Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kunnig medlem
Poäng: 157
Meddelanden
116
Mottagna reaktioner
45
Poäng
157
Är det efter man fått verkställighet (edit:Skuld att betala) från kfm som Löneutmätning blir aktuellt? Eller hur funkar det? I vilken ordning händer allt?

Senast redigerad av en moderator:
Fått verkställighet?
Har du fått ett utslag eller ett brev om skuld att betala?

Då kan utredningen påbörjas några dagar efter sista dag att betala enl det brevet. En löneutmätning kan nog realistiskt beslutas 2-3 veckor därefter och beroende på tid i månaden och rutin hos arbetsgivare så kommer avdragen börja

Då kan utredningen påbörjas några dagar efter sista dag att betala enl det brevet. En löneutmätning kan nog realistiskt beslutas 2-3 veckor därefter och beroende på tid i månaden och rutin hos arbetsgivare så kommer avdragen börja
Okej. Tack för svar :)

Vill man ha igång det snarast möjligt så kan man ringa in direkt efter sista betaldag o lämna uppgifter där och då. Då kan det beslutas där och då, kan bli ändringar då också, om löneuppgiften som hämtas in från arbetsgivaren inte stämmer med den man uppgett tex

Vill man ha igång det snarast möjligt så kan man ringa in direkt efter sista betaldag o lämna uppgifter där och då. Då kan det beslutas där och då, kan bli ändringar då också, om löneuppgiften som hämtas in från arbetsgivaren inte stämmer med den man uppgett tex
Har kollat igenom alla papper från kfm nu och sista betaldagen var för betydligt längre sen än 2-3 veckor. Ska ringa dom imorgon! Tack för hjälpen!

Men man får hem papper där man ska fylla i sina uppgifter innan dom börjar dra pengarna väl?
Tänker främst på boendekostnader osv

Men man får hem papper där man ska fylla i sina uppgifter innan dom börjar dra pengarna väl?
Tänker främst på boendekostnader osv

Ja, eller så ringer man in och lämnar det så slipper man pappersjobbet.

Om man vill dra ut på det så lämnar man inte in några uppgifter. De räknar då ut ett belopp på egen hand, men - iaf enligt min erfarenhet - så tar det ganska lång tid efter att man skulle ha skickat in sina uppgifter.

Och visar det sig att de räknar ut ett förbehållsbelopp som är för lågt, så kan man alltid komma in med uppgifter senare och få det ändrat.

F.ö så är det väl enklare att lämna in sina uppgifter via Internet än att ringa, om man å andra sidan vill att det skall gå snabbt. Bara att logga in på fogdens hemsida.

Läst på en del och förstått att det finns två typer av utmätning.
En där ett fast, disponibelt belopp dras från lönen varje månad, och ett max, där allt över förbehållsbeloppet dras utan pardon.

Det senare ska visst vara sällsynt, men vad är det som avgör? Finns det några riktlinjer?

Jag har haft löneutmätning 3 gånger.
Alla 3 gånger var det rörligt avdrag ifrån min lön där allt över förbehållsbeloppet drogs utan pardon.
Det måste ju vara vanligare?

Exempelvis.
KFM bedömer jag behöver 11.000 att leva på i månaden. Om jag då får 20 eller 29 ut så tog dom allt över 11- Jag behövde ju bara dessa 11.000
Så det sistnämnda måste vara vanligare?

Som tur är har vi en duktig rackare här, Lasse. Han kommer nog korrigera mig om jag har fel.
Men har du provisionsbaserad lön som jag exempelvis har, ja då är det mycket lättare för dom att ta allt.

Både jag och maken har haft utmätning två gånger o båda gångerna så har det dragits ett fast belopp från våra inkomster Så har jag jobbat extra så har jag behållit den summan.

Det är en bedömningsfråga. När det är väldigt varierande lön och lite andra situationer kan det bli maxbeslut.

Det är en bedömningsfråga. När det är väldigt varierande lön och lite andra situationer kan det bli maxbeslut.

Då har jag en följdfråga till Dig Lasseman...
Ponera att jag åker på löneutmätning & jag har fast lön, men får milersättning för körda mil i tjänsten. Vad händer med just milersättningen om man har en sk. ”Rörlig utmätning”, dvs allt skall till KFM förutom förbehållsbeloppet?

Milersättning är inte lön så den borde rimligen inte röras

Jag har också löneutmätning med fast belopp, dras samma summa varje månad!

När folk får maxbeslut brukar dom ha en tendens att arbeta minsta möjliga då dom ändå inte får behålla en krona extra.

Jag jobbar ju heltid och är väldigt plikttrogen mitt jobb :) Så är knappt hemma när jag är sjuk :)

Har 1 vän som har maxbelopp och han är ofta hemma och är sjuk och jobbar aldrig över! Och förstår han på ett vis , men jag ser ju mer att skulden sjunker ju mer man jobbar!

Dom som har några hundra tusen i skulder och det kommer till underhållsstödsskulder för 3-4 barn 3 gånger per år är nog mest intresserad av att få behålla så mycket som möjligt, alterantivt jobba minimalt för att få ut det förbehåll man har rätt till..

Men hur lägger Kronofogden beslut om det ska vara fast eller max?

Jag jobbar ju som sagt heltid och får in nästan samma summa varje månad! Kan ju skilja lite då jag jobbar storhelger och så!

Men hur lägger Kronofogden beslut om det ska vara fast eller max?

Hur man lägger beslut? Hur det går till? Man kryssar i en ruta för "max" om man bedömt att det ska vara maxbeslut, annars kryssar man inte i den.

Hur man lägger beslut? Hur det går till? Man kryssar i en ruta för "max" om man bedömt att det ska vara maxbeslut, annars kryssar man inte i den.
Undrar hur man tar beslutet, men man väljer bara mellan 2 rutor alltså!

Det är en bedömning från fall till fall, vad man tror kommer bli bäst.

Låter ju märkligt ändå, borde ju finnas några, om inte regler kring det hela så iallafall riktlinjer?
"oj vad bakis jag är idag, den där jäveln krigsoffer ska fanimej ha maxutmätning".

Det är en bedömningsfråga från fall till fall.

Om uppgifterna ska vara hos kfm den 9/4 är det troligt att dom hinner ta redan på aprillönen?

Inte om du inte fyller i dom.
Allt handlar ju om ni vill betala av era skulder så snart som möjligt eller förhala processen, vill nu förhala processen kan ni ju göra det duktigt.
Men förr eller senare kommer ju smällen.

Min tanke är självklart att fylla i och skicka in, men hade varit skönt att iaf få behålla aprillönen.
Är det inte risk att dom drar ändå om jag väntar med att skicka in uppgifterna? Och då kanske drar för mycket? Eller gör dom inte det direkt kanske?
Jag vill ju börja betala av men med förhoppning att dom kanske kan starta i maj månad..
Får kanske ringa lönekontoret och fråga?

För mig tog det 2 dagar efter det skulle vara inne så hade lönekontoret fått reda på hur mycket som skulle dras. där är kfm väldigt snabba på att sända in uppgifterna till lönekontoret

Jag var sen en gång med uppgifterna då jag inte visste hur jag skulle fylla i en sak, då räknade dom ändå ut min löneutmätning, baserad på våra löner. Så fyll i, skicka in snarast så du får rätt löneutmätning. Och ja, det tog 2 dagar så vart det med på lönen :-)

Okej tack alla för svar.

Min tanke är självklart att fylla i och skicka in, men hade varit skönt att iaf få behålla aprillönen.
Är det inte risk att dom drar ändå om jag väntar med att skicka in uppgifterna? Och då kanske drar för mycket? Eller gör dom inte det direkt kanske?
Jag vill ju börja betala av men med förhoppning att dom kanske kan starta i maj månad..
Får kanske ringa lönekontoret och fråga?

Det kan hinna till april och mycket väl bli fel. Hinner inte lönekontoret få ändringsbeslutet får du igen det som är fel en bit in i maj.

Okej. Men jag hoppas hinna få tag i lönekontoret i veckan. Hon kommer ju räkna lön + ob från förra året, Vilket kommer slå ganska fel eftersom mina nya arbetstider innefattar väldigt mycket mindre ob-tillägg tyvärr.. Men det blir väl rätt i slutänden
Tusen tack för svaren

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp