• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

livshaveri

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 Maj 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Fruktansvärt tungt att läsa din historia men som många andra skriver här: pengar är värdsliga ting, familj, mående är mycket mycket mycket mer värt !
Jag har några tips du kan börja med:
1. Spärra ditt personnummer på obestämd tid hos UC, då kan du inte ta lån alls nånstans. (oklart hur de andra bolagen gör dock som Bisnode, Creditsafe etc) men tror det går en signal till dem också.)
2. Hur många aktörer har du lån hos ? Kan du använda snöbollsmetoden ? (om du inte vet vad det är googla)
3. SÖK VÅRD fort som fan, ring 112 gör vad som helst för att få hjälp av vården, vår vård är fantastisk i det här landet när den väl fungerar!!
4. Du kan söka skuldsanering redan nu på de lånen du står för, det andra kommer inte bli inkluderat eftersom du inte står på det jurdiskt.

Det var iaf några tips från en som också har haft 1,2 miljoner nästan i skulder, om 5 år har jag endast CSN kvar.

Livet är värt att leva tro mig, lyssna inte på den lilla rösten, du kommer må bättre på sikt jag fattar att allt är skit just nu men det är trots allt bara pengar det är frågan om. Du har jobb och bostad och som nån annan skrev tidigare försök och få till ett förstahandskontrakt med någon privat hyresvärd, redan då kommer du må bättre av att slippa flytta hela tiden vilket OCKSÅ såklart är jobbigt psykiskt.

Ta hand om dig och stor kram från mig!
Jag finns på PM om du vill skriva, jag har även gjort ett radioprogram om min situation hur den var då.
Vilket himla fint och värdefullt svar. Stort tack, uppskattar dig och att du visar sån medkänsla och även ger konkreta råd.

För att besvara dina punkter:

1. När min ena förälder hjälpte mig med ett samlingslån så hade jag för mig att det skulle gå att spärra sitt personnummer med lyckades inte hitta att det faktiskt gick vilket är synd. Kanske missade något där.

I dagsläget har jag lån hos 6 aktörer (inklusive lånet via min förälder, exklusive CSN). Tror inte snöbollsmetoden skulle fungera i mitt fall men är inte helt insatt i hur den fungerar.

3. Jag är inskriven på en affektiv mottagning och har en psykolog, tyvärr har det inte direkt varit till någon hjälp och i min situation som beskriven i originalinlägget (vissa ytterligare fysiska och psykiska problem utelämnade pga kändes bara så mycket med det jag redan beskrivit). Och till en viss del är det detta som också gör att jag känner att det enda rätta är att avsluta det här livet. För det känns som att jag redan har gett livet en till chans efter akutbesöket hos akutpsykiatrin förra sommaren när jag var på samma plats som nu och då fått den hjälp man kan få vilket inte har hjälpt. Lite som att det var sista strået att dra i och det funkade inte heller.

4. Om jag skulle söka sanering nu, skulle lånet som togs via min förälder kunna bli inkluderat eftersom det finns ett skuldebrev som vi skrev i samband med att lånet togs? Och isåfall, är det inte så att vid sanering så får inte aktörerna fullt betalt? Alltså att man betalar en viss summa utifrån förmåga i saneringen och att den summan i slutändan kanske inte täcker hela lånet och då får aktören ”leva med det”? Har du skuldsanering?

Återigen, stort varmt tack för ditt svar, uppskattar verkligen det och din stora medkänsla och stöd. Även om jag har svårt att se och känna hopp och svårt att fullt ta till mig det hopp som förmedlas så är den väldigt värdefull när skammen, ångesten och självhatet redan äter upp en inifrån. Och tack för att du tar dig tiden att finnas, jag kanske skriver ett PM imorgon och du får gärna dela med dig av namnet på ditt radioprogram.

Stor kram
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
359
Mottagna reaktioner
279
Poäng
437
Hej, lider verkligen med dig i din situation! Förstår att det känns hopplöst just nu, men som andra tidigare har skrivit; din hälsa är viktigast. Det pågår säkert ett krig i din kropp av all ångest kring detta. Kroppen måste få lugna ner sig. Lätt att säga men svårt att utföra så klart, men det där med yoga och meditation tror jag är väldigt bra.

Om jag var i ditt läge så skulle jag först prata med din förälder och förklara hela situationen och allt som du har varit med om. Du kommer behöva dina nära som kan stötta dig under resan.

Själva skuldsituationen är nog bara att släppa. Din kropp kommer inte palla att jobba dig ur situationen. Har ingen erfarenhet själv av att släppa skulder men finns många på forumet som har och kan tipsa dig hur du ska göra.

Om jag inte tar helt fel kanske din förälder och du kan skriva ett lånebrev mellan er. Dvs, det som föräldern lånat till dig kanske den sen kan anmäla som skuld när du får utmätning/sanering och få en del av utmätningspengarna. Någon annan får rätta om det inte är möjligt.

Klarar din förälder månadskostnaden för lånet den tog åt dig? Då kanske ni kan fixa ett avtal mellan er där du börjar betala lånet och det din förälder har betalat på lånet om du får skuldsanering och blir klar med den.

Bra att du har kontakt med vården! Först för din hälsas skull så klart, men också att du sen kan visa på att du har fått en diagnos som kan vara en stor förklaring till varför du skuldsatte dig. Samma här, ingen erfarenhet av skuldsanering men tror det är plus att kunna visa på att man har sökt hjälp och försökt förbättra situationen.

Som några tidigare har sagt; du gör det jobbigaste nu. Att släppa skulderna kommer kännas jobbigt men troligtvis väldigt skönt på något vis. Du kommer leva bättre än vad du gör nu.
Kanske kan din förälder hjälpa dig med boendet? Att försöka vara en extra hjälpande hand vad det gäller att söka efter något längre boende? Om du kan tänka dig att pendla så leta lite utanför Stockholm, typ Norrtälje eller liknande. 40 min med buss till stan.

Håller alla tummar för dig och vet att det kommer bli bättre! Inget är värt mer än din hälsa
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Tack, dina ord betyder mycket för mig. Det är svårt att prioritera hälsan när ekonomin är med och påverkar den så mycket. Alltså, en personlig konkurs med utmätning och betalningsanmärkningar känns som att det kommer få mig att må ännu sämre. Det är svårt att finna något hopp och livslust när jag bara ser hur resten av livet kommer att bestå av bostadslöshet, psykisk ohälsa (verkar vara bipolaritet), fysisk ohälsa (hypotyreosen med följdsjukdomar), utan pengar, ett jobb jag egentligen inte trivs på och utan möjligheter att studera. Självkänslan är på botten. Har tappat mer än hälften av mitt tidigare långa fina hår, gått upp i vikt och har oftast noll energi pga hypotyreosen vilket leder till mer isolering och driver på ätstörningsproblematiken. Skammen och skuldkänslorna äter upp mig, hur berättar man för vänner som ju kommer att märka?
Hur funkade det när du släppte lånen?
Jag lovar dig att även om det låter konstigt så kommer du att må så mycket bättre av att få löneutmätning alternativt en skuldsanering I framtiden. Att ständigt jaga lån och lösningar är så mycket mer psykiskt påfrestande.
Det var tufft att släppa allt och ja jag skämdes men det gick över. Jag har idag skuldsanering.
Du förstår att ditt psykiska välbefinnande påverkar din hypotyreos också, all stress piskar på alla system i kroppen och din sjukdom förvärras.
Du behöver inte berätta för dina vänner, jag har berättat för mina närmaste vänner och de har tagit det så bra. De berömmer mig för hur jag klarat denna resan osv.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Vilket himla fint och värdefullt svar. Stort tack, uppskattar dig och att du visar sån medkänsla och även ger konkreta råd.

För att besvara dina punkter:

1. När min ena förälder hjälpte mig med ett samlingslån så hade jag för mig att det skulle gå att spärra sitt personnummer med lyckades inte hitta att det faktiskt gick vilket är synd. Kanske missade något där.

I dagsläget har jag lån hos 6 aktörer (inklusive lånet via min förälder, exklusive CSN). Tror inte snöbollsmetoden skulle fungera i mitt fall men är inte helt insatt i hur den fungerar.

3. Jag är inskriven på en affektiv mottagning och har en psykolog, tyvärr har det inte direkt varit till någon hjälp och i min situation som beskriven i originalinlägget (vissa ytterligare fysiska och psykiska problem utelämnade pga kändes bara så mycket med det jag redan beskrivit). Och till en viss del är det detta som också gör att jag känner att det enda rätta är att avsluta det här livet. För det känns som att jag redan har gett livet en till chans efter akutbesöket hos akutpsykiatrin förra sommaren när jag var på samma plats som nu och då fått den hjälp man kan få vilket inte har hjälpt. Lite som att det var sista strået att dra i och det funkade inte heller.

4. Om jag skulle söka sanering nu, skulle lånet som togs via min förälder kunna bli inkluderat eftersom det finns ett skuldebrev som vi skrev i samband med att lånet togs? Och isåfall, är det inte så att vid sanering så får inte aktörerna fullt betalt? Alltså att man betalar en viss summa utifrån förmåga i saneringen och att den summan i slutändan kanske inte täcker hela lånet och då får aktören ”leva med det”? Har du skuldsanering?

Återigen, stort varmt tack för ditt svar, uppskattar verkligen det och din stora medkänsla och stöd. Även om jag har svårt att se och känna hopp och svårt att fullt ta till mig det hopp som förmedlas så är den väldigt värdefull när skammen, ångesten och självhatet redan äter upp en inifrån. Och tack för att du tar dig tiden att finnas, jag kanske skriver ett PM imorgon och du får gärna dela med dig av namnet på ditt radioprogram.

Stor kram
Lånet din förälder tog till dig ingår i din sanering men även om du betalar på det i din sanering så måste ändå din förälder betala på det parallellt med saneringingen tills det är fullbetalt. Den summan du betalar in betalas in en gång om året
Din förälder får lämna in skulden till kfm när du får inledande.
 

VadFan

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
23 Maj 2023
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
5
Poäng
31
Förstår verkligen hur det känns…
 

Evelina

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
19 Maj 2013
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Jag tror de flesta som är eller har varit djupt skuldsatta kan känna igen sig i din situation. Det är en fruktansvärd känsla att inse att man inte längre har en framtid. Men det såklart ett feltänk. Klart att det är åt helvete osv men som någon annan skrev så är pengar egentligen bara världsliga ting. Det är inga problem att leva med skulder, det blir bara lite annorlunda. Mitt råd är att du emotionellt separerar dig själv från din ekonomi. Du är inte dina skulder, du behöver inte skämmas för det, stressa över det & skulder gör dig inte till en sämre människa.
Jag kommer aldrig kunna betala mina skulder och kommer inte heller slösa bort mitt liv på att jobba ihjäl mig för det.
Prioritera din hälsa och ditt mående så kan du alltid testa att söka skuldsanering senare i livet när du har lite mer balans.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp