• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Tillbaka i skuldträsket

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
258
Mottagna reaktioner
215
Poäng
407
Jag undrar om du är någorlunda insatt i vad det innebär att ha ett beroende och vara missbrukare? För jag trodde också att familjen borde gå före alkoholen innan jag lärde mig att så fungerar det inte. Man kan älska sin familj över allt annat men ändå missbruka för att man helt enkelt är sjuk och måste få behandling. Tror det är så med spelberoende också.
Det kan ju vara skönt att skylla saker och ting på en sjukdom. Då slipper man ta ansvar, man blir ett offer för sjukdomen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hw77

Viktig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
26 Oktober 2019
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
121
Poäng
287
@Petnas jag tycker du borde ha ett bättre perspektiv med tanke på den höga häst du sitter på.

@Anam fyfan vad jag lider med dig. Har han tagit lån indier namn också?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 624
Mottagna reaktioner
6 205
Poäng
4 147
Det kan ju vara skönt att skylla saker och ting på en sjukdom. Då slipper man ta ansvar, man blir ett offer för sjukdomen.
Det finns inget som säger att man inte vill ta ansvar eller gör sig till ett offer skillnaden är att man inte kan för att missbruket vinner.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Ni är så himla goa och omtänksamma! Vad vore man utan de här forumet!
Vi har inte pratat jättemycket under dagen faktiskt, jag har behövt tid att tänka o smälta. Vår situation är inte katastrof, egentligen. Vi har råd att betala allt även om de skulle ta oss väldigt lång tid. Jag blev bara så himla ledsen, besviken, och kände att allt jobb vi gjort är förgäves. Men hur ledsen och arg jag än blir så vill jag inte släppa taget, de här är min man och vår familj…
Det jag kommit fram till är väl att vi får mosa på snöbollseffekten en gång till. Minsta skuld var runt 3000kr, högsta 230.000kr.
Han spelpausade omgående när han släppte bomben. Sen har han bett sin chef om att lägga in lön på mitt konto igen.
Hur vi gör sen har jag inte hunnit tänkt så mycket på. Att släppa till kfm är inget alternativ just nu. Jag kommer få jobba lite mer under hans FL, alternativt att han återgår till jobbet lite tidigare än tänkt.

Efter allt jag läst här inne, så ja, jag är så jävla (ursäkta ordspråket) ledsen och besviken. Men i slutändan är det ”bara” pengar.
Nu ska jag bara se till att han får hjälp också.
Tack alla fantastiska människor som ni är <3
Det ni måste skydda er mot är ju både spel men också ytterligare skuldsättning med fler lån. Enda effektfulla verktyget mot detta som jag känner till är att ge bort bankid:t. Alternativt att ni låter honom ta en anmärkning eller nåt så hans kreditvärdighet körs i botten och så kör ni med veckopeng så han inte har mer än han behöver. För spelspärrar och så hittar man alltid vägar runt till slut.

Han behöver förstå hur han och spelberoendet fungerar = kbt behandling. Och han behöver bibehålla sin spelfrihet = stödgrupp regelbundet resten av sitt liv.

Tar man det hela inte på allvar med dessa åtgärder ovan så är det bara en tidsfråga innan det blir återfall hur ledsen man än är just nu och hur mycket man än lovar. Ingen spelmissbrukare är immun, punkt.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 633
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Tack till er alla som tar er tid att läsa och skriva. Jag förstår era reaktioner i olika slag och förstår även hur det låter. Men jag försöker ändå ta åt mig av er med erfarenhet av spelmissbruk, försöker förstå att de är en sjukdom och att man måste söka hjälp och att man innerst inne inte är en hemsk människa, även om det kan kännas så.
Inga lån är tagna i mitt namn, och betalningsanmärkning har inte hindrat detta tyvärr.
Det är dåliga lån som thorn, hög ränta på remember, brixo osv..

Har inte blitt mycket sömn, sitter på jobbet på ett övertidspass och tankarna bara snurrar..
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 624
Mottagna reaktioner
6 205
Poäng
4 147
Tack till er alla som tar er tid att läsa och skriva. Jag förstår era reaktioner i olika slag och förstår även hur det låter. Men jag försöker ändå ta åt mig av er med erfarenhet av spelmissbruk, försöker förstå att de är en sjukdom och att man måste söka hjälp och att man innerst inne inte är en hemsk människa, även om det kan kännas så.
Inga lån är tagna i mitt namn, och betalningsanmärkning har inte hindrat detta tyvärr.
Det är dåliga lån som thorn, hög ränta på remember, brixo osv..

Har inte blitt mycket sömn, sitter på jobbet på ett övertidspass och tankarna bara snurrar..
Min fd sambo hade spelmissbruk. När det uppdagades så gick hans föräldrar in och betalade av allt utan att ställa några krav. Jag fick också hjälpa till då det indirekt drabbade mig. Det tog tre månader sen var det igång igen. Då bestämde jag mig för att flytta samt att jag sa till honom att ringer du inte din arbetsgivare så kommer jag göra det.
Han ringde sin arbetsgivare och de hjälpte honom med behandling vilket de är ålagda till att göra. Ett kontrakt skrevs där han var tvungen att fullfölja behandlingen annars blev han av med jobbet. Han har inte spelat sen dess, fem år nu.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Som @Ny2018 skriver så är det bara all in som fungerar mot denna sjukdom. Halvmesyrer och att lösa ut lån slutar i princip garanterat med återfall. Hålla det hemligt, inte söka hjälp, ha kvar bankid är saker som gör att skiten får fortsätta härja.

Jag berättade också för min arbetsgivare och fick en superbra behandling som jag är 3/4 igenom. Den har gjort mig stark i min spelfrihet och jag har återfått glädjen i att se på fotboll utan att behöva spela. Något jag trodde var omöjligt för bara ett par månader sedan.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 624
Mottagna reaktioner
6 205
Poäng
4 147
Som @Ny2018 skriver så är det bara all in som fungerar mot denna sjukdom. Halvmesyrer och att lösa ut lån slutar i princip garanterat med återfall. Hålla det hemligt, inte söka hjälp, ha kvar bankid är saker som gör att skiten får fortsätta härja.

Jag berättade också för min arbetsgivare och fick en superbra behandling som jag är 3/4 igenom. Den har gjort mig stark i min spelfrihet och jag har återfått glädjen i att se på fotboll utan att behöva spela. Något jag trodde var omöjligt för bara ett par månader sedan.
Så skönt och jag håller med dig i allt du skriver.
Önskar dig fortsatt lycka till. <3
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp