Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

trustbuddy, fråga om ränta

Ni missar min fråga men jag är lite otydlig. Eftersom räntan är 12 första månaden är den också 12 varje månad därefter som jag inte betalar? Säg 1000 kronor blir 1120. Blir det 12 på 1120 också och sen månad 3 12% på 1254kr? Strunta i alla avgifter runt om kring

Jaha :)
Räknar vi bort alla avgifter, så är räntan bara 12%. Ökar inte. Dröjsmålsränta tillkommer enligt räntelagen. Men den exaka dröjsmålsräntan står inte i deras vilkor.

Säg att du lånar 10.000 kr
du vill betala tillbaka om 12 månader.
räntan är fortfarande 1200kr
Resterande 8900kr är avgifter
Att återbetala ca 20.000

(förutsatt att du betalar förlängningsavgift i tid, annars kan 10.000 kr bli betydligt mer än 20.000. Men räntan kvarstår på sina 12% =1200kr. Bara den summan du kan göra ränteavdrag för. Inga andra avgifter. Tyvär) folkia har till exempel 0% ränta men avgifter på 350kr för lån på 1000kr... hoppas du förstår principen :)

Senast ändrad:
Kom det inte en dom att sådana avgifter inte är tillåtna?

Tack. Men hur kan skulden öka så mycket?? Vilka avgifter tar dem? Ja ser ju deras effektiva ränta och få verkar det som att 12% läggs på varje månad? Annars kan de väl inte komma upp i dom summorna? ?

Tack. Men hur kan skulden öka så mycket?? Vilka avgifter tar dem? Ja ser ju deras effektiva ränta och få verkar det som att 12% läggs på varje månad? Annars kan de väl inte komma upp i dom summorna? ?

Hur skulden kan öka? Beror ju på avgifterna!
Läs deras vilkor för exakta summor

MEN! Att ingen av er kan svara fast ni vet då ni själva har skulder på inkasson och hos kronofogden i vissa fall.

Om du inte kan betala så finns det en dröjsmålsränta på lånen, brukar variera mellan 9-36% per år i vanliga fall vilket är en stor skillnad man kan och bör kolla upp innan man tar olika lån. Denna dröjsmålsränta är vad du betalar efter att lånen förfallit. Du betalar ingen effektiv ränta på tusentals procent som andra yrar om, det är en helt annan sak och en uträkning på hur dyrt ett lån är när du tar det. Det har inget med försening att göra.

Ett fåtal enskilda bolag har försökt göra en fuling med att ta flera hundra procent i ränta vid försening och inte haft en skälig dröjsmålsränta. Dessa verkar ha fått påbackning på detta av kronofogden och tingsrätt och har därefter fört in en vanlig dröjsmålsränta på sina lån.

Trustbuddy har den gamla dröjsmålsräntan varit 9% om året har jag för mig på mina lån där, men dom har nyligen ökat på den till 24% om året på nya lån.

Du betalar dröjsmålsräntan på KAPITALBELOPPET, inte på hela kostnaden som uppstått.

Senast ändrad:
MEN! Att ingen av er kan svara fast ni vet då ni själva har skulder på inkasson och hos kronofogden i vissa fall.

Hade jag vetat den exakta dröjsmålsräntan hade jag sagt det! nu har aldrig mitt lån hos Trustbuddy gått till inkasso så jag svarade bara utefter vad som står i deras avtal.

( måste påpeka att jag inte har några skulder hos varken inkasso eller kronofogden! )

Hade jag vetat den exakta dröjsmålsräntan hade jag sagt det! nu har aldrig mitt lån hos Trustbuddy gått till inkasso så jag svarade bara utefter vad som står i deras avtal.

( måste påpeka att jag inte har några skulder hos varken inkasso eller kronofogden! )

Aldrig fått ett inkassokrav? Okej, nä det är ju jättebra för dig isåfall. Men dom flesta här har säkerligen fått saker på inkasso massor av gånger och vet hur en dröjsmålsränta fungerar.

Den exakta dröjsmålsräntan är inte så intressant, mer hur det fungerar och vilken sorts ränta man betalar på förfallna lån. Vilket alltså är en dröjsmålsränta på vanligtvis 9-36% per år på dessa sms-lån.

Frågeställningen är dock lite märklig, om man inte betalar är ju inte allt som händer att dröjsmålsränta tillkommer.

Man kan inte bara hoppa över en månad för skulden drivs in via ett inkassobolag efter 14 dagar, och då är dröjsmålsräntan ens minsta bekymmer.

men då förstår jag inte riktigt hur skulderna kan öka till flera gånger beloppet..... kan vi inte ta trustbuddy som exempel och deras 10 000 kronors lån?

efter 30 dagar är skulden 11 850 kronor

vi betalar inte

då säger trustbuddy att de tar ut en avgift på 745 kronor och inkasso 180 kronor. skulden är nu uppe i 12 775. Om sedan dröjsmålsränta kommer som Kryss säger så är det 24% på kapitalbeloppet alltså ungefär 2400 kronor påe tt år. den totala skulden blir cirka 15 275 kronor. detta är ju faktiskt "bara" en ökning med 3425 kronor eller 28% mer än ursprungs skulden?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp