Lånforum.se rekommenderar
1. Advisa - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Zmarta - Jämför 30 kreditgivare
4. Klara lån - Jämför 20 lån utan UC
5. Loanstep - Lån utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Tråden om aktier & handel i värdepapper

Diskussion i 'Fritt' startad av Lånforum.se, 23 juni 2020.

1. Ansi

Ansi Viktig medlem - Trofépoäng: 147

Mottagna gillanden:
    41
    Trofépoäng:
    147
    Helt sant där, Pala87! Min tanke är mer att inte placera pengar i fonder/aktier som man tänker använda till något så specifikt som en kontantinsats. Jag har den strategin att jag endast placerar de pengar i fonder/aktier jag kan "avvara" och sedan lägger jag undan en slant på ett buffert-konto varje månad till specifika sparmål.

Lize, Jenka och Peach gillar detta.
  2. pala87

pala87 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 747

Mottagna gillanden:
    865
    Trofépoäng:
    747
    Det är helt sant. En buffert före börsen rekommenderas. Sedan chansar alldeles för många. Man kan t.ex sätta undan en 100-lapp på börsen. Bara man gör det månadsvis

Ansi gillar detta.
  3. Bramserud

Bramserud V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 677

Mottagna gillanden:
    718
    Trofépoäng:
    677
    Det beror väl på vad man placerar i.

Om man tex lägger sina pengar på Avanza Zero och det visar sig efter fem år att man har förlorat på detta, så har nog priserna på bostäder rasat såpass att den där kontantinsatsen inte är ett så stort problem längre.

Om man nu har något jobb kvar i en sådan kris som gör att Avanza Zero har gått back över så lång tid.

4. pala87

pala87 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 747

Mottagna gillanden:
    865
    Trofépoäng:
    747
    Man får sprida ut riskerna vad man har råd med. Lägga allt på börsen, utan att ha buffert är dumt. Men om man har 50 k på kontot liggandes så kan man lägga in dom. Bästa är väl globalfond som följer index

5. Lånforum.se

Lånforum.se Forumsägare - Trofépoäng: 757 Moderator

Mottagna gillanden:
    951
    Trofépoäng:
    757
    Om man månadsparar tycker jag inte 4 år är för kort tid. Dunka in allt på en gång då börjat det brännas att perioden är för kort.

Så kör på är mitt råd, Avanza zero, avanza global och kanske 5-10% i något du själv kan och tror på (fond dock).

6. Lånforum.se

Lånforum.se Forumsägare - Trofépoäng: 757 Moderator

Mottagna gillanden:
    951
    Trofépoäng:
    757
    En medel nedgång är 14 månader och något längre om man tar med 1930-tals kraschen. Så därav känns 4 år som tillräckligt med månadsspar.

Att de två senaste var längre minskar faktiskt chansen för att nästa är längre tror jag (Corona borträknad).

Last edited: 11 april 2021
  7. degish

degish Kunnig medlem - Trofépoäng: 307

Mottagna gillanden:
    117
    Trofépoäng:
    307
    Tycker att 5 år är klart acceptabelt som horisont. Sprid risken genom en global indexfond och månadsspar, så köper du både när det går upp och ned.

Last edited: 11 april 2021
    Myra och Lånforum.se gillar detta.
  8. Bramserud

Bramserud V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 677

Mottagna gillanden:
    718
    Trofépoäng:
    677
    Jo, men faktum kvarstår att om Avanza Zero går back över flera års sikt så har vi en djup kris i landet, och då kanske man har större bekymmer än vad man har fått för avkastning på en blygsam besparing. Lasseman lär få jobba mycket övertid.

Om saker och ting utvecklar sig normalt så är det en låg risk man tar om man lägger sina pengar där.

pala87 och Lasseman gillar detta.
  9. Kexx

Kexx V.I.P - Trofépoäng: 307

Mottagna gillanden:
    110
    Trofépoäng:
    307
    en fråga helt ny ang aktier och säljning min pappa ska sälja sina aktier för 1.4 miljoner blir det 30 procent skatt? hur snabbt kan man få pengarna rent in. han ska hjälpa mig lösa mina lån på 600 k. ja helt otroligt har inga ord.

2pac gillar detta.
  10. degish

degish Kunnig medlem - Trofépoäng: 307

Mottagna gillanden:
    117
    Trofépoäng:
    307
    Har han sina aktier i ett ISK/KF-skal så beskattas det totala beloppet på kontot till 0,375% årligen. Ligger de i en Aktiedepå så är det 30% skatt på vinsten.

Last edited: 12 april 2021

Dela sidan