Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För mig gick det väldigt fort då min arbetsgivare sände in pappret väldigt fort typ 5 dagar innan kfm hade det
Okej, än så länge har inte arbetsgivaren fått nått papper. Vi har bara fått hem pappret där vi ska redovisa inkomster och utgifter på nu. Så vi får väl börja där :)

Vi skickar inte förfrågan till arbetsgivaren numer som regel

Tack. Han fick datum till den 22/3 på sig.
Men ja var tvungen att ringa till kronofogden för jag hade så många frågor.. Hon sa att hade han fått till den 22:a på sig, kommer det inte hinna dra nånting i mars. Utan de blir i April isåfall. Sen sa hon att uträkningen på hemsidan stämmer ganska bra gentemot utmätningen sen. Kan skilja nån 100 lapp hit eller dit.
Jag hade skickat in pappret den 24 :)

Då finns risken att arbetsgivaren ändrar mars. Lönen , det hade jag aldrig gjort :)

Då finns risken att arbetsgivaren ändrar mars. Lönen , det hade jag aldrig gjort :)
De tror jag inte han gör faktiskt, då hans chef är hans gamla klasskompis. Så de löser dom nog gemensamt :facejoy:
Annars skickar vi in den samma dag :folded:

Fast jag hade nog inte behållt lönen på kontot när den kommer den 25 :) stor chans den åker då
Den kommer inte in på hans konto :D Hans arbetsgivare betalar ut till mitt konto! :) o har gjort i snart 1,5-2 år.

Den kommer inte in på hans konto :D Hans arbetsgivare betalar ut till mitt konto! :) o har gjort i snart 1,5-2 år.
Vet inte vad som gäller då , om dom har rätt att kolla ditt konto då med eftersom hans pengar kan finnas där ? Något för @Lasseman

Vet inte vad som gäller då , om dom har rätt att kolla ditt konto då med eftersom hans pengar kan finnas där ? Något för @Lasseman
Enligt henne på kronofogden har dom inte rätt att kolla mitt konto o de kan inta ta några pengar av mig eftersom de är hans arbetsgivare som ska betala till dom. O dom har inte gjorde de senaste 3 åren iallafall. Vet att de har kollat konto samt tillgångar förut o de inte fanns något att utmäta vid de tillfället. :axelryck: Men de kanske vår expert Lasseman kan svara på :folded:

Enligt henne på kronofogden har dom inte rätt att kolla mitt konto o de kan inta ta några pengar av mig eftersom de är hans arbetsgivare som ska betala till dom. O dom har inte gjorde de senaste 3 åren iallafall. Vet att de har kollat konto samt tillgångar förut o de inte fanns något att utmäta vid de tillfället. :axelryck: Men de kanske vår expert Lasseman kan svara på :folded:
Ja precis , tänkte för då kan alla som har skulder hos kronofogden avsluta sitt bank konto och få in lönen hos sin partner och däremed aldrig riskera något . Tror faktiskt inte det funkar så , för då hade ju nästan alla gjort det :) har dom inte kollat honom på 3 år fast han har skulder till kronofogden ?

Ja precis , tänkte för då kan alla som har skulder hos kronofogden avsluta sitt bank konto och få in lönen hos sin partner och däremed aldrig riskera något . Tror faktiskt inte det funkar så , för då hade ju nästan alla gjort det :) har dom inte kollat honom på 3 år fast han har skulder till kronofogden ?
Ja precis. Förstår hur du tänker. Men har faktiskt inte en aning. De har funkat de senaste 3 åren.
Stämmer bra, tror de snart är 3 år sedan han fick ett papper hem där de kollade hans tillgångar och att de vid de tillfället inte fanns något att utmäta.
Efter de har vi lyckats dragit bort lite ärenden från kronofogden och de senaste 1 året har vi betalat ”frivilligt” via bankgiro och ocr för att aktivt minska skulden på egen hand utan löneutmätning.
Men nu fick han hem papper igår om att redovisa inkomst m.m.

Ja precis. Förstår hur du tänker. Men har faktiskt inte en aning. De har funkat de senaste 3 åren.
Stämmer bra, tror de snart är 3 år sedan han fick ett papper hem där de kollade hans tillgångar och att de vid de tillfället inte fanns något att utmäta.
Efter de har vi lyckats dragit bort lite ärenden från kronofogden och de senaste 1 året har vi betalat ”frivilligt” via bankgiro och ocr för att aktivt minska skulden på egen hand utan löneutmätning.
Men nu fick han hem papper igår om att redovisa inkomst m.m.
Så dom har inte kollat hans lön på 3 år då ? För jag fick mina papper förra året i mars runt 20 ..hoppas man slipper detta i år igen och hoppas kommer tidigast nästa år ;)

Så dom har inte kollat hans lön på 3 år då ? För jag fick mina papper förra året i mars runt 20 ..hoppas man slipper detta i år igen och hoppas kommer tidigast nästa år ;)
Precis så är det! Stämmer korrekt! :) kan tyvärr inte svara på varför, men de har ju gett oss lite mer tid att bli av med annat skit :facejoy::axelryck:

Det är ju arbetsgivaren som ska betala in en del av lönen till KFM och en del till arbetstagarens konto.
SKa man kringgå det måste man även jobba under en annan persons namn.

Det är ju arbetsgivaren som ska betala in en del av lönen till KFM och en del till arbetstagarens konto.
Ja exakt, allt går ju via arbetsgivaren. Sen visst att de kan kolla konto ibland för att ta lite mer men finns de inget o ta får de ju vara nöjda med de som de får av utmätning tänker jag. :thinking:
men ja är helt ny på de här, aldrig haft löneutmätning så har absolut inte en aning hur de funkar.

Jo men precis , men om dom betalar ut lönen till en annan person ...då kan man aldrig få sina konton kollade ? För då behöver man ju inget konto ? :)

Jo men precis , men om dom betalar ut lönen till en annan person ...då kan man aldrig få sina konton kollade ? För då behöver man ju inget konto ? :)
Haha lugna er nu, jag sitter i telefonkö till kronofogden. Måste fråga :facejoy::facejoy:

För i såna fall skulle man undvika kontroll av kontona varje år :) väldigt smart i såna fall :)
Då ska vi se här, nu har jag pratat med dom.
Jag frågade hur utmätning påverkar mig och om de går in på hans konto o kollar varje månad tex. Men de gör dom inte, de största ansvaret ligger hos arbetsgivaren. Kronofogden ger ett beslut till arbetsgivaren att *namn* ska få behålla exempel 12.000kr på sin lön. Resterande ska gå till utmätning. Arbetsgivaren betalar ut 12.000kr till *namn* och resten till kronofogden.
Har han jobbat mindre eller vart sjuk eller liknande så kanske ingenting kan dras så är det arbetsgivaren som ska rapportera det till kronofogden.

Jag ställde en korkad fråga för o låta dum.:facejoy::facejoy:. men sa såhär : Om ni går in på hans konto o ser att de inte finns pengar att ta, går ni då in på mitt konto o kollar o ser ”här finns de pengar, dom tar vi”..
och hon svarade : Nej! Vi går aldrig in på ditt konto. Skulderna är hans så allt som tillhör honom kan vi kolla för utmätning. Men i första hand ligger de mest ansvar hos arbetsgivaren. Men vi kollar ingenting i från ditt konto eller dina tillgångar. ^^ De enda som jag kanske märker av är att jag får betala en större del på hyran osv då jag har högre månadsinkomst än honom. :) Dock sa jag ju inget om att hans lön kommer till mitt konto, men de behöver hon ju inte veta om allt ändå ska skötas via arbetsgivaren.

Då ska vi se här, nu har jag pratat med dom.
Jag frågade hur utmätning påverkar mig och om de går in på hans konto o kollar varje månad tex. Men de gör dom inte, de största ansvaret ligger hos arbetsgivaren. Kronofogden ger ett beslut till arbetsgivaren att *namn* ska få behålla exempel 12.000kr på sin lön. Resterande ska gå till utmätning. Arbetsgivaren betalar ut 12.000kr till *namn* och resten till kronofogden.
Har han jobbat mindre eller vart sjuk eller liknande så kanske ingenting kan dras så är det arbetsgivaren som ska rapportera det till kronofogden.

Jag ställde en korkad fråga för o låta dum.:facejoy::facejoy:. men sa såhär : Om ni går in på hans konto o ser att de inte finns pengar att ta, går ni då in på mitt konto o kollar o ser ”här finns de pengar, dom tar vi”..
och hon svarade : Nej! Vi går aldrig in på ditt konto. Skulderna är hans så allt som tillhör honom kan vi kolla för utmätning. Men i första hand ligger de mest ansvar hos arbetsgivaren. Men vi kollar ingenting i från ditt konto eller dina tillgångar. ^^ De enda som jag kanske märker av är att jag får betala en större del på hyran osv då jag har högre månadsinkomst än honom. :)
Ja :) fast när dom kollar och upptäcker han inte har ett konto och då undrar var han har sin lön ? Man måste ju betala räkningar och även ha pengarna någonstans :) självklart kollar dom inte ditt konto om han hatt ett konto och fått in sin lön där :) men blir ju lite annorlunda när han inte har det :)

Ja :) fast när dom kollar och upptäcker han inte har ett konto och då undrar var han har sin lön ? Man måste ju betala räkningar och även ha pengarna någonstans :) självklart kollar dom inte ditt konto om han hatt ett konto och fått in sin lön där :) men blir ju lite annorlunda när han inte har det :)
Men konto har han, han får in barnbidrag samt csn dit, men inte lön som sagt :).
Men förstår helt klart hur du tänker, men de har ju inte vart ett problem för oss på flera år så jag får väl anta att de är lika nu, samt att de får börja ta utmätningen och sen vara nöjda med de. Skulden är ändå så pass "liten" så de bör kunna utmätas inom 1 år.

Men konto har han, han får in barnbidrag samt csn dit, men inte lön som sagt :).
Men förstår helt klart hur du tänker, men de har ju inte vart ett problem för oss på flera år så jag får väl anta att de är lika nu, samt att de får börja ta utmätningen och sen vara nöjda med de. Skulden är ändå så pass "liten" så de bör kunna utmätas inom 1 år.
Ja har han konto själv så bör det inte vara några problem ju :)

Ja har han konto själv så bör det inte vara några problem ju :)
Ja precis, eget bankkonto har han :D Bara att de inte finns så mycket där, de enda han behåller i månaden är barnbidraget. Resten skickas till mig (csn). Även fast csn inte kan utmätas så är det mer ekonomiskt att jag tar dom, annars är de slut fortare än kvickt! :facejoy::facejoy:

Som sagt, den arbetsgivare som gör så riskerar rätt grova problem om det kommer fram att man medvetet försvårat utmätning av anställds lön i flera år. ;)

Som sagt, den arbetsgivare som gör så riskerar rätt grova problem om det kommer fram att man medvetet försvårat utmätning av anställds lön i flera år. ;)
Dock har inte den nya arbetsgivaren fått information att skuld finns hos kronofogden förens igår. :) Då dom inte skickat några papper dit o min man inte sagt nått om det. När han blev anställd fick han fylla i kontonummer dit lön skulle komma o då skrev han mitt. :)

Jag har släppt mina skulder.
Släppte de mesta i December och fått x antal påminnelser.

Nu när jag kom hem så låg det ett brev från Postnord där jag har ett REK-brev att hämta ut som kommer från Nordax.

Vad kan detta vara?
Orkar inte bege mig ut idag för att hämta ut den. :) Så därför frågar jag här om någon annan fått liknande?

Jag har släppt mina skulder.
Släppte de mesta i December och fått x antal påminnelser.

Nu när jag kom hem så låg det ett brev från Postnord där jag har ett REK-brev att hämta ut som kommer från Nordax.

Vad kan detta vara?
Orkar inte bege mig ut idag för att hämta ut den. :) Så därför frågar jag här om någon annan fått liknande?

Uppsägning av lån?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp