• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Underskott av kapital, syns lånen i deklarationen? Få tillbaka på skatten

Vai

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
16 Februari 2012
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hur fan kan ni ha sånt underskott som 72.000 resp 75.000??

Går väl inte komma upp till med vanliga blanco lån...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 295
Mottagna reaktioner
13 399
Poäng
8 917
underskott av kapital, slår man ihop all ränta man betalt i ett år då och får ett belopp som man har i underskott? har jag förstått rätt ?

Kan knappast stämma, jag betalade typ 8.000 i ränta till CSN 2011 (plus andra lån) men hade ett underskott av kapital på 3.000 så jag fattar fortfarande inte vad ett underskott av kapital är.
 

jasse

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 November 2011
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
Kan knappast stämma, jag betalade typ 8.000 i ränta till CSN 2011 (plus andra lån) men hade ett underskott av kapital på 3.000 så jag fattar fortfarande inte vad ett underskott av kapital är.

:) CSN har inte avdragsgill ränta så de räknas inte. Däremot andra lån och krediter har man rätt att göra avdrag för. Sen om alla meddelar Skatteverket vet jag inte men jag har i alla fall fått hundratusen brev om ränteutgifter.
Jag hade tex betalat in 18.000:- i ränta till ge money bank förra året!!
 

Mini

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
9 Februari 2012
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Kan knappast stämma, jag betalade typ 8.000 i ränta till CSN 2011 (plus andra lån) men hade ett underskott av kapital på 3.000 så jag fattar fortfarande inte vad ett underskott av kapital är.

Jo tyvärr så stämmer det. Såg det senast idag på min UC...
Bara till kortlån hade jag betalat över 20 000 kr i ränta 2012 fick jag besked om häromdagen. Sen om man har som jag en jäv.. massa andra lån också då är det inte konstigt att man kommer upp i den summan. :-(
 

hjultomten

V.I.P
Poäng: 72
Blev medlem
2 Augusti 2012
Meddelanden
515
Mottagna reaktioner
14
Poäng
72
Kan knappast stämma, jag betalade typ 8.000 i ränta till CSN 2011 (plus andra lån) men hade ett underskott av kapital på 3.000 så jag fattar fortfarande inte vad ett underskott av kapital är.

Precis som andra påpekar. CSN ränta genererar inget underskott eftersom den inte är avdragsgill.

Att komma upp i 70-80 tusen i underskott är inget svårt om man har hus i alla fall. Bara räntan på villalånen förra året är 50 papp.
 

Mr_abisko

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
8 December 2011
Meddelanden
54
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Jag får alltid hem en massa brev i brevlådan om hur mycket ränta jag betalat varje år till olika bolag o s v, nu tror inte jag att den stämmer överhuvudtaget för det som de flesta inte rapporterar är dröjsmålsräntan som man betalar när man dröjer med en betalning. Dvs du har ett smslån på 3000 kr med ränta 600 kr, du betalar inte = påminnelse 50 kr i regel, och ca 30-35 kr i dröjsmålsränta, du betalar inte = Inkasso 160 kr och ännumera dröjsmålsränta 50-100 kr, Du betalar inte = KFM 640 kr och ännumera ränta 150-200 kr. Du bestrider och skickas till Tingsrätten, ingen ytterliggare kostnad men räntan är nu uppe i 3-400 kr och du betalar in en räkning på 4700-4900 kr. I det stora hela är det en ränta på 4-600 kr som INTE redovisas till Skatteverket och JAG gör i stort sett så här med alla de smslån jag har slitits med och 4-600 x 20 smslån på ett år = ca 12000 kr (högt räknat) i extra inbetalad ränta som inte redovisas till skatteverket. Därför lägger jag alltid till summan 600 kr i ränta per smslån jag haft hos KFM och tingsrätten varje år inför deklarationen.

Skulle jag granskas har jag svart på vitt alla smslånen med sina vidriga räntepåslag som INTE är redovisade. Det blir inte jättemycket pengar extra men 3500-4000 kr extra tillbaka iaf, SOM NI HAR RÄTT TILL.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 295
Mottagna reaktioner
13 399
Poäng
8 917
Men OK.
Låt oss säga som så. Jag kommer deklarera en inkomst på 400.000
Har följande "stora" lån:
Cashbuddy 15.000
Cash2you : 15.000
Ergu finans 50.000
Svea Ekonomi : 50.000
Big Bank : 50.000
Avida 30.000
Kortlån: 15.000
Extralån : 15.000

Utöver dessa har jag kanske tagit ett 100-talet SMSlån under 2012 och jag amorterar/betalar varje månad på dessa ovan stora lån.

I grova drag - vad kommer mitt underskott av kapital då att vara?
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Har du inte fått räntebesked? Alla dessa ska ha lämnat uppgifter till Skatteverket och dig om det
Cashbuddy och cash2you tror jag inte meddelar dig men de andra brukar göra det på mail eller post.
 

jasse

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 November 2011
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
Terry, när dina uc förfrågningar försvinner kommer du kunna ta ett större lån och lösa alla dessa dyra. Med den inkomsten kommer man långt! Vad jobbar du med:)??
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp