Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sambon har hatt bra framgång med ackord uppgörelse , hon har idag utmätning och gjort flera uppgörelser ! 2900 kr hos partner inkasso blev 1800 kr ! Payex inkasso från 5000 kr till 3000 kr ! Återkallat Sileo skuld på 7000 kr för 1000 kr och sedan 300 kr månad ! Och idag en skuld till alektrum från 10000 kr till 6000 kr ! Blir rätt så mycket pengar sparat och speciellt om man räknar %

Om man fixar det under pågående löneutmätning så..

Vid utmätning. Tas någon hänsyn till att det är sista månaden man får lön innan uppsägning? Ingen inkomstgrundad a-kassa efter det heller. @Lasseman ?

Vid utmätning. Tas någon hänsyn till att det är sista månaden man får lön innan uppsägning? Ingen inkomstgrundad a-kassa efter det heller. @Lasseman ?

Vid utmätning om det känd info då kan (alltså inte ska) man göra övervägande kring förbehållsbeloppet.
Har vad jag minns aldrig gjort det. En kollega som jobbat drygt 10 år mer än mig brukar nämna det där ibland, tror hen gjort det 2 gånger.

Och det är alltså vid utmätning då, utmätning.
Vid löneutmätning kan jag spontant inte komma på något liknande, men det kan kanske finnas.

Vid utmätning om det känd info då kan (alltså inte ska) man göra övervägande kring förbehållsbeloppet.
Har vad jag minns aldrig gjort det. En kollega som jobbat drygt 10 år mer än mig brukar nämna det där ibland, tror hen gjort det 2 gånger.

Vid löneutmätning kan jag spontant inte komma på något liknande, men det kan kanske finnas.
Ok får ringa och kolla närmare.

Lasseman, behöver lite info här om det går bra. Jag har har betalat nästan alla mina skulder som ligger hos KFM nu och har 2 ärenden från ett inkasso bolag på en summa av 20.000kr. Jag har i dagsläget en pågående löneutmätning och den summan är på ca 10.000kr. Kommer den summan fortsätta eller kommer det ske en omprövning på beloppet som dras? Nu är ju det smartaste att låta det gå på 2 månader men jag hade velat sänka den kostnaden så jag kan i slutet av månaden kontakta inkasso bolaget och komma överens om att dom ska dra tillbaka den och att jag kan betala en liten klumpsumma.

Lasseman, behöver lite info här om det går bra. Jag har har betalat nästan alla mina skulder som ligger hos KFM nu och har 2 ärenden från ett inkasso bolag på en summa av 20.000kr. Jag har i dagsläget en pågående löneutmätning och den summan är på ca 10.000kr. Kommer den summan fortsätta eller kommer det ske en omprövning på beloppet som dras? Nu är ju det smartaste att låta det gå på 2 månader men jag hade velat sänka den kostnaden så jag kan i slutet av månaden kontakta inkasso bolaget och komma överens om att dom ska dra tillbaka den och att jag kan betala en liten klumpsumma.

Det dras samma summa oavsett storlek på skulden, förutsatt att skulden inte är mindre än månadsvisa avdraget.

Ring inkasso och be om betalplaner skulle ju lösa ganska mycket? Då kan du ju då en vettig månadskostnad och ändå om du vill slanta in så du är skuldfri inom kort

Det dras samma summa oavsett storlek på skulden, förutsatt att skulden inte är mindre än månadsvisa avdraget.

Ring inkasso och be om betalplaner skulle ju lösa ganska mycket? Då kan du ju då en vettig månadskostnad och ändå om du vill slanta in så du är skuldfri inom kort
Jag har beslutat att jag tar löneutmätningen 2 månader till så avslutar jag allt. Det är min sista skuld den är jag äntligen skuldfri efter 10 års väntan

Jag har beslutat att jag tar löneutmätningen 2 månader till så avslutar jag allt. Det är min sista skuld den är jag äntligen skuldfri efter 10 års väntan

Bra jobbat!
Om du har skuld på 20k och vi struntar i ränta och grundavgifter och det dras säg 9500, då kommer det dras 9500 2 gånger och 1000 kr sista gången, dras det 10500, så kommer det dras 10500 och sedan 9500. Skulle något "bli fel" och det dras för mycket så återbetalas det.

#Lasseman du som kan det mesta :) en fråga om utmätning/besittning. Min syster har sin MC parkerad hos mig pga hon bor mitt inne i city och inte har tillgång till parkering/garage, hur bevisar man att det inte är jag som är ägare för fogden? Som jag förstår det så är det inte så enkelt som att titta i ägarregistret. Den enda anledningen till att den står hos mig är för att den står skyddad mot stöld här, kan vi/hon på ett enkelt sätt påvisa detta vid en eventuell utmätning? Mvh

#Lasseman du som kan det mesta :) en fråga om utmätning/besittning. Min syster har sin MC parkerad hos mig pga hon bor mitt inne i city och 1inte har tillgång till parkering/garage, hur bevisar man att det inte är jag som är ägare för fogden? Som jag förstår det så är det inte så enkelt som att titta i ägarregistret. Den enda anledningen till att den står hos mig är för att den står skyddad mot stöld här, kan vi/hon på ett enkelt sätt påvisa detta vid en eventuell utmätning? Mvh

Det där låter riskfyllt. Uthyrning av garaget i andra hand kanske men det brukar inte hyresvärdarna gå med på.

En fråga om det här med väntetider, vad betyder detta?
Tar det 3 månader från att skulden hamnat hos KF tills själva utmätningen kan börja?
Utslag är väl att skulden är redo för utmätning, eller har jag fattat fel ?

Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska betala), tills vi fattar ett beslut (utslag)​

3Månader
Betalningsföreläggande och vanlig handräckning |Senast uppdaterad: 5 juli 2022

Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska göra något) tills vi fattar ett beslut (utslag)​

3 månader

Tar det 3 månader från att skulden hamnat hos KF tills själva utmätningen kan börja?

Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska betala), tills vi fattar ett beslut (utslag)​

3Månader

Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska göra något) tills vi fattar ett beslut (utslag)​

3 månader
Skuld att betala kommer efter utslag, vid utslag får du dock en anmärkning.

Kan någon förklara hur det här funkar... Jag har 34tusen före skatt i lön. Å angivit skattetabell osv till kronofogden. Jag fick till svar att jag ska alltid ska få behålla 15000. Dom ska alltid dra runt 7000.

Nu kom lönespecen med avdraget på 7000 men jag får trots det utbetalt 18tusen. Dvs 3000 extra. Har jag angivet fel uppgifter med skatten eller? Våga jag röra dessa extra.? Står preliminär skatt 8100.

Kan någon förklara hur det här funkar... Jag har 34tusen före skatt i lön. Å angivit skattetabell osv till kronofogden. Jag fick till svar att jag ska alltid ska få behålla 15000. Dom ska alltid dra runt 7000.

Nu kom lönespecen med avdraget på 7000 men jag får trots det utbetalt 18tusen. Dvs 3000 extra. Har jag angivet fel uppgifter med skatten eller? Våga jag röra dessa extra.? Står preliminär skatt 8100.
Så här har jag fått det förklarat, du kommer alltid få behålla 15’ även om de inte kan dra de 7 ’ ( vid tex sjukdom) det du tjänar över de 15+7 får du behålla.
om du hade haft maxbeslut hade du fått behålla 15’ och allt över det blev utmätt.
Reservation för felräkning på lönen.

Så här har jag fått det förklarat, du kommer alltid få behålla 15’ även om de inte kan dra de 7 ’ ( vid tex sjukdom) det du tjänar över de 15+7 får du behålla.
om du hade haft maxbeslut hade du fått behålla 15’ och allt över det blev utmätt.
Reservation för felräkning på lönen.
Semesterersättning på lönen kanske?

Är du ensamstående utan barn? Jag får behålla 10000 o då ska hyra o allt betalas på det dvs ca 6000kr kvar efter hyran (busskort ingår i summan).

3Månader

3 månader
Ändras snabbt

Bilagor

• 0C27BEF1-175C-4CCA-85D8-D152CF194220.webp
    0C27BEF1-175C-4CCA-85D8-D152CF194220.webp
    22.6 KB · Visningar: 16
Märkligt för de ja hitta är samma sak. Har du utmätning?

Märkligt för de ja hitta är samma sak. Har du utmätning?

3Månader
Betalningsföreläggande och vanlig handräckning |Senast uppdaterad: 12 juli 2022

3Månader

Har ansökt om skuldsanering och blivit rekommenderad flera ggr att släppa alla lån mm..

Aldrig haft med KF att göra tidigare, hur lång tid tar det innan de kontaktar en från att man slutar betala?

Är beloppet att behålla, samma som vid skuldsanering?

Bör jag redan till de jag har lån vid, säga att jag ansökt om skuldsanering. Eller vänta tills KF kontaktar en?

Du skall absolut inte meddela fodringsägarna att du ansökt...Finns ingen anledning till detta

3Månader

3Månader
Det är
Har ansökt om skuldsanering och blivit rekommenderad flera ggr att släppa alla lån mm..

Aldrig haft med KF att göra tidigare, hur lång tid tar det innan de kontaktar en från att man slutar betala?

Är beloppet att behålla, samma som vid skuldsanering?

Bör jag redan till de jag har lån vid, säga att jag ansökt om skuldsanering. Eller vänta tills KF kontaktar en?
Belopp vid löneutmätning är lägre då buffert ej ingår.
Det tar väldigt olika i tid innan du kontaktas men räkna med ett antal månader innan allt är klart inför en ev löneutmätning.
Skuldsanering är också en process på månader.

Det är

Belopp vid löneutmätning är lägre då buffert ej ingår.
Det tar väldigt olika i tid innan du kontaktas men räkna med ett antal månader innan allt är klart inför en ev löneutmätning.
Skuldsanering är också en process på månader.
Toppen tack.
skickade in om skuldsanering för 2 veckor sedan. Beräknas ta ca 2 månader innan de hör av sig.
Med andra ord borde de höra av sig, innan en ev löneutmätning startar.

Allt detta är helt nytt för mig, så försöker lära mig så mycket som möjligt.

Toppen tack.
skickade in om skuldsanering för 2 veckor sedan. Beräknas ta ca 2 månader innan de hör av sig.

Jag var där du är 2018. Förstår precis vad du känner.

Toppen tack.

Håll koll på väntetider på KF sida så har du lite koll.
var beredd på alla krav, påminnelse osv som kommer drälla in nu. Ett tips är att skaffa en pärm med register för att sätta in alla papper som kommer och skaffa en egen flik på mejlen för de som kommer där.
lycka til

En fråga ang inkomstredovisningen, jag har hittills jobbat timmar men i september ska jag gå över till månadslön och därmed samma lön varje månad . När de ska beräkna hur mycket de ska utmäta kommer de då gå på min gamla lön som är väldigt missvisande eller kan dom räkna på den lön som kommer vara från september?
Räknar att utmätning kommer ske någon gång slutet på september början på oktober.

En fråga ang inkomstredovisningen, jag har hittills jobbat timmar men i september ska jag gå över till månadslön och därmed samma lön varje månad . När de ska beräkna hur mycket de ska utmäta kommer de då gå på min gamla lön som är väldigt missvisande eller kan dom räkna på den lön som kommer vara från september?
Räknar att utmätning kommer ske någon gång slutet på september början på oktober.
KFM kollar aktuell lön via arbetsgivaren om du inte själv meddelat den.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp