Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om aktier & handel i värdepapper

Intressant för övrigt.

Vi hade en pandemi med miljoner döda.
Vi hade en situation där världen stod/står på randen till ett världskrig.
Vi har haft en finanskris.

Men ändå var idag den blodigaste dag på Köpenhamns börs senaste 20 år.

Allt på grund av en rapport där nästa generations fetmapreparat Cagrisema bidrog till viktminskningar på i snitt 22,7% i en stor fas 3-studie. Det var lägre än de 25% som bolaget hade förväntat sig.

Två procent som kostade dom 1000 miljarder, alltså en biljon och den danska börsen ännu mer.
Små marginaler ibland.

1000 miljarder försvann på en dag för danskarna.
Novo nordisk kändes dyr. PE på över 40 på toppen med avtagande tillväxt... Och jag antar ökande konkurrens.

Men visst nu är den mer vettigt värderad. Sen kan börsen alltid ta i överkant på nedsidan med.

1734825613695.webp

Från 2025 så blir aktie/fonds/certs-sparande skattefritt upp 150.000 kr på ISK konto. Från 2026 så blir det skattefritt upp till 300.000 kr.

Synd att det gäller per person och inte konto men det kommer att stimulera sparandet något.
Blir en rekord ökning av nya ISK konto till partners, barn o barnbarn.

Synd att det gäller per person och inte konto men det kommer att stimulera sparandet något.
Blir en rekord ökning av nya ISK konto till partners, barn o barnbarn.
Precis - Även om jag själv inte har råd att spara mycket så tycker jag det är roligt att se att regeringen agerar och gör något för att uppmuntra till eget sparande!

Novo nordisk kändes dyr. PE på över 40 på toppen med avtagande tillväxt... Och jag antar ökande konkurrens.

Men visst nu är den mer vettigt värderad. Sen kan börsen alltid ta i överkant på nedsidan med.
Många gånger så överreagerar marknaden.
Bevakar öppningen, möjligen en rekyl uppåt idag.

Jag vet inte om grafen på avanza stämmer helt. Stämmer den ser det ut att sluta på en utveckling på nästan 35% för i år.

Har inget i marknaden, så ta detta med ett badkar salt - Men alltid kul att se i spåkulan hur 2025 blir:

Tror att 2025 i USA kan få en lite sur start, brukar få en effekt på övriga marknader.

1. Höga långräntor på obligationsmarknaden som brutit ut
  2. Eftersom marknaden har reagerat mycket på jobbmarknaden i år och det brukar vara lite fler uppsägningar i kvartal 1 säsongsmässigt så kan marknaden bli orolig närmsta månaderna
  3. Japan kommer höja räntan i Januari - Vilket minskar differensen igen mellan USA:s och Japans ränta. Får en "carrytrade unwind" effekt igen i Februari/Mars liknande den vi såg i Augusti.
  4. Kommer bli rätt häftiga påfyllnader av "Treasury General Account (TGA)" vid vinstskatter och annat i April. Det brukar suga ut likviditet från marknaden
  5. Lite vinsthemtagningar under första kvartalet 2025 efter ett riktigt bra 2023-2024. Skatterna förväntas bli lägre under Trump 2025 och man har väntat till efter årsskiftet med att ha hem vinster.

Gissar på en ca 10% korrektion mot 5400-5600 på SP500 de nästkommande 4 månaderna. Men ett betydligt bättre Maj - December med lite skattesänkningar, kanske avsluta QT, fler räntesänkningar längre in på året etc.

10 Individuella investeringar som jag tror kommer gå bra under 2025:
  1. Tesla (Pris idag: 422 USD)
  2. Rocket Companies (11 USD)
  3. Enphase (Pris idag: 69 USD)
  4. AMD (Pris idag: 123 USD)
  5. TMF - Amerikanska långränteobligationer (Pris idag: 40 USD)
  6. Super Micro Computer (Pris idag: 31 USD)
  7. Ethereum (Pris idag: 3320 USD)
  8. Lundin Gold (Pris idag: 233 SEK)
  9. NuScale Power (Pris idag: 18 USD)
  10. VanEck Semiconductor ETF (Pris idag: 245 USD)

Sista är en fond som innehåller bland annat: Nvidia, Taiwan Semi, Broadcom, ASML, Qualcomm, AMD som största innehav.

Referens för att mäta om man över/underpresterar index så står värderingen i Amerikanska Index idag i:
  • SPX i 5 925 USD
  • Nasdaq 100 i 21 300 USD
  • Nasdaq: 19 550 USD
  • Dow Jones i 42 690 USD

Lämnar detta inlägg oredigerat och återkommer i slutet på 2025 för att se hur min prognos slagit ut.

Har ni några predictions inför nästa år?

Intressanta spekulationer!
Ingen spåkula för min del men minskar mina kortsiktiga investeringar rejält och övergår till stabila utdelningsaktier.
Grubblat lite på en viss herres löfte om fredsavtal inom 24 timmar, vad skulle det kunna bli för ringar på vattnet?
Möjligen en hel del återuppbyggnad och stora bidrag?
Time will tell.

Jag rör aldrig krypto valuta men din prognos är tilltalande i övrigt.
Blir spännande om exakt ett år !

2025 spekulationer var det ja...

- Är positiv till svenska börsen i år. Regeringen ska börja gasa med lånade pengar (är ju val om 2026, tar tid för projekt att komma igång), och det kan ge bränsle till svenska småbolag som ofta har hemmaplan som marknad.
- USA. Ingen aning egentligen... Men klassiskt är att det ofta händer mindre än man tror då en president måste ta hänsyn till senaten mm.
- Kina. Tror på Kina i år, läget känns helt nattsvart där så just därför de nått botten. Trump har också hintat om att han ska förhandla med dem, vilket kan skapa oväntade lättnader. Ny 5 årsplan också 2025.
- Krypto. Inget jag äger, eller kommer att äga men känns bullish. Trump bör avreglera där. Finns en del aktier inom krypto som är intressanta.

Dags att tänka om kring USA relaterade värdepapper?
Känslan av att bubblan spricker snart smyger på emellanåt.

Senast ändrad:
Man ska nog inte läsa Aftonbladet som grund innan man gör investeringar. Deras agenda är ganska glasklar och vi har senaste 2 åren läst hur Putin har cancer 60 gånger, snön har försvunnit för all framtid och Trump skulle utlösa kärnvapenkrig.

Med det sagt, USA:s stora problem är väl framförallt deras gigantiska skuld och den bara växer.

Dags att tänka om kring USA relaterade värdepapper?
Känslan av att bubblan spricker snart smyger på emellanåt.
För tillfället så är amerikanska ekonomin väldigt stark, det visas inte minst på gårdagens siffror i jobbrapporten. Det har också medfört att räntekurvan har haft ett kraftigt brott uppåt på rädsla att inflationen blossar upp igen. Högre marknadsräntor kan dock ha en effekt på företags balansräkning och kvartalsrapporter som får marknaden att sälja av lite, så när marknadsräntorna stiger kraftigt så får SP500 och Nasdaq ta ett steg tillbaka till marknadsräntorna toppat av igen.

Sen FED sänkt räntan 100 punkter på referensräntan så är marknadsräntorna i kapitalmarknaden gått upp ca 100-120 punkter. Om marknaden hade vart rädd för en svag ekonomi på grund av hög arbetslöshet eller låg BNP så hade räntekurvan fallit som en sten istället.

@Terry_ har rätt - Naturkatastrofer eller krig har sällan någon större negativ effekt på aktiemarknaden förutsatt att inte det har en stor påverkan på oljepriser eller andra viktiga råvaror. Marknaden gick faktiskt upp under andra världskriget, under vietnamkriget, under kriget i mellanöstern och nu under ryssland - ukraina, men även under orkansässonger och bränder. Utom vissa perioder när el och olja blivit dyrt som medfört lågfart i industri och dyra leveranskedjor, eller om det skulle ha påverkan på BNP.

Det som kan ta vind ur seglet är oftast en kraftigt stigande arbetslöshet eller en kraftigt stigande inflation. Eller en rädsla att något av de 2 kommer ske - då brukar det räcka med en årlig 10% nergång under ett kvartal så fortsätter allt upp igen.

Om marknaden var orolig för att branden orsakar finanskris så hade inte 10 åriga obligationsräntan i USA stigit 16 punkter (nästan en full räntehöjning) i veckan. Att den stigit 16 punkter pga stark data är förmodligen anledningen dock till att SP500, Nasdaq och Russell haft en dålig vecka då det kan få en liten negativ effekt på framtida kvartalsrapporter. Så marknaden får anpassa sig några procent.

Senast ändrad:
För tillfället så är amerikanska ekonomin väldigt stark, det visas inte minst på gårdagens siffror i jobbrapporten. Det har också medfört att räntekurvan har haft ett kraftigt brott uppåt på rädsla att inflationen blossar upp igen. Högre marknadsräntor kan dock ha en effekt på företags balansräkning och kvartalsrapporter som får marknaden att sälja av lite, så när marknadsräntorna stiger kraftigt så får SP500 och Nasdaq ta ett steg tillbaka till marknadsräntorna toppat av igen.

Sen FED sänkt räntan 100 punkter på referensräntan så är marknadsräntorna i kapitalmarknaden gått upp ca 100-120 punkter. Om marknaden hade vart rädd för en svag ekonomi på grund av hög arbetslöshet eller låg BNP så hade räntekurvan fallit som en sten istället.

@Terry_ har rätt - Naturkatastrofer eller krig har sällan någon större negativ effekt på aktiemarknaden förutsatt att inte det har en stor påverkan på oljepriser eller andra viktiga råvaror. Marknaden gick faktiskt upp under andra världskriget, under vietnamkriget, under kriget i mellanöstern och nu under ryssland - ukraina, men även under orkansässonger och bränder. Utom vissa perioder när el och olja blivit dyrt som medfört lågfart i industri och dyra leveranskedjor, eller om det skulle ha påverkan på BNP.

Det som kan ta vind ur seglet är oftast en kraftigt stigande arbetslöshet eller en kraftigt stigande inflation. Eller en rädsla att något av de 2 kommer ske - då brukar det räcka med en årlig 10% nergång under ett kvartal så fortsätter allt upp igen.

Om marknaden var orolig för att branden orsakar finanskris så hade inte 10 åriga obligationsräntan i USA stigit 16 punkter (nästan en full räntehöjning) i veckan. Att den stigit 16 punkter pga stark data är förmodligen anledningen dock till att SP500, Nasdaq och Russell haft en dålig vecka då det kan få en liten negativ effekt på framtida kvartalsrapporter. Så marknaden får anpassa sig några procent.
Utomordentligt respons!
Kul med utförliga idéer!

Funderar på en "helomvändning" i samtliga portföljer.

Med tanke på att Musk är USA:s informella ledare så är det väl inte allt för osannolikt att et kommer tas diverse politiska beslut som gynnar Tesla både på kort - och lång sikt?

Hade jag haft pengar hade jag nog suttit ganska tjock på Tesla i USA - & På Investor i Sverige....

Ströhandlade ett par ap Möller. Mest kul grej att kursen är hög.
Hade inte råd med berkshire...

Nu har det återhämtat sig lite. Hade panik förra året och hade jag lugnat ner mig hade det givetvis gått ännu bättre.
Sålde dessutom av ett innehav av misstag som gått bra + Går miste om kommande utdelning.
Tyvärr är jag nog duktig på att vattna ogräs och rycka fina plantor...

FED fortsätter med QT utan signal att avsluta idag med. Räntan stannar på 4.5% som väntat i USA.

Obligationsräntorna på kapitalmarknaden stiger initialt, får se vart dom tar vägen under Q1.

Microsoft, Meta och Tesla rapporterar ikväll efter stängning. Apple imorgon

Funderar lite på krypto och hur man ska tänka kring det. Eftersom ISK är skattefritt går det att införskaffa krypto via certifikat och detta beskattas då inte vid försäljning. Det fungerar på samma sätt som aktier och är lätt att omsätta köp/sälj. Med tanke på att ISK är skattefritt upp till 150k i år och 300k nästa år. Att inneha exempelvis bitcoin i en egen plånbok, är ju regelverket att 30% beskattas av vinsten vid försäljning. Fast här kan ju förlust också dras av.

Min tanke är att kombinera båda där det som ligger i en egen plånbok inte rörs förrän pension och omsätts till pengar, eller att köpa lösöre genom överföring direkt i plånboken fast det ses på samma sätt för beskattning.
Placeringar i Certifikat blir då mer spekulativt och där blir omsättningen desto högre.

Funderar lite på krypto och hur man ska tänka kring det. Eftersom ISK är skattefritt går det att införskaffa krypto via certifikat och detta beskattas då inte vid försäljning. Det fungerar på samma sätt som aktier och är lätt att omsätta köp/sälj. Med tanke på att ISK är skattefritt upp till 150k i år och 300k nästa år. Att inneha exempelvis bitcoin i en egen plånbok, är ju regelverket att 30% beskattas av vinsten vid försäljning. Fast här kan ju förlust också dras av.

Min tanke är att kombinera båda där det som ligger i en egen plånbok inte rörs förrän pension och omsätts till pengar, eller att köpa lösöre genom överföring direkt i plånboken fast det ses på samma sätt för beskattning.
Placeringar i Certifikat blir då mer spekulativt och där blir omsättningen desto högre.
Jag har varit krypto-skeptiket ända sedan jag hörde talas om Bitcoin för 10+ år. Och det är jag fortfarande. Inte desto mindre köpte jag idag, för första gången, lite krypto just i den form du beskriver. Som certifikat inom mitt ISK. Tänkte att det ändå kunde vara roligt att följa och det är så lite pengar det rör sig om att jag har råd att förlora dem om det vill sig riktigt illa. Men kanske fortsätter fylla på med 500 kr i månaden eller så om det känns bra. Jag köpte (via Avanza) Virtune Crypto top 10 index ETP SVE. Den är viktad så att 40 procent är bitcoin och 30 procent ethereum och så sista 30 procenten blandade "småvalutor" så det finns ju ändå en viss riskspridning där.

Jag har varit krypto-skeptiket ända sedan jag hörde talas om Bitcoin för 10+ år. Och det är jag fortfarande. Inte desto mindre köpte jag idag, för första gången, lite krypto just i den form du beskriver. Som certifikat inom mitt ISK. Tänkte att det ändå kunde vara roligt att följa och det är så lite pengar det rör sig om att jag har råd att förlora dem om det vill sig riktigt illa. Men kanske fortsätter fylla på med 500 kr i månaden eller så om det känns bra. Jag köpte (via Avanza) Virtune Crypto top 10 index ETP SVE. Den är viktad så att 40 procent är bitcoin och 30 procent ethereum och så sista 30 procenten blandade "småvalutor" så det finns ju ändå en viss riskspridning där.
Dom flesta är skeptiskt till krypto i någon grad, med all rätt. Men samtidigt så tycker jag man ska bortse från sina känslor och att en portfölj ska ha en del krypto idag.
Påpekar man nersidan så måste man påpeka uppsidan med. Sanningen är att när krypto faller så faller det hårt, men sanningen är också att crypto har slagit index de flesta år och ibland med extrema marginaler.

Bygger jag en portfölj en dag så kommer mycket vara amerikanska indexfonder - men 5-10-20% kommer vara crypto i liknande ETP som dig.

Är dock inte i någon fas idag för att bygga portfölj. Självinsikten är att risken att jag behöver pengar och börja nalla och sälja av lite 3-6-12 månader senare är för stor idag för mig tyvärr för att det ska kännas rätt. Den dag jag väl börjar så vill jag bygga något långsiktigt.

Dom flesta är skeptiskt till krypto i någon grad, med all rätt. Men samtidigt så tycker jag man ska bortse från sina känslor och att en portfölj ska ha en del krypto idag.
Påpekar man nersidan så måste man påpeka uppsidan med. Sanningen är att när krypto faller så faller det hårt, men sanningen är också att crypto har slagit index de flesta år och ibland med extrema marginaler.

Bygger jag en portfölj en dag så kommer mycket vara amerikanska indexfonder - men 5-10-20% kommer vara crypto i liknande ETP som dig.

Är dock inte i någon fas idag för att bygga portfölj. Självinsikten är att risken att jag behöver pengar och börja nalla och sälja av lite 3-6-12 månader senare är för stor idag för mig tyvärr för att det ska kännas rätt. Den dag jag väl börjar så vill jag bygga något långsiktigt.
Tycker det låter klokt. Jag har själv satsat en hel del på sparande/extra-amortering (ingen ren snöboll alltså) nu med de begränsade resurser jag har. Är lite orolig att jag tar i lite för mycket och kommer behöva pengar om typ några veckor bara. Ska försöka klämma mig genom februari och sen nästa månadsskifte vara lite mer försiktig/måttfull. Fördelen med att leva med upplevd brist/små marginaler är förhoppningsvis att jag håller igen lite extra på annat :-). Men ska försöka fixa till en lite större buffert som hedge innan jag börjar "investera" mer tror jag så jag inte måste paniksälja snabbt i en nedgång för att få mat på bordet.

USA lägger 25% skattetariff på Mexiko, 25% tariff på Canada och 10% tariff på Kina från och med imorgon blev precis klart. Även tariffer på stål, olja, koppar aluminium kommer i februari eller mars.

Få se hur bnp, inflation, räntor, kapitalmarknaden, valutor, arbetsmarknaden och centralbanker reagerar på detta. Många exportländer som med all rätt inte alls är speciellt förtjusta i dessa tullskatter.

Senast ändrad:
USA lägger 25% skattetariff på Mexiko, 25% tariff på Canada och 10% tariff på Kina från och med imorgon blev precis klart. Även tariffer på stål, olja, koppar aluminium kommer i februari eller mars.

Få se hur bnp, inflation, räntor, kapitalmarknaden, valutor, arbetsmarknaden och centralbanker reagerar på detta. Många exportländer som med all rätt inte alls är speciellt förtjusta i dessa tullskatter.
kostnaden för tarifferna hamnar hos slutkund (invånarna i USA), så inflationen kommer förmodligen gå upp.

Banar väg för att dyrare inhemsk produktion ska fungera. Återstår att se vem som ska investera i fabrikerna och prospekteringen för att kunna flytta produktion till USA.

kostnaden för tarifferna hamnar hos slutkund (invånarna i USA), så inflationen kommer förmodligen gå upp.

Banar väg för att dyrare inhemsk produktion ska fungera. Återstår att se vem som ska investera i fabrikerna och prospekteringen för att kunna flytta produktion till USA.
Nu sas det att EU får tariffer också, även chips för datorer och tekniska enheter.

Ja, det är min farhåga också. Att motskatter kommer och många konsumenter drabbas och att inflationen stiger, därav högre räntor igen, konjunkturen och arbetsmarknad som till slut orsakar en deflationskrasch istället.

Det sista vi vill se är en andra inflationsvåg, det tog flera år av höga räntor att bli av med första..

Brukar oftast inte bli så illa och många gånger så oroar sig folk i onödan. Men världsexporten handlar om så otroligt många biljoner så att gå in och störa med stora ändringar kan visst få bieffekter

Nu sas det att EU får tariffer också, även chips för datorer och tekniska enheter.

Ja, det är min farhåga också. Att motskatter kommer och många konsumenter drabbas och att inflationen stiger, därav högre räntor igen, konjunkturen och arbetsmarknad som till slut orsakar en deflationskrasch istället.

Det sista vi vill se är en andra inflationsvåg, det tog flera år av höga räntor att bli av med första..

Brukar oftast inte bli så illa och många gånger så oroar sig folk i onödan. Men världsexporten handlar om så otroligt många biljoner så att gå in och störa med stora ändringar kan visst få bieffekter
Att Trump beskattar import från övriga länder borde inte ha jätte stor påverkan för resten av världen som kommer fortsätta handla med varandra på samma villkor som idag.
Tror t.ex inte det ligger i EU's intresse att beskatta våra medborgare för att vi köper produkter från USA men vi får se om det eskalerar.

Ja jag är också skeptisk, fast det handlar nog mer om osäkerhet och det är ju alltid en risk som med allt. Så länge jag aldrig sätter mig i en situation och paniksäljer mitt egna innehav så är det ju okej. Det är en helt annan känsla att kolla kryptoplånboken typ Electrum som inte är så fancy. Känslan är mer kontroll "Detta är mitt och det här säljer jag aldrig av" Den känslan får jag inte när jag kollar Avanza dagligen :) Just nu är ca 25% av mina placeringar i krypto och hälften av det i certifikat.
Jag är mer nervös för certifikataktörerna än hur jag hanterar min egna kryptoplånbok. Dom mer bemedlade aktörerna hanterar förhoppningsvis kryptointegritet bättre. Visst det går aldrig med säkerhet säga att så är fallet gällande omvärldsläget.

Intressant video om Tariffer och hur det kan påverka marknaden, räntor, inflationer, import och export, BNP etc.

Att Trump beskattar import från övriga länder borde inte ha jätte stor påverkan för resten av världen som kommer fortsätta handla med varandra på samma villkor som idag.
Tror t.ex inte det ligger i EU's intresse att beskatta våra medborgare för att vi köper produkter från USA men vi får se om det eskalerar.
Det har redan påverkat börsen som idag är nere med 2,23% just nu (OMXS30)

Stängde på strax över -1% ingen katastrof kan ju lika väl vara andra faktorer som påverkade.

Finner Ethereum på nuvarande nivåer skapligt intressant för en långtidsportfölj. Tyvärr har jag själv inte kapital att starta igång någon portfölj, risken att jag behöver pengarna ett par månader senare är för stor. Men om jag gjorde det så skulle jag vara intresserad av att spicea till portföljen med 10-15% i Ethereum. Vet att många älskar crypto, mångar hatar det. Jag ligger väll någonstans i mitten och tycker baserat på historisk avkastning att det finns tider när det kan vara logiskt att vara exponerat med en procentsats som passar ens risktolerans.

Tittar man hur ETH står i relation till dollarn på strax under 3000 dollar kanske det inte säger så mycket, tycker det är väldigt svårt att värdera crypto endast på detta sätt.

Men ett annorlunda sätt att värdera saker är att värdera det mot andra saker. Lämnar några exempel för att man ska förstå kontexten bakom tankesättet.

Ska jag investera i apelsiner eller ska jag investera i apelsinjuice

Om apelsiner kostar 10kr styck och 1 liter apelsinjuice kostar 30kr så kanske jag vill äga apelsinjuice för att jag då anser att vinstmarginalen är för låg att tillverka apelsinjuice och apelsinjuice måste gå upp i pris.

Men om apelsiner kostar 10 kr och apelsinjuice kostar 50 kr så kanske jag vill köpa apelsiner eftersom att apelsiner är lågt värderade i relation till vad apelsinjuice kostar. Apelsiner har mycket mer potential att stiga i pris än vad apelsinjuice har. Mitt antagande är att apelsiner är för billiga och kommer sälja väldigt bra, fler ser möjligheten i att tillverka apelsinjuice och tjäna pengar.

På samma sätt kan man ibland värdera marknaden: Vill jag äga guld som tillgång eller vill jag hellre äga en guldproducent (säg LUG: Lundin gold) som har bra balansräkning.
Så om man delar dom med varann på en graf på tradingview LUG/GOLD så får man ut historiken för vad Lundin Gold har kostat historiskt sätt sen 2002 i relation till guld. Därav göra en bedömning om Lundin Gold är undervärderat eller övervärderat ur ett historiskt perspektiv mot guld. Marknaden har sin ebb och flod. Ibland är guld övervärderat i förhållande till guldproducenter och då vill man kanske exponera sig mot guldproducenter och ibland är guldproducenter övervärderade i förhållande till guld och då kanske man vill äga guld istället.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kollar man på hur Ethereum står i värde mot andra tillgångar via TradingView så tror jag ETH är ganska köpvärt just nu.

Rankar dom i att värdera ETH i följande ordning mot många års historik:

Det logiska är att börja med Cryptomarknaden - Att man värderar ETH mot sin egna tillgångsklass:

Hur är Ethereum värderat mot övriga cryptovalutor:
  • ETH.D (Ethereums marketcap av total marketcap för hela cryptomarknaden)
  • ETHUSD/BTCUSD (Ethereums pris delat med bitcoins pris)

Sen kan man kolla på hur är ETH värderat idag jämfört mot amerikansk teknik i allmänhet (Tekniktunga Nasdaq 100, XLK (Tekniksektorn i SP500) och även Nvidia som Ethereum har en historisk relation med då deras grafikkretsar använts för att minea Ethereum under flera år:
  • ETHUSD/QQQ
  • ETHUSD/XLK
  • ETHUSD/NVDA
Hur står sig Ethereum värderat i relation mot högriskaktier (Amerikanska smallcaps Russell2000) och hur står sig i Ethereum i relation mot guld (lågrisktillgång)
  • ETHUSD/RTY
  • ETHUSD/GOLD
Historik kan inte med säkerhet säga vad som händer i framtiden såklart.

Crypto är alltid riskfyllt - Men jämför man Ethereum i relation till andra tillgångar ur historiskt kontext över många år skulle jag vilja säga att det finns en ganska attraktiv risk/return ratio och ett bullcase för tillfället om man har tålamod. ETH har ännu inte fått ETF effekten som Bitcoin fick (Många stora ETF köpare kollar på marknaden ur detta pespektiv - Vad är X värderat mot Y. Vi äger mycket X men Y är billigt i relation till X så därav lägger vi några procent Y för att hedga oss om Y börjar prestera ut X i avkastning), politiskt (kort nämnt) så finns det folk som vill se att crypto gå bra, att SEC har en mer vänlig inställning och att regleringar runt cryptomarknaden försvinner. Skulle inte förvåna mig dessutom om FED någon gång under 2025 stänger av kvantitativa åtstramningar (QT) och slår igång QE, vilket brukar gynna tillgångar längre ut på riskkurvan allt eftersom kapitalmarknadsräntorna kommer ner. Då finns det väll lite som talar för att Ethereum är näst störst på tur att få en liten eller stor ketchupeffekt.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp