Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hur lång tid ska det ta att komma igång med löneutmätning?Jag har skrivit på en massa betalningsföreläggande och fått utslag... men summan ökar inte på kfm (vad jag kan se vid inlogg) jag har turen att kunna betala av det mesta i vår, men vill gärna se vad totalbeloppet hos kfm hamnar på, och börja få en betalplan...

Man får ingen betalplan hos kronofogden. Dom beslutar bara vilken summa som ska dras från din lön. Det kan dröja iaf upp till tre månader innan första skulden nått alla steg innan en utmätning kan börja. Du kommer först få hem pappret där du ska uppge inkomst och övriga uppgifter som hyra.

hur lång tid ska det ta att komma igång med löneutmätning?Jag har skrivit på en massa betalningsföreläggande och fått utslag... men summan ökar inte på kfm (vad jag kan se vid inlogg) jag har turen att kunna betala av det mesta i vår, men vill gärna se vad totalbeloppet hos kfm hamnar på, och börja få en betalplan...
Och istället för att vänta på löneutmätning så betala själv in på skulderna så är du en bra bit på vägen när utmätningen startar :)

Man får ingen betalplan hos kronofogden. Dom beslutar bara vilken summa som ska dras från din lön. Det kan dröja iaf upp till tre månader innan första skulden nått alla steg innan en utmätning kan börja. Du kommer först få hem pappret där du ska uppge inkomst och övriga uppgifter som hyra.

ja det var så jag menade :) Upp till 3 månader?... då borde det hända något snart

Visst är det så att kfm fortfarande försöker utmäta och kolla tillgångar även fast man betalar självmant utan löneutmätning ?
Eller beror de helt på vart man har skuld till ?

Visst är det så att kfm fortfarande försöker utmäta och kolla tillgångar även fast man betalar självmant utan löneutmätning ?

Jag förstår inte hur du menar med att betala självmant? Har du skulder hos kronofogden?

Jag förstår inte hur du menar med att betala självmant? Har du skulder hos kronofogden?
Nix inte jag. Men min man har, han har ingen löneutmätning eller nått sånt. Men vi betalar dit varje månad ändå ”frivilligt” eller hur man ska uttrycka sig.

Efter man fått utslag från kronofogden , hur lång tid har företaget på sig sig att begära skuld att betala ? Eller avbryts deras ansökan automatiskt om dom inte går vidare efter utslag ?

Nix inte jag. Men min man har, han har ingen löneutmätning eller nått sånt. Men vi betalar dit varje månad ändå ”frivilligt” eller hur man ska uttrycka sig.

Har han en skuld hos kronofogden men ingen utmätning och betalar dit frivilligt? Det låter jättekonstigt. 😵

Stämmer helt korrekt :) Varför skulle de va konstigt?

Därför att kronofogden inte skriker frivillighet. Man gör inte avbetalningsplaner med kronofogden, dom ”tar” det man är skyldig. Sen kan man givetvis betala in extra utöver en utmätning.

Har du lust att förklara hur det har gått till?

Därför att kronofogden inte skriker frivillighet. Man gör inte avbetalningsplaner med kronofogden, dom ”tar” det man är skyldig. Sen kan man givetvis betala in extra utöver en utmätning.

Ne jag förstår och vi har egentligen ingen avbetalning med kronofogden heller utan vi betalar in en summa dit varje månad på egen hand som en egen avbetalningsplan typ.

Iallafall så har han haft en löneutmätning men då han var med om en arbetsplatsolycka och blev sjukskriven så kunde inte kfm ta något. I samma veva tyckte hans dåvarande chef att det "bara" var och jobba trots sjukskrivning så han valde att byta jobb. Kronofogden gjorde då en koll på hans tillgångar och såg att det inte fanns något att utmäta vid det tillfället.
Detta är nu snart 3 år sedan. Vi har inte fått några nya brev om inkomst eller liknande och vi har självmant valt att betala 1000kr/månaden dit för att minska skulden och de har vi gjort i snart 1 års tid och har fortfarande inte fått några papper från kronofogden ang inkomst eller liknande och så länge de inte kräver de så betalar vi på egen hand. Skulderna han har hos kronofogden idag är endast statliga, bla böter samt underhåll. Skulden minskar varje månad med ca 900kr.

Ne jag förstår och vi har egentligen ingen avbetalning med kronofogden heller utan vi betalar in en summa dit varje månad på egen hand som en egen avbetalningsplan typ.

Iallafall så har han haft en löneutmätning men då han var med om en arbetsplatsolycka och blev sjukskriven så kunde inte kfm ta något. I samma veva tyckte hans dåvarande chef att det "bara" var och jobba trots sjukskrivning så han valde att byta jobb. Kronofogden gjorde då en koll på hans tillgångar och såg att det inte fanns något att utmäta vid det tillfället.
Detta är nu snart 3 år sedan. Vi har inte fått några nya brev om inkomst eller liknande och vi har självmant valt att betala 1000kr/månaden dit för att minska skulden och de har vi gjort i snart 1 års tid och har fortfarande inte fått några papper från kronofogden ang inkomst eller liknande och så länge de inte kräver de så betalar vi på egen hand. Skulderna han har hos kronofogden idag är endast statliga, bla böter samt underhåll. Skulden minskar varje månad med ca 900kr.

Jaha då förstår jag. Är skulderna stora?

Då lär det ju inte dröja länge innan han är skuldfri, skönt! :)
Finns ju visserligen massa annat också, men vi kör allt enl snöbollseffekten så de kommer gå fort. Sålänge inget mer kommer till kfm nu så känns det bra :)

Stämmer bra

Dom betalar på bankgiro med ett ocrnummer när dom vill, kanske inte fanns förutsättningar för löneutmätning tex

Du får behålla pengar till hyra plus normalbeloppet på ca 5000 för en ensamstående. Dom 5000 ska betala för telefon, internet, mat, hygien, nöjen (om du ens har råd med det) el, kläder osv. Du lever ju på existensminimum, alltså minsta möjliga för att överleva. Det är ingen dans på rosor och absolut ingen sits man vill hamna i.
Dansar inte på rosor nu direkt, och kläder och nöjen vad är det? Telefon och internet är samma sak, 580 kr me Telia och obegränsad surf, allt jag äger. :D Mat och hygien är ju bra, knappt råd med nu. Får gärna utmäta mig för jag har inget av värde heller. Bara rel bra inkomst...ca 500k. Kan ju va en bra början till en sanering lite senare.. Får se vad som händer, ska grubbla lite till å läsa här va folk skriver. Mejlat alla långivare och förklarat min situation och försökt få ner kostnaderna, inget svar än vilket är ett gott tecken kanske att dom tänker på saken i alla fall.

Dansar inte på rosor nu direkt, och kläder och nöjen vad är det? Telefon och internet är samma sak, 580 kr me Telia och obegränsad surf, allt jag äger. :D Mat och hygien är ju bra, knappt råd med nu. Får gärna utmäta mig för jag har inget av värde heller. Bara rel bra inkomst...ca 500k. Kan ju va en bra början till en sanering lite senare.. Får se vad som händer, ska grubbla lite till å läsa här va folk skriver. Mejlat alla långivare och förklarat min situation och försökt få ner kostnaderna, inget svar än vilket är ett gott tecken kanske att dom tänker på saken i alla fall.

För man fråga lite hur din situation ser ut? Hur stora är skulderna och hur länge har du haft dom? Hur har dom uppkommit? Bor du i hyresrätt? Har du planer på att släppa alla skulder till kronofogden? Har du planer på att söka en sanering? Hoppas du inte tar illa upp över mina frågor, blir bara nyfiken med tanke på allt du skrivit hitintills... 🙄

@Peach Synliga på UC ca 700k, reavinst på 300k minst hos Skatteverket, 300k privata å tot. ca 100k hos Divide, GF, Monetti, Holm, Happy å Försköttslön.. Skulderna är mest pga spel såklart men haft stora skulder senaste 15 åren som sakta stigit och kommit till bristningsgränsen nu. (å ja ja vet allt me Spelpaus å betendeändring å vård å samtal så ingen ide att tjata om det, vet vad som behöver göras där, är allt annat jag vll veta å va insatt i oxå)
Vi hyr i 2a hand, barn, sambon Akassa nyligen pga Covid. Försöker hålla ihop allt tillsvidare bara. Mitt jobb är inte 100% säkert heller i dessa tider.

Senast ändrad:
@Peach Synliga på UC ca 700k, reavinst på 300k minst hos Skatteverket, 300k privata å tot. ca 100k hos Divide, GF, Monetti, Holm, Happy å Försköttslön.. Skulderna är mest pga spel såklart men haft stora skulder senaste 15 åren som sakta stigit och kommit till bristningsgränsen nu. (å ja ja vet allt me Spelpaus å betendeändring å vård å samtal så ingen ide att tjata om det, vet vad som behöver göras där, är allt annat jag vll veta å va insatt i oxå)
Vi hyr i 2a hand, barn, sambon Akassa nyligen pga Covid. Försöker hålla ihop allt tillsvidare bara. Mitt jobb är inte 100% säkert heller i dessa tider.

Vad är planen framåt? Släppa skulderna? Söka sanering?

Vad är planen framåt? Släppa skulderna? Söka sanering?
Vet faktiskt inte, väntar på svar fr massa långivare om dom kan sänka mina kostnader. Funderar på dra iväg en saneringsansökan när jag får tid, skadar väl inte oavsett utslag? Att bara släppa allt gör ja inte.. Vet inte vad som händer om man släpper allt ens. Automatisk utmätning efter några mån?

Jag har ALDRIG mått så bra som jag nu gör med skuldsanering. Äntligen ett liv ”fri från skulder och en jäkla massa olika lån att betala på”.

Då jag betalar ett högt belopp till KF varje månad, så kan jag lägga undan en hel del pengar vid de betalningsfria månaderna, vilket gör att övriga månader inte är speciellt betungande.
ALLT är bättre än livet innan med konstant ångest över alla lån som skulle betalas...

Jag använde inte upp alla mina ”madrasspengar” under löneutmätnings- perioden, men en del pengar gick till extrautgifter pga min lilla vovve samt lite annat som förgyllde tillvaron.

Jag känner fortfarande en enorm tacksamhet över att ja beviljades skuldsanering. Tacksam över slippa ångest och oro över alla skulder. Tacksam över att jag även på detta sätt faktiskt likväl gör rätt för mig!

Livet på det stora hela är såå mycket enklare och roligare idag... :)
Jag kan bara hålla med i allt du säger ❤️ jag fick ett liv och en tom brevlåda klarar mig bra, lägger undan betalfria månader, en julpeng och födelsedagspeng från fadern. Har aldrig ett tomt konto nu mer

Mitt ena ärende resurs bank gick från Intrum till PRA group , chansade och frågade om dom kunde dra tillbaka ärendet och frysa räntan helt ! Det kunde dom ! Dom vill ha 60kr månad och fryst ränta :) trevlig morgon överraskning :)

Hur lätta är inkassobolagen att förhandla med?
Haft löneutmätning men har nu börjat studera och kommer göra det minst 2 år. Så kfm har ju avslutat min löneutmätning då jag inte har nån inkomst. Inga tillgångar heller.
Har jobb i sommar när man inte får csn. Har ju just nu faktiskt mer i månaden än när jag jobbade plus att det är distans så inga resor behövs.
Funderar på om det är värt att förhandla lite med dom för att beta av skulder under studietiden ändå? Har kollat lite vad ungefär dom fått från min löneutmätning i månaden och vissa har ju knappt fått nån krona. Tänker att man kanske kan erbjuda dom en summa mot att dom återkallar och fryser räntan eller nåt sånt? Haft löneutmätning i 6 år innan detta och får tyvärr inte igenom skuldsanering pga att jag inte jobbat heltid. Så skulderna är ju gamla.
Tror ni det är värt att lägga energi på detta? Eller ska jag bara strunta i det?
Tanken med studier är att komma tillbaka till ett heltidsjobb och då söka skuldsanering.

Hur lätta är inkassobolagen att förhandla med?
Haft löneutmätning men har nu börjat studera och kommer göra det minst 2 år. Så kfm har ju avslutat min löneutmätning då jag inte har nån inkomst. Inga tillgångar heller.
Har jobb i sommar när man inte får csn. Har ju just nu faktiskt mer i månaden än när jag jobbade plus att det är distans så inga resor behövs.
Funderar på om det är värt att förhandla lite med dom för att beta av skulder under studietiden ändå? Har kollat lite vad ungefär dom fått från min löneutmätning i månaden och vissa har ju knappt fått nån krona. Tänker att man kanske kan erbjuda dom en summa mot att dom återkallar och fryser räntan eller nåt sånt? Haft löneutmätning i 6 år innan detta och får tyvärr inte igenom skuldsanering pga att jag inte jobbat heltid. Så skulderna är ju gamla.
Tror ni det är värt att lägga energi på detta? Eller ska jag bara strunta i det?
Tanken med studier är att komma tillbaka till ett heltidsjobb och då söka skuldsanering.
Det beror ju på hur mycket skulder du har. Om du lyckas bli av med så mycket så att du inte behöver skuldsanering sedan (läs om du inte blir beviljad för att du inte längre är klvalificerad insolvent).

• Gilla
Reaktioner: p79
Det beror ju på hur mycket skulder du har. Om du lyckas bli av med så mycket så att du inte behöver skuldsanering sedan (läs om du inte blir beviljad för att du inte längre är klvalificerad insolvent).

Idagsläget är min skuld hos kfm 970000, med extrema räntor på många. Det jag tänker är kanske att kunna få bort småbeloppen som ligger, men frågan är om det är värt det...
Kfm har konstaterat att jag är kvalificerat insolvent men inte hade gjort tillräckligt enligt dom för att betala min skulder då jag inte jobbade heltid. Räckte inte att vara inskriven på AF ca 1 år och aktivt söka extra jobb enligt sista avslaget.
Kanske bara ska njuta av mer pengar just nu...fast betalar jag av skulder så visar jag ju för framtida ansökan att jag försökt göra allt för att betala mina skulder...svårt detta. Vill betala men frågan är om det är värt det?

Ser att KFM har uppdaterat Mina sidor och att man nu kan se status för sina förelägganden också.

De flesta av mina skulder ligger som "beslutade med utslag", men noterar att det finns en som står som "avslutad" för att sökanden har återkallat den. Den finns inte heller på inkassobolagets Mina sidor.

Måste bolaget då skicka ut nya betalningsförelägganden om de vill att KFM sk abörja handlägga skulden igen, eller kan de göra det när som helst?

Om du har skrivit på betalningsföreläggandet en gång kan dom återkalla ärendet för att inte betala dom 380 kr per år för att sedan bara skicka det till KF när som helst och hänvisa till samma föreläggande du har skrivit på.

Om du har skrivit på betalningsföreläggandet en gång kan dom återkalla ärendet för att inte betala dom 380 kr per år för att sedan bara skicka det till KF när som helst och hänvisa till samma föreläggande du har skrivit på.
Har för mig att om dom återkallat ärendet så blir det avslutat och då måste dom söka igen . Så var det för sambon innan hos tex sileo och Intrum

Ser att KFM har uppdaterat Mina sidor och att man nu kan se status för sina förelägganden också.

De flesta av mina skulder ligger som "beslutade med utslag", men noterar att det finns en som står som "avslutad" för att sökanden har återkallat den. Den finns inte heller på inkassobolagets Mina sidor.

Måste bolaget då skicka ut nya betalningsförelägganden om de vill att KFM sk abörja handlägga skulden igen, eller kan de göra det när som helst?
Kan man även se dom föreläggande man inte skrivit på ? Kan inte kolla själv eftersom mitt bank Id är hemma just nu och jag på jobbet :)

Har 8 utslag från kfm. Är det nu de börjar att utreda tillgångar osv? Eller kommer det ta ytterligare tid? Jag kommer inte kunna betala in något än. Fick huset sålt igår o skrev papper, men handpenningen kommer inte förrän 2 veckor sa mäklaren.
Vad händer när pengarna kommer in på mitt konto? Lägger kfm en bevakning? Eller ska jag betala in till kfm då?

Jag kommer inte kunna betala in allt, har räknat ut att det sammanlagt med alla avgifter har kommit upp till 180 tkr och kommer kunna betala in 150 tkr.
Får man löneutmätning på resterande 40 tkr ?
@Lasseman

Senast ändrad:
Har 8 utslag från kfm. Är det nu de börjar att utreda tillgångar osv? Eller kommer det ta ytterligare tid? Jag kommer inte kunna betala in något än. Fick huset sålt igår o skrev papper, men handpenningen kommer inte förrän 2 veckor sa mäklaren.
Vad händer när pengarna kommer in på mitt konto? Lägger kfm en bevakning? Eller ska jag betala in till kfm då?

Jag kommer inte kunna betala in allt, har räknat ut att det sammanlagt med alla avgifter har kommit upp till 180 tkr och kommer kunna betala in 150 tkr.
Får man löneutmätning på resterande 40 tkr ?
@Lasseman

Någon måste begära verkställighet först. Du får då brevet "skuld att betala "

Enklast är om du betalar in själv, om någon begärt verkställighet.
Ett annat tips folk här brukar ge är att du ska ställa dig vid en bankomat och ta ut allt Eller föra över till någon annan person.

Ett annat tips folk här brukar ge är att du ska ställa dig vid en bankomat och ta ut allt Eller föra över till någon annan person.
Kan man betala så klart man ska göra det , men har man 80k på 8 utslag så är det inte så troligt man kan fixa fram det och då tar nog många ut pengarna :) jag gjorde likadant och ångrar det inte

och då antar jag att verkställighet begärs efter att mina 10 dagar har gått och jag inte hinner betala in?... ok, då väntar jag tills jag hör något mer och betalar in när jag kan helt enkelt.
Såklart är det lättast att ringa dem direkt o fråga, men det brukar vara sån tfn kö har jag märkt.

Tack för svar!

det första vi ska göra är att spara pengar till en diskmaskin, och snickra vägg så äldsta dottern får eget sovrum i stugan. INGA MER LÅN :):)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp