• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 680
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Kan det vara för att vi inte är folkbokförda på samma adress?
Så är det. Har du egen lägenhet eller inneboende hos någon? Tänk isf på att om du skulle få löneutmätning/skuldsanering blir dom ”inblandade” :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Kollar ni bara lite lätt efter vad ni ser när ni gör hembesök? Eller öppnar ni skåp, kollar under sängen :), osv? Ta tv till exempel, får de ha upp till nått värde eller tar ni alla nya platta?

Barnfamilj har rätt till färgtv säger rättsfallet.
Brukar inte utmäta tv, ger inga pengar..
Går att göra bägge varianterna.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Svarar i en dag på kfm tråden om båten idag
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Oavsett om du gjort rätt för dej eller inte, är du inte väldigt trött på alla pengar som går till ränta? Jag är det i varje fall, har betalt miljontals i ränta under årens gång. Nu får det vara slut med det och enda vägen är tyvärr för min del skuldsanering, jag kan betala kapitalbeloppet och en rimlig ränta och bli skuldfri om 5 år, men ingen av mina långivare är villig att sänka räntan, återstår skuldsanering. Jag anser trots det att jag gjort rätt för mej gentemot alla långivare genom all ockerränta jag betalt genom åren, samt att jag betalat mer än vad de flesta tjänar i skatt varje år...

Jo det är klart att om man ser tillbaka så har jag betalat en väldig massa pengar i ränta och avgifter. Jag vet inte hur många ärenden jag har haft hos Kronofogden, men över hundra är det alla gånger. Jag har dock betalat flera miljoner mer i skatt än vad jag har betalat till Kronofogden, så Skatteverket har i alla fall tagit mycket mer från mig än vad mina borgenärer har gjort.

När det gäller skulderna så har jag i alla fall mig själv att skylla.
 
Senast ändrad:

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Där har du fel. Du kan till och med bli häktad om du inte vill uppge uppgifter om egendom.

Jag undrar hur många sådana där brev jag har fått inför förestående utmätningar... Det är väldigt många. Jag har aldrig svarat på något av dem, och det har i varje fall inte föranlett någon åtgärd mot mig. En gång har jag inkommit med en rättelse efter taget beslut, när Kfm hade gissat alldeles för lågt på boendekostnaden. Uppgifter om inkomst antar jag att Kfm har hämtat från mina arbetsgivare.

Hursomhelst så spelar det för mig ingen roll om det så skulle vara spöstraff på att inte berätta vad man har för månadsinkomst, för jag vet inte vad jag tjänar, och kan således inte svara på det. Det är typ det dubbla en bra månad jämfört med en dålig månad. Snittet över tid är svårt att förutsäga.

Kan du hänvisa till något lagrum? Jag tror knappast att det finns en lag som tvingar mig att gissa inför Kfm vad jag tjänar om de ber mig om det. Det är ju inte ens delgivning på den typen av brev så att ni vet om man har läst det... Delgivningen kommer först in i bilden när utmätningen har verkställs.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Jag undrar hur många sådana där brev jag har fått inför förestående utmätningar... Det är väldigt många. Jag har aldrig svarat på något av dem, och det har i varje fall inte föranlett någon åtgärd mot mig. En gång har jag inkommit med en rättelse efter taget beslut, när Kfm hade gissat alldeles för lågt på boendekostnaden. Uppgifter om inkomst antar jag att Kfm har hämtat från mina arbetsgivare.

Hursomhelst så spelar det för mig ingen roll om det så skulle vara spöstraff på att inte berätta vad man har för månadsinkomst, för jag vet inte vad jag tjänar, och kan således inte svara på det. Det är typ det dubbla en bra månad jämfört med en dålig månad. Snittet över tid är svårt att förutsäga.

Kan du hänvisa till något lagrum? Jag tror knappast att det finns en lag som tvingar mig att gissa inför Kfm vad jag tjänar om de ber mig om det. Det är ju inte ens delgivning på den typen av brev så att ni vet om man har läst det... Delgivningen kommer först in i bilden när utmätningen har verkställs.

Absolut.
Först
Du skrev att man inte hade någon skyldighet att underlätta för kfm att driva in pengar, jag påstod att det var fel när det kom till egendom, inte löneutmätning. Egendomsutmätning är ju också ett sätt att komma till rätta med skuldsituationer. :)

Efterfrågat lagrum är UB 2:16
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Löneutmätningsbeslut behöver inte heller delges, iallafall inte gäldenären. Utbetalningskällanndelges, men inte alla beslut, vissa ändringar har jag sett att intendelgivningskvitton följer med på, jag har inte lyckats reda ut vilka det följer med på respektive inte följer med..
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
@Lasseman ! :)
Då jag har fått mitt första ”skuld att betala”, som skall vara KF tillhanda senast 180806, så inser jag att jag bara är dagar ifrån att utredning om mina tillgångar sätts igång... :(
(Men) Låt oss ponera att det drar ut någon vecka el två med tanke på semester, etc...
...så av en händelse, så görs en ”check” på mina konton just den 24:e aug när lönen ramlar in...
Jag har då direkt samma morgon betalt alla fakturor såsom hyra, el, försäkringar, etc, men har likväl ca 10tkr ståendes på kontot. Det kommer vara mindre än mitt egna uträknade förbehållsbelopp, som jag har fått till ca 10.600kr...
Vad gäller då vid ovanstående scenario? Kan banken komma att meddela Er att de ser minsann ut som att Kimsan redan har betalt sina löpande kostnader och därmed tar ni ut de mesta av pengarna som finns på kontot eller? Känns lite överkurs om så skulle vara fallet, men min hjärna spinner i 190 över alla tänkbara/otänkbara scenario... :(
Sitter Ni & kreditbevakar mitt konto?
Tacksam för lite klargörande! :)

Tillägg till ovanstående... Har fast månadslön om 40.750kr före skatt. Är det mest troliga att ni fastslår ett fast belopp som skall dras från min lön månatligen då? (Och) Hur tror Du då att min årliga bonus samt semester ersättning hanteras från lönekontoret?
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
@Lasseman ! :)
Då jag har fått mitt första ”skuld att betala”, som skall vara KF tillhanda senast 180806, så inser jag att jag bara är dagar ifrån att utredning om mina tillgångar sätts igång... :(
(Men) Låt oss ponera att det drar ut någon vecka el två med tanke på semester, etc...
...så av en händelse, så görs en ”check” på mina konton just den 24:e aug när lönen ramlar in...
Jag har då direkt samma morgon betalt alla fakturor såsom hyra, el, försäkringar, etc, men har likväl ca 10tkr ståendes på kontot. Det kommer vara mindre än mitt egna uträknade förbehållsbelopp, som jag har fått till ca 10.600kr...
Vad gäller då vid ovanstående scenario? Kan banken komma att meddela Er att de ser minsann ut som att Kimsan redan har betalt sina löpande kostnader och därmed tar ni ut de mesta av pengarna som finns på kontot eller? Känns lite överkurs om så skulle vara fallet, men min hjärna spinner i 190 över alla tänkbara/otänkbara scenario... :(
Sitter Ni & kreditbevakar mitt konto?
Tacksam för lite klargörande! :)

Tillägg till ovanstående... Har fast månadslön om 40.750kr före skatt. Är det mest troliga att ni fastslår ett fast belopp som skall dras från min lön månatligen då? (Och) Hur tror Du då att min årliga bonus samt semester ersättning hanteras från lönekontoret?

Finns det mindre än förbehållet så är det bara så, vi kan begära ut kontoutdrag men Jag har aldrig gjort det.

Gissar fast belopp.
Det händer att arbetsgivare hör av sig om sånt, bonusen går mäta ut. Semesterersättning oftast bara vid jobbyte.
 

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
@Kimsan72 såg i all hast häromdagen att du skrev om din första skuld att betala men hittar inte forumet där du skrev. Det jag inte förstår är varför du ska betala så snabbt till KFM om det nu inte gäller statlig skuld. Processen är ju:
1. Betalningsföreläggande där man uppmanas betala eller göra upp en betalningsplan med långivaren och där det står tydligt att man ska inte betala KFM. Här skickar man också in delgivningskvittot.

2. Utslag med ”återvinning”, en månad på sig men kan gå snabbare enligt Lasseman.

3.Löneutmätning

Fick mina första betalningsföreläggande i början av juni och har ännu inte fått löneutmätning och därför undrar jag varför proccesen gick så snabbt i ditt fall?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp