• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

tips släppa alla lån + skuldsanering

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
86
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Kan du lägga undan 20-25k är det riktigt bra.
Du väljer själv om du vill betala något eller inget alls.
Men släpp, det är inte lönt att hålla på.

Ja men jag behöver bara komma på hur jag ska "gömma" dom, eller om jag bara tar ut dom i kontanter och ha hemma kanske är bäst.
Ska släppa allt nu i slutet av månaden. Som nån skrev här så kommer jag troligtvis ha mer pengar att röra mig med om jag har utmätning än nu när jag går så mycket back varje månad.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
448
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
När ni pratar om utmätning av tjänstepensionen, menar ni under pågående utbetalning?
 

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
671
Mottagna reaktioner
350
Poäng
487
Nyfiken om ”Den viktigaste nyckeln är att du inte ska ta något nytt lån om du vill ha chans att få en skuldsanering i närtid nu.” Precis som Cecilia är orolig att få avslag på skuldsaneringen pga av nya lån, men om, låt säga man tar ett nytt snabblån på 4-8k men betalar av det snabbt innan ansökan, kommer det ändå påverka ansökan negativt? Om man släppa de gamla lån som är typ minst 2 år gamla. Tacksam om någon annan också har info kring detta. Kanske du också @LånaUtanPapper har varit med liknande?

Nytagna lån ses som negativt av kronofogden för du ska påvisa att du kommit tillrätta med din problematik kring dina skulder och är införstådd. Problematik kring dina skulder är tex ditt behov av att systematiskt låna mera eller ditt spelberoende. Därför är det viktigt att du har en tydlig brytpunkt i din cykel av tagna lån så du inte fortsätter att sätta i system att ta nya lån.Du ska ha gjort allt du kan för att försöka betala på dina skulder att ta ett nytt lån är precis motsatsen till det sen spelar det ingen roll att du betalat av det nya lånet för det flyttar bara fram brytpunkten.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 232
Mottagna reaktioner
844
Poäng
717
Ingen fara, det går bra om du vill släppa i maj och söker skuldsanering i mitten av juni. Om man får avslag på första ansökan så är det rekommenderat att söka igen tidigast sex månader efter avslaget så det är korrekt uppfattat.

Alltså det är mer innan löneutmätning så ska du inte göra nåt som är för uppenbart för då kan dom ju koppla det att du gör det för att undanhålla pengar du igentligen kunde betala skulderna som är under utmätning.

Om det är ett mindre företag så kommer ju din chef så klart få reda på det om det är ett större företag med centraliserad lönehantering så är det inte alls säkert att din närmsta chef kommer att få reda på det. Istället är det dom som arbetar på lönekontoret som vet.

Det tar ungefär 4-5 månader innan löneutmätning är i gång.
Ok så månaden innan löneutmätning kan man inte ta ut pengar för buffert ?
Ja det finns löneavdelning ihop med HR här. Dock inte jättestor löneavdelnibg.
Ok då börjar löneutmätningen då i september kanske med tanke på sommar o semester
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 232
Mottagna reaktioner
844
Poäng
717
Kan du lägga undan 20-25k är det riktigt bra.
Du väljer själv om du vill betala något eller inget alls.
Men släpp, det är inte lönt att hålla på.
Tänkte försöka lägga undan 20 tkr under en tid det vore skönt
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 232
Mottagna reaktioner
844
Poäng
717
H
Ingen fara, det går bra om du vill släppa i maj och söker skuldsanering i mitten av juni. Om man får avslag på första ansökan så är det rekommenderat att söka igen tidigast sex månader efter avslaget så det är korrekt uppfattat.

Alltså det är mer innan löneutmätning så ska du inte göra nåt som är för uppenbart för då kan dom ju koppla det att du gör det för att undanhålla pengar du igentligen kunde betala skulderna som är under utmätning.

Om det är ett mindre företag så kommer ju din chef så klart få reda på det om det är ett större företag med centraliserad lönehantering så är det inte alls säkert att din närmsta chef kommer att få reda på det. Istället är det dom som arbetar på lönekontoret som vet.

Det tar ungefär 4-5 månader innan löneutmätning är i gång.
Hur då innan löneutmmätning ? Så mam kan inte lägga undan en buffert ?
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 232
Mottagna reaktioner
844
Poäng
717
Kan du lägga undan 20-25k är det riktigt bra.
Du väljer själv om du vill betala något eller inget alls.
Men släpp, det är inte lönt att hålla på.
Får man lägga undan för buffert får olika svar
 

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
138
Mottagna reaktioner
65
Poäng
196
Nytagna lån ses som negativt av kronofogden för du ska påvisa att du kommit tillrätta med din problematik kring dina skulder och är införstådd. Problematik kring dina skulder är tex ditt behov av att systematiskt låna mera eller ditt spelberoende. Därför är det viktigt att du har en tydlig brytpunkt i din cykel av tagna lån så du inte fortsätter att sätta i system att ta nya lån.Du ska ha gjort allt du kan för att försöka betala på dina skulder att ta ett nytt lån är precis motsatsen till det sen spelar det ingen roll att du betalat av det nya lånet för det flyttar bara fram brytpunkten.
Jo, det förstår jag, men jag menade om man tar ett snabblån pga akuta åtgärder men sedan betala av det precis innan man ansöker/släppa allt, så brytpunkten blir fortfarande vid det sista gamla lånet som är fortfarande obetalt, släppas och som kan va 1-2 år gammal och inte det senaste som är avbetalat i sin helhet. Resonerar jag rätt?
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 232
Mottagna reaktioner
844
Poäng
717
Nytagna lån ses som negativt av kronofogden för du ska påvisa att du kommit tillrätta med din problematik kring dina skulder och är införstådd. Problematik kring dina skulder är tex ditt behov av att systematiskt låna mera eller ditt spelberoende. Därför är det viktigt att du har en tydlig brytpunkt i din cykel av tagna lån så du inte fortsätter att sätta i system att ta nya lån.Du ska ha gjort allt du kan för att försöka betala på dina skulder att ta ett nytt lån är precis motsatsen till det sen spelar det ingen roll att du betalat av det nya lånet för det flyttar bara fram brytpunkten.
Ja man ska inte ta nya lån för brytpunkten är viktigt när det gäller skuldsanering även anledning till skuldernas uppkomst ålder inkomst o vad man själv gjort för att minska skulderna
 

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
671
Mottagna reaktioner
350
Poäng
487
Jo, det förstår jag, men jag menade om man tar ett snabblån pga akuta åtgärder men sedan betala av det precis innan man ansöker/släppa allt, så brytpunkten blir fortfarande vid det sista gamla lånet som är fortfarande obetalt, släppas och som kan va 1-2 år gammal och inte det senaste som är avbetalat i sin helhet. Resonerar jag rätt?
Precis det man inte ska göra att ta ett nytt lån för då har du ju påvisat att du inte är införstådd i din problematik.Varför lär du betala något akut när du vill ha skuldsanering på allt som är gammalt? Du har fortfarande tagit ett lån även om du har betalat tillbaka hela lånet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp