• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Ok, äntligen kopplat ihop hur det hänger ihop

Får kontoret veta hur mkt jag har i skulder eller fyller de bara i min månadslön och betalar in avtalad summa?

De får ett beslut på att de skall dra exempelvis 10 000 kr från din lön varje månad, men att du har rätt att behålla minst 15 000 kr. Eller så får de ett beslut på att allt över en viss summa skall dras, t.ex att du får behålla 15 000 men att allt annat skall gå till Kronofogden. Den första varianten är nog vanligast.

Hur mycket du har i skuldsaldo står inte i beslutet, men det är å andra sidan bara att ringa och fråga om någon undrar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Nu kanske jag är trög men i detta skede ni pratar om nu, har KF info om hur många man är i hushållet då? Det ändrar ju summan ganska mycket beroende på hur många barn (och bonus barn) man har väl?

Ja men det försöker man utreda när frågan skickas till banken så man vet innan svaret kommer.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
De får ett beslut på att de skall dra exempelvis 10 000 kr från din lön varje månad, men att du har rätt att behålla minst 15 000 kr. Eller så får de ett beslut på att allt över en viss summa skall dras, t.ex att du får behålla 15 000 men att allt annat skall gå till Kronofogden. Den första varianten är nog vanligast.

Hur mycket du har i skuldsaldo står inte i beslutet, men det är å andra sidan bara att ringa och fråga om någon undrar.

Och det sista händer då och då, framförallt från små arbetsgivare som ofta vill försöka hjälpa till och även slippa administrationen
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Lyckades idag får Svea inkasso som har mitt lån everydayplus att istället begäran. Kapital avgifter ränta istället för tvärtom ... hjälper det mycket ? :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Ja det är väl öppet så men inget som står i beslutet till arbetsgivaren.
Men är dom intresserade så kan dom ju ringa.

Nej inga skuldbelopp nämns i vare sig förfrågan eller i beslut. Med undatag för begränsade beslut.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Lyckades idag får Svea inkasso som har mitt lån everydayplus att istället begäran. Kapital avgifter ränta istället för tvärtom ... hjälper det mycket ? :)
Menar du att amortering kommer först och sedan avgifter o ränta? Om amortering blir först borde det ge skillnad på räntan eller tänker jag fel;)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Menar du att amortering kommer först och sedan avgifter o ränta? Om amortering blir först borde det ge skillnad på räntan eller tänker jag fel;)

Blir något mindre ränta i slutändan eftersom räntegrundande kapital minskar
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp