- Meddelanden
- 700
- Mottagna reaktioner
- 305
- Poäng
- 447
Nej de kan ju bara mäta ut på den lön du har nu.Så det går inte bakåt och kollar hur det sett ut tidigare i år?
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Nej de kan ju bara mäta ut på den lön du har nu.Så det går inte bakåt och kollar hur det sett ut tidigare i år?
Ok men om det skulle vara precis innan den nya lönen syns på skatteverk kan det bli lite tokigt med beräkningen och om kf skulle kolla upp att det stämmer? De gör väl någon sorts kontroll iaf?Nej de kan ju bara mäta ut på den lön du har nu.
De går efter det som du och din arbetsgivare lämnar in.Ok men om det skulle vara precis innan den nya lönen syns på skatteverk kan det bli lite tokigt med beräkningen och om kf skulle kolla upp att det stämmer? De gör väl någon sorts kontroll iaf?
Ok, tack för hjälpen.De går efter det som du och din arbetsgivare lämnar in.
Kollas mot månadsuppgifter mot SkatteverketOk men om det skulle vara precis innan den nya lönen syns på skatteverk kan det bli lite tokigt med beräkningen och om kf skulle kolla upp att det stämmer? De gör väl någon sorts kontroll iaf?
De kollar inte m skattemyndigheten utan direkt m din arbetsgivare.Ok men om det skulle vara precis innan den nya lönen syns på skatteverk kan det bli lite tokigt med beräkningen och om kf skulle kolla upp att det stämmer? De gör väl någon sorts kontroll iaf?
Ja tyckte jag läst om det här, då kan det bli lite fel om det blir i skarven för nya lönen. Får hoppas jag hinner få en ny lön registrerad.Kollas mot månadsuppgifter mot Skatteverket
Hmm, olika bud här..Någon kontroll måste väl göras annars kan man ju lämna vilka uppgifter som helst?De kollar inte m skattemyndigheten utan direkt m din arbetsgivare.
I mitt fall/min erfarenhet är att de kollar m arbetsgivaren direkt (digital förfrågan) om aktuell månadslön. Du anger i din redogörelse vad din lön är men KFM kollar ändå själva m din arbetsgivare. Så har det gjorts i mitt fall.Hmm, olika bud här..Någon kontroll måste väl göras annars kan man ju lämna vilka uppgifter som helst?
Ok, trodde det bara skickade papper att fylla i för hand till arbetsgivaren. Digital förfrågan, menar du via mejl eller Kivra?I mitt fall/min erfarenhet är att de kollar m arbetsgivaren direkt (digital förfrågan) om aktuell månadslön. Du anger i din redogörelse vad din lön är men KFM kollar ändå själva m din arbetsgivare. Så har det gjorts i mitt fall.
Standard är månadsuppgift från Skatteverket. Diffar det, tar man snitt senaste sex månaderna.Ok, trodde det bara skickade papper att fylla i för hand till arbetsgivaren. Digital förfrågan, menar du via mejl eller Kivra?
Ja det är väl det jag är lite orolig att de kommer göra eftersom då vara det mycket övertid och nu ska det bli lite mer normalt i arbetstiden. Antar att det inte går att resonera med kf ang ” rätt lön”?Standard är månadsuppgift från Skatteverket. Diffar det, tar man snitt senaste sex månaderna.
Vet inte alls hur det görs/vilka system som används men mitt lönekontor pratar om ”filer” som går iväg….Tagit för givet att informationen överförs digitalt.Ok, trodde det bara skickade papper att fylla i för hand till arbetsgivaren. Digital förfrågan, menar du via mejl eller Kivra?
Måste vara något nytt dom börjat med.Standard är månadsuppgift från Skatteverket. Diffar det, tar man snitt senaste sex månaderna.
Jag hade också galet mycket övertid när min löneutmätning drog igång men dom gick på arbetsgivaren och mina uppgifter på månadslön samt obJa det är väl det jag är lite orolig att de kommer göra eftersom då vara det mycket övertid och nu ska det bli lite mer normalt i arbetstiden. Antar att det inte går att resonera med kf ang ” rätt lön”?
Aldrig hört talas om, låter som ett nytt grepp fr KFM…..Måste vara något nytt dom börjat med.
Är du ensamstående saknar det helt betydelseJa tyckte jag läst om det här, då kan det bli lite fel om det blir i skarven för nya lönen. Får hoppas jag hinner få en ny lön registrerad.
Om arbetsgivare rapporterar till skatteverket en siffra o personen tycker den har en annan lön så brukar jag hänvisa till att dom får be arbetsgivare sluta rapportera felaktiga uppgifterJa det är väl det jag är lite orolig att de kommer göra eftersom då vara det mycket övertid och nu ska det bli lite mer normalt i arbetstiden. Antar att det inte går att resonera med kf ang ” rätt lön”?
Absolut inte, varit så i många år, var så bär jag började och var inte nyheter då hellerMåste vara något nytt dom börjat med.
Lite olika svar, snitt på senaste 6 månaderna, ingen koll med inlämnade uppgifter till Skatteverket att det stämmer och det går efter uppgifter från arbetsgivaren och den anställde. Lite otydligt blev det tycker jag så en sista fråga innan det blir för tjatigt.
Om jag januari till augusti får ut ca 30’ pga övertid ( vid normal arbetstid och utan övertid skulle lönen vara ca 25’), i september bestäms det att jag ska jobba med månadslön ( 25’) och då börjar även löneutmätningen . Inlämnade uppgifter kommer vara 25’ men kommer kf kolla bakåt för ett snitt eller gå på uppgiften som lämnas i september?
Obs, hypotetiskt fråga men ett tänkbart senario.
Både arbetsgivaren och den anställdeVem lämnar in uppgiften om 25?
Om arbetsgivare rapporterar till skatteverket en siffra o personen tycker den har en annan lön så brukar jag hänvisa till att dom får be arbetsgivare sluta rapportera felaktiga uppgifter
Det är nog bäst att du själv kollar att dagsaktuella löneuppgifter finns tillhanda hos KFM. Du måste ha ett anställningsunderlag m ny lön/nytt avtal? Maila in det t KFM plus redogörelse.Lite olika svar, snitt på senaste 6 månaderna, ingen koll med inlämnade uppgifter till Skatteverket att det stämmer och det går efter uppgifter från arbetsgivaren och den anställde. Lite otydligt blev det tycker jag så en sista fråga innan det blir för tjatigt.
Om jag januari till augusti får ut ca 30’ pga övertid ( vid normal arbetstid och utan övertid skulle lönen vara ca 25’), i september bestäms det att jag ska jobba med månadslön ( 25’) och då börjar även löneutmätningen . Inlämnade uppgifter kommer vara 25’ men kommer kf kolla bakåt för ett snitt eller gå på uppgiften som lämnas i september?
Obs, hypotetiskt fråga men ett tänkbart senario.
Både arbetsgivaren och den anställde
Det är nog bäst att du själv kollar att dagsaktuella löneuppgifter finns tillhanda hos KFM. Du måste ha ett anställningsunderlag m ny lön/nytt avtal? Maila in det t KFM plus redogörelse.
Arbetsgivaren ska väl också lämna inkomstuppgifter? Eller vad menar du?Arbetsgivaren får ju inte ens frågan.
Nej eftersom dom inte behövs längre, då man ser uppgifterna hos skatteverket så behöver man inte fråga arbetsgivaren.Arbetsgivaren ska väl också lämna inkomstuppgifter? Eller vad menar du?
Ej ensamstående
Jaha, trodde arbetsgivaren fick papper att fylla i. Är det nått som kf börjat med nyligen?Nej eftersom dom inte behövs längre, då man ser uppgifterna hos skatteverket så behöver man inte fråga arbetsgivaren.
Då kan det ha en marginell betydelse, proportioneringen påverkas din lön i förhållande till din sambos
Jaha, trodde arbetsgivaren fick papper att fylla i. Är det nått som kf börjat med nyligen?
Då kommer arbetsgivaren få ett besked bara att det ska dras X kr när det är dags?
Man gör som man vill… Jag granskar KFM:S förbehållsbeloppsberäkningar m lupp.Är wiran ensam
Vad ska kfm med det att göra när man ändå ser uppgifterna som rapporterats till skatten? Om någon är så ihärdig och börjar skicka in anställningsavtal och annat som man inte har någon användning av skulle jag definitivt kolla upp vad inkomsterna faktiskt varit..
Då lärde jag mej nått nytt. Tack för hjälpen.Något år eller 2, minns inte riktigt.
Japp
Det man får behålla är alltid statiskt, vad arbetsgivaren kan redovisa är det inte.Man gör som man vill… Jag granskar KFM:S förbehållsbeloppsberäkningar m lupp.
Ja det går bra att göra det. Ett anställningsavtal har ju inget med den att göraMan gör som man vill… Jag granskar KFM:S förbehållsbeloppsberäkningar m lupp.
Det är viktigt att ha tydliga bevis på att din sambo äger bostadsrätten för att undvika en utmätning av bostadsrätten.Jag och min partner ska flytta ihop. Tanken är att hon ska köpa en bostadsrätt och stå för kontantinsats och lån samt stå som ensam ägare på kontraktet. Jag har några hundra tusen hos kronofogden och löneutmätning. Om jag förstått det rätt så kan inte kronofogden utmäta bostadsrätten eftersom det enbart är min blivande sambo som står som ensam ägare? Någon som varit med om liknande situation och kan bekräfta att det stämmer?
Ägandet registreras i föreningens lägenhetsförteckning.Jag och min partner ska flytta ihop. Tanken är att hon ska köpa en bostadsrätt och stå för kontantinsats och lån samt stå som ensam ägare på kontraktet. Jag har några hundra tusen hos kronofogden och löneutmätning. Om jag förstått det rätt så kan inte kronofogden utmäta bostadsrätten eftersom det enbart är min blivande sambo som står som ensam ägare? Någon som varit med om liknande situation och kan bekräfta att det stämmer?
Tror det är dock svårt att utmäta den eftersom du registrera det i föreningen , det gjorde iallafall vi innan , och sen själva pappren när man köper den borde också räcka att du äger den självDet är viktigt att ha tydliga bevis på att din sambo äger bostadsrätten för att undvika en utmätning av bostadsrätten.
Dold samäganderätt kan bli aktuellt om du är delaktig och bidrar ekonomiskt till bostadsrätten - då kan den utmätas.
Man behöver inte ens bidra ekonomiskt för att den ska räknas som gemensam.Det är viktigt att ha tydliga bevis på att din sambo äger bostadsrätten för att undvika en utmätning av bostadsrätten.
Dold samäganderätt kan bli aktuellt om du är delaktig och bidrar ekonomiskt till bostadsrätten - då kan den utmätas.
Räcker m att man införskaffat den i syfte att bruka den gemensamt (o att man har sin dygnsvila där)?Man behöver inte ens bidra ekonomiskt för att den ska räknas som gemensam.