- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Så ska det låtaEtt löneutmätningsbeslut påverkas inte av tid som varit, så man kan inte få sota för det

Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Så ska det låtaEtt löneutmätningsbeslut påverkas inte av tid som varit, så man kan inte få sota för det

Utslag meddelas drygt 10 dagar efter delgivningen skett.
Vad innebär det igenteligen ? Om man inte betalar inom dom 10 dagarna får man ingen anmärkning då ? Då bör väl nästan löneutmätningar och sånt med kanske dras ut på tiden innan det drar igång ?Nu är det dock stopp på utslagen ett tag. Se kfm.se
Vad innebär det igenteligen ? Om man inte betalar inom dom 10 dagarna får man ingen anmärkning då ? Då bör väl nästan löneutmätningar och sånt med kanske dras ut på tiden innan det drar igång ?
Jag har inga utslag alls idag faktiskt...hoppas verkligen kan klara mig till mars /april innan utmättning startarDet läggs nog bara på kö och när man släpper på blir det sjukt många utslag.
Om man saknar utslag sedan tidigare drar det nig ut på tiden
hade varit guld värtMen du får utslag senare då bara ? Tänkte om man kunde slippa undan om man tex var 5 dagar senDet läggs nog bara på kö och när man släpper på blir det sjukt många utslag.
Om man saknar utslag sedan tidigare drar det nig ut på tiden

Men du får utslag senare då bara ? Tänkte om man kunde slippa undan om man tex var 5 dagar sen![]()
Detta var verkligen goda nyheter medVet inte hur det blir, förklaringstid är 10 dagar, om den ändras vet jag inte
sen i dec är det mycket helg dagar med ju 
Tur du har om man kan säga så.Detta var verkligen goda nyheter medsen i dec är det mycket helg dagar med ju
![]()
Skulle jag klara mig till april /maj så kommer väldigt väldigt mycket att åka bort innan utmättning och kanske till och med kan undvika utmätning faktisktTur du har om man kan säga så.
Okej skulden är ju fortfarande kvar men du hinner ordna till lite innan ev utmätning.
Kommer en hög sen som tynger postlådan inte klokt vad papper man får.
Nu är det fullt i byrån
Håller tummarna för detSkulle jag klara mig till april /maj så kommer väldigt väldigt mycket att åka bort innan utmättning och kanske till och med kan undvika utmätning faktiskt

Ja det gör jag med verkligenHåller tummarna för det![]()
skulle det drar i gång april /maj så kommer hälften av skulden åka bort !Tack för svaretFick första skuldsaldot i maj 2016, utmätning från september samma år om jag inte minns fel.
hört flera som det tagit 4 mån ungefär 
Om man nu inte skickar ut några fler beslut för ett tag framåt så innebär det väl att man när man inte fått sitt beslut så kan dom inte starta med löneutmätningar ? För du måste väl först få beslut om förelägandet ?
Så man kan säga att när man fått utslag så kan dom starta löneutmättning direkt ?Måste få utslag, inte beslut.
Finns skulder som kommer in via dom eller är statliga mål, dom funkar
Förlåt jag som skrev fel ..nu när dom inte skickar ut utslag ...kan dom ändå starta löneutmättning ? För tänkte som du skrev utslag måste komma , men det kommer ju inte nuMåste få utslag, inte beslut.
Finns skulder som kommer in via dom eller är statliga mål, dom funkar
Om skuld till staten eller en skuld fastställs i dom gåt det braFörlåt jag som skrev fel ..nu när dom inte skickar ut utslag ...kan dom ändå starta löneutmättning ? För tänkte som du skrev utslag måste komma , men det kommer ju inte nu
Ok ok har inga skulder till staten ..visst dom kan väl ta en till domstol o så med ...men annars måste man vänta på utslag innan man kan gå vidare med utmätning då ?Om skuld till staten eller en skuld fastställs i dom gåt det bra
Någon som hatt löneutmättning där lönen inte varit samma varje månad ? Typ 27k en månad och nästa 30k efter skatt ? Fick ni maxbeslut eller vanlig om man nu kan kalla det de![]()
TackFrugan tjänar mellan 7 000-15 000 i månaden. Det blev maxbeslut. Dock har hon jobbat extra hos annan arbetsgivare sen utmätningen startade, och de pengarna har inte rörts av KFM.
ja ganska så stort glapp mellan 7-15 så det kan jag faktiskt förstå ...Tackja ganska så stort glapp mellan 7-15 så det kan jag faktiskt förstå ...
Det är sant , fast samtidigt vill man bli skuldfri det kommer jag strävar efter iallafall ! Men förstår om man har så mycket så allt går till ränta då är det tungt ...Sen hon fick utmätning så har hon medvetet alltid legat på ca 8000, runt förbehållsbeloppet alltså. Varför slita ut sig när man inte får behålla pengarna 😎
Så gjorde jag med. Dvs gick ner i tid så mycket jag kunde (hade förskolebarn då). Varför jobba full tid när det ändå blev samma i lönekuvertet? Dessutom var det ingen som opponerade sig av den anledningen när jag senare fick skuldsanering. Jag hade förstådd gått upp till heltid innan jag sökte.Sen hon fick utmätning så har hon medvetet alltid legat på ca 8000, runt förbehållsbeloppet alltså. Varför slita ut sig när man inte får behålla pengarna 😎
Frugan tjänar mellan 7 000-15 000 i månaden. Det blev maxbeslut. Dock har hon jobbat extra hos annan arbetsgivare sen utmätningen startade, och de pengarna har inte rörts av KFM.
En normal månad ligger jag på 27 000 efter skatt z sen ibland om det är övertid eller stor helg så kanske 30k efter skatt ...dock absolut inte varje månad ...kanske var tredje eller fjärde månadDet förstår jag. Ganska svårt att säkerställa förbehållet..
hoppas inte på max beslut 
En normal månad ligger jag på 27 000 efter skatt z sen ibland om det är övertid eller stor helg så kanske 30k efter skatt ...dock absolut inte varje månad ...kanske var tredje eller fjärde månadhoppas inte på max beslut
![]()
Jaha ok ok då förstår jag .. när kronofogden kollar om man ska ha max beslut eller inte , för att undvika max beslut måste man ha exakt samma lön varje månad då ? Eller kan det skilja nån tusenlapp ?Antingen citerade jag fel eller så missförstår du.. det är komplicerat att få ordning på förbehållsbeloppet om man har sambo och flera inkomster samtidigt..
Jaha ok ok då förstår jag .. när kronofogden kollar om man ska ha max beslut eller inte , för att undvika max beslut måste man ha exakt samma lön varje månad då ? Eller kan det skilja nån tusenlapp ?
Hoppas jag slipper undanDet är individuellt hur det bedöms.
12 200 förbehålls belop och sen 14k för sambon ...men om det inte är max beslut så är vissa månader 15k och sen 4k jämkning på det
ganska stor skillnad. 
Satt och fyllde löneutmättning på kronofogdens hemsida själva uträkningen . Där står det om jag har 27 000 efter skatt och sambon efter skatt 14 000 . Så får jag behålla 11 200 kr...däremot om jag får maxbeslut och min lön skulle svara 35 000 kr efter skatt någon månad ...då ska jag få behålla 12 200 tror jag det var ... Så det minsta jag kommer få behålla är 11 200 då ?
Låter bra detDet låter så
så håller vi tummarna för att slippa max beslut så vi kan jämka upp med

Får man en personlig handläggare vid kfm vid löneutmätning, som man kan diskutera sin situation med osv?