• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

FoxLite

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
16 September 2016
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
187
Dilbah, hur fort efter inskickad ansökan fick du bekräftelsebrev? Det har gått typ 2 veckor för mig och ännu inget brev.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Hej Kimsan:)
Har missat ditt inlägg och såg den nu!
Jag har ungefärlig koll och gjorde en ny lista och det blev 22 långivare! Puh! Dessutom kom jag närmare 1,5! Med tanke på räntorna anser jag att jag inte kommer kunna bli skuldfri på överskådlig tid. Skrämmande att se! Idag fick jag brev från KFM där det bekräftar min ansökan om enkel skuldsanering. Som jag nämnde tidigare så kommer jag även ansöka om skuldsanering för företagare och blir tvungen och välja när det är dags. Om jag blir beviljad den senare så är jag skuldfri på tre år. Men de ställs högre krav.

Kimsan har tänkt på din situation och hur du kämpar för att inte hamna på KFM. Precis som jag har gjort de senaste åren. Man måste ju inte hamna på KFM för att ansöka så vad har du och förlora. Om du vet med dig att du just nu inte är långt ifrån att hamna på KFM så är det bara att ansöka. Speciellt med tanke på handläggningstiderna. Tycker du ska slänga iväg en ansökan även om du ser till att inte hamna hos KFM.

Åhh Dilbah, tack söta för Din återkoppling !
Jag har dessvärre fått släppa mina skulder... Det funkar helt enkelt inte... Min förtvivlan har varit bottenlös...skammen likaså! Med ett bra, välbetalt arbete och ett för övrigt, väl fungerande socialt liv, så finns det INGA som helst ursäkter eller vettiga förklaringar till enorma skuldsättning !
Jag SKÄMS & har ingen annan MER ÄN ER FINA här ute som jag kan ventilera med ! :(
Jag har liknande hisnande räntor på min skuldsättning och jag kommer aldrig kunna bli skuldfri även då jag tjänar över 40tkr/mån och får ca 50tkr i bonus varje år...
Dessvärre ligger det mig duktigt i fatet att jag har ett par relativt nytagna lån (slutet på förra året) pga ren PANIK - läs lånekarusellen som jag inte där & då fixade att ta mig ur... :( Det ser inte Skusan med blida ögon har jag förstått och det har jag förståelse för oxå...
Just nu suger allt duktigt (ursäkta ordval) !!! :(
 

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
Åhh Dilbah, tack söta för Din återkoppling !
Jag har dessvärre fått släppa mina skulder... Det funkar helt enkelt inte... Min förtvivlan har varit bottenlös...skammen likaså! Med ett bra, välbetalt arbete och ett för övrigt, väl fungerande socialt liv, så finns det INGA som helst ursäkter eller vettiga förklaringar till enorma skuldsättning !
Jag SKÄMS & har ingen annan MER ÄN ER FINA här ute som jag kan ventilera med ! :(
Jag har liknande hisnande räntor på min skuldsättning och jag kommer aldrig kunna bli skuldfri även då jag tjänar över 40tkr/mån och får ca 50tkr i bonus varje år...
Dessvärre ligger det mig duktigt i fatet att jag har ett par relativt nytagna lån (slutet på förra året) pga ren PANIK - läs lånekarusellen som jag inte där & då fixade att ta mig ur... :( Det ser inte Skusan med blida ögon har jag förstått och det har jag förståelse för oxå...
Just nu suger allt duktigt (ursäkta ordval) !!! :(
Förstår dig till 100%! Skammen har varit enorm och på köpet utvecklade jag ett spelberoende för att betala av på mina lån. Ännu värre skam blev det. Precis som dig har jag ett bra jobb, fantastikt man och underbara barn och ett välfungerande socialt liv med mycket bra vänner och släkt. Känner mig alltid oerhört tacksam över all rikedom omkring mig som inte går att mäta i pengar. Och så den här hemligheten! Ingen skulle ana!

Förstår inte varför KFM ser negativ på nytagna lån. Jag menar, de nya lånen har ju orsakats av att man inte har råd med multi betalningar varje månad och tar nya lån för att inte hamna hos inkasso och KFM. Då har man väl gjort allt man kan för att inte få anmärkning. Även om det inte är ett bra sätt och man måste såklart bryta denna lånekarusell och just därför släpper man taget. De ser väl på helheten hoppas jag och inte hakar upp sig på senaste lånet. Mitt senaste lån tog jag var i maj från Brixo 10 000 för att klara av månaden. Insåg till sist att inte ens det hjälpte. Fick nog och efter att ha följt alla er härinne tog jag beslutet att släppa allt. Betraktar de sms-lånen som ”ny”. Man lånar ju om hela tiden.
 

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
@Kimsan72 bra att du släpper taget även om det är jättetufft! Släng in en ansökan oavsett om du tveksam till utgången! Jag menar du kommer ändå få löneutmätning och vem vet du kanske t o m blir överraskad av beskedet
 

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
Omöjligt är det inte med tanke på att lönen kan väl förväntas bli lite bättre etc, det beror dock lite på vilken ränta och krediteringsordning som gäller.
Så då är det kört mig alltså? Om jag ska ha löneutmätning i 15 år så kommer skulden växa så det knakar
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Jag hade ganska nytagna lån för att betala andra lån när jag ansökte om, och fick inledande skuldsanering. Ett företag invände mot att jag fick skusan då de tyckte att jag inte haft lönesättning länge nog samt nytagna lån. KF avslog deras invändning med motiveringen att lånen visst var nytagna men skulle ”vara missvisande att se detta som färskt då det var en följd av den lånekarusell som pågått en längre tid”.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 355
Mottagna reaktioner
13 440
Poäng
8 917
Hur definierar man hur färskt/nytt lånet är, om man har tagit det förra veckan/förra året eller förra decenniet?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp