- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Jag får svara en tredje gång då.Får de det, är det inte bara vid skuldsanering ?
Ja det får dom.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Jag får svara en tredje gång då.Får de det, är det inte bara vid skuldsanering ?
Tack för ditt 3:e svar.Jag får svara en tredje gång då.
Ja det får dom.
Wow, fick hem ett brev med tillgångsutredning. Datumet den utfördes var i mitten av april, men brevet var daterat i går. Snacka om att låta borgenärarerna sväva i ovisshet länge.
De 5361 är utöver hyran.Hej
Kan någon hjälpa mig ?
jag har fått beslut från kronofogden om löneutmätningen och förbehållsbelopp . Jag pluggar 50% och jobba 50% o kommer börja jobba 100% nästa år . Kronofogden har beslutat att jag får behålla 5631 kr och utmätning 7247 kr . Jag har hyra och betala , facket , gruppförsäkring , telefon o reskostnad till jobbet . Det betyder jag ligger back ? Jag räknar 8500 kr min avgifter. Ska min man betala mat och reskostnad till mig ? Hushållens som kronofogden räknat är på 15537 kr jag har nyligen byt jobb vet inte riktigt om kronofogden har gjort rätt beslut ?. Så tidigare har det inte varit problem innan .
Min man står för bostaden. Jag betalar in ränta , hyra o amortering till han . Bostadskostnaden ligger på 7250 kr av förhållsbeloppDe 5361 är utöver hyran.
Förbehållsbelopp och hyreskostnad är två olika saker. Du har alltid rätt till ditt förbehåll som ska räcka till allt utöver hyran. Sen kan man få ersättning för resor till och från jobbet, till barnomsorg och en liten summa för läkemedel.Min man står för bostaden. Jag betalar in ränta , hyra o amortering till han . Bostadskostnaden ligger på 7250 kr av förhållsbelopp
Förbehållsbelopp och hyreskostnad är två olika saker. Du har alltid rätt till ditt förbehåll som ska räcka till allt utöver hyran. Sen kan man få ersättning för resor till och från jobbet, till barnomsorg och en liten summa för läkemedel.

Min man tjänar årsinkomst 377 034 kr ochKan tänka mig att du kan få en bra beskrivning här om du skriver mer uppgifter vad din man tjänar osv. Är själv dålig på detta men kan säkerligen vara så att din man får stå för en del utav din försörjning. Finns duktigt folk här som nog kan hjälpa dig om du skriver lite mer![]()
Absolut, det tror jag med! Känner även att det kan vara nyttigt för mig att kunna lösa detta själv. Jag hoppas givetvis på skuldsanering men skulle jag inte få det så har jag en massa tankar hur jag ska slippa löneutmätning och jobba som attans i stället. Önskar att jag hade dom tankarna innan för tror det kan bli svårt nu utan saneringenTror man mår bättre av det
Visst kanske roligt att få löst situationen givetvis men tror man mår bättre överlag och ekonomiskt också om man får reda ut det själv
Se mitt tidigare inlägg, mata in din data där, vad säger den då?Kan någon förklara för mig ? Jag pratade med kronofogden och är tjänstledigt pga plugg fram till 2022 januari o jobbar 50% det betyder jag får behålla 6968 kr förbehållsbelopp som nya beslutet har kommit . Jag kommer har kvar i lånebok 2143 kr . Så hushåll och mat ska räcka ??? Jag har telefon avgift på 369 kr , gruppförsäkring 60 kr och facket 573 kr . Betyder jag har kvar 1141 kr kvar att leva på en månad ?? Kan någon förklarar för mig . Hamnat i depression igen pga av detta …
Även jag lämnar facket o även byt telefon som har jag väl inte rätt behålla 1500 kr i månaden för maten o finns ej utrymme till kläder även läkarebesökSe mitt tidigare inlägg, mata in din data där, vad säger den då?
Förövrigt så bör du lämna fack, och bara köra a-kassan tillsvidare, telefon abonnemang bör du också se över finns billigare än så.
Även jag får bidrag från csn betyder inte att jag behöver leva på csn för kronofogden gör fel beslut . Det ska väl inte räknar som inkomst .Men får du inget från CSN alltså tar du lån därifrån. Du får ju bidraget det är väl några kronor
Är väl så att det räknas till förhållande till sambon så tjänar han mer förväntas han att betala mer helt enkeltÄven jag får bidrag från csn betyder inte att jag behöver leva på csn för kronofogden gör fel beslut . Det ska väl inte räknar som inkomst .
Är väl så att det räknas till förhållande till sambon så tjänar han mer förväntas han att betala mer helt enkelt
Ska det vara så att min man ska betala mina kläder, läkare besök och Mat . Inte så jag köpet kläder varje månad . Jag fick behålla 10300 kr i augusti i år nästan över ett år sen när jag byte jobb fick behålla 6969 kr . Är det rimligt?Är väl så att det räknas till förhållande till sambon så tjänar han mer förväntas han att betala mer helt enkelt
Räkna som sagt på kronofogdens hemsida. Det stämmer bra med vad man får behålla. Tjänar din man bra, så förväntas han betala mer på hyra/mat etc. Man får aldrig behålla till telefon, fackavgift, försäkringar, el osv utan du får bara behålla till en viss del av hyran, samt ett belopp som ska täcka mat kläder och annat nödvändigt.Ska det vara så att min man ska betala mina kläder, läkare besök och Mat . Inte så jag köpet kläder varje månad . Jag fick behålla 10300 kr i augusti i år nästan över ett år sen när jag byte jobb fick behålla 6969 kr . Är det rimligt?
Vad betalar ni idag för hyra tillsammans?Ska det vara så att min man ska betala mina kläder, läkare besök och Mat . Inte så jag köpet kläder varje månad . Jag fick behålla 10300 kr i augusti i år nästan över ett år sen när jag byte jobb fick behålla 6969 kr . Är det rimligt?
Hyra 3400 krVad betalar ni idag för hyra tillsammans?
Såg att du betalar in ränta och amortering till honom på bolånet.
Dem räknar nog bara på hyran som är i lägenheten då den som har lånet oftast betalar det själv ju.
Så säg att hyran är 3000 han tjänat mer då tar dem att du ska stå för 1000 kr av dem och resten har du att leva för (är ett exempel här typ nu bara)
Att du betalar in på hans lån är jag inte säker på att dem tar hänsyn till alls då det är en bestämmelse mellan er.
Funkar det inte så så tror jag du skrev att det var 7000 i månaden boendet då ska du betala en betydligt mindre del av det och väljer du att göra det så finns det ju x antal 1000 lappar kvar att leva på i månaden.
Och som sagt att du har facket och dyr mobil räkning är inget dem bryr sig om så gå ur facket och skaffa hallon eller himla för typ 50-100 kr så blir det mer utrymme iallafall.
Sen väljer du att betala hälften av boendet ändå ja då blir det ju inte mkt över till annat resten av månaden
El räknas inte med tror jag inte iallafall.Hyra 3400 kr
Ränta och amortering 3500 kr
El 450 kr
Uppvärmning räknas, hushållsel nejEl räknas inte med tror jag inte iallafall.
Ja men stämmer det nog, 7000 i hyra han tjänar mer än dubbelt av vad du gör så räknas kanske att du betalar 2000-2500 resten har du att leva på sen vilket då blev ca 5000 om det senaste du hörde var 7000 att behålla
Din man beräknas stå för större del av hyran då han tjänar mer.Ska det vara så att min man ska betala mina kläder, läkare besök och Mat . Inte så jag köpet kläder varje månad . Jag fick behålla 10300 kr i augusti i år nästan över ett år sen när jag byte jobb fick behålla 6969 kr . Är det rimligt?
Har du fyllt i att du har ett behov av läkarvård, läkemedel ? Då får du extra för det dvs 2000 kr delat på året.Även jag lämnar facket o även byt telefon som har jag väl inte rätt behålla 1500 kr i månaden för maten o finns ej utrymme till kläder även läkarebesök
Stämmer fast det är ju inte 2000 per år, det är snudd på 300 i månadenHar du fyllt i att du har ett behov av läkarvård, läkemedel ? Då får du extra för det dvs 2000 kr delat på året.
Ökat kostnadsskydd?Stämmer fast det är ju inte 2000 per år, det är snudd på 300 i månaden
Ökat kostnadsskydd?
eller tänker du patient + medicin ?
Tror jag har 225kr i inledande nu, pratar ifrån minne bara
Får kolla, men bör fått Max då jag har barn och hon går på samma. Frisk själv men hon har glasögon redan för att korrigera syn, ruinerar migSjukvård plus läkemedel, tror det är 293 kr eller något sånt
speciellt när hon har sönder dem hela tiden Får kolla, men bör fått Max då jag har barn och hon går på samma. Frisk själv men hon har glasögon redan för att korrigera syn, ruinerar migspeciellt när hon har sönder dem hela tiden
inväntar ännu beslut ifrån juristen på kf om det ska köras igenom.
Inte alla läkemedel.Barns läkemedel är väl kostnadsfritt?