• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ta tag i livet, använda snöbollseffekten kanske

Roberto77

Viktig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
25 December 2020
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
82
Poäng
227
Efter från ena dagen till andra kommit under fund att det är dags för mig att bli av med mina skulder och köpa något för ge mina barn en trygg punkt så behöver jag alla tips och idéer jag kan få!

har levt ganska länge över mina tillgångar även om jag tjänar 35 i månaden plus extra då och då..

jag har idag lån på:
Swedbank 5.3% ränta - 75 000kr
Wasa räntefritt - 43 000kr
Avarda 1,9% månadsränta - 18 000kr

Klarna 19,90% ränta - 36 000kr

sedan har jag ett billån men där har jag inte mål med att bli av med snabbt men betalar 2600kr på 165 000kr

Hat läst lite om snöbollseffekten med betala av lån, börja med minsta först och jobba sig uppåt.

Vad tycker ni om det?

min tanke är att betala av avarda först sen gå över till Swedbank, sen Wasa och sist ta klarna (då det inte syns i uc)

hur ser ni på att ringa de långivare jag skall ta sist och få betalningsfri månad alt amorteringsfritt någon månad för att beta av så mycket som möjligt på det lägsta lånet för bli av med det snabbt?

i dagsläget betalat jag varje månad
Ca 9000kr i lån plus bil, hushåll osv.


Tips på någon extrainkomst att få till kanske när man går hemma? Spelar ingen roll om det är 500kr/ mån eller 5000kr/mån extra
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 585
Mottagna reaktioner
6 160
Poäng
4 147
Efter från ena dagen till andra kommit under fund att det är dags för mig att bli av med mina skulder och köpa något för ge mina barn en trygg punkt så behöver jag alla tips och idéer jag kan få!

har levt ganska länge över mina tillgångar även om jag tjänar 35 i månaden plus extra då och då..

jag har idag lån på:
Swedbank 5.3% ränta - 75 000kr
Wasa räntefritt - 43 000kr
Avarda 1,9% månadsränta - 18 000kr

Klarna 19,90% ränta - 36 000kr

sedan har jag ett billån men där har jag inte mål med att bli av med snabbt men betalar 2600kr på 165 000kr

Hat läst lite om snöbollseffekten med betala av lån, börja med minsta först och jobba sig uppåt.

Vad tycker ni om det?

min tanke är att betala av avarda först sen gå över till Swedbank, sen Wasa och sist ta klarna (då det inte syns i uc)

hur ser ni på att ringa de långivare jag skall ta sist och få betalningsfri månad alt amorteringsfritt någon månad för att beta av så mycket som möjligt på det lägsta lånet för bli av med det snabbt?

i dagsläget betalat jag varje månad
Ca 9000kr i lån plus bil, hushåll osv.


Tips på någon extrainkomst att få till kanske när man går hemma? Spelar ingen roll om det är 500kr/ mån eller 5000kr/mån extra
Min första tanke är att det inte är så illa och att du klarar dig men livet blir ju enklare med mindre utgifter.
 

Roberto77

Viktig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
25 December 2020
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
82
Poäng
227
Min första tanke är att det inte är så illa och att du klarar dig men livet blir ju enklare med mindre utgifter.
Vet att det inte är så illa när jag sätt hur flera har det här.. min för mig är det tillräckligt för att ha ångest och svårt att somna speciellt nu när depressionen lagt sig efter en rad händelser..

Behöver tips på hur jag skall lägga upp detta med betala av samt hur man ska kunna ändra sitt beteende ang småköp och spontana köp
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 585
Mottagna reaktioner
6 160
Poäng
4 147
Vet att det inte är så illa när jag sätt hur flera har det här.. min för mig är det tillräckligt för att ha ångest och svårt att somna speciellt nu när depressionen lagt sig efter en rad händelser..

Behöver tips på hur jag skall lägga upp detta med betala av samt hur man ska kunna ändra sitt beteende ang småköp och spontana köp
Jag har full förståelse för hur du känner.
När jag hamnade i ekonomiska svårigheter så handlade jag alltid med kontanter. Delade upp vad jag hade att röra mig med under fyra veckor och la det i fyra olika lådor. Det fick mig att se värdet i pengarna på ett annat sätt. Jag handlade inte en massa onödigt i heller.
 

Förvirrad

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
28 Juli 2020
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
12
Poäng
37
Eftersom summorna är så pass "små" och några har ju ingen eller väldigt låg ränta så hade jag iaf betat av dom med högst ränta först.. Alltså klarna.
Till klarna är det ju mest pengar som försvinner i ränta.
Sen tar du summan du betalade på klarna när den är avbetald och lägger på swedbank..
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Efter från ena dagen till andra kommit under fund att det är dags för mig att bli av med mina skulder och köpa något för ge mina barn en trygg punkt så behöver jag alla tips och idéer jag kan få!

har levt ganska länge över mina tillgångar även om jag tjänar 35 i månaden plus extra då och då..

jag har idag lån på:
Swedbank 5.3% ränta - 75 000kr
Wasa räntefritt - 43 000kr
Avarda 1,9% månadsränta - 18 000kr

Klarna 19,90% ränta - 36 000kr

sedan har jag ett billån men där har jag inte mål med att bli av med snabbt men betalar 2600kr på 165 000kr

Hat läst lite om snöbollseffekten med betala av lån, börja med minsta först och jobba sig uppåt.

Vad tycker ni om det?

min tanke är att betala av avarda först sen gå över till Swedbank, sen Wasa och sist ta klarna (då det inte syns i uc)

hur ser ni på att ringa de långivare jag skall ta sist och få betalningsfri månad alt amorteringsfritt någon månad för att beta av så mycket som möjligt på det lägsta lånet för bli av med det snabbt?

i dagsläget betalat jag varje månad
Ca 9000kr i lån plus bil, hushåll osv.


Tips på någon extrainkomst att få till kanske när man går hemma? Spelar ingen roll om det är 500kr/ mån eller 5000kr/mån extra

Vet att du skrivit lite av detta i ditt inlägg men blir lättare om du strukturerar upp det.

Om du skulle kunna lista följande blir det lättare att hjälpa dig:
- Snittinkomst efter skatt/månad
- UC betyg, antal ff, Synliga skulder, betalningsanmärkningar
- Vad för kostnader har du varje månad (hur mkt kostar lånen dig också)
- Effektiv ränta på lånen

Snöbollsmetoden tycker jag låter bra i ditt fall. Avarda och Klarna vore ju bra att få bort
 

Roberto77

Viktig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
25 December 2020
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
82
Poäng
227
Eftersom summorna är så pass "små" och några har ju ingen eller väldigt låg ränta så hade jag iaf betat av dom med högst ränta först.. Alltså klarna.
Till klarna är det ju mest pengar som försvinner i ränta.
Sen tar du summan du betalade på klarna när den är avbetald och lägger på swedbank..

det var min grundtanke men då klarna inte syns i uc och jag vet inte exakt när det är dags att försöka få ett bolån så då var min tanke att satsa på det sist men ändå betala ca 2000kr/mån?
Tänker jag fel?
 

Roberto77

Viktig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
25 December 2020
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
82
Poäng
227
Vet att du skrivit lite av detta i ditt inlägg men blir lättare om du strukturerar upp det.

Om du skulle kunna lista följande blir det lättare att hjälpa dig:
- Snittinkomst efter skatt/månad
- UC betyg, antal ff, Synliga skulder, betalningsanmärkningar
- Vad för kostnader har du varje månad (hur mkt kostar lånen dig också)
- Effektiv ränta på lånen

Snöbollsmetoden tycker jag låter bra i ditt fall. Avarda och Klarna vore ju bra att få bort

oj ”mindre bra” uc på 528...

inga anmärkningar
snittinkomst efter skatt 25k

boende - 5800kr
Leasingbil - 4500kr
Mobil - 750kr
Försäkringar 2100kr
A-kassa - 120kr
Spotify - 99kr
Gymkort - 319kr
Bränsle 3000kr

Billån - 2600kr (300kr ränta)
Klarna - 2500kr (600kr ränta
Wasa - 2600kr ( 0kr ränta)
Swedbank 3000kr (300kr ränta)
Avarda 800kr (300kr ränta)

Lånen är räknat på lägsta möjliga betalning
 
Senast ändrad:

Roberto77

Viktig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
25 December 2020
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
82
Poäng
227
Köpte precis uc översikt på mig själv och jag kan varken se avbetalningen på Avarda samt klarna på UC, då prio är att städa på UC skall jag då ändra min plan ang Avarda? Och kanske satsa på att få ner swedbank lånet på 75000kr?
 

Vändaskuttan

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
15 Februari 2020
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Köpte precis uc översikt på mig själv och jag kan varken se avbetalningen på Avarda samt klarna på UC, då prio är att städa på UC skall jag då ändra min plan ang Avarda? Och kanske satsa på att få ner swedbank lånet på 75000kr?

Om jag hade varit du, hade jag försökt att betala av de lån som du har mest ränta på. Det vill säga klarna lånet.
Om ditt mål är att få bättre kreditvärdighet satsa på att betala av UC synliga lånen.

När vill du bli skuldfri?
Hur motiverad är du?

För att sluta att spendera på onödigt, mitt tips använd dig av en budget. Du verkar gå back med 6 000 kr varje månad. Enligt min uträkning nedan.


din nuvarande budget:

Inkomst: 25000 kr
Nödvändiga utgifter

Boendekostnad:
Internet ?
EL?
Försäkring 2100kr+
A-kassa 120 Kr
boende - 5800kr
Mobil - 750kr
Försäkringar 2100kr
A-kassa - 120kr
Mat?

Subtotalt: 10 990 Kr

Mindre nödvändiga utgifter
Spotify - 99kr
Gymkort - 319kr
Mobil 750 kr

Subtotalt:1168 kr

Transport:
Bränsle 3000kr
Leasingbil - 4500kr
Subtotalt:7500 kr

Skulder:
Billån - 2600kr (300kr ränta)
Klarna - 2500kr (600kr ränta
Wasa - 2600kr ( 0kr ränta)
Swedbank 3000kr (300kr ränta)
Avarda 800kr (300kr ränta)

Subtotalt: 11500


Totalt utgifter 31158 KR

Budget per månad: 25000-31158= -6158 Kr


 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 585
Mottagna reaktioner
6 160
Poäng
4 147
oj ”mindre bra” uc på 528...

inga anmärkningar
snittinkomst efter skatt 25k

boende - 5800kr
Leasingbil - 4500kr
Mobil - 750kr
Försäkringar 2100kr
A-kassa - 120kr
Spotify - 99kr
Gymkort - 319kr
Bränsle 3000kr

Billån - 2600kr (300kr ränta)
Klarna - 2500kr (600kr ränta
Wasa - 2600kr ( 0kr ränta)
Swedbank 3000kr (300kr ränta)
Avarda 800kr (300kr ränta)

Lånen är räknat på lägsta möjliga betalning
När jag tittar på dina utgifter så tänker jag att du ska se över de fasta utgifterna. 2100 kr i försäkringar i månaden låter mycket, mobilkostnaden likaså. Spotify bort med den.
Leasingbilen och bränslekostnaderna är också en dyr utgift. Är detta något du kan göra något åt ?
Billån och leasingbil är du ensam i hushållet ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp