönar och ber att FÅ betala men summan på 300 är för lite herregud.inga summor godkänns.
Har själv utmätning och smslån var de första att åka till kfm andra kreditgivare och banker ville hjälpa med avb planer o det var jättebra tills jag kontaktade smslåbegivarna och de vill ha avb på 1500-2000 kr beroende på summan man lånat.
Nej så efter några år av kämpande så släppte jag allt till kfm och nu har jag ju t om pengar över.
Nej kan man kan sitta här och berätta om sina anledningar men i det hela kan man se att alla tar smslån för att rädda sin situation.

Missförstå mig inte, vi blir också rånade varje månad. Räntor och amorteringar äter upp 14000 av lönen varje månad, men det är inte smslånens fel, utan kreditkort och lån från "mellansegmentets" aktörer som Cash2you/Nettofinans (som tjänar grova pengar på oss).

Återigen vill jag dra parallellen till Systembolaget. Fungerar din mening där? "Om dessa alkoholhaltiga drycker hade kunnat hanteras av mig men förstört för 2 andra familjer. Ja, då vill jag absolut inte vara egoistisk och vara för att dessa alkoholhaltiga drycker ska få finnas kvar." Är inte det samma sak? Personligt ansvar?

Det är väl ändå inte så att man tar 10 SMS-lån och upptäcker nästa månad att man inte hade råd att betala tillbaka över 30 000 på ett bräde?

Det är inte övervägda och hälsosamma beslut som ligger bakom om man tar ett tiotal lån som man inte kan betala tillbaka. Därtill går ju pengarna till någonting, alltså finns det för en stor andel ett beroende eller ett missbruk bakomliggande, som beror på psykiska faktorer i många fall. Så felet kan inte läggas på alla dessa personer enbart. Bolag som är seriösa bör göra vad dom kan för att dels arbeta förebyggande mot detta som jag beskrivit i tidigare inlägg, sen försöka hjälpa dom som det gått snett för, inte bestraffa dom. Man kan exempelvis nöja sig med kapitalbeloppet, försöka kommunicera om detta under en längre tid, kanske förslagsvis ett halvår, med öppna betalningsmöjligheter på så lågt belopp som någonsin är möjligt (kapitalbelopp och vissa avgifter) så bägge parter blir av med denna historik snabbast möjligt vilket bägge parter rimligtvis vinner på om man har seriösa intentioner. Då skulle man kunna få igen många lån på beloppen man faktiskt lånat ut och kanske en mindre summa utöver det. Man borde till och med i gott syfte och som goodwill kunna efterskänka vissa avgifter när man inser skadan som skett och att man haft en icke fungerande verksamhetsmodell. Man borde kunna göra någonting, man får då även igen sina pengar snabbare istället för kanske aldrig. Det är man inte intresserade av, man gör som sagt ingenting för dom som hamnat i svåra skulder på grund av sms-lånen. Det är ansvarslöst och odugligt och det ska dom få höra också!

Utöver det tar man oftast inte flera lån på en gång. Man börjar oftast med ett, sen blir det ett till när man inte kan betala tillbaka. Sen lånar man om och det blir ett till. Då är det fortfarande en relativt oskyldig summa på några tusen. Sen fortsätter det på samma sätt och en dag inser man att det inte håller längre. Redan då bör man helst släppa allt till KFM om ingen annan lösning finns. Det drar sig dom flesta för att göra, utan man fortsätter i spåret man inlett. Den relativt lilla summan har nu växt och man täcker gamla lån om och om igen, plötsligt har man 20 sms-lån och har panik över skulder på kanske uppåt 100.000:-, man är desperat och fortsätter ett tag till innan man helt enkelt inte kan betala längre och allt hamnar hos Kronofogden med ofta tiotals betalningsanmärkningar. Det är så det går till, inte något annat. Grundsumman det börjat med kan vara helt oskyldig på ett par tusen kronor, vägen efter kan orsaka sådan enorm skada att det blir hundratusentals kronor. Det faktiskt lånade beloppet vid skulder på över 100.000:- hos Kronofogden är förmodligen under hälften av summan. Så jävla illa och hemskt är det!

Tycker du Ladbrokes och Bet365 ska göra reklam och skriva på spelberoende-sidor? Här kryllar det uppenbart av folk med stora skulder hos Kronofogden och ännu fler som desperat försöker hålla det flytande med 50-talet lån aktiva som dom lånar om, vilket är ett vansinne dels för den egna hälsan, tiden det tar och att skulderna förvärras än mer av detta. Detta uppmuntras ju av dessa bolag, även om dom ibland skriver motsatsen, affärsidén går ju ut på just att folk ska ta nya lån, gärna snabbt och direkt när man betalat tillbaka och får ett nytt erbjudande.

Blunda inte för verkligheten, siffrorna och skulderna talar för sig själva.

Senast ändrad:
Det slutar ofta i en nästan ideologisk debatt. Antingen tycker man liberalt och att "individen" själv får stå för sina handlingar och att staten m.m ska hålla tassarna borta från friheten att "välja själv". Därav argument likt: Man får väl skylla sig själv om man tagit dessa lån eller det borde finnas denna möjlighet om jag så vill det. Eller så har man den mer kollektiva synen på det hela att det är samhällets/statens uppgift att värna om sina medborgare och därmed "strypa" sms lånen, för att de bevisligen orsakar svårigheter för en stor andel människor.

Personligen anser jag att de borde förbjudas, av den anledningen att det är några enskilda personer som blir snuskigt rika på att mjölka en grupp i samhället som inte får lån nån annan stans och att en stor del av dessa sedan hamnar i betalningssvårigheter.

Den verkliga "boven" är dock UC som sätter en betalningsanmärkning i 3 ÅR !!!! oavsett om personen betalt skulden. Det är oerhört hårt straff. Knäppt exempel men med tanke på att hyra bil, skaffa olika abonnemang, lägenhet m.m...så kommer du "lindrigare" undan om du gjort 3 mån på fängelset för misshandel än om du missat betala en räkning.

Jag är på intet sätt övertygad åt något håll, mer än att det fungerat och hjälpt oss med SMS-lån de gånger det krisat.

Däremot tycker jag det är märkligt att det är just den här företeelsen som man vill förbjuda. Är det för att den är såpass ny?

Vi förbjuder inte sprit trots att alkohol förstör liv.
Vi förbjuder inte spel trots att folk blir beroende och spelar bort allt och mer där till.
Vi förbjuder inte snabbmat trots att vi blir allt fetare.
Vi förbjuder inte socker trots att det leder till sjukdomar.
Vi förbjuder inte bensin eller företag att pumpa ut vissa gifter trots att det förpestar miljön.

Ja, jag tror min poäng går fram.

Det viktigaste tror jag är att man styr upp kreditkontrollen bättre så att det inte blir möjligt att gå till alla aktörer på en gång.

Nämn någon annan bransch/nisch där så många av klienterna hamnar hos kronofogden?

"Hjälpen" ett sms lån löser vid en kris är ofta långsiktigt en "förlust".

Enda sättet att reglera marknaden är att förbjuda människor som har betalningsanmärkning att låna eller så ändra UC:s system att sätta 3 åriga betalningsanmärkningar, som leder till att de enda aktörer som kan låna till de grupperna är SMS låneföretag och då drar ofta klienten på sig fler anmärkningar.

Sprit, Spel och snabbmat m.m kan också fördärva liv. Det är korrekt, men rättfärdigar inte enligt mig att man ska ha en oreglerad ockermarknad med SMS lån som riktar sig till en utsatt grupp. Betänk..det är inte sällan samma grupp som har missbruksproblem av olika slag.

Jag kan tycka att den liberala friheten att själv kunna välja om man vill ta ett smslån är till viss del bra, men som det påpekas så är kreditkomtrollen alldeles för klen.

För egen del så har jag vart trogen kund hos kronofogden sedan jag var 22 år gammal. Jag är nu 33 år gammal och min allra sista betalningsanmärkning försvinner nästa söndag, en dag som jag länge, länge sett fram emot.

Jag är en väldigt impulsiv person, som ofta handlar först och tänker sedan och har även haft ett spelmissbruk, allt ifrån onlinepoker, till köpa-inuti-saker till värdelösa, men beroende appspel.

Eftersom jag har haft anmärkning om löneutmätning och skuldsaldo hos KF fram till Mars iår, har alla smsbolag alltid nekat mig, och då har jag försökt hos typ alla. Detta var i stunden en stor besvikelse, men det var nog tur det, för annars hade jag haft enorma skulder idag.

I mars försvann både skuldsaldot och anmärkning för löneutmätning vilket öppnade upp för en hel del smsbolag att godkänna mig som kund. Impulsivt började jag med en kanske onödigt resa till Asien i Somras, som jag delvis betalade med lån (från cashbuddy + cash2you). En vecka in på den måandslånga resan fick jag besked om att min far hastigt gick bort, och då jag inte kunde omboka min biljett, var jag tvungen att köpa en helt ny enkelbiljett hem för ca 8000 kr, vilket jag kunde finansera via 2 st smslån. Och dessa 2 blev snabbt hos 2-3 andra nya smslån när de skulle betalas, och på bara 3-4 månader har jag gått från 0 kr i skuld till ca 50 000 kr i skuld.

Nu är detta inte hela världen för mig, då jag som sagt blir prickfri nästa helg och kommer söka ett samlingslån då, men för vissa personer, som mig, som ibland är desperata, missbrukare eller bara dumma så krävs en bättre kreditkomtroll.

Folk här inne klagar ofta hur idiotiskt och dumt UC-systemet är, för att ta stora lån. Men det är ju helt enkelt till för att det ska inte vara lätt att få lån. Ett liknande system för smslån tycker jag borde vara krav. Inte UC, men tex att alla Creditsafe mfl lagaras som förfrågningar (vilket givetvis inte ska påverka UC, utan bara smsbolagen) där folk kanske med för många smslåne ff på kort tid alltid ska nekas. För saken är den, man dör inte om man inte får ett smslån, det går alltid att ordna på annat sätt, även om man måste svälja stoltheten

Vi förbjuder inte sprit trots att alkohol förstör liv.
Vi förbjuder inte spel trots att folk blir beroende och spelar bort allt och mer där till.
Vi förbjuder inte snabbmat trots att vi blir allt fetare.
Vi förbjuder inte socker trots att det leder till sjukdomar.
Vi förbjuder inte bensin eller företag att pumpa ut vissa gifter trots att det förpestar miljön.

Ja, jag tror min poäng går fram.

Det viktigaste tror jag är att man styr upp kreditkontrollen bättre så att det inte blir möjligt att gå till alla aktörer på en gång.

Nej, din poäng går inte fram. Alkohol är reglerat till en aktör, Systembolaget. Spel är reglerat till en aktör, Svenska Spel. Sen finns utländska aktörer via internet, men det är inte mycket man kan göra åt. Det finns kontrollfunktioner, krav och politiska åtgärder och krav på dom andra frågorna också. Sms-lån och dess hemska effekter har helt fritt spelutrymme och förstör hundratusentals människors liv. Ingen driver frågan eller kräver åtgärder för vare sig förbyggande insatser eller till hjälp för dom som råkat illa ut på grund av tidigare oduglig verksamhet.

80%+ av dom med extremt mycket sms lån är spelberoende. sätter allt jag äger på det.
resterande droger och 5% övrigt.

Nej, din poäng går inte fram. Alkohol är reglerat till en aktör, Systembolaget. Spel är reglerat till en aktör, Svenska Spel. Sen finns utländska aktörer via internet, men det är inte mycket man kan göra åt. Det finns kontrollfunktioner, krav och politiska åtgärder och krav på dom andra frågorna också. Sms-lån och dess hemska effekter har helt fritt spelutrymme och förstör hundratusentals människors liv. Ingen driver frågan eller kräver åtgärder för vare sig förbyggande insatser eller till hjälp för dom som råkat illa ut på grund av tidigare oduglig verksamhet.

Det där är ju hårklyveri, på vilket sätt spelar det någon roll för en alkoholist att han bara kan gå till Systembolaget? Visst, begränsade öppettider, men det är ju "bara" att vara nykter en förmiddag så kan hen handla vad som helst. Spela kan man också göra för ATG och man kan visst göra något åt onlinebolagen (se på Norge).

...och visst drivs SMS-lånsfrågan politiskt!
socialdemokraterna.se sa:
* Vi har länge krävt att tillsynen måste skärpas genom att sms-låneverksamheten görs tillståndspliktig. På så vis kan Finansinspektionen neka tillstånd till oseriösa aktörer. Regeringen lovade att ett sådant lagförslag skulle komma före sommaren förra året, men först nu har man kommit till skott.
* Gör det svårare att lån på impuls eller i berusat tillstånd. I Finland kan man inte ta lån nattetid. Det är en bra modell att utgå från.
* Sätt stopp för ockerräntorna. Också här har Finland gått före, och har ett infört ett räntetak. Taket är högt satt jämfört med andra lån, men ändå betydligt lägre än flera av de sms-lån som ges i dag.
* Sms-låneföretagen ska inte kunna skicka ärenden till Kronofogden om de inte gjort en ordentlig kreditprövning innan de utfärdat lånet.
* Möjligheterna för sms-låneföretagen att sälja lånen vidare måste begränsas.
http://www.socialdemokraterna.se/Pressrum/nyheter/smslan/

Senast ändrad:
Det är inte bruket av lån som är skadligt. Det är missbruket. Är man missbrukare spelar det ingen roll om det är mat, alkohol, lån, tobak mm man missbrukar. Det är skadligt.

Problemet är om man lever så på marginalen att ett sms lån är enda sättet klara en oförutsedd utgift. Då är man illa ute. Ofta blir det då att man lånar för att betala andra lån och så har den onda cirkeln startat. Förbjud sms lån och tvinga folk inse att man måste spara ihop en buffert och inte låna till konsumtion.

Skrämmande läsning i tråden att till och med hushåll med två inkomsttagare tar sms lån, cashbuddy m.fl skitlån. Om man varit "tvungen" ta såna lån för att "rädda" situationer. Ledsen säga det men då är man ute på jävligt tunn is. Börja spara allihopa. Det är enda vägen ut.

Problemet är om man lever så på marginalen att ett sms lån är enda sättet klara en oförutsedd utgift. Då är man illa ute. Ofta blir det då att man lånar för att betala andra lån och så har den onda cirkeln startat. Förbjud sms lån och tvinga folk inse att man måste spara ihop en buffert och inte låna till konsumtion.

Skrämmande läsning i tråden att till och med hushåll med två inkomsttagare tar sms lån, cashbuddy m.fl skitlån. Om man varit "tvungen" ta såna lån för att "rädda" situationer. Ledsen säga det men då är man ute på jävligt tunn is. Börja spara allihopa. Det är enda vägen ut.

Skulle tro de flesta här är ute på tunn is OCH lever på marginalen. Att spara istället för att försöka betala tillbaka skulder är väl ändå ett ganska dumt råd? Känner mig lite träffad här, kanske menar du någon annan, men att vi är två i hushållet innebär inte två inkomster. Att "rädda" en "situation" som du lite hånfullt uttrycker det har i vårat fall handlat om att undvika hamna hos kronofogden för att vår helt plötsligt enda inkomstkälla inte räckt till. Men vi skulle kanske sparat lite istället?

Senast ändrad:
Det där är ju hårklyveri, på vilket sätt spelar det någon roll för en alkoholist att han bara kan gå till Systembolaget? Visst, begränsade öppettider, men det är ju "bara" att vara nykter en förmiddag så kan hen handla vad som helst. Spela kan man också göra för ATG och man kan visst göra något åt onlinebolagen (se på Norge).

...och visst drivs SMS-lånsfrågan politiskt!

Nej, det är en viktigt avgörande skillnad kan jag säga dig. Vad tror du resultatet varit av fria oreglerade marknader i dessa frågor och att man kunnat handla sprit och spel på kredit rakt av hos ett 50-tal oseriösa aktörer med ockerräntor? Det är livsavgörande att det inte är på det sättet.

På samma sätt borde absolut dom 50-talet sms-lånebolag centreras till en sambandssida som drivs av ansvarig myndighet. Där kan kunden få knappa in sitt personnummer och sedan välja ett lån och bolag själv i en lista, med kanske en gräns på max 2 eller 3 sms-lån per period. Med räntetak.

Det är såklart inte sms-lånebolagen intresserade av, det skulle innebära oerhört mycket färre lån nämligen och mycket mindre pengar in så dom flesta om inte alla skulle därmed lägga ned verksamheten.

Sen skulle jag personligen aldrig någonsin hänvisa till vare sig S eller M, så sjukt oseriösa partier som aldrig tar tag i frågor, särskilt inte svåra eller politiskt inkorrekta frågor. Dom har haft chansen att förändra sådana här saker så många gånger men gör det aldrig, ändå ger alla puckon dom nya chanser gång på gång på gång på gång. Jag skulle i och för sig aldrig använda ordet "hen" heller bara för att äckelmedia tutat i mig det.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp