• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Hej!

Jag hade också en bostadsrätt förut. Blev tvungen sälja den eftersom den hade ett övervärde på 500 tkr

Jag läste på och sökte information på nätet. och jag hade möte med kommunens skuldrådgivare och hen trodde också att huset eller bostadsrätten kommer förmodligen behövas säljas

Om ett hus eller en bostadsrätt har ett övervärde på 200 tkr så kommer förmodligen KF sälja huset.

KF kommer att ta hänsyn till barn men när ni har ett så pass övervärde på ert hus kommer KF med största sannolikhet vilja sälja den.

Det är individuellt hur stort övervärde som krävs. Tror du citerade fel person.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nolird712021

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
7 Januari 2021
Meddelanden
48
Mottagna reaktioner
25
Poäng
92
Jag ska denna månad skriva på nytt anställningsavtal där jag kommer få rejäl löneförhöjning. Det jag undrar är kommer kronofogden få reda på det direkt och isåfall behåller jag samma belopp som jag gjort hittils eller kommer jag få behålla mer tills de får reda på lönehöjningen? Jag får just nu behålla exakt 10 300 varje månad, antar ett maxbeslut. Då mitt jobb saknar övertid och OB timmar så kan det inte bli mer vanligtvis men hur blir det när jag får min nya lön?

Det nya anställningsavtalet är pga jag tar högskoleexamen inom yrket jag jobbar i.
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
220
Mottagna reaktioner
39
Poäng
157
Tack för ditt tips tidigare. Gjorde en ansökan via Zmarta.
Tackade precis ja till ett erbjudande från Svea.
Skulle innebära att allt blir löst...
Nu hoppas jag bara det går igenom snabbt och smidigt.
Livrädd att de ska neka men samtidigt har de ju sett min usla uc, mina skulder och mina anmärkningar.
Håller tummarna så stenhårt nu
Grattis !

Lycka till

Hoppas det går vägen
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
450
Mottagna reaktioner
175
Poäng
367
Hej Lize !

Jag har autogiro betalningar på Actic. Nästa månad skall jag ansöka om friskvårdsbidraget på 3500 kr från arbetsgivaren för detta år.

Hur vet KF att de pengarna kommer från friskvårdsbidraget eller att arbetsgivaren inte drar de pengarna från min lön också till KF ?
Det du får för friskvård är inget som syns i den sammanlagda bruttolönen som rapporteras till Skatteverket, så det är inget som KF heller kan se.
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
220
Mottagna reaktioner
39
Poäng
157
Hej!

Vet någon om Kronofogden får sälja mitt privata pensionssparande och ta pengarna ?

Tacksam för svar.
 

Lali

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Hej, har idag fått besked om lönutmätning men misstänker att KFM räknat fel. Resor till och från arbete är ca 4000 kr per månad enbart i bensinkostnad för min sambo men de har uppgett 1850 i sitt beslut. Enkel väg är det nästan 5 mil vilket innebär att han kör i princip 50 mil/vecka till och från arbete. Nu är jag föräldraledig, men när jag arbetar har jag samma resväg, Någon kunnig som kan svara på om summan 1850 låter rimligt eller ej?
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Hej, har idag fått besked om lönutmätning men misstänker att KFM räknat fel. Resor till och från arbete är ca 4000 kr per månad enbart i bensinkostnad för min sambo men de har uppgett 1850 i sitt beslut. Enkel väg är det nästan 5 mil vilket innebär att han kör i princip 50 mil/vecka till och från arbete. Nu är jag föräldraledig, men när jag arbetar har jag samma resväg, Någon kunnig som kan svara på om summan 1850 låter rimligt eller ej?
Är det du eller sambon eller båda som fått beslut om löneutmätning?
 

Lali

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Är det du eller sambon eller båda som fått beslut om löneutmätning?
Det är jag men de har angett beloppet 1850 på hans utgifter (fullgörande av tjänst), jag uppgav 4000 när jag skickade in uppgifterna och kan även styrka att det är den kostnaden han har på ett ungefär varje månad
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Hej, har idag fått besked om lönutmätning men misstänker att KFM räknat fel. Resor till och från arbete är ca 4000 kr per månad enbart i bensinkostnad för min sambo men de har uppgett 1850 i sitt beslut. Enkel väg är det nästan 5 mil vilket innebär att han kör i princip 50 mil/vecka till och från arbete. Nu är jag föräldraledig, men när jag arbetar har jag samma resväg, Någon kunnig som kan svara på om summan 1850 låter rimligt eller ej?

Ska vara typ 4070kr om det är 5 mil enkel..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp