Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Grundproblemet är fortfarande att arbetsgivaren gjort fel, inte den anställde.
Principen är samma om fk gör fel och betalar ut för mycket, det kan man få betala tillbaka ändå

Får man brev från kronofogden när en löneutmätning avslutats?
Inte nödvändigtvis. Om det avslutas med ett begräniningsbeslut, dvs att arbetsgivaren ska betala in 900 kr trots utrymme på 5000, då kommet inget upphävande, det står i begränsingsbeslutet att det upphör efter 900 kr betalats in

Principen är samma om fk gör fel och betalar ut för mycket, det kan man få betala tillbaka ändå
Lite det här jag har försökt få fram och jag tycker jag har varit tydlig tidigare men folk vill inte förstå eller höra när de går emot dom.

Inte nödvändigtvis. Om det avslutas med ett begräniningsbeslut, dvs att arbetsgivaren ska betala in 900 kr trots utrymme på 5000, då kommet inget upphävande, det står i begränsingsbeslutet att det upphör efter 900 kr betalats in
Nej menar för jag nollar skuldsaldot hos kronofogden

Hej om man har fastställt skuld till KF att betala sista datum 7/4, kommer man hinna få hela sin lön den 20/4?? Har ej fyllt i inkomstuppgifter osv inför utmätning ,inte fått hem nått än

Hej om man har fastställt skuld till KF att betala sista datum 7/4, kommer man hinna få hela sin lön den 20/4?? Har ej fyllt i inkomstuppgifter osv inför utmätning ,inte fått hem nått än
Förmodligen ja.

Det ska otroligt mycket till för att det ska hinna fram ett löneutmätningsbeslut där

Hej!

Jag har haft löneutmätning i ca 1 år och det har fungerat hur bra som helst, pengarna har alltid kommit in till kronofogden 22-25 varje månad beroende på när i veckan lönen kommer. Men jag bytte jobb och denna månaden fick jag min första lön (25/3) och jag kan se på lönespecen att arbetsgivaren gjort avdrag men det har fortfarande inte kommit in till kfm, jag ringde dem förut och hon jag pratade med sade att arbetsgivaren oftast betalar in den sista varje månad. Är det någon som har koll på hur det ligger till? Vill verkligen inte ha något trubbel/strul med detta.

Hej!

Jag har haft löneutmätning i ca 1 år och det har fungerat hur bra som helst, pengarna har alltid kommit in till kronofogden 22-25 varje månad beroende på när i veckan lönen kommer. Men jag bytte jobb och denna månaden fick jag min första lön (25/3) och jag kan se på lönespecen att arbetsgivaren gjort avdrag men det har fortfarande inte kommit in till kfm, jag ringde dem förut och hon jag pratade med sade att arbetsgivaren oftast betalar in den sista varje månad. Är det någon som har koll på hur det ligger till? Vill verkligen inte ha något trubbel/strul med detta.
Eventuellt strul landar på din arbetsgivare, inte på dig.

Hej!

Min brukar med komma in till kronofogden väldigt fort ! Däremot denna månaden så kom den in idag ! Så det kommer nog

Kan man bestrida sina betalningsföreläggande ihop om att fördröja eller finns det något annat man kan göra förutom att inte bekräfta mottagen delgivning?
Behöver mina skattepengar... men kommer nog inte klara mig till 5 Juni utan att signera detta och antadligen börja löneutmätning.
Vill då inte att de ska röra mina skattepengar :c

Något man kan göra för att förhindra detta?

Du
Kan man bestrida sina betalningsföreläggande ihop om att fördröja eller finns det något annat man kan göra förutom att inte bekräfta mottagen delgivning?
Behöver mina skattepengar... men kommer nog inte klara mig till 5 Juni utan att signera detta och antadligen börja löneutmätning.
Vill då inte att de ska röra mina skattepengar :c

Något man kan göra för att förhindra detta?
Du kan ju vänta med att skriva på , varken jag eller sambon skrev inte på ! Och tog 2,5 månad innan dom kom och ringde på ! Öppnade inte dörren , då lägger dom en lapp att dom sökt dig ! Sen efter det kan du delge dig ! När kom föreläggande ?

Du

Du kan ju vänta med att skriva på , varken jag eller sambon skrev inte på ! Och tog 2,5 månad innan dom kom och ringde på ! Öppnade inte dörren , då lägger dom en lapp att dom sökt dig ! Sen efter det kan du delge dig ! När kom föreläggande ?
Dom har SMSat mig idag gällande detta varpå jag svarat att jag mottagit mejlet.... så kanske var lite dumt.

Det äldsta föreläggandet är från december 2021.
Kan man på något sätt fördröja ytterligare? ca 1.5 månad?

Funderar på att avvakta med att signera eller besvara att jag inte alls fått mejlet som jag trodde.

Jag är inte folkbokfförd där jag bor för stunden, har en boxadress och börjar mitt jobb på Måndag.

Ja då är nog risken stor att dom försöker komma till ditt jobb , men som du säger är det ett helt nytt jobb så tar det ju lite tid !

Ja då är nog risken stor att dom försöker komma till ditt jobb , men som du säger är det ett helt nytt jobb så tar det ju lite tid !
Ja men det är ju så jag tänker, jag är inte bokförd där jag bor för stunden så de kan ju inte "hitta mig" .
Börjar nytt jobb på Måndag,
Visserligen pluggar jag men det är på distans.

Så finns ju inget sätt de faktiskt kan "hitta mig" och delge mig tänker jag

Så funderar på att vänta ut tills Början av maj ?
Ska även till skatteverket idag och fylla i blankett för tidigare utbetalning av skatteåterbäring, och ange begravningskostnader som anledning,..
Någon annan anledning som är garanterad att de godkänner? :D Behöver dessa pengar

Ja men det är ju så jag tänker, jag är inte bokförd där jag bor för stunden så de kan ju inte "hitta mig" .
Börjar nytt jobb på Måndag,
Visserligen pluggar jag men det är på distans.

Så finns ju inget sätt de faktiskt kan "hitta mig" och delge mig tänker jag

Så funderar på att vänta ut tills Början av maj ?
Ska även till skatteverket idag och fylla i blankett för tidigare utbetalning av skatteåterbäring, och ange begravningskostnader som anledning,..
Någon annan anledning som är garanterad att de godkänner? :D Behöver dessa pengar

Är det pigga delgivare kan dom lyckas hitta folk ändå. Men mycket talar för att du kan klara dig en stund

Är det pigga delgivare kan dom lyckas hitta folk ändå. Men mycket talar för att du kan klara dig en stund
Vill göra rätt för mig, men behöver stabil inkomst först...

Om jag endast svarat på SMSet att jag fick mejlet kan jag skicka iväg ett till SMS där jag säger att jag kollade nyss men inget mejl?

Står såhär i mejlet "När du återkopplar till mig, antingen genom e-post eller telefon, och bekräftar att du har tagit emot föreläggandet, så kan du därigenom anses delgiven den dag du skickar ditt mail eller ringer, vilket du även upplystes om vid telefonsamtalet.

Vid mail kontakt är det viktigt att du uppger målnumren och ditt personnummer"

(Inte haft ett telefon samtal, utan SMS Konversation)

Det ska otroligt mycket till för att det ska hinna fram ett löneutmätningsbeslut där
Hur långt efter att en skuld som skulle vara betald 7/4 kommer beslut om löneutmätning och att man ska fylla i inkomstuppgifter skulle ni tro? Hur lång tid har man på sig att fylla i inkomstuppgifterna

Du

Hur lång tid från att ni skrev på började löneutmätningen ?

Det är olika , men oftast inom en vecka ! Både jag och sambon fick inom 5 dagar ! Jag fyllde i mina ! Men vi fyllde inte i sambons eftersom vi tänkte vi kunde inte få lägre ändå på henne :) men dom räknade ut hennes och allt stämde ! Dom gick på mina uppgifter Eftersom jag skickat in alla fast uppgifter innan :) och min och hennes lön ser dom hos Skatteverket ! Dom räknade ut hennes 5 dagar efter det gick ut som sista förfallodatum :)

Hur långt efter att en skuld som skulle vara betald 7/4 kommer beslut om löneutmätning och att man ska fylla i inkomstuppgifter skulle ni tro? Hur lång tid har man på sig att fylla i inkomstuppgifterna
Tidigast 9-10 april, 14 dagar.

Och även en fråga till när man fyller i hyra osv barnomsorg kollar dom bankkonto då vad man betalat annars kan man ju hitta på , eller hur kontrollerar dem uppgifterna

Då när hyran är inknuppvärmning och varierar mycket från månad till månad vad skriver man då

Och även en fråga till när man fyller i hyra osv barnomsorg kollar dom bankkonto då vad man betalat annars kan man ju hitta på , eller hur kontrollerar dem uppgifterna

Kontrolleras inte regelmässigt. Tycker man att någon uppgift är orimlig kan man begära in underlag.
Jag har kollat upp det bara någon enstaka gång när det kändes högt, när det visade sig vara felaktiga uppgifter gick jag igenom alla andra uppgifter, visade sig att både hyra och avstånd till jobbet och barnomsorgskostnad var kryddad. Blev några tusen i sänkt förbehåll och personen försökte febrilt ringa och säga att vi hade fel, men det gick inget vidare när jag satt med facit.

Kontrolleras inte regelmässigt. Tycker man att någon uppgift är orimlig kan man begära in underlag.
Jag har kollat upp det bara någon enstaka gång när det kändes högt, när det visade sig vara felaktiga uppgifter gick jag igenom alla andra uppgifter, visade sig att både hyra och avstånd till jobbet och barnomsorgskostnad var kryddad. Blev några tusen i sänkt förbehåll och personen försökte febrilt ringa och säga att vi hade fel, men det gick inget vidare när jag satt med facit.
Okej tack för jag tänkte hyran är 6000 men bor i hyresvilla med uppvärmning då och är ju betydligt dyrare vintertid ska man dra ett snitt då eller

Okej tack för jag tänkte hyran är 6000 men bor i hyresvilla med uppvärmning då och är ju betydligt dyrare vintertid ska man dra ett snitt då eller
Det är att föredra.

8 dagar sen jag nollade skuldsaldot hos kfm och de har fortfarande inte kontaktat arbetsgivare gällande avbryta löneutmätning?

Varför har de inte kontaktat arbetsgivaren, de säger beslut kvarstår att de inte fått in något från kronofogden

Varför har de inte kontaktat arbetsgivaren, de säger beslut kvarstår att de inte fått in något från kronofogden
Det skickas per brev till ag, på kivra till dig om du använder det. Att posten eller någon kontorist inte fått fram papperet till rätt ställe än är väl inte helt otroligt

Är gift och undrar om kronofogden meddelar min make om att jag har löneutmätning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp