Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan göra, inte ofta jag gjort det.
Den egendomen blir utmätningsbar om det är en villa du hyr. Är det flerfamiljshus den står utanför blir läget lite annorlunda, annat lagstöd.
Det är två hus på tomten han hyr ut varav vi bor såklart i den ena. Bor en ensam i det andra huset, ändrar det läget?

Det är två hus på tomten han hyr ut varav vi bor såklart i den ena. Bor en ensam i det andra huset, ändrar det läget?

Svårt att säga exakt, det är inte omöjligt att man hamnar i UB4:19 2st lite beroende på hur det ser ut, då har kfm bevisbördan. Sakerna kan fortfarande utmätas men kfm måste bevisa att dom är dina.

Loggade precis in på kronofogdens hemsida och jämförde beloppen med inkasso beloppen ... stämde rätt så hyfsat , dock så var en skuld till Svea inkasso 5024 hos kronofogden .. och 5700 hos Svea .. dom har inte ändrat det beloppet på min sida hos Svea .. däremot tex everydayplus är uppdaterat ... skulden ska vara på 5024 för dom har fått dom senats utmätningarna ... ska man be kronofogden skicka till dom det nya beloppet ? :)

Loggade precis in på kronofogdens hemsida och jämförde beloppen med inkasso beloppen ... stämde rätt så hyfsat , dock så var en skuld till Svea inkasso 5024 hos kronofogden .. och 5700 hos Svea .. dom har inte ändrat det beloppet på min sida hos Svea .. däremot tex everydayplus är uppdaterat ... skulden ska vara på 5024 för dom har fått dom senats utmätningarna ... ska man be kronofogden skicka till dom det nya beloppet ? :)

Det är nog svea som inte bokfört inbetalningen bara..

Ni som har löneutmätning , jag fick mina konton kollade 27/3 innan löneutmätningen startade . Hur ofta brukar dom kolla ? En gång per 12 mån ? För i december låses mina 27k upp och dom vill jag behålla :)

Ni som har löneutmätning , jag fick mina konton kollade 27/3 innan löneutmätningen startade . Hur ofta brukar dom kolla ? En gång per 12 mån ? För i december låses mina 27k upp och dom vill jag behålla :)
Det är nog olika, jag hade tillgångsutredning efter 12 mån.

Det är nog olika, jag hade tillgångsutredning efter 12 mån.
Ok ok tack för svar :) då hoppas jag det blir samma för mig ;) för man kan tycka 8 mån emellan är rätt lite , skulle betala oerhört mycket faktiskt :).

Jag har 1 gång per år, brukar få i mars/april. När man löneutmättning startade för flera år sedan var det i nån av dom månaderna har jag för mig. Så då tolkar jag det som att det är var 12 månad.

Jag har 1 gång per år, brukar få i mars/april. När man löneutmättning startade för flera år sedan var det i nån av dom månaderna har jag för mig. Så då tolkar jag det som att det är var 12 månad.
Tack tack för svaret :) hoppas inget innan december då :)

• Gilla
Reaktioner: p79
Det vanligaste är 12 eller 24 månader mellan utredningarna, kan bli lite mer eller lite mindre beroende på belastningen, kan också bli lite när som helst om det finns anledning till det. Har hänt att jag fått info om pengar på konto på någon som varit kollad bara någon vecka eller så innan och haft stora summor helt plötsligt.

Min fru blev kollad i mars/april förra året, det har inte skett någon i år. Så jag antar att hon har en gång per 24 månader.

Ibland klickar man fel, då kan det bli dagen efter.

Hur vet man ens att man blivit kollad om man inte har så mycket pengar så det finns nått att ta?

När ett ärende är slutbetalt genom löneutmätning, skickar banken bekräftelse till krf att det är slutbetalt? Eller får man lita på stt dom bokför pengar rätt? Så man inte får felaktiga krav i framtiden

När ett ärende är slutbetalt genom löneutmätning, skickar banken bekräftelse till krf att det är slutbetalt? Eller får man lita på stt dom bokför pengar rätt? Så man inte får felaktiga krav i framtiden

Kf återredovisar till banken att det är klart

Ok, då har det aldrig gjorts på mig trots över ett år med löneutmätning

Har du inte fått hem någon utredningsrapport pågår antingen utredningen än av misstag eller för att man har fler åtgärder på gång.

Har du inte fått hem någon utredningsrapport pågår antingen utredningen än av misstag eller för att man har fler åtgärder på gång.

Ja eller så läser man inte sin post, vilket antagligen är ganska vanligt hos era klienter? Jag har aldrig läst ett papper om tillgångsutredning, men jag har fått banktillgodohavanden utmätta säkert ett halvdussin gånger. Jag har förmodligen inte öppnat breven om det har kommit några.

Ja eller så läser man inte sin post, vilket antagligen är ganska vanligt hos era klienter? Jag har aldrig läst ett papper om tillgångsutredning, men jag har fått banktillgodohavanden utmätta säkert ett halvdussin gånger. Jag har förmodligen inte öppnat breven om det har kommit några.

Det är nog ganska många som inte öppnar sin post nej. Vet inte hur många gånger, men mycket mer än en gång har jag väckt folk som ska avhysas, dom (säger) att dom inget vet och vill skjuta på det några timmar/dagar/veckor. Brukar gå att gräva i posthögen i hallen och hitta alla papper om avhysningen där, i oöppnade kuvert.

Det är nog ganska många som inte öppnar sin post nej. Vet inte hur många gånger, men mycket mer än en gång har jag väckt folk som ska avhysas, dom (säger) att dom inget vet och vill skjuta på det några timmar/dagar/veckor. Brukar gå att gräva i posthögen i hallen och hitta alla papper om avhysningen där, i oöppnade kuvert.

Jag brukade vittja postlådan 2-3 ggr i månaden och slänga allt oöppnat när jag hade ekonomiska bekymmer. (Jag brukar iofs inte så ofta läsa post nu när jag inte har ekonomiska bekymmer heller, men jag är ganska säker på att det som jag skall betala går på autogiro eller e-faktura).

Men är man föremål för avhysning så har man väl blivit delgiven detta?

Kan gissa mig fram svaret tror jag men hur ser det ut i övrigt hemma hos såna? En gnutta off topic

Jag brukade vittja postlådan 2-3 ggr i månaden och slänga allt oöppnat när jag hade ekonomiska bekymmer. (Jag brukar iofs inte så ofta läsa post nu när jag inte har ekonomiska bekymmer heller, men jag är ganska säker på att det som jag skall betala går på autogiro eller e-faktura).

Men är man föremål för avhysning så har man väl blivit delgiven detta?

Delgiven har man blivit vid 2 tillfällen, ett under föreläggande och ett under verkställighet.
Man måste hålla isär delgiven och faktiskt fått veta.
Delgivning genom spikning kan ju innebära att man faktiskt inte har en aning.

Kan gissa mig fram svaret tror jag men hur ser det ut i övrigt hemma hos såna? En gnutta off topic

Det varierar men jag har nog aldrig kommit och stört någon dom precis storstödade.

Jag har så svårt att förstå att man inte öppnar sin post. Allt blir så mycket värre.
Antar att det är någon form av försvarsmekanism, det man inte ser finns inte.

Jag har så svårt att förstå att man inte öppnar sin post. Allt blir så mycket värre.

Det är nog likväl vanligare än vad man tror...att stoppa huvudet i sanden, vill säga... :(

Ännu värre är nog när make/maka sköter posten..

Det är nog likväl vanligare än vad man tror...att stoppa huvudet i sanden, vill säga... :(
Ja, men det är svårt att förstå att man klarar av att göra så. Jag sprang iväg och postade mina delgivningskvitto med vändande post och hade superkoll på allt. Hade inte fixat att inte veta. För mig känns det som att förvärra sin situation.
Jag vet dock att vi alla är olika och respekterar det.

Jag hade sån ångest av alla inkasso och kronofogdebrev så öppnade aldrig dessa, knappt jag klarade av att ta dom från hallen till soppåsen.
Nu idag är känslan det motsatta, att få en räkning och kunna betala den utan problem ger en kick (nästan så jag längtar efter att få räkningar).
Idag sker allt via e-faktura eller autogiro och jag får inga pappersräkningar längre vilket också gör att man inte ser pengarna på samma sätt.

Kan man bestrida utmätningen och ta det till tingsrätt för att sedan komma upp med en avbetalningsplan med inkasso bolagen istället?

Är det en bra idé eller får man stå för rättegångskostnader?

Hur lång tid tar det från och med att man skickat in sina inkomstuppgifter osv tills utmätningen blir aktuell?

@Lasseman
Du verkar ha stenkoll på detta så all info hade uppskattats! :)

Kan man bestrida utmätningen och ta det till tingsrätt för att sedan komma upp med en avbetalningsplan med inkasso bolagen istället?

Hur lång tid tar det från och med att man skickat in sina inkomstuppgifter osv tills utmätningen blir aktuell?

@Lasseman

Du kan inte bestrida en löneutmätning, du kan bara överklaga den för att få en domstolsprövning. Avdrag från arbetsgivaren fortsätter alltjämt under överklagandet.
Man kan när som helst komma överens med inkassobolagen.

När man väl fått löneutmätning och bolagen ser att dom får in pengar brukar det va svårt att få till avbetalningsplaner.

Du kan inte bestrida en löneutmätning, du kan bara överklaga den för att få en domstolsprövning. Avdrag från arbetsgivaren fortsätter alltjämt under överklagandet.
Man kan när som helst komma överens med inkassobolagen.
Tusen tack för snabbt svar!

När man väl fått löneutmätning och bolagen ser att dom får in pengar brukar det va svårt att få till avbetalningsplaner.

Beror nog på vilka borgenärerna är, och hur många det är.

@Lasseman
Att få inkasso att dra tillbaka skulden är väldigt svårt , dom som jag vet det går är gothia , sileo , axactor , mobillån .. dom som är omöjliga är Lowell , intrum , Svea ! Man måste lägga en slant för att dom ska dra tillbaka.

Att få inkasso att dra tillbaka skulden är väldigt svårt , dom som jag vet det går är gothia , sileo , axactor , mobillån .. dom som är omöjliga är Lowell , intrum , Svea ! Man måste lägga en slant för att dom ska dra tillbaka.
Det beror på vilkas skulder dom driver in, dom kanske inte får återkalla.
Sileo och axactor gör som dom vill då dom köpt skulderna

Jag bytte jobb och då väntade jag ett par månader så de skulle se att inget kom via utmätningen. Sen ringde jag och sa att jag inget jobb har men vill fortsätta med den summan som varit på Löneutmätning. Hade flyt och fick igenom det och dessutom utan ränta hos ett par.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp