• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

tips släppa alla lån + skuldsanering

furbin

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
40
Poäng
147
man ska inte svara på några samtal eller ha någon kontakt med bankerna/långivarna när man släpper allt va och när man sökt skuldsanering?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 267
Mottagna reaktioner
855
Poäng
717
Släpp rubbet i slutet av maj är mitt råd. Finns ingen nytta med att fortsätta betala dom. Skapa ett startkapital och spara allt du kan om du blir beviljad istället. Säg att du strikt kan spara undan 10.000 i månaden. När skuldsaneringen drar igång så har du ett startkapital på 50.000-60.000. Det eftersom du inte kommer hinna på löneutmätning (förutsatt du är ikapp idag) innan ansökan hanteras.

Om handläggaren tar upp något om det (vilket jag inte tror) så skyll på att det är i samråd med och på skuldrådgivarens rekommendation som du valt att släppa alla lån. Vilket du borde gjort för länge sen, men har fortsatt betala allt du verkligen kunnat, vilken handläggaren trodde var positivt för din skälighet till att bli beviljad skuldsanering.
Tack för tipset precis så jag gjort nu
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 267
Mottagna reaktioner
855
Poäng
717
Vet inte hur din situation ser ut eller vad som gjort att du har skulderna MEN kan säga såhär.
Satt i samma sits förra sommaren, snackade med en skuldrådgivare Juli -23 som sa att jag skulle släppa allt, ca 1.2mkr.
Först tänkte jag nej det finns inte på kartan att man INTE ska betala sina räkningar men till slut så följde jag skuldrådgivarens råd.
Kan säga idag att det är det bästa beslut jag någonsin gjort. Är nog inte i närheten av skuldsanering just nu men att inte behöva gå back varje månad och faktiskt ha mer pengar över varje månad än vad jag haft dem senaste 7-10 åren känns hur bra som helst.
1.8mkr kronor lär du aldrig kunna betala av OM du inte kan fixa ett jobb till som ger dig 20k extra för att amortera. Och även då hade det tagit dig ca 7 år att betala av allt.
Släpp allt du har, spara undan vartenda krona du kan och får över.
Betala det du kan under tiden, är det 200kr eller 2000kr så betala något bara för att visa att du faktiskt betalar det du kan.
Men släpp allt! Stressen, oron, ångesten ja allt försvinner och det känns så jävla mycket bättre JAG LOVAR!
Känns så lik den situationen jag befinner mig i budget o skuldrådgivaren sa till mig i går också släpp allt skuld 1,6 och kände först det finns inte på världskartan rädd o oro men det ger hopp det du beskriver. Budget o skuldrådgivaren jag träffade igår sa gå hem o ta hand om ditt mående jag har ångest o oro o har tagit tag i det
 

lilldamma

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
28 Maj 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej,
Är nu i läget att jag inte klarar av att betala mina lån och kommer från denna månaden maj - 2024 inte kunna betala.

Jag är arbetslös för närvarande med en inkomst på 13000 netto från försäkringskassan.

Har betalat fram till nu tack vara att jag hyrt ut min lögenhet och bott hos fsmilj och vänner senaste året.

Nu måste jag flytta tillbaka till lögenheten och klarar därmed inte av att betala mina lån.
Tänker på att skuldsanering är mitt enda val.
Mina lån är : Seven day- 363000
Santander- 69000
Kreditkort -97000

Vad är mina chanser att få sanering och hur ska jag gå tillväga ?

Tacksam för svar och hjälp !
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 267
Mottagna reaktioner
855
Poäng
717
Det går väl alldeles utmärkt att räkna ut själv om man vet vilka skulder man har och räntesatsen och sin inkomst mm och vilket betalutrymme man har. Det finns till och med en excel-mall här på forumet som någon har knåpat ihop där man kan lägga in sina uppgifter. Då kan man ju räkna fram hur lång tid det tar att bli skuldfri alternativt se om skulderna ökar.
Vet du var på forumet man kan få tag i denna excelfil
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 002
Mottagna reaktioner
320
Poäng
517
Nytagna lån ses som negativt av kronofogden för du ska påvisa att du kommit tillrätta med din problematik kring dina skulder och är införstådd. Problematik kring dina skulder är tex ditt behov av att systematiskt låna mera eller ditt spelberoende. Därför är det viktigt att du har en tydlig brytpunkt i din cykel av tagna lån så du inte fortsätter att sätta i system att ta nya lån.Du ska ha gjort allt du kan för att försöka betala på dina skulder att ta ett nytt lån är precis motsatsen till det sen spelar det ingen roll att du betalat av det nya lånet för det flyttar bara fram brytpunkten.
Men frågan är-vad anses vara ett nytt lån, om lånet är 1 år gammalt är det ett nytt lån då?
 

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
711
Mottagna reaktioner
384
Poäng
487
Men frågan är-vad anses vara ett nytt lån, om lånet är 1 år gammalt är det ett nytt lån då?
Om ett lån är ett år gammalt kan det fortfarande ses som ett nytt lån om det tas utan att ha gjort några betydande förändringar i ens ekonomiska beteende eller att ha kommit tillrätta med eventuellt spelberoende eller behov av att systematiskt låna mera. Det är viktigt att vara medveten om och försökt ta ansvar för ens ekonomiska situation om man ansöker om skuldsanering.Det är en faktor bland andra det är alltid helheten som avgör.Men det är ju knappast till sin fördel om man efter ansökan fortsätter köpa saker på kredit klarna tex även fast man hinner betala tillbaka det innan dom börjar hantera ärendet. Då har man inte rätt tänk för en skuldsanering än.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp