Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej igen! Undrar fortfarande vad som händer om någon tjuvparkerar på ”min” parkering? Vilket ofta händer pga attraktiv p-plats (o lata människor). Grannen får ringa Securitas då o då så de får komma med p-bot. Om nu någon med tex. en svindyr BMW tjuvlånar ”min” p-plats. Åh KF fraktar bort den för jag måste ju bevisa att det inte är min bil. Tänk om jag inte alls har lust att bevisa det utan tycker det är bra att min skuld minskar (vilket jag aldrig skulle göra) Är nyfiken! Vad händer då!!???

Hej igen! Undrar fortfarande vad som händer om någon tjuvparkerar på ”min” parkering? Vilket ofta händer pga attraktiv p-plats (o lata människor). Grannen får ringa Securitas då o då så de får komma med p-bot. Om nu någon med tex. en svindyr BMW tjuvlånar ”min” p-plats. Åh KF fraktar bort den för jag måste ju bevisa att det inte är min bil. Tänk om jag inte alls har lust att bevisa det utan tycker det är bra att min skuld minskar (vilket jag aldrig skulle göra) Är nyfiken! Vad händer då!!???

Den som tycker att beslutet är fel får överklaga, tex den i bilregistret eller någon annan som tycker att bilen inte är din utan någon annans.
Om den personen som ställt bilen där kanske åkt och tågluffat i Chile några månader eller ramlat och ligger i koma, så ingen överklagar beslutet så säljs bilen och pengarna fördelas på skulderna.

Hur är det med löneutmätning kan man jobba extra för att betala mer eller tar fogden det också?

Menar behålla mer felskrivet

Hej alla! En sten föll från mina axlar idag! KF skickar inget om löneutmätning där jag jobbar, utan direkt till lönecenter på annan ort.:) Så nu slipper jag fundera på om chefen vet! Skulle vara skönt om man slapp resten av stenarna på axlarna också!! Men en sten lättare iaf!:):) Ha en bra kväll alla!!

Hej alla! En sten föll från mina axlar idag! KF skickar inget om löneutmätning där jag jobbar, utan direkt till lönecenter på annan ort.:) Så nu slipper jag fundera på om chefen vet! Skulle vara skönt om man slapp resten av stenarna på axlarna också!! Men en sten lättare iaf!:):) Ha en bra kväll alla!!

Detta kommer bli bra Maggan...iallafall betydligt bättre än det Du har upplevt de senaste månaderna... :) Vi är KÄMPAR :)

Jag har ett antal delgivningar och utslag som ännu ej har kommit till skuld att betala och har även fått några skuld att betala. Väntar KF in dom innan de går vidare? Kan det ta lång tid innan brevet med "Redogörelse för inkomster och utgifter" kommer från det man fått skuld att betala?

Senast ändrad:
Jag har ett antal delgivningar och utslag som ännu ej har kommit till skuld att betala och har även fått några skuld att betala. Väntar KF in dom innan de går vidare? Kan det ta lång tid innan brevet med "Redogörelse för inkomster och utgifter" kommer från det man fått skuld att betala?

Väntas inget, det borde dra igång kort efter sista betaldagen på första skuld att betala

Väntas inget, det borde dra igång kort efter sista betaldagen på första skuld att betala
I mitt fall var skuld att betala 16:e augusti, först 26:e januari kom mitt beslut om löneutmätning med start i februari.
Min enhet hade dock missat att jag har inledande skuldsanering så de drog tillbaka beslutet.

Jag fick en skuld att betala och dagen efter kom utslaget vilket låter väldigt märkligt. Datumen var samma men utslaget kom från Luleå och skuld att betala från Malmö.

Jag fick en skuld att betala och dagen efter kom utslaget vilket låter väldigt märkligt. Datumen var samma men utslaget kom från Luleå och skuld att betala från Malmö.

Om inte jag missminner mig, så när det blir ”skuld att betala”, så faller det ner till det KF kontor som man tillhör. Innan dess hanteras det av något utomstående företag. Avsåg dessa verkligen samma skuld?
Tillhör Du KF:s Malmö konto månne?

Yes, samma skuld. Övriga skulder kommer i rätt ordning.

Yes, samma skuld. Övriga skulder kommer i rätt ordning.

Ok, men OM Du tillhör KF:s Malmö kontor, så kan Du nog ställa in Dig på att utredningen startar snabbt. Både för mig själv & flertalet andra, så har dom arbetat i ett rasande tempo...

Alla skuld att betala skrivs ut i malmötrakten om jag minns rätt, tillsammans med alla utmätningsbeslut etc. Sen kan det stå malmö, Umeå Karlstad eller något annat på kuverten, men det skickas från malmö.
Lite osäker på var alla utslag och förelägganden postas, Luleå är en av orterna som handlägger förelägganden, finns väl på 6-7 ställen eller så, samma där, det kan stå Luleå på kuvertet men det postas från samma ställe även det som handläggs i uddevalla.

Alla skuld att betala skrivs ut i malmötrakten om jag minns rätt, tillsammans med alla utmätningsbeslut etc. Sen kan det stå malmö, Umeå Karlstad eller något annat på kuverten, men det skickas från malmö.
Lite osäker på var alla utslag och förelägganden postas, Luleå är en av orterna som handlägger förelägganden, finns väl på 6-7 ställen eller så, samma där, det kan stå Luleå på kuvertet men det postas från samma ställe även det som handläggs i uddevalla.

Aha, tack för förtydligandet. Jag trodde i min enfald att när det gick till "skuld att betala", så gick ärendet över till det KF kontor som man tillhörde...

Aha, tack för förtydligandet. Jag trodde i min enfald att när det gick till "skuld att betala", så gick ärendet över till det KF kontor som man tillhörde...
Jo det stämmer. Men vi sitter ju inte och kuverterar alla papper själv utan det görs på någon utskriftscentral

Jag fick brev från kf igår där det stod att dom gjort en tillgångsutredning. Är det vanligt att dom gör en sådan utredning så nära inpå beslutet om löneutmätning? Endast haft löneutmätning i tre månader. Det står även att dom genomfört en kontroll via skatteverket, vad syftar den till? Och kan detta komma att ändra mitt beslut om löneutmätning? Tänker om dom kan ändra det utmätningsbara beloppet eller liknande..

Jag fick brev från kf igår där det stod att dom gjort en tillgångsutredning. Är det vanligt att dom gör en sådan utredning så nära inpå beslutet om löneutmätning? Endast haft löneutmätning i tre månader. Det står även att dom genomfört en kontroll via skatteverket, vad syftar den till? Och kan detta komma att ändra mitt beslut om löneutmätning? Tänker om dom kan ändra det utmätningsbara beloppet eller liknande..

Man har avslutat utredningen innebär det brevet, man är klar.

Ah okej. Den utredning som påbörjades när utmätning blev aktuellt?

Ah okej. Den utredning som påbörjades när utmätning blev aktuellt?

Den utredning som startades pga obetalda skulder för indrivning, kan mycket väl resulterat i löneutmätning.
Anmärkningen "utmätningsförsök" får du samtidigt, den är värst av alla anmärkningar tror jag

Japp tack. Det slutade med utmätning står även i rapporten att jag har pågående löneutmätning.

Japp tack. Det slutade med utmätning står även i rapporten att jag har pågående löneutmätning.

Då har dom kryssat i rätt. Står också vad man kollat, bilreg och skattereg är minimum

Nej bara skatteverket och bilregistret. Står som ägare till en bil men den nämns inte..

Nej märkligt. Och löneutmätningen kom igång innan dom ens skickade någon inkomstredogörelse. Så vissa saker gick fort och andra betydligt långsammare

Nej märkligt. Och löneutmätningen kom igång innan dom ens skickade någon inkomstredogörelse. Så vissa saker gick fort och andra betydligt långsammare

Sån ska ut innan om du inte lämnat uppgifter själv innan.. kanske kommit bort?

Ja dom har inte kommit fram än cirka fyra månader senare iaf och dom hade ingen förklaring heller. Jag hade inte lämnat några uppgifter. Sedan betalade jag av en skuld nyligen varav dom tog pengarna och fördelade på alla skulder trots ocr men det rättade dom till haha

Ja dom har inte kommit fram än cirka fyra månader senare iaf och dom hade ingen förklaring heller. Jag hade inte lämnat några uppgifter. Sedan betalade jag av en skuld nyligen varav dom tog pengarna och fördelade på alla skulder trots ocr men det rättade dom till haha
Bara att ringa in uppgifterna så ändrar man nog

Betyder brevet "Redogörelse för inkomster" att samma brev gått ut till ens samtliga arbetsgivare?

Och när det står "Vi vill ha dina uppgifter senast 10/4", betyder det att utmätning kommer att starta denna månad?

Betyder brevet "Redogörelse för inkomster" att samma brev gått ut till ens samtliga arbetsgivare?

Och när det står "Vi vill ha dina uppgifter senast 10/4", betyder det att utmätning kommer att starta denna månad?
Ja, din arbetsgivare är också kontaktad.
Inte omöjligt att det blir denna månaden.

Inte alls säkert. Beror helt på när just Din arbetsgivare "kör" lönerna... Min arbetsgivare färdigställer lönefilen redan runt just den 10:e och ändringar som inkommer därefter, sker först månaden därefter. Hör helt neutralt med Din löneavd när just Era löner färdigställs, så får Du veta om utmätning kommer kunna ske denna månad eller ej...

Är på gränsen, beror på när din arbetsgivare gör klart lönerna

Vet nån hur det fungerar med det nya systemet där arbetsgivare deklarerar löner varje månad? Alltså, kommer arbetsgivare som jag jobbade för i en månad 2018 att kontaktas, eller bara de som deklarerat lön för mig de senaste månaderna?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp