Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
@johanc84, i denna (och säkert andra frågor) sätt dig i den som vill ha betalts kläder. Om du som privatperson eller johanc84s vvs&hårsalong ab går till kfm för att då betalt av en kund. Du vill ha 40k, hur skulle du reagera om kfm skickar över 35k och sedan får du besked att kfm tyckte det nog räckte, din kund hade så mycket annat att betala, så 35k för lite rörfix och frisyr kändes bättre..
:)
Haha nej men jag förstår att kronofogden inte kan bestämma det :) men tänkte mer kreditbolagen om dom burkar gå med på sånt . Jag som förklarade lite dåligt innan :)

Haha nej men jag förstår att kronofogden inte kan bestämma det :) men tänkte mer kreditbolagen om dom burkar gå med på sånt . Jag som förklarade lite dåligt innan :)
Men vi är stressade över vår situation.
Vet med mig själv att jag inte fattar hela KFM processen ibland;)
Tur vi har @Lasseman :)

Nej ni har inte hälften var. Bägge har fulla summab, huvudsaken är att hela summan betalas, vem som betalar spelar mindre roll:)
Förstår bara dom får betalt men Båda får anmärkningen då vi är solidariskt betalnings skyldiga båda två.
Skrivit på lånet så

Jag fick idag brevet om beslut av utmätning på min lön. Blev faktiskt lite chokad hur mycket vi får behålla. Jag får ut ca 22 efter skatt och Kronofogden kommer ”bara” dra ca 3000 kr så jag får behålla ca 19000 kr. Min fru har just nu inkomst från F-kassan då hon är mammaledig och får ca 6000 varje månad. Vi har två småbarn. Min fru har inte en krona i skuld. Enligt utredningsrapporten har dom bara kollat mina konton osv och inget på min fru. Är det vanligt?

Just nu har jag bara ca 35000 kr av mina skulder hos Kronofogden men när alla har skickat in kommer totala skulden landa på runt 2 miljoner. Kommer dom dra mer pengar då?

Jag fick idag brevet om beslut av utmätning på min lön. Blev faktiskt lite chokad hur mycket vi får behålla. Jag får ut ca 22 efter skatt och Kronofogden kommer ”bara” dra ca 3000 kr så jag får behålla ca 19000 kr. Min fru har just nu inkomst från F-kassan då hon är mammaledig och får ca 6000 varje månad. Vi har två småbarn. Min fru har inte en krona i skuld. Enligt utredningsrapporten har dom bara kollat mina konton osv och inget på min fru. Är det vanligt?

Just nu har jag bara ca 35000 kr av mina skulder hos Kronofogden men när alla har skickat in kommer totala skulden landa på runt 2 miljoner. Kommer dom dra mer pengar då?

Beloppet dom dras har inget med skulden att göra.
Löneutmätningsbeslut och rapport samtidigt är gsnska vanligt när jag beslutar

Beloppet dom dras har inget med skulden att göra.
Löneutmätningsbeslut och rapport samtidigt är gsnska vanligt när jag beslutar

Okej så även fast min skuld kommer öka till 2 miljoner så är det fortfarande bara 3000 kr dom drar utan att blanda in min fru och gör utredning på henne?

Låter ju toppen men hur kan det vara så olika. Jag o min man har ca 8000kr när hyran är betald:( men då har han också utmätning och vi har inga småbarn bara en vuxen dotter

Okej så även fast min skuld kommer öka till 2 miljoner så är det fortfarande bara 3000 kr dom drar utan att blanda in min fru och gör utredning på henne?
Varför skulle de utreda din fru om hon inte har någon skuld?

Låter ju toppen men hur kan det vara så olika. Jag o min man har ca 8000kr när hyran är betald:( men då har han också utmätning och vi har inga småbarn bara en vuxen dotter
Det beror väl på skillnader i kostnader för boende, resor, barnomsorg och antal personer i hushållet?

Det beror väl på skillnader i kostnader för boende, resor, barnomsorg och antal personer i hushållet?
När jag hade utmätning fick jag behålla 30000kr, då med arbetslös man, dyrt boende, och försörjningsplikt på tre barn (möjligen fyra).

Så länge hennes inkomst är densamma är det detta som gäller.
Har du någon plan på skuldsanering kan det vara bra att meddela kfm när hennes inkomst ändras.

Vet inte hur det fungerar. Tänkte eftersom vi var gifta och som ser på hela hushållets inkomster.
Förstår hur du tänker.
Man brukar se till hela hushållets inkomster. Vare sig din fru har skulder heller inte.

Brukar kreditbolagen dra tillbaka sin skuld från kronofogden om man kan betala tex 15 000 kr av 30 000 kr ? Om man skulle erbjuda dom det

Brukar kreditbolagen dra tillbaka sin skuld från kronofogden om man kan betala tex 15 000 kr av 30 000 kr ? Om man skulle erbjuda dom det

Det beror dels på hur gammal skulden är, och sedan hur du tänkt kring resterande 15000

Det beror dels på hur gammal skulden är, och sedan hur du tänkt kring resterande 15000
Ok ok .. tanken om dom brukar gå med på tex avbetalning på sista delen ? att gå tillbaka till inkasso och sedan göra
Avbetalning .. för på det sättet kan man köpa jäkligt mycket tid faktiskt

Ok ok .. tanken om dom brukar gå med på tex avbetalning på sista delen ? att gå tillbaka till inkasso och sedan göra
Avbetalning .. för på det sättet kan man köpa jäkligt mycket tid faktiskt

Det går nog många med på

Nästa lön är första gången dom gör utmätning på min lön. Jag tänkte om jag tar semester så får man ju ut lite mer än vanligt. Drar dom det automatiskt eller går dom på Kfm in och manuellt kollar och drar? Gör inget om dom drar extra för jag vill sköta mig exemplariskt för att öka chanserna till eventuell skuldsanering men tänkte bara på om allt sker automatiskt eller manuellt? Säg att min mamma skulle swisha mig 2000 kr samma dag lönen kommer. Då ryker dom också?

Nästa lön är första gången dom gör utmätning på min lön. Jag tänkte om jag tar semester så får man ju ut lite mer än vanligt. Drar dom det automatiskt eller går dom på Kfm in och manuellt kollar och drar? Gör inget om dom drar extra för jag vill sköta mig exemplariskt för att öka chanserna till eventuell skuldsanering men tänkte bara på om allt sker automatiskt eller manuellt? Säg att min mamma skulle swisha mig 2000 kr samma dag lönen kommer. Då ryker dom också?
Men du har väl fått ett beslut?? Vad står det där? :)

Precis som Mjau74 skriver dom drar efter beslutet. Har du maxbeslut ryker allt över existensminimum.
Har du fått ett fast belopp är det den summan som dras. KFM går mer in o kollar konton innan beslut om löneutmätning.
Så det bör redan vara gjort när du kommit så här långt.
Så mycket beror på om du har maxbeslut eller ej.
Arbetsgivaren drar ju av på din lön.
Får du en swischbetalning ryker nog inte den så länge arbetsgivaren kan dra av enligt beslut.

Troligtvis får du behålla både semeterpengen och swishen från din mor. Det står ju i dina papper hur mycket kronis ska ha i månaden..

Hur ofta är det som det blir Max beslut jämfört med vanligt beslut ? Hade varit kul o veta :)

Hur ofta är det som det blir Max beslut jämfört med vanligt beslut ? Hade varit kul o veta :)
Jag skulle gissa efter att ha läst lite och egna erfarenheter att det beror på lönesättet. Jag som har fast månadslön har beslutet där dom tar en summa varje månad och jag får allt över det om jag nu skulle få något extra. En bekant har maxbeslut, han jobbar på en fabrik med fast lön, mycket ob, tillägg och jobbar väldigt mycket extra, vilket resulterar i en ganska varierande månadslön beroende på skift etc. Han har maxbeslut och får behålla en viss summa och allt över går till kfm. Och lite den känslan har jag, att ju mer varierande lön man har, desto större chans för maxbeslut. @Lasseman kanske kan flika in med något?

Jag skulle gissa efter att ha läst lite och egna erfarenheter att det beror på lönesättet. Jag som har fast månadslön har beslutet där dom tar en summa varje månad och jag får allt över det om jag nu skulle få något extra. En bekant har maxbeslut, han jobbar på en fabrik med fast lön, mycket ob, tillägg och jobbar väldigt mycket extra, vilket resulterar i en ganska varierande månadslön beroende på skift etc. Han har maxbeslut och får behålla en viss summa och allt över går till kfm. Och lite den känslan har jag, att ju mer varierande lön man har, desto större chans för maxbeslut. @Lasseman kanske kan flika in med något?
Då åker jag nog på maxbeslut :) jobbar på fabrik och lönen skiljer ibland .. däremot hörde jag med henne på lönekontoret och enligt henne har ingen fått maxbeslut ännu .. och det är många som hatt utmätning då :) blir intressant ... visst vore trevligt att kunna få behålla dom tusenlapparna extra , samtigt så minskar skulderna snabbare istället :)

Då åker jag nog på maxbeslut :) jobbar på fabrik och lönen skiljer ibland .. däremot hörde jag med henne på lönekontoret och enligt henne har ingen fått maxbeslut ännu .. och det är många som hatt utmätning då :) blir intressant ... visst vore trevligt att kunna få behålla dom tusenlapparna extra , samtigt så minskar skulderna snabbare istället :)
Ja okej, förstår! Ja jag kommenterade ju som sagt bara efter egna ”erfarenheter”, kanske är beroende på personen som tar beslut på kfm osv också :) vet inte om det finns någon statistik på det, Lasseman brukar ha koll på om det finns statistik på saker och ting.

Ja okej, förstår! Ja jag kommenterade ju som sagt bara efter egna ”erfarenheter”, kanske är beroende på personen som tar beslut på kfm osv också :) vet inte om det finns någon statistik på det, Lasseman brukar ha koll på om det finns statistik på saker och ting.
Absolut jag förstår vad du menar och mycket stämmer nog det du säger :)

Får man reda på av sin bank om kronofogden kollat ens konton innan löneutmätningen startat ?

Nä, det får du veta av utredningsrapporten som sannolikt kommer innan utmätningen hinner börja, alltså första avdraget på lönen.
Om dom utmäter mitt privat pension sparande som jag har där och det får dom gärna ta för hellre det :) kommer det på rapporten också då ? Eller får man veta om dom hittat och tagit något ?

Om dom utmäter mitt privat pension sparande som jag har där och det får dom gärna ta för hellre det :) kommer det på rapporten också då ? Eller får man veta om dom hittat och tagit något ?

Japp, det står vilka konton man kollat och om där fanns några tillgångar.

Vad jag har förstått Lasseman så är det inte ofta maxbeslut.
Vanligare med en fast summa varje månad:)

Låter väl rätt så.

Ja min vän:) dom drar ett fast belopp varje månad.
Men nu är det inlämnat ny skatt och min arbetsgivaren har lämnat in till KFM väntar nytt beslut.
Är en vecka sen ej hört nått än:(
Så skönt så det blev inte ett maxbeslut.?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp