• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Laaban

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
15 Oktober 2019
Meddelanden
391
Mottagna reaktioner
144
Poäng
327
Skulle rekommendera att ta ut dom i kontant eller öppna ett Crypto.com konto :)

nä cryptokonto förstår jag mig inte alls på, :) o det känns som att det är kontantfritt typ överallt i Uppsala.. men mina besparingar går väl åt inom kort skulle jag tro
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
nä cryptokonto förstår jag mig inte alls på, :) o det känns som att det är kontantfritt typ överallt i Uppsala.. men mina besparingar går väl åt inom kort skulle jag tro

Alltså, du kan ju ha pengarna kontant och sen sätta in dem i insättningsautomat när du behöver använda dem.
KFM gör (sällan, men det händer) stickprovskontroller och tar då allt som överstiger ditt förbehållsbelopp.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Alltså, du kan ju ha pengarna kontant och sen sätta in dem i insättningsautomat när du behöver använda dem.
KFM gör (sällan, men det händer) stickprovskontroller och tar då allt som överstiger ditt förbehållsbelopp.
De kan t o m ta mer, beroende på vilken tidpunkt i månaden de kollar och att de räknar med att man betalt sina fasta kostnader för boende e t c. När jag hade löneutmätning så gjordes tillgångsutredning efter två år, men det kan givetvis ske oftare.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
572
Mottagna reaktioner
270
Poäng
447
Om Vi leker med tanken att man har någon form av crypto- eller ”osynligt konto” så bör ju KFM enkelt se att man har gjort överföringar från sitt konto till ett annat? Alternativt överföra pengar till sin syster, sambo, fru, kompis eller liknande bör ju gå enkelt för KFM att spåra och därmed hämta hem dom igen, om det inte finns underlag som kan styrka överföringen?
Borde det inte annars vara ganska ”enkelt” att spara/gömma undan pengar om man har möjlighet till att jobba extra, och inte har maxbeslut på utmätningen?
 

Laaban

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
15 Oktober 2019
Meddelanden
391
Mottagna reaktioner
144
Poäng
327
Om Vi leker med tanken att man har någon form av crypto- eller ”osynligt konto” så bör ju KFM enkelt se att man har gjort överföringar från sitt konto till ett annat? Alternativt överföra pengar till sin syster, sambo, fru, kompis eller liknande bör ju gå enkelt för KFM att spåra och därmed hämta hem dom igen, om det inte finns underlag som kan styrka överföringen?
Borde det inte annars vara ganska ”enkelt” att spara/gömma undan pengar om man har möjlighet till att jobba extra, och inte har maxbeslut på utmätningen?

jag tänker likadant gällande besluten!… om det är så att varenda överbliven krona måste in till kfm borde väl alla ha maxbesluten?… jag fick ändrat igen av en handläggare som tog bort maxbeslutet som jag hade fått. Han sa typ att ” det är tillräckligt jobbigt att ha löneutmätning så det klart att du ska kunna behålla lite extra av din ob . Med det sagt så tänker jag att jag kan spara lite extra månader framöver…

den handläggaren tyckte jag om!
 

Nils_B_79

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
11 Januari 2022
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
69
Poäng
197
Om Vi leker med tanken att man har någon form av crypto- eller ”osynligt konto” så bör ju KFM enkelt se att man har gjort överföringar från sitt konto till ett annat? Alternativt överföra pengar till sin syster, sambo, fru, kompis eller liknande bör ju gå enkelt för KFM att spåra och därmed hämta hem dom igen, om det inte finns underlag som kan styrka överföringen?
Borde det inte annars vara ganska ”enkelt” att spara/gömma undan pengar om man har möjlighet till att jobba extra, och inte har maxbeslut på utmätningen?
Jag vet en som tar ut allt han kan kontant. Verkar inte vara några konstigheter.
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Kan man? Jag har iaf intyg från min läkare och att min medicin är nödvändig, men nej de godkände inte intyget, så jag har bett om ett nytt, KF fick även se min medicin lista och jag har även min journal om dom vill ha den digitalt,
Vet faktiskt inte hur man ska göra, det är därför jag försöker lus läsa härinne och söka svar hur sånt här fungerar
KF kanske gör saker mot "Nya" klienter dom inte gör mot såna som vet hur det ska gå till
Vet jag ringde och först pratade med en medarbetare, hon sa det räcker vi ser din läkemedelslista på 1177 och ser priset på apotekets sida
Sagt och gjort, då blev det avslag
Ringde igen och fick nu dam i luren som sa att det aja in intyg på dosering, hur ofta jag tar den, varför jag ska ha den och hur länge jag tagit den! Tänkte bara värre än FK!
Då fixade jag detta, men nej hon sistnämnda skrev till mig avslag på min begäran att få tillägg på min medicin som dessutom inte går på högkostnadsskyddet!
Så nu har jag ingen medicin och pga detta har jag åkt på en hjärtinfarkt har legat på sjukhuset igen och ät livrädd att nu blivit smittad av Omikron..
Vid svår akut sjukdom kan du söka anstånd med utmätning.
 

Jaden

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
13 November 2018
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
109
Poäng
307
Om Vi leker med tanken att man har någon form av crypto- eller ”osynligt konto” så bör ju KFM enkelt se att man har gjort överföringar från sitt konto till ett annat? Alternativt överföra pengar till sin syster, sambo, fru, kompis eller liknande bör ju gå enkelt för KFM att spåra och därmed hämta hem dom igen, om det inte finns underlag som kan styrka överföringen?
Borde det inte annars vara ganska ”enkelt” att spara/gömma undan pengar om man har möjlighet till att jobba extra, och inte har maxbeslut på utmätningen?
KFM brukar nöja sig med saldokontroll Det skall till något väldigt speciellt för att de skall vilja studera transaktioner. För övrigt tycker jag saldokollen är rätt så slapp....För mig har de endast kollat saldot på det konto som finns angivet hos Skatteverket för eventuellt utbetalning av skatt...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp