Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är den uträkningen ( vad man får kvar) individuellt ? Och är exemplen på kfm sida ”det minsta ” beloppet man får behålla?

Uträkningen man kan göra på kfm sida stämmer väldigt bra med vad du får behålla. Har du fyllt i alla uppgifter så får du i alla fall ett hum om vad du ska betala per månad vid löneutmätning och vad du som lägst får behålla.

Uträkningen man kan göra på kfm sida stämmer väldigt bra med vad du får behålla. Har du fyllt i alla uppgifter så får du i alla fall ett hum om vad du ska betala per månad vid löneutmätning och vad du som lägst får behålla.

ok! Har gjort den , så nu har jag en aning om vad det kan bli. Tack!

Är den uträkningen ( vad man får kvar) individuellt ? Och är exemplen på kfm sida ”det minsta ” beloppet man får behålla?

Fast ens partners inkomst har ju betydelse för hur mycket man får behålla så det är väl en sanning med modifikation. 🙄

Hej alla!

Jag är gift och har 2 barn Och om jag får löneutmätning , kommer de räkna in min mans inkomst i förbehållsbeloppet för mig?, Alltså blir hans lön också inräknad fast det bara är jag som får löneutmätning? lite rörigt, men hoppas ni förstår vad jag menar :)

Ni förväntas fördela de gemensamma kostnaderna proportionerligt mellan er. Om ni t.ex har 12 000 i boendekostnad och tjänar lika mycket, så förväntas ni betala 6000 kr var. Om du tjänar dubbelt så mycket som honom så förväntas du betala 8000 och han 4000. Så ju mer du tjänar i förhållande till honom, desto mer har du rätt att behålla, och vice versa.

Typ.

Ni förväntas fördela de gemensamma kostnaderna proportionerligt mellan er. Om ni t.ex har 12 000 i boendekostnad och tjänar lika mycket, så förväntas ni betala 6000 kr var. Om du tjänar dubbelt så mycket som honom så förväntas du betala 8000 och han 4000. Så ju mer du tjänar i förhållande till honom, desto mer har du rätt att behålla, och vice versa.

Typ.

Ganska vanligt att folk påpekar att man inte delar så eller har separat ekonomi

Ganska vanligt att folk påpekar att man inte delar så eller har separat ekonomi

vi försöker dela på alla gemensamma utgifter såklart!, dock så tjänar han mer än mig. Vi får se hur de räknar då.

En fråga!!
Vi har 2 bilar ( ett nödvändigt ont då vi bor på landet, en bra bit från busskommunikation )
Min man har ingen skuld kvar på sin.
jag står på min Bil själv, och har lån. Lånet är uppdelat på både Svea och Santander. Har inte släppt den skulden än då jag är så rädd att de ska utmäta bilen. Min man hjälper mig att betala på lånen... Hur stor chans är det att de gör en utmätning på den om jag släpper skulden? Måste ju ha bil till jobbet. Kan tillägga att jag garanterat har mer skuld på bilen än vad jag skulle få ut vid en försäljning.

Senast ändrad:
vi försöker dela på alla gemensamma utgifter såklart!, dock så tjänar han mer än mig. Vi får se hur de räknar då.

En fråga!!
Vi har 2 bilar ( ett nödvändigt ont då vi bor på landet, en bra bit från busskommunikation )
Min man har ingen skuld kvar på sin.
jag står på min Bil själv, och har lån. Lånet är uppdelat på både Svea och Santander. Har inte släppt den skulden än då jag är så rädd att de ska utmäta bilen. Min man hjälper mig att betala på lånen... Hur stor chans är det att de gör en utmätning på den om jag släpper skulden? Måste ju ha bil till jobbet. Kan tillägga att jag garanterat har mer skuld på bilen än vad jag skulle få ut vid en försäljning.

Släpps billånet från santander och förutsättningar är som du säger kommer det inte utmätas, men troligen bli ett återtag på bilen

Det är en Kia-14 gamla karossen, så inte så mycket om man kollar runt. Har lån på 67.000 på Santander, samt 56.000 på Svea.

Lånet på svea är ju ett rent blancolån, kolla ditt regnr på transportstyrelsen så är det bara santander som har återtaganderätten.
Jag ville dock mest veta vad bilen kan vara värd, inte vad lånen var på för belopp

Värdet på bilen har lite betydelse, så det kan du få svara på

Det billigaste mellan 80-90 tusen på bilfirma i inköpspris. ( Har kollat hela landet)
Då har jag kollat milantal, årsmodell, drivmedel samt automat eller manuell.
Den ligger nog farligt till tyvärr vid löneutmätning

Det billigaste mellan 80-90 tusen på bilfirma i inköpspris. ( Har kollat hela landet)
Då har jag kollat milantal, årsmodell, drivmedel samt automat eller manuell.

Då kan den inte undantas från återtagande heller.

Då kan den inte undantas från återtagande heller.

Jag vet oxå att bilen inte skulle vara det första de tittar på vid en löneutmätning!...
ok, men låt oss säga att de skulle ta bilen. = jag kommer inte till jobbet.
Anser de att jag ska ha en billigare bil? Isåfall, vad ska jag få dom pengarna ifrån?

Jag vet oxå att bilen inte skulle vara det första de tittar på vid en löneutmätning!...
Anser de att jag ska ha en billigare bil? Isåfall, vad ska jag få dom pengarna ifrån?
Men har du fått ditt beslut hur mycket dom ska dra varje månad ?

Nej vid löneutmätning kollar man på lönen bara. Inte egendomar, det är utmätning och inte löneutmätning.
Blir ert återtagande, alltså att den bank som har rätt till bilens återtagande så är den alltså inte utmätt utan återtagen.
Det beror på om bilhandlaren vill ge dig en bil.

Men har du fått ditt beslut hur mycket dom ska dra varje månad ?

nej inte ännu, men jag försöker att förstå och lära mig hur allt går till. Bilen betalar min man på än så länge, just för att jag är så rädd att släppa santanderlånet....Har ont i magen över att behöva hamna hos kronofogden överhuvudtaget. Men känns tryggt att få svar av @Lasseman :) samt alla andra som har liknande situation. Man lär sig mycket här!

Nu vet jag inte vad du svarade på.

Man måste hålla isär utmätning och löneutmätning.
Jag uppfattade det som att han undrade om hans bil riskerar att åka innan han ska börja med löneutmätning, och det anser jag den kan göras eftersom dom kommer kolla hans tillgångar :)

nej inte ännu, men jag försöker att förstå och lära mig hur allt går till. Bilen betalar min man på än så länge, just för att jag är så rädd att släppa santanderlånet....Har ont i magen över att behöva hamna hos kronofogden överhuvudtaget. Men känns tryggt att få svar av @Lasseman :) samt alla andra som har liknande situation. Man lär sig mycket här!
Har du skrivit på något föreläggande som är på väg in ?

Jag har släppt:
Klarna:40.000kr
Monetti: 35.000kr
Expresskredit:30.000kr
Det ligger hos inkasso, där jag inte betalar något. Så snart hamnar det hos kronis.

försöker köra snöbollsmetoden på några andra krediter för att bli av med dom...

jag läste på kronofogden, att om de anser att man klarar av att betala skulden på 1 år, så får man löneutmätning. Så jag vågar inte släppa allt på en gång, så att summan blir ”för hög”

Kommer inte att släppa Santander och huslån. Vi håller hårt på att betala el, försäkring, sparande till barnen
( visserligen bara 200 kr/ var) Men det är inte deras fel att det blivit såhär.

men usch, kommer de alltid hem till en??? Även innan löneutmätning? Trodde att kronis ”bara” kommer när utmätning på tillgångar måste göras

Senast ändrad:
Jag har släppt:
Det ligger hos inkasso, där jag inte betalar något. Så snart hamnar det hos kronis.

jag läste på kronofogden, att om de anser att man klarar av att betala skulden på 1 år, så får man löneutmätning. Så jag vågar inte släppa allt på en gång, så att summan blir ”för hög”

Kommer inte att släppa Santander och huslån. Vi håller hårt på att betala el, försäkring, sparande till barnen

men usch, kommer de alltid hem till en??? Även innan löneutmätning? Trodde att kronis ”bara” kommer när utmätning på tillgångar måste göras
Jag ringde och pratade med dom innan löneutmätning, då frågade hon om jag hade tillgångar hemma , och jag sa som det var att det har jag inte ! Varken bil eller dyr konst :) så då nöjde dom sig med det , dom kollar kontot såklart innan med !

Jag har släppt:

Jämkar du idag ?

näe, har aldrig gjort... Har alltid betalat in 300kr i extraskatt för att få återbäring till sommaren som extra semesterpengar. Visste faktiskt inte vad det var, innan jag läste om det här :)
Skickat ett pm till dig :)

Jag och min fru har haft skulder hos KFM sen 2018 och aldrig fått hembesök, så där är svaret nej.

Men har man bil med ansenligt värde så verkar hembesök närmast ofrånkomligt.

oavsett om skulden på bilen är högre än värdet? Hade jag haft mindre skuld, Och gått med vinst! , hade jag absolut sålt bilen för länge sen! Spelar ingen roll vad jag kör, bara jag kan ta mig dit jag ska

Jag har släppt:

Ganska meningslöst att åka hem för en löneutmätning, så mycket tid har man inte...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp