• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Tillbaka i skuldträsket

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Hahahahaha! Va roliga ni är :facejoy: :facejoy: :facejoy: Självklart kan man dela upp betalningen. Boken kostar 499kr, men du kan få delbetala med 100kr/mån i 12 månader utan ränta och inga aviseringsavgifter. Vid utebliven betalning tillkommer påminnelseavgift på 450kr samt ränta på 89 %. :facejoy:<3
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 006
Poäng
4 807
Hahahahaha! Va roliga ni är :facejoy: :facejoy: :facejoy: Självklart kan man dela upp betalningen. Boken kostar 499kr, men du kan få delbetala med 100kr/mån i 12 månader utan ränta och inga aviseringsavgifter. Vid utebliven betalning tillkommer påminnelseavgift på 450kr samt ränta på 89 %. :facejoy:<3
<3Bästa<3:facejoy::facejoy::facejoy:
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Fan.. kanske gjorde bort mig!
Sökte precis CSN för ev kommande utbildning för att ha det gjort, men nu vet jag ju att CSN och FK samarbetar och FK får notiser när man sökt CSN och på så vis kollar de över SGI / inkomst osv.. frågan är nu om min ansökan om sjukpenning inte beviljas pga det. :rolleyes: Det är helt olika perioder, jag har ansökt om CSN från augusti 2024. Är sjukskriven nu, om det nu spelar någon roll. Känns som jag får ringa FK i morgon.
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
190
Poäng
366
Fan.. kanske gjorde bort mig!
Sökte precis CSN för ev kommande utbildning för att ha det gjort, men nu vet jag ju att CSN och FK samarbetar och FK får notiser när man sökt CSN och på så vis kollar de över SGI / inkomst osv.. frågan är nu om min ansökan om sjukpenning inte beviljas pga det. :rolleyes: Det är helt olika perioder, jag har ansökt om CSN från augusti 2024. Är sjukskriven nu, om det nu spelar någon roll. Känns som jag får ringa FK i morgon.
SGI brukar väl frysas om man söker studiemedel från CSN?
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
SGI brukar väl frysas om man söker studiemedel från CSN?
Jadu, de kanske den gör iofs.. men vet att när jag hade sökt CSN en gång och ännu inte fått beslut av CSN och så sökte jag vab på fk, då tog de över 2 månader att hantera på fk för jag ansökt om studiemedel. Tänkte om det blir samma denna gång också. För två månader klarar vi oss inte utan sjukpenning.
 

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
64
Poäng
196
Fan.. kanske gjorde bort mig!
Sökte precis CSN för ev kommande utbildning för att ha det gjort, men nu vet jag ju att CSN och FK samarbetar och FK får notiser när man sökt CSN och på så vis kollar de över SGI / inkomst osv.. frågan är nu om min ansökan om sjukpenning inte beviljas pga det. :rolleyes: Det är helt olika perioder, jag har ansökt om CSN från augusti 2024. Är sjukskriven nu, om det nu spelar någon roll. Känns som jag får ringa FK i morgon.
En hel annan fråga om det okej^^. Vad kommer du plugga till? Planerar starta också och behöver inspiration, men endast på distans.
 

PronomenKamrat

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
25 Mars 2024
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jadu, de kanske den gör iofs.. men vet att när jag hade sökt CSN en gång och ännu inte fått beslut av CSN och så sökte jag vab på fk, då tog de över 2 månader att hantera på fk för jag ansökt om studiemedel. Tänkte om det blir samma denna gång också. För två månader klarar vi oss inte utan sjukpenning.
SGI behålls under tid du studerar en utbildning som ger rätt till CSN, så du behöver inte ens ha studiestöd.
Det kan ibland ta längre tid när en myndighet behöver invänta en annan men det brukar bara handla om att motverka bidragsbrott, dvs ibland strul pga osäkerhet kring om VAB ska gå via FK eller CSN. Men eftersom det inte är samma tidsperioder borde det i teorin inte vara några problem (men det kanske det inte var sist heller?). Uppfyller du alla krav för nytt CSN borde du dock ha beslut imorgon sålänge du inte behövt skriva något under övriga uppgifter eller skickat in bilagor. :)
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
En hel annan fråga om det okej^^. Vad kommer du plugga till? Planerar starta också och behöver inspiration, men endast på distans.
Jag har sökt 3 yh utbildningar. Samtliga på distans. Detta inom logistik.
Anläggningsingenjör - järnväg (jobbar inom järnvägen idag)
Inköpare och upphandlare
Logistiker med hållbarhetskompetens
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
SGI behålls under tid du studerar en utbildning som ger rätt till CSN, så du behöver inte ens ha studiestöd.
Det kan ibland ta längre tid när en myndighet behöver invänta en annan men det brukar bara handla om att motverka bidragsbrott, dvs ibland strul pga osäkerhet kring om VAB ska gå via FK eller CSN. Men eftersom det inte är samma tidsperioder borde det i teorin inte vara några problem (men det kanske det inte var sist heller?). Uppfyller du alla krav för nytt CSN borde du dock ha beslut imorgon sålänge du inte behövt skriva något under övriga uppgifter eller skickat in bilagor. :)
Tack! Det låter ganska logiskt! Det var under samma tidsperiod när jag ansökte i förra året, men då behövde jag bara ansöka om CSN för att se hur mkt komvux poäng jag låg efter med som jag studerade upp förra året för att ha rätt till CSN nu i höst, jag behövde aldrig studiemedel under den perioden, men CSN ville ändå att jag skulle göra en ansökan för att se hur mkt poäng som fattades. Då tog det över 2 månader att få beslut på 1 dag vab..
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Hej på er!
Jag kontaktade FK som bekräftade ovan, att det var ingen fara. De är olika tidsperioder och sen fick jag även ett samtal av min handläggare som kommer att handlägga ärendet framöver så jag kan ringa direkt till henne om det skulle vara något. Hon godkände även min sjukpenning så det var ingen fara. Känns bra!
Mitt UC betyg går mot det bättre igen, trots att inget större förändras mer än att jag betalar. 19.7 % just nu. Minskade från 22 %. Så allt är bättre än inget.
Min skuldbok är pimpad utav bara f*n. Ska nog skapa program ”pimp my skuldbok” :facejoy:
Har dessutom denna månad nu slutbetalat en CSN återkravsskuld som kostat 2008kr/månaden. Nu är det alltså 2008kr mer kvar än innan! Skitbra!! :) Det kommer göra skillnad på snöbollen.
Jag har dock tänkt om lite vad gällande snöbollen, i och med min sjukskrivning och att jag får ut ca 20.000kr mindre nu så kommer de frigjorda pengarna, som dessa 2008kr att halveras. Vi kommer alltså att använda 1004kr till snöbollen, de andra frigjorda pengarna får hamna i den vanliga ekonomin, eftersom utrymmet inte finns på samma sätt som innan. Allt för att inte gå under helt enkelt.

Vi har dessutom en fullproppad frys med mat så nån större handling kommer vi inte behöva göra under april, vilket kommer spara oss ännu mer. Har dessutom gjort enorma fynd med kläder, lyckades köpa på mig 3 byggsäckar med damkläder för endast 500kr. Jag har fått mycket nytt och kan därför rensa ut mycket och vart hamnar det utrensade? Givetvis på loppis! :faceheart: Var även mycket kläder som jag inte ville ha som jag ska sälja vidare, samt mycket med prislappar kvar, kommer lätt tjäna tillbaka den 500 lappen.

Min mamma rensar igen också eftersom hon nu bestämt sig för att flytta till samma stad som oss. Så de blir också endel loppis grejor!
Nå påskfirande vet jag inte om det blir så mycket av men barnen får varsitt påskägg iallafall! <3

Glad påsk till er alla fina medlemmar! Kämpa på och ta en dag i taget. De här fixar vi, tillsammans! Jag hejar på er! <3 :vinnare:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp