• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Trasslig

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
2 November 2020
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Det är väl inte det du vill höra, men jag skulle räkna med att bostaden utmäts. Det vore otroligt konstigt om det inte blev så.
Men är överskottet så stort kanske marginalen svea eller bluestep kan hjälpa?
Ja. Jag fattar ju att det är så det borde gå till.
Men det bara får inte hända. Sätta barnen på gatan är ju otänkbart!

Ja, jag hoppas ju kunna lösa det med nån av dessa aktörer! Men inte det enklaste att tråda ut allt

Ska googla, men vet man om det finns nån låneförmedlare som har dessa aktörer, där man alltså kan söka med bostaden som säkerhet hos alla samtidigt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
Ja. Jag fattar ju att det är så det borde gå till.
Men det bara får inte hända. Sätta barnen på gatan är ju otänkbart!

Ja, jag hoppas ju kunna lösa det med nån av dessa aktörer! Men inte det enklaste att tråda ut allt

Ska googla, men vet man om det finns nån låneförmedlare som har dessa aktörer, där man alltså kan söka med bostaden som säkerhet hos alla samtidigt?
Du får väl utöka ditt bolån? Kontakta nån av dom Lasseman skrev och fråga hur du ska gå till väga.
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
220
Mottagna reaktioner
39
Poäng
157
Det konkreta svaret är att arbetsgivaren ska följa beslutet dom fått. Står det att utmätningen är 3000 kr så är det 3000 kr.
Hej !

Anderrson har alltid rätt att behålla 25 100 kr per månad (förbehållsbelopp). Scania AB ska göra avdrag med 5 000 kr per månad.

Det jag menar är vilket av ovanstående belopp är styrande. Är det förbehållsbeloppet eller avdraget ?

Låt oss säga att jag en månad jobbar över och tjänar lite extra får exempelvis 34 000 kr netto.

Vilket blir rätt då ?

Får jag behålla då fortfarande förbehållsbeloppet 25 100 kr eller blir det (34 000 - 5000) avdrag = 29 000 kr som jag får behålla ?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Hej !

Anderrson har alltid rätt att behålla 25 100 kr per månad (förbehållsbelopp). Scania AB ska göra avdrag med 5 000 kr per månad.

Det jag menar är vilket av ovanstående belopp är styrande. Är det förbehållsbeloppet eller avdraget ?

Låt oss säga att jag en månad jobbar över och tjänar lite extra får exempelvis 34 000 kr netto.

Vilket blir rätt då ?

Får jag behålla då fortfarande förbehållsbeloppet 25 100 kr eller blir det (34 000 - 5000) avdrag = 29 000 kr som jag får behålla ?
Du kommer få behålla mer den månaden ! Dom kommer då betala in dom 5000 kr !
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 614
Mottagna reaktioner
12 939
Poäng
9 787
Ja. Jag fattar ju att det är så det borde gå till.
Men det bara får inte hända. Sätta barnen på gatan är ju otänkbart!

Ja, jag hoppas ju kunna lösa det med nån av dessa aktörer! Men inte det enklaste att tråda ut allt

Ska googla, men vet man om det finns nån låneförmedlare som har dessa aktörer, där man alltså kan söka med bostaden som säkerhet hos alla samtidigt?
Socialtjänsten har ansvar för att barnen inte ska bli utan tak över huvudet.

Är osäker. Ring ngn av dem och kolla hur dom vill ha det.
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
220
Mottagna reaktioner
39
Poäng
157
Du kommer få behålla mer den månaden ! Dom kommer då betala in dom 5000 kr !
OK.
Tack så mycket för svaren.

Nu blev jag lite gladare om det är sant som du säger.

Vi får se om KF hinner rapportera till arbetsgivaren denna månad för avdrag.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
OK.
Tack så mycket för svaren.

Nu blev jag lite gladare om det är sant som du säger.

Vi får se om KF hinner rapportera till arbetsgivaren denna månad för avdrag.
Skulle tro att du får avdrag denna månaden , samma dag som du får pappret om hur mycket som ska dras får din arbetsgivare samma sak ! Vissa arbetsgivare gör lönerna tidigt och vissa sent ! Jag brukar kunna se min lön runt den 21 och då är lönerna klara ! När bruka du kunna se din lön ?
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
220
Mottagna reaktioner
39
Poäng
157
Socialtjänsten har ansvar för att barnen inte ska bli utan tak över huvudet.

Är osäker. Ring ngn av dem och kolla hur dom vill ha det.
Hej!

Jag hade också en bostadsrätt förut. Blev tvungen sälja den eftersom den hade ett övervärde på 500 tkr

Jag läste på och sökte information på nätet. och jag hade möte med kommunens skuldrådgivare och hen trodde också att huset eller bostadsrätten kommer förmodligen behövas säljas

Om ett hus eller en bostadsrätt har ett övervärde på 200 tkr så kommer förmodligen KF sälja huset.

KF kommer att ta hänsyn till barn men när ni har ett så pass övervärde på ert hus kommer KF med största sannolikhet vilja sälja den.
 

Trasslig

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
2 November 2020
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Hej!

Jag hade också en bostadsrätt förut. Blev tvungen sälja den eftersom den hade ett övervärde på 500 tkr

Jag läste på och sökte information på nätet. och jag hade möte med kommunens skuldrådgivare och hen trodde också att huset eller bostadsrätten kommer förmodligen behövas säljas

Om ett hus eller en bostadsrätt har ett övervärde på 200 tkr så kommer förmodligen KF sälja huset.

KF kommer att ta hänsyn till barn men när ni har ett så pass övervärde på ert hus kommer KF med största sannolikhet vilja sälja den.
Tack för ditt tips tidigare. Gjorde en ansökan via Zmarta.
Tackade precis ja till ett erbjudande från Svea.
Skulle innebära att allt blir löst...
Nu hoppas jag bara det går igenom snabbt och smidigt.
Livrädd att de ska neka men samtidigt har de ju sett min usla uc, mina skulder och mina anmärkningar.
Håller tummarna så stenhårt nu
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp