• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Jag kan ju inte något. Jag ska ju nu sluta betala allt för att låta alla fordringar gå till kf för löneutmätning. CSN är också ett lån. Vad är bäst att göra inför en utmätning?
Som jag skrev så skickar dom inte hela skulden direkt utan pöh om pöh efterhand som de förfaller. Det gynnar ju bara dig själv att betala nu och slippa påminnelseavgifterna.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
686
Poäng
607
Jag är i precis samma läge som dig @karhart med fakturor nu i januari som kommer förfalla. Hade helt glömt CSN. Tror nog jag kommer betala den tills jag får ev avslag på skuldsaneringsansökan - först då släpper jag den med så den får ingå i löneutmätningen sen. Hoppas det blir rätt :/ Får jag inledande så hör jag av mig till CSN och då verkar de kunna ge anstånd vad jag läst här.
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
474
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Jag kan ju inte något. Jag ska ju nu sluta betala allt för att låta alla fordringar gå till kf för löneutmätning. CSN är också ett lån. Vad är bäst att göra inför en utmätning?
Jag släppte min direkt, enda tanken var att behålla den om jag skulle plugga inom den närmsta åren så jag skulle kunna få CSNhjälp. Men det var inte aktuellt så jag ser ingen anledning till varför du skulle betala den. Kika även igenom telefonabonnemang, bank osv, boende, allt som du inte kan påverka efter detta så du har avtal på saker som du kommer ha råd med och som är långvariga lösningar. Tex bank, har du lån i den bank där du har lönekonto så kan det bli problem att släppa den, då kan du byta bank nu men tänk på att välja bank där du får BankID, debitkort osv. Det kommer vara mkt svårt att få ett debitkort sedan via en bank.
jag fick extremt få samtal, kan räknas på en hand! Var mest en massa brev, jag kände i princip inte av vad jag hade gjort. Och idag är det en enorm lättnad att kunna slappna av och slippa den ständiga pressen att jaga pengar och bli nekad samlingslån, jaga ständiga lösningar för att misslyckas gång på gång! Har inte haft så bra hälsa som jag har nu sedan jag var barn! Fick ork att ta tag i en hel del, nu kan det bara bli bättre känner jag:) dock finns det många begränsningar inför framtiden men det får jag acceptera och väger man det mot hur jag mår idag var detta det bästa beslutet jag kunde ta! Sedan får vi se om skuldsanering kan vara en lösning men det lämnar jag åt framtiden:)
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
474
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Jag är i precis samma läge som dig @karhart med fakturor nu i januari som kommer förfalla. Hade helt glömt CSN. Tror nog jag kommer betala den tills jag får ev avslag på skuldsaneringsansökan - först då släpper jag den med så den får ingå i löneutmätningen sen. Hoppas det blir rätt :/ Får jag inledande så hör jag av mig till CSN och då verkar de kunna ge anstånd vad jag läst här.
Förstår inte varför ni behåller CSN och betalar på den med begränsad ekonomi? Vad jag vet så är anledningen att betala den för att man vill kunna använda dem för studier då man inte får vara på obestånd med dem om man skall ha bidrag/lån. Annars ser jag ingen anledning till att betala till dem i detta läge överhuvudtaget…
 

Nils_B_79

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
11 Januari 2022
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
69
Poäng
197
Jag släppte min direkt, enda tanken var att behålla den om jag skulle plugga inom den närmsta åren så jag skulle kunna få CSNhjälp. Men det var inte aktuellt så jag ser ingen anledning till varför du skulle betala den. Kika även igenom telefonabonnemang, bank osv, boende, allt som du inte kan påverka efter detta så du har avtal på saker som du kommer ha råd med och som är långvariga lösningar. Tex bank, har du lån i den bank där du har lönekonto så kan det bli problem att släppa den, då kan du byta bank nu men tänk på att välja bank där du får BankID, debitkort osv. Det kommer vara mkt svårt att få ett debitkort sedan via en bank.
jag fick extremt få samtal, kan räknas på en hand! Var mest en massa brev, jag kände i princip inte av vad jag hade gjort. Och idag är det en enorm lättnad att kunna slappna av och slippa den ständiga pressen att jaga pengar och bli nekad samlingslån, jaga ständiga lösningar för att misslyckas gång på gång! Har inte haft så bra hälsa som jag har nu sedan jag var barn! Fick ork att ta tag i en hel del, nu kan det bara bli bättre känner jag:) dock finns det många begränsningar inför framtiden men det får jag acceptera och väger man det mot hur jag mår idag var detta det bästa beslutet jag kunde ta! Sedan får vi se om skuldsanering kan vara en lösning men det lämnar jag åt framtiden:)
Jag har inga lån i min bank som tur är. Allt är på andra ställen. Men du - wow. Vi är på samma plats på resan. Hur mycket rör det sig om för dig? Jag har runt 950.000kr. Usch. Helt sjukt.
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
474
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Jag har inga lån i min bank som tur är. Allt är på andra ställen. Men du - wow. Vi är på samma plats på resan. Hur mycket rör det sig om för dig? Jag har runt 950.000kr. Usch. Helt sjukt.
Vilken tur då kan du vara lugn gällande bank:) ca 1.2 miljon som det ser ut nu. Helt omöjligt att beta av med löneutmätning så mina möjligheter är ju att bli beviljad skuldsanering så småningom. Men tills dess tänker jag bara satsa på att bli mitt bästa jag och må bra. För min del väcktes många tankar på på livet utanför ekorrhjulet så mitt fokus har ändrats från att jaga karriär och allt det materiella jagandet som samhället i stort verkar gå ut på för att vara lycklig, till att nu se livet helt annorlunda! Jag hade tidigare ett extremt destruktivt beteende mot mig själv som inte skulle hålla även om ekonomin skulle gjort det, så jag ser detta som en räddning för mig faktiskt:)
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Jag är i precis samma läge som dig @karhart med fakturor nu i januari som kommer förfalla. Hade helt glömt CSN. Tror nog jag kommer betala den tills jag får ev avslag på skuldsaneringsansökan - först då släpper jag den med så den får ingå i löneutmätningen sen. Hoppas det blir rätt :/ Får jag inledande så hör jag av mig till CSN och då verkar de kunna ge anstånd vad jag läst här.
Om jag minns rätt pausas CSN under tiden man har skuldsanering och upptas den dagen du är klar med din sanering.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 490
Mottagna reaktioner
998
Poäng
757
Om jag minns rätt pausas CSN under tiden man har skuldsanering och upptas den dagen du är klar med din sanering.

Jag har för mig att jag hört om någon här som inte fick sina betalningar pausade men är inte helt hundra.

Själv fortsatte jag betala på CSN under min löneutmätning för att visa inför skuldsaneringen att jag försökte minska mina skulder.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Om jag minns rätt pausas CSN under tiden man har skuldsanering och upptas den dagen du är klar med din sanering.
Det är lite olika, mitt CSN är pausat men min vän betalar på sitt och får en summa avsatt för det i sin sanering.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp